Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 3.2l -96. | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 16 besök senaste veckan (28556 totalt) |
Det finns säkert en del som läst mina tidigare projekktrådar men främst den senaste om min Imolaröda E30. Jag har tröttnat på att ha en bil helt i delar och suget för att skruva ihop allt så det blir tillräckligt bra finns inte idag. Jag ska låta bilen stå tills suget finns igen att skruva.
I vinter tänkte jag "ta det lugnt" med bilar och enbart göra små modifieringar. Detta var rätt svårt innan jag hade någon bil, så jag köpte mig en BMW M3 E36 3.2l. Bilen i fråga är Frankrike-import år 2000 och har idag passerat 15.000 mil. Alcantra/mocca-inredning och helt original överallt utöver powerflexbussningar som någon tidigare ägare monterat. Finns inte många originalbussningar kvar i bilen. Trådens innehåll kommer inte intressera er som söker ett projekt där bilen rivs i molekyler. Jag tror projektet snarare intresserar er som vill se en förfinad M3'a som nästa år kommer rulla mycket på bana. Jag kommer fota väldigt mycket och lägga in många bilder, som jag tidigare brukar göra i mina projekttrådar. Så mycket bilder på små, diskreta, fräna, lämpliga och inte minst, nödvändiga uppdateringar kommer ske. Jag har lite planer inför nästa år och vi får se hur dessa ändras med tiden. Jag kommer köra bilen året om, även vintertid, så bilen kommer inte bli stående längre stunder. Planerna är kortfattat: * ordentlig genomgång av hela bilen. Byta slitna komponenter, rostiga skruvar, glappande delar osv. Hjulhus, underrede och chassidetaljer ska rengöras noga, på plats. * En sitta-still stol för banåkning, org stolar ska sitta i för gatkörning. * Lämplig ratt för skönare grepp. * Till våren ska samtliga bromsskivor bytas ut. Vettigare belägg ska monteras ihop med någon lämplig bromsvätska och givetvis stålomspunna bromsslangar. * Bussningarna sitter i redan, får se hur de fungerar vid aktiv och hård körning. Något chassie-kit ska inhandlas. Vilket återstår att se till våren. * org 17" hjulen ska blästras och lackas och få R-däck monterade. * 4st CSL-fälgar ska köpas för gatkörning. * Annat avgassystem för mindre vikt och fränare ljud. * Stötfångare fram och bak samt speglar ska lackas till våren så de blir fräsha. Utöver de lite större sakerna ovan så ska en ordentlig service för motorn göras och jag ska putsa och förfina det mesta. Bilen kommer inte bli en renodlad banbil utan snarare än förfinad M3a som har kvar lite av sin original-changer. Jag kommer löpande lägga in uppdateringar som sker. Det hade varit kul att redan i år prova bankörning men jag känner att det blir för tidigt då jag nyss köpte bilen och bromsarna som sitter på nu knappt klarar aktiv gatkörning, de har varit med några mil. Tips och åsikter är alltid välkomna, oavsett sort! Jag skrev lite om hur jag upplevde bilen igår. Det kan ni läsa om här om ni är intresserade: http://www.zatzy.com/media/354575-text-ny-bil-bmw-m3-e36.html Bilder: Här är en bild med CSL-hjulen PS'ade på min bil. E46an äger en kompis till mig. Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||||||
Låter bra tycker jag. PFC01 fram och Carbotech XP8 bra ger bra bromsbalans och bra tålighet. Per Stacke (PEAN) vet om du kan köra med dina originalskivor eller ej.
Sen vill du ha Camberplattor från Samuel på Millway. Ett måste eftersom bilen understyr för mycket annars. Sist men inte minst så lägger du på R888 225 eller 235or på runt om. Efter det så har du har du en bil som tål att köras 30 minuterspass utan att överhetta och går ordentligt fort runt vilken bana som helst. Coil over, avgas, race stol gör ytterligare lite till på varvtid men framför allt racekänslan. Men de tre översta är de som ger resultat på riktigt. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||||||
Tack för alla tips! Att bilen understyr har jag märkt väldigt väl, det är inga vettiga däck på men man känner ändå de tendenserna då man kör aktivt. Bilen har fin balans annars men det var en negativ sak jag märkte. Däcken lurar än nog mycket också visserligen. Jag hade tänkt att göra allt jag skrev i första inlägget och enligt vad jag sett om andra M3or så blir dom roliga och snabba, så det återstår att se! Sedan gäller det själv att kunna köra också, men det kommer med tiden. Lätta hade inte varit helt fel men vill ändå ha bilen gatbrukbar och känner jag mig själv kommer det inte sluta med lite lättande om man väl börjar... Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||||||
Tackar! I och med att det inte blir några enorma modifieringar så tänkte jag att vettiga bilder kan hålla trådens intresse uppe Det hoppas jag med! Det SUGER att hösten är på väg och inte våren Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||||||
Kul Pelko, har delvis följt din tråd på PPF forumet innan jag böjade hänga och dräggla här och bestämde mig för att lägga upp min egen tråd om min 330Ci.
Efter att ha sett ditt tidigare skruvande så blir jag inte förvånad när M3 spårar ur lite mer än vad du från början tänkt. Som Bistec skrev, fina bilder. Vilken kamera använder du? Ta gärna en kik i min tråd om du inte redan kikat. Mvh Jimmy _________________ Jimmy Öberg |
||||||||
Fin M3:a du köpt Ett tips om du inte redan tänkt på det är att byta glasen till lamporna fram, kostar ca: 2400 inkl. gummilisten på som sitter mellan glaset och lamphuset på BMW med 10% rabatt för båda glasen. Detta ger ett klart lyft åt bilen, gjorde det själv nyss och det gick riktigt smidigt.
_________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||||||
fin m3'a detta.. jag var spekulant på den lite tidigare i år.. men sen hittade jag en annan pärla lite närmare byn här hemma..
silver är en av de snyggaste färgerna på e36, imho ///Peter |
||||||||
Tackar! Ska byta samtliga lampor på utsidan och vet inte riktigt vad och var jag ska köpa detta. Det ska absolut inte dit något eftermarknadsskit så jag får forska lite. Vill även konventera till xenon då det ser moderna ut samt ger bättre ljus. Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||||||
Jo den är rätt fin med tanke på åldern. Finns små skavanker som på alla gamla bilar men det är delvis därför denna tråden finns Silver är snyggt när det blänker och är rent Ska fixa bilderna snart igen, de verkar ha krashat. Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||||||
Har funderat och läst lite ang chassi till dessa bilar. PSS9 är ju fina saker men 20.000kr+ känns lite mycket för en nybörjare som mig.
De som har lite tid över såhär på kvällskvisten får gärna ge lite förslag på saker. Tänker enbart stötdämpare och fjädrar för fram och bak, pris runt 10-15k. Vet inte om man bör köpa lösa saker för de pengarna eller om det finns coilovers. Krängingshämmare antar jag inte är något man bör prioritera innan man ens kört bana? Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||||||
Hej och grattis till en mycket rolig bil.. Nu är jag frälst av de PSS9 CS jag hade till min M3:a så det kan jag bara rekommendera, men annars så har Eibach bra utprovade grejet till bilen, då blir det inte ställbart om du skall vara i den nedre prisregionen men den vägen hade jag gått då jag inte tror att asiatiska billighets-kit blir billigare i längden utan att man bör gå på kvalitet (och du har ju köpt en kvalitetsbil - inte en Tata Nano..) Krängare och X-brace gör bilen mycket stabilare så det hade jag tagit ihop med ett bra icke ställbart chassi för att hålla nere kostnaden, för hur bra dämp+fjäder du än har, flexar bilen i övrigt så gör det inte så mycket nytta.. men det är hur jag ser det, det finns ju de som kan det här bättre.. M v h // Johan |
||||||||
Uppdaterar på andra forum också så det blir mycket jobb att ladda upp på flera ställen. Imorgon ska jag lösa problemet seda ska bilderna alltid ligga uppe.
Nackdelen men mig och min bil är väl brist på erfarenhet. Har aldrig kört bana tidigare utan bara gasat en del på gatan. Får väl anse att jag själv ändå kan köra helt okej och på det grundar jag att jag mitt i nästa sommar inte vill känna "fan, skulle satsat på ett ställbart chassie". Samtidigt är det en kostnadsfåga. Jag är 19 år och bor fortfarande hemma, har heltidsjobb. Jag betalar hellre lite mer nu under vintern så jag har allt klart till våren för annars blir det att man står med halvdana saker i sommar och vill byta upp sig, om man inte är nöjd. Så hellre lite vettigare saker nu och sedan bara slanta slitagedelar och soppa under sommaren än att börja meka nästa sommar igen. PSS9 är "top of the line" om jag förstått det rätt, det gäller ju att kunna ställa in sakerna också och inte bara flasha med en dyr prislapp. Får man hjälp med det så är det ett vinnande koncept. Men det är här den stora frågan kommer, kan jag tjäna ca 10.000kr genom att köpa andra saker som ändå är tillräckligt bra för mig så gör jag gärna det. Har nog ett stort problem med detta då jag oftast köper saker innan jag provar ut det jag redan har. Därför söker jag proffesionel hjälp utav er som provat detta tidigare. Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||||||
Tjo, skulle rekommendera att du kontaktar Samuel på www.millway.se , då får du ett garanterat bra chassi till din bil, han bygger med Bilstein dämpare.
///Peter |
||||||||
Hej. Det kommer jag göra till våren då det närmar sig. Vill bara höra lite hur ni som kör mycket med sakerna upplever det själva så man har lite att gå på sedan Fasen vad jag längtar till våren, och då har inte ens hösten börjat Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||||||
Jag tror Öhlins är räknat som "top of the line" PSS9 har jag varit i kontakt med både på min egen bil och andras. Fördelen är just att man inte gärna skruvar bort sig på dessa då de bara har höjdjusteringen och en ratt för dämpningen. Den har alltså inte separat komp/retur och som en del har låg/högfartskomp. Så PSS9 för amatör (som mig) = _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||||
Har själv diskuterat div. chassien med kunnigt folk, och har fått samma svar av alla.
Billigast blir att gå på riktiga gejjer direkt istället för att "växa ur" ett "billigare" chassie som man från början trott skulle räcka länge och väl. Har du kollat på "Peos" tråd? Jag tycker att han har beskrivit otroligt bra hur han upplever ändringar han gjort på bilen. _________________ Jimmy Öberg |
||||||||
Det går att handla billigt från USA just nu.. t ex så säljer Summit KW till vettiga priser och TMS säljer H&R samt Bilstein, t ex så kostar H&R coilover kitet ca USD 1270= strax under 9000 kr och Bilstein för ca USD 1550 = 11000 kr. Dock tillkommer moms om det tas in i Sverige direkt.. Jag hade gått på KW eller PSS9 CS. M v h // Johan |
||||||||
Har läst Peo's tråd precis och det är mycket intressant läsning där. Känner mig lite säkrare på vad som ska köpas i vinter
Sunk: Din kärra ser onekligen fin ut! Jag glömde även nämna att min bil saknar taklucka vilket är skönt! Vet ni om det är ovanligt på M3 E36or? Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||||||
_________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 3.2l -96. | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 16 besök senaste veckan (28556 totalt) |