Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Gtv 1.8T -86
5 besök senaste veckan (6465 totalt)
Flame
Avesta
Här sen Aug 2003
Inlägg: 101


Trådstartare
Har vist missat att ha en projekt tråd här så nu blir det en lång första post med en sammanfatning av vad jag pyslat med dom senaste 7-8åren

Köpte mig en Alfa gtv 2.0 -86 när jag var 16år, tänkte då snygga till den och bygga om till lite fränare väghålnings prylar osv och se ha som 18_års bil.
Så här såg bilen ut vid köpet


När jag började plocka isär bilen så upptäckte jag inte helt oväntat en "del" rost. Trösklar,golv,kylarbalk,sandplåtar,reservhjuls baljan,balken vid bakluckan,luftinsläpp, mm mm rostlagades.

Läste det mesta jag kom åt och försökte snappa åt mig allt jag kunde så jag kunde svetsa rosten själv, även grund,slipa,spackla och lacka. Allt gjorde jag själv hemma i garaget.


Skruvade ihop bilen med 75 ts låda(med diffbroms)nya polybussningar,justerbara spax dämpare,mt-steg2 fjädrar,stora bembo alu oken från gtv6/75 med slitsade skivor mm




Till slut såg den ut så här, kördes sommaren 2004(?) ca 100mil i detta skick. Sämre 18:års bil finns ju





På hösten ställdes bilen av och plaserades i garaget igen. Var nog tänkt att det inte skulle göras så jätte mycket med den, men det spårade ur

Kort sagt så revs motorn ur,ihop med inredning,tank,växellådan,transaxeln mm. En 1.8L turbo skulle byggas och allt runt om motorn skulle byggas nytt. Siktet stäldes på 400whp

Ett 1,8 sug motor block parades ihop med turbo kolvar och stakar, fodren blev o-ringade och blocket fyldes med betong upp till vatten kanalen. Naturligtvis med nya lager osv. Toppen blev en sug motor topp som ska ha bättre kanaler redan från början, den blev renoverad och portad och fick lite raceigare vinklar på ventiler/säten. 1.8 sug motor kammar blev det oxå, turbo kammarna är onödigt tråkiga.



Ett alu insug,rostfrittgrenrör,turbo,ic köptes och provmonteras


För att få plats med allt så fick det kapas en del.


Turbon vart en Garret T04b, ic en kines i lagom strl, spridare precision 880cc, alutech fuelrail, ppf 50mm dump, setrab oljekylare, 75 ts 3" spjällhus.



Styrsystemet blev ett Vi-pev v44, bra pris, lokal suport, ppf som är åf är välldigt bra att ha att göra med osv. Det blev helt enkelt smidigast + ett mycket bra pris och det verkar funka klockrent.


Motorn med alla custom byggda delar börjar sakta trilla ner i bilen och jag svetsar ihop ett 3" rostfritt avgas, alu tryckrör mm







Soppa systemet blev en egenbyggd tank + catchtank med en 044 pump som förpump,044 huvudpump, an8 rör/slang, aeromotive regulator.



Sprutet håller på att kopplas ihop, blir en massa kablar att försöka hålla reda på



Effter en massa problem både med fel kopplat sprut,def delar, massa krångel att få alla cutsom delar att lira ihop osv så startades i alla fall bilen och verkade funka.
http://www.youtube.com/watch?v=N4fcvhPVdEs

nu under dom sista veckorna har div små saker fixats och jag har lackat kjolpaketet och monterat allt sånt. Det enda utsedne mässigt som är kvar är att lacka revolution fälgarna(8x16/9x16) och montera nya däck(225/40,245/45).





Inte långt kvar nu, igår fick jag bilen att gå så pass bra att jag vågade åka en liten bit på vägen,första gången sedan 2004!. Blev bara 7-800m med bilen käns riktigt bra med tanke på att det bara är en startmapp i sprutet. Så snart som möjligt ska bilen mappas hoss PPF, för hoppnings vis blir det lite åka av innan det blir för kallt ute.

Blev en lite snabb/osamanhängande/kanske inte helt rätt tidslinje när det blev så snabbt sammanfattat, hela historien från dag1 finns i en lång tråd på AlfaPower - http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=2886

_________________
Nicklas Flor'en
Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Porsche 997 C2 RS, Cheva Camaro Z06 -67, Bmw 530xd -07, Saab 93 Aero -14
Citera
Nordstedt
Skåne
Här sen Maj 2008
Inlägg: 46



Mycket trevligt bygge revolution hjulen sitter som en smäck ja gissar att centrumet ska lackas svart ?

_________________
Andreas Nordstedt
BMW 2000NK -70 (såld)
BMW 525i 24V (såld)
BMW 518i -87
Volvo 850 T5
Porsche 924 (såld)
Citera
Flame
Avesta
Här sen Aug 2003
Inlägg: 101


Trådstartare
Blir en sidensvart pulverlack med klarlack och pollerad kant thumbs up

_________________
Nicklas Flor'en
Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Porsche 997 C2 RS, Cheva Camaro Z06 -67, Bmw 530xd -07, Saab 93 Aero -14
Citera
Nordstedt
Skåne
Här sen Maj 2008
Inlägg: 46



Flame skrev:
Blir en sidensvart pulverlack med klarlack och pollerad kant thumbs up


thumbs up

_________________
Andreas Nordstedt
BMW 2000NK -70 (såld)
BMW 525i 24V (såld)
BMW 518i -87
Volvo 850 T5
Porsche 924 (såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Snyggt !!!
Jag tror minsann att det är mina gamla fälgar, kanske ??

Jag gjorde om en uppsättning Revolutionfälgar till min Twinspark 75:a som hade Porsche-delning innan.

Ser precis ut som dom, en spacer i fram för att byta delning och omborrade bakfälgar.

Kul i sånt fall !!

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2192



Citat:
Jag gjorde om en uppsättning Revolutionfälgar till min Twinspark 75:a som hade Porsche-delning innan.

Ser precis ut som dom, en spacer i fram för att byta delning och omborrade bakfälgar.


den bilen var här nere i blekinge och vände... en kompis som ägde..

_________________
Michael Thulesius
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Michael Th skrev:
Citat:
Jag gjorde om en uppsättning Revolutionfälgar till min Twinspark 75:a som hade Porsche-delning innan.

Ser precis ut som dom, en spacer i fram för att byta delning och omborrade bakfälgar.


den bilen var här nere i blekinge och vände... en kompis som ägde..


'Min' gamla bil har jag hittat, det är AlfaKenneth på Alfapower.nu som äger den för närvarande.

Fälgarna blev jag grymt nöjd med, lite lacksläpp gjorde att man tappade lite orken bara.
Nu får det räcka med OT.

Gillar GTVn skarpt, själv har jag dock blivit lite mätt på dessa växellådskonstruktioner.

Kör hårt !!!!!

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Flame
Avesta
Här sen Aug 2003
Inlägg: 101


Trådstartare
Stämmer bra att det är dina gammla fälgar, dom satt på pappas aka Alfakenneth på Ap+s 75TS. Han böt till 17" som passar bättre ihop med bredningen så då tog jag dom här. Passar grymt bra på gtv'n!

_________________
Nicklas Flor'en
Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Porsche 997 C2 RS, Cheva Camaro Z06 -67, Bmw 530xd -07, Saab 93 Aero -14
Citera
Flame
Avesta
Här sen Aug 2003
Inlägg: 101


Trådstartare
Fälgar glasblästrade och lackade med siden svart + klar lack. Pulver lackat. Krängde på nya däck oxå, 225/40 fram och 245/45 bak. Med en valsning och spacer så skulle det kanske gå att klämma in 255 bak, men just nu är det inte mer än nån mm innan däcket tar i. Ska prova med en röd stripe runt kanten på dom, tror det kan bli snyggt.

Har även fått plenum,tryckrör och vevhusvent burken pulverlackat. Blev riktigt snyggt men någonstans på vägen så har jag lyckats slarva bort ett tryckrör :x




_________________
Nicklas Flor'en
Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Porsche 997 C2 RS, Cheva Camaro Z06 -67, Bmw 530xd -07, Saab 93 Aero -14
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Gtv 1.8T -86
5 besök senaste veckan (6465 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande