Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo amazon 67 banbil
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (34973 totalt)
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Dags att lägga upp min mitt projekt här med

Mitt Banbilsprojekt är baserat på en Volvo Amazon från 67. Bilen har många namn men det som används mest är zunkan och massa svordomar då det inte går som man vill.

Från början tänkte jag bara byta motor till en nyare B230 motor, den gamla B20 motorn drog 4 liter olja mellan Luleå och Umeå. Man fick lov att stanna i Skellefteå för att kolla bensinen och fylla på oljan Jag tror att de stora och fina isvägarna i Luleå inte vara så bra för den gamla uppskrämda B20 motorn där det satt dubbla SU och D-kam.

Efter att jag hittade en Volvo 240 (B230 + M47) som skulle till skroten tidigt en vår. Rensade denna bilen från alla delar och skickade ett tomt 240 chassi till skroten. Efter det så blev det en höst fullt av ett hektiskt skruvande och kapande för att få plats med den nya motorn och lådan innan besiktningen skulle infalla vid årsskiftet. Tidsoptimist som jag är gick tiden allt för fort pga att det hittades allt för mycket rost som jag fick lov att fixa till. Sedan kom kontrollbesiktningspapperet in i brevlådan. Då togs det ett beslut att göra om bilen totalt, från topp till tå, då jag inte skulle hinna klart med motorbytet i tid. Hittills har jag hållit på av och till i 3½ år.


Nya Specen:
- Macphersson fram från Volvo 240
- Bakaxel Volvo 240 med 4-link och justerbara coilovers
- B230 16V sugmotor
- Plan undersida med splitter och undervinge
- Bredda skärmarna
- Racing bromsar
- Gatregistrerad


Bilder finns på Garaget www.garaget.org/amazunk

Kommentera gärna.

Grundstommen


Toppen


4-link


Lite breddning på G


Fler bilder inom kort kommer.

_________________
Magnus Eriksson
Citera
vrod
Mölndal
Här sen Feb 2007
Inlägg: 172



Roligt bygge!!!

Det ska ju inte gå att svänga med en Amazon, det var ju inte tanken från Volvo.
Det är det som gör det hela så gött!!!

_________________
Joakim Ragnarsson

-Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna......
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
vrod skrev:
Roligt bygge!!!

Det ska ju inte gå att svänga med en Amazon, det var ju inte tanken från Volvo.
Det är det som gör det hela så gött!!!


Men jag hoppas att man ska kunna svänga med denna bilen

_________________
Magnus Eriksson
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1998



Tufft bygge!

har en polare som flåsade ur 300 hjulhästar ur en 16v sugis för en herrans massa år sen, så få fart på denna ska nog gå thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Lind4hl skrev:
Tufft bygge!

har en polare som flåsade ur 300 hjulhästar ur en 16v sugis för en herrans massa år sen, så få fart på denna ska nog gå thumbs up


Ja det borde det.

_________________
Magnus Eriksson
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



amazunk skrev:
Lind4hl skrev:
Tufft bygge!

har en polare som flåsade ur 300 hjulhästar ur en 16v sugis för en herrans massa år sen, så få fart på denna ska nog gå thumbs up


Ja det borde det. Gunnar Lundström ska hjälpa mig med motorn hade jag tänkt.


Gunnar har byggt min motor. 292hk/340nm.

Lycka till med ditt bygget.


_________________
/Nicke Lindgren
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Nicke Lindgren skrev:
amazunk skrev:
Lind4hl skrev:
Tufft bygge!

har en polare som flåsade ur 300 hjulhästar ur en 16v sugis för en herrans massa år sen, så få fart på denna ska nog gå thumbs up


Ja det borde det. Gunnar Lundström ska hjälpa mig med motorn hade jag tänkt.


Gunnar har byggt min motor. 292hk/340nm.

Lycka till med ditt bygget.



ojdå så pass mycket hästar. Hade väll tänkt mig runt 200 till 250 först. måste lära mig bilen först och sedan är jag rätt så grön på det hära med bankörning så tror inte det är så bra att ha allt för mycket effekt i motorn då. Vad har du för grejor i den motorn?

_________________
Magnus Eriksson
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare

_________________
Magnus Eriksson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Varför inte ladda upp bilderna på rejsas server.
Så man ser dem direkt utan länkar.

Kul och snyggt bygge annars! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Lillen skrev:
Varför inte ladda upp bilderna på rejsas server.
Så man ser dem direkt utan länkar.

Kul och snyggt bygge annars! thumbs up


Bilderna ligger på den andra datorn och jag har inte tillgång till dem härifrån men jag ska lägga upp den hädanefter här med.

_________________
Magnus Eriksson
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



En annan tänkte ha en hybrid mellan en B230FT/FK bottendel och en B234 överdel i seven-projektet. Efter att ha kollat runt lite så verkar 220-230hk vara ganska enkelt att uppnå med grundläggande portning (tillsnyggning av kanaler och matchning mot insug mm) och ett par lagom vassa kammar. FT/FK botten då jag vill ha turbo på detta som option..

En tanke; om du ändå bygger för fjäderben - varför inte räta ut rambenen oxå? Borde ge lite plats och lite extra styrka i konstruktionen.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
ezroller skrev:
En annan tänkte ha en hybrid mellan en B230FT/FK bottendel och en B234 överdel i seven-projektet. Efter att ha kollat runt lite så verkar 220-230hk vara ganska enkelt att uppnå med grundläggande portning (tillsnyggning av kanaler och matchning mot insug mm) och ett par lagom vassa kammar. FT/FK botten då jag vill ha turbo på detta som option..

En tanke; om du ändå bygger för fjäderben - varför inte räta ut rambenen oxå? Borde ge lite plats och lite extra styrka i konstruktionen.


Jo jag hade tänkt åt minstånde räta ut avgassidan men kommer nog göra det samma med insugsidan också. Förstärka upp rambenen annu mera är nog ett måste, man vill ju inte att rambenen ska börja flexa.

220-230 hk är nog rätt lätt att plocka ut ur 16V byggen. Nackdelen med 16V toppen enligt mig är att orginal insugkammen ar rätt så tråkig så lättare trimkam borde införskaffas. Det finns dok ej samma marknad som på 8 ventilstoppen. Jag har själv set och hört att Enem, khenetsmotor och Gunnar Lundström har dessa kammarna.

_________________
Magnus Eriksson
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Med tanke på att enbart mappning av bränsle & tändning ger 180-190hk på bensin så är det som sagt enkelt. Balansaxlarna skickar man ju vanligtvis i omloppsbana eller så och det ska väl släppa fram en 5-10hk det med. Insugkammen är ju som sagt ganska trist... avgaskammen kan man nog hoppa över till att börja med.

Lämnar man bort toppen för jobb kan man ju iofs lika gärna låta topp-fixaren göra vid den ordentligt med ordentlig portning och ngt större insugsventiler..

Lika bra det spårar ut snarast möjligt då det ändå kommer göra det..

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1998



amazunk skrev:
ezroller skrev:
En annan tänkte ha en hybrid mellan en B230FT/FK bottendel och en B234 överdel i seven-projektet. Efter att ha kollat runt lite så verkar 220-230hk vara ganska enkelt att uppnå med grundläggande portning (tillsnyggning av kanaler och matchning mot insug mm) och ett par lagom vassa kammar. FT/FK botten då jag vill ha turbo på detta som option..

En tanke; om du ändå bygger för fjäderben - varför inte räta ut rambenen oxå? Borde ge lite plats och lite extra styrka i konstruktionen.


Jo jag hade tänkt åt minstånde räta ut avgassidan men kommer nog göra det samma med insugsidan också. Förstärka upp rambenen annu mera är nog ett måste, man vill ju inte att rambenen ska börja flexa.

220-230 hk är nog rätt lätt att plocka ut ur 16V byggen. Nackdelen med 16V toppen enligt mig är att orginal insugkammen ar rätt så tråkig så lättare trimkam borde införskaffas. Det finns dok ej samma marknad som på 8 ventilstoppen. Jag har själv set och hört att Enem, khenetsmotor och Gunnar Lundström har dessa kammarna.

en kompis har 16v kamaxlar som är "oslipade" dvs du lämnar dom till ex. enem och får dom slipade.. intressant?

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
en kompis har 16v kamaxlar som är "oslipade" dvs du lämnar dom till ex. enem och får dom slipade.. intressant?[/quote]

Inte för mig är det intressant.

_________________
Magnus Eriksson
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Här kommer en liten bild på hur jag hade tänkt mig undersidan av bilen. Det blåa sträckena är aerodynamiken som ska göras. Kommentera gärna.


_________________
Magnus Eriksson
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Ja då har man inhandlat lite smågodis






_________________
Magnus Eriksson
Citera
Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 148



Kul bygge, jag ska följa.

Fina saker du fick hem. thumbs up Hur stora spjäll? Vart köpte du?

_________________
Jimmy Hedlund
Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm
Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Hedlund skrev:
Kul bygge, jag ska följa.

Fina saker du fick hem. thumbs up Hur stora spjäll? Vart köpte du?


De är 48mm från Unik racing

_________________
Magnus Eriksson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



amazunk skrev:

Nya Specen:
- Macphersson fram från Volvo 240
- Bakaxel Volvo 240 med 4-link och justerbara coilovers
...................


Kommentera gärna.



Kul med byggen.
Men....McPerson och fyrlink är ju inga förbättringar som passar på bana.

Amazonspindlarna är inte så tokiga orginal.
och 4-link får en massa konstiga låsningar vid bankörning.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
amazunk skrev:

Nya Specen:
- Macphersson fram från Volvo 240
- Bakaxel Volvo 240 med 4-link och justerbara coilovers
...................


Kommentera gärna.



Kul med byggen.
Men....McPerson och fyrlink är ju inga förbättringar som passar på bana.

Amazonspindlarna är inte så tokiga orginal.
och 4-link får en massa konstiga låsningar vid bankörning.


Hur skulle man ha gjort annars då om man inte vill ha delad bakaxel?

Amazonens framvagnen tog för mycket plats i motorrummet så fick lov att skrota den och sen ville jag ha samma typ av styrväxel som 240n har men fick det ej att funka ihop med amazonens framvagn.

_________________
Magnus Eriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo amazon 67 banbil
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (34973 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande