Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 106 Rallye - 97
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (15152 totalt)
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188


Trådstartare


Dags för en liten tråd för min nyinförskaffade 106 Rallye. Modellen är i princip en nerstrippad 106 GTI fast med 8-ventilsmotor, för att passa i olika rallyklasser. Utrustningen är ganska sparsmakad av viktskäl, de vita stålfälgarna på bilden är original och riktigt lätta thumbs up

Motorn är en 1,6l TU på 103 hk, inte mycket men tack vare vikten och väghållningen räcker det till. Väghållningen är en klass för sig, absolut den roligaste och samtidigt ändå mest lättkörda bilen jag kört.

Tror att denna har potential att bli hyfsat snabb för sin effekt, har redan bra förtroende för bilen och känner dess gränser hyfsat.

Vid köpet var den helt original och i ok skick. Passagerarlåset är skadat och airbaglampan blinkar, kylaren var ganska murken och började ganska omgående att läcka, så en ny köptes. Efter en rejäl tvätt (troligen aldrig rejält tvättad sen ny thumbs down ) och utförlig service kan modifieringarna starta!

_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188


Trådstartare
Så,

planerna är:

- Bur (senare)
- Riktig stol
- Allmänt rejsig interiör
- R-däck
- Bra bromsar
- Väghållningskit (senare)

Efter att sålt min Fiat Punto GT fick jag en Sparco-stol över, den ska in i bilen. Ratt, nav, lite bussningar samt hjulpinnar är på väg från Rallydesign.co.uk

Bromsarna gicks igenom och efter allmän uppfräschning valdes Motul RBF600 som bromsolja.

Hade ett par 14" alufälgar från en Peugeot 405 liggandes så de togs fram och lämnades in hos TWS däck och en omgång Toyo R888'or krängdes på.

De modifieringarna får räcka just nu, ska få så mycket körtid som möjligt är planen just nu. Kör Mantorp 5/9 med Alfa Romeo-klubben och Kinnekulle helgen efter.

_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Sån bil har jag vart sugen på, hoppas den fungerar bra. Har för mig att de faktiskt gick att köpa i sverige men kan hafel.
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188


Trådstartare
Björn skrev:
Sån bil har jag vart sugen på, hoppas den fungerar bra. Har för mig att de faktiskt gick att köpa i sverige men kan hafel.


Funkar perfekt, lagom pigg men ändå relativt driftsäker och ganska billig att ha.

Japp de såldes i sverige (skrev lite fel), mitt ex är jag 2:a ägaren på. GTI:n fanns dock aldrig att köpa i Sverige.

_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Var nere vid ringen när de första var typ 1år eller så, då drällde det av dem där.
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188


Trådstartare
Just nu ser bilen ut så här:




_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148



Vad blev det för dimensioner på r-däcken?

/Mattias

_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188


Trådstartare
mattiase skrev:
Vad blev det för dimensioner på r-däcken?

/Mattias


185/60/14. Rejsigt va? original är 175/60/14, ville inte frångå det för mycket, lägre dimension är svårt att hitta och kostar pleti.

_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148



Haha!

Ja sjukt rejsigt! Siktar själv på 165or..så där ligger du allt i lä


_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Jasså du har sålt punton

En såndär rallye har man ju sneglat på sedan de var nya otroligt roliga bilar

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188


Trådstartare
Magnus Janard skrev:
Jasså du har sålt punton

En såndär rallye har man ju sneglat på sedan de var nya otroligt roliga bilar


Yes, Punton var kul men svårkörd pga. dåligt register, typ stendöd under 4500 rpm och sen rent hysterisk till 6500. Kul men svårkört på bana.

Tyckte 106:an hade bra väghållning när jag köpte den, trots året-runt däck, men med r-däck är den helt sjuk Måste få in skalstol snarast!

_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



Satan vad jag gillar de där! Undrar om jag inte såg den med plåtisarna förra veckan. Kan ha varit i torsdags runt telefonplan/västberga. Känns det igen? Annars var det väl någon annan, men det finns ju inte allt för många.

Har för mig att original luftfilter/insug är så restriktivt att du plockar 10hk bara genom att byta till nån form av öppet filter, så det kanske är nåt att sätta upp på listan också?


_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
Mattias B
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 234



106 Rallye är grymt roliga bilar!
Nu har jag tyvärr sålt min men saknar den redan.
När man har haft en sådan så inser man att man behöver
inte ha en bil som kostar 300 tusen för att ha kul bakom ratten.

Tydligen skall 80 bilar ha sålts i Sverige och nästan de flesta gick
till göteborgsområdet.

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lotus Elise -97
Lådbil
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188


Trådstartare
AndreasVH skrev:
Satan vad jag gillar de där! Undrar om jag inte såg den med plåtisarna förra veckan. Kan ha varit i torsdags runt telefonplan/västberga. Känns det igen? Annars var det väl någon annan, men det finns ju inte allt för många.

Har för mig att original luftfilter/insug är så restriktivt att du plockar 10hk bara genom att byta till nån form av öppet filter, så det kanske är nåt att sätta upp på listan också?



I onsdags var jag och hämtade upp några kompisar vid Telefonplan, hade vita plåtisar på då också så det måste varit jag. Satt du på Landet och och tog afterwork?

Insuget stryper ganska myclet ja. Tänkte byta insugsburken till ett cupinsug;



Filtret som hänger med kittet ska jag nog dumpa och istället använda ett greencotton som jag har liggandes.

_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188


Trådstartare
Mattias B skrev:
106 Rallye är grymt roliga bilar!
Nu har jag tyvärr sålt min men saknar den redan.
När man har haft en sådan så inser man att man behöver
inte ha en bil som kostar 300 tusen för att ha kul bakom ratten.

Tydligen skall 80 bilar ha sålts i Sverige och nästan de flesta gick
till göteborgsområdet.


Så sant. Gav 12 500 kr (!) för denna, det är nog svårslaget i kul/krona-ekvationen. Den saknar ju dock lite effekt och motorljudet och väl inte det mest inspirerande, tänk er en gräsklippare på sprängvarv


Roligt var också att killen jag köpte den av hade köpt den ny 97, jag är alltså andra ägaren. thumbs up

_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



Putt skrev:
Satt du på Landet och och tog afterwork?


Workade fortfarande tyvärr...

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Hehe, kul, dom där fälgarna har jag haft på min bil på kullen Lånade dom av en kompis vid det tillfället, han sålde dom senare till Clarre, efter att ha sålt sin turbo-205a, som jag antar du köpte dom utav? Har för mig att fälgarna kommer från göteborgstrakten innan min kompis köpte dom.

Intressanta fakta, eller hur

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2158



Redo för imorrn Patric?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 834



Fnatte skrev:
Hehe, kul, dom där fälgarna har jag haft på min bil på kullen Lånade dom av en kompis vid det tillfället, han sålde dom senare till Clarre, efter att ha sålt sin turbo-205a, som jag antar du köpte dom utav? Har för mig att fälgarna kommer från göteborgstrakten innan min kompis köpte dom.

Intressanta fakta, eller hur


Fälgarna kommer från Hällberga skroten utanför Eskilstuna. Lackades svarta utav mig i morsan och farsans källare.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



ok, dom såg exakt likadana ut som dom som Clarre hade på sin bil innan, därav min övertygelse

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188


Trådstartare
Det är mycket exklusiva fälgar

Argentaperra ovan har identifierat dem som 405 SRi-fälgar... vågar man säga att han har en del "nördig" kunskap?

Körde den för första gången på bana idag, Mantorp. Ingen optimal bana för min bil, med 103 hk blir den långa rakan väldigt lång Vid de kurviga partierna kunde jag däremot hänga på lite andra bilar. För första gången började jag också laborera med däckstryck, 1,45 bar bak och 1,5 bar fram kalla gav bästa känslan tycker jag. BIlen uppför sig som en riktig GTI ska, inre bakhjulet lyfts konsekvent i många kurvor

_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 106 Rallye - 97
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (15152 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande