Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330Ci E46 -01 (Uppdaterad 1 Maj) Grenrör och Avgas...
1, 2, 3, 4   >>
20 besök senaste veckan (39784 totalt)
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97


Trådstartare
Hej, Tänkte lägga upp en tråd här och visa lite vad jag håller på och pysslar med.

Efter att ha suttit och läst en hel del här på Rejsa har jag blivit riktigt sugen på att prova åka lite bana. Så nu är tanken på att få lite ordning på min bil så den funkar bra till det jag ska ha den till. Främst gata men samtidigt kunna åka på banträffar och åka i den hem vid dagens slut.

Hoppas ni skriker till om ni märker att jag är helt ute och cyklar.

Än så länge är det mest tid nedlagt på motor... Vill försöka komma över 300hk med M54:an.

Toppen ligger hos Erland Cox nu för portning.
Schricks 272/256 kammar
Ventiler kommer att bli Supertechs Inconel på avgassidan, och rostfria på insug. Håller på att forska lite i storlekar för tillfället, BMW ligger tydligen oftast väldigt nära max storlek redan från fabrik.
CP Kolvar med 12:1 i komp
Stakar har jag inte bestämmt mig för ännu, men är intresserad av TG Motor's I-profil stakar.
Från början hade jag tänkt mig Fidanzas Alu svänghjul, Men nu verkar det bli en CrMo svänghjul istället.
Insug har jag införskaffat mig ett BMW Motorsport i kolfiber som kommer från P54 motorn, Stämmer faktiskt riktigt bra i volym, längder och areor för min motor.

Ang. Grenrör så har jag kontaktat både Kromer Kraft, och Simpsons Exhaust... Får se hur det blir med saken.

Det är väl i stora drag det som kommer att hända på motorsidan. Eventuellt kommer det att bli en liten paus på motorbygget för att lägga energi på chassiet i vinter så jag hinner vara med och prova lite banträffar nästa sommar.

Lägger upp lite bilder:




Jag bestämde mig för att flytta spridar positionerna på P54 insuget till "orginal" position istället för högst upp på insugsrören, Så jag gjorde nya spridar hylsor. Detta i hopp om lite bättre register på låga varv, och lite bättre avgasvärden.




Färdiga:



Monterade:




Ett M3 oljefilter hus införskaffat, Tvättat och klart för att monteras ihop med nya bultar, o-ringar och ny spännrulle:




Nästa helg har jag tänkt tillverka ett par adaptrar till detta, dels till en oljetemp givare som inte fick någon plats, och sen två st -AN10 anslutningar till oljekylare.

Det var allt för denna gång, Nu hoppas jag på lite kommentarer och diskussioner ang. chassi, stolar och skruvbur.

Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Öberg
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Ska bli kul att följa utv av M54 motorn då du gör en seriös trimning av den

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97


Trådstartare
Funderar på att svänga in på Media Markt på Torsdag när jag åker hem från jobbet och införskaffa mig en riktig kamera så blir det lite roligare bilder att titta på.

Tips mottages gärna om vad en darrhänt amatör fotograf bör ha, inom rimlig prisklass...

Mvh

_________________
Jimmy Öberg
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Jimmyoberg skrev:
Efter att ha suttit och läst en hel del här på Rejsa har jag blivit riktigt sugen på att prova åka lite bana.


Kul med fler M54:or

_________________
Patrik Skoog
Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97


Trådstartare
Roligare om man är fler så slipper alla göra samma tabbar. Märkte faktiskt inga direkt svaga punkter när jag demonterade min maskin, Förutom problemet med muttern till drevet på oljepumpen. Som verkar leva kvar ända sedan M50 motorerna. Kunde skruva lös muttern för hand. Men det kommer att uppgraderas så det inte kan hända igen.

Kan bidra med ett par bilder till, Skitig VS ren topp:




och såhär såg den ut innan den gick iväg till Topplocksverkstan:




Mvh

_________________
Jimmy Öberg
Citera
Jörgen Bäck
Nygård
Här sen Jul 2008
Inlägg: 527



Skall bli intressant att följa motorbygget då jag själv
har sneglat lite åt den motorn för att ha i min 325-93a

Ang. chassi så finns det ju lite olika prisklasser,

D2,K-sport och Xyz (tror jag dom heter) börjar på 9000-10000kr

Sen finns det ju HR, Bilstien och liknade för 20000kr och uppåt

och vill man vara värst köper man öhlins 50000-100000 per fjäderben

Finns narturligtvis massa flera märken.

Stolar finns ju sparco, Recaro och Bimarco.

Ang skruvburar finns det några tyska som jag inte kommer ihåg namnet på nu
men är det svetsbur så är det väl Finess som gäller.

Hoppas det hjälpte lite.

_________________
Mvh
Jörgen Bäck
BMWSC #666
racebimmer666@hotmail.com
BMW 325i-93 TrackDay Toy
Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97


Trådstartare
Jörgen Bäck skrev:
Skall bli intressant att följa motorbygget då jag själv
har sneglat lite åt den motorn för att ha i min 325-93a

Ang. chassi så finns det ju lite olika prisklasser,

D2,K-sport och Xyz (tror jag dom heter) börjar på 9000-10000kr

Sen finns det ju HR, Bilstien och liknade för 20000kr och uppåt

och vill man vara värst köper man öhlins 50000-100000 per fjäderben

Finns narturligtvis massa flera märken.

Stolar finns ju sparco, Recaro och Bimarco.

Ang skruvburar finns det några tyska som jag inte kommer ihåg namnet på nu
men är det svetsbur så är det väl Finess som gäller.

Hoppas det hjälpte lite.


Hej Jörgen,

Det är precis de märken du nämner som jag hittills kikat lite på. Men D2, K-Sport osv går bort efter mycket negetiva saker jag läst.

Det jag är mest intresserad av är H&R eller KW faktiskt... Har även diskuterat lite med Christer Gellerstedt om ett chassie som jag inväntar pris på!

Som stolar är jag faktiskt riktigt sugen på att försöka hitta på några beg. M3 CSL stolar... Tycker dessa ser ut att vara en bra kompromiss mellan lite bana och gata... Sedan att dom smälter in i interiören som ett smäck gör inte saken sämre.

Jag hade tänkt om lite om jag varit du med att peta ner en M54 i en E36:a. Enda fördelarna man har med den motorn är mestadels elektroniska och bundna till orginal sprutet. Och mycket saker sätter stopp när man vill stoppa dit häftiga eftermarknadsprylar. Men 3.0 veven passar ju i M50/M52 blocken... Så vill du ha en liknande motor utan en massa jobbiga begränsningar så hade det ju varit M54B30 veven i ett Alu M52B25 block!

_________________
Jimmy Öberg
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Jimmyoberg skrev:
Enda fördelarna man har med den motorn är mestadels elektroniska och bundna till orginal sprutet.


visst är det så, lägg därtill alla j_kla miljö mojänger på M54:an som mer eller mindre ställer till det
Men precis som på S54 så kan det nog bli trevligt med ett riktigt sprut på M54:an, då lockar man nog fram en 20hk till ur original motorn. Efter att ha läst dina planer med motorn så tror jag du blir tvungen att åka antingen piggyback eller "riktigt" sprut för att få ut alla hk efter dina modifikationer. Lycka till, hoppas vi ser åket på BMW SC träffar

_________________
Patrik Skoog
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Patrik Skoog skrev:
Jimmyoberg skrev:
Enda fördelarna man har med den motorn är mestadels elektroniska och bundna till orginal sprutet.


visst är det så, lägg därtill alla j_kla miljö mojänger på M54:an som mer eller mindre ställer till det
Men precis som på S54 så kan det nog bli trevligt med ett riktigt sprut på M54:an, då lockar man nog fram en 20hk till ur original motorn. Efter att ha läst dina planer med motorn så tror jag du blir tvungen att åka antingen piggyback eller "riktigt" sprut för att få ut alla hk efter dina modifikationer. Lycka till, hoppas vi ser åket på BMW SC träffar


Bygger du så mycket på motorn är ett riktigt sprut ett måste finns ju massvis att välja på

Vettigt sprut kan man få för mellan 8-20 tusen

ms är ju billigast om man är kunnig & gillar att pilla man får ett färdigmonterat för runt 3-4 tusen

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97


Trådstartare
Än så länge är jag inställd på att åka med orginal Siemens styrsystem. Har varit i kontakt med flera firmor kring mappning av detta, Bl a Turbo Center, Chipcenter och Norska ESS... Hittills har Chipcenter visat störst respons kring detta.

Ett annat alternativ jag tittat på är Moristech, Ett "seriösare" piggyback sprut som funkar med orginal vanos kablage osv, beställt specifikt för den bil det ska användas på. Men är fortfarande skeptisk med tanke på hur adaptivt Siemens MS43 är. Kan säkert funka till finlir vid små förändringar kring motorn sen efter man har en bra anpassad mapp i orginalsystemet.

_________________
Jimmy Öberg
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



dom där kolfiber boxarna är väldigt kännsliga vi åkte med ett bmw motorsport steg 2 insug på våran långloppsbil. där lossnade delar inne i boxen och flög in i motorn blev två st total ras innan vi hittade felet så öppna boxen och kolla hur där ser ut. annars kan det bli väldigt dyrt. vi tog och byggde om vårat insug sparade kolfiber trattarna och byggde sedan en kopia av resten av boxen i aluminum. efter det gick bilen även bättre då kolfibret flexar mycket och motorn blir väldigt svår att mappa.

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97


Trådstartare
jonaslarsson skrev:
dom där kolfiber boxarna är väldigt kännsliga vi åkte med ett bmw motorsport steg 2 insug på våran långloppsbil. där lossnade delar inne i boxen och flög in i motorn blev två st total ras innan vi hittade felet så öppna boxen och kolla hur där ser ut. annars kan det bli väldigt dyrt. vi tog och byggde om vårat insug sparade kolfiber trattarna och byggde sedan en kopia av resten av boxen i aluminum. efter det gick bilen även bättre då kolfibret flexar mycket och motorn blir väldigt svår att mappa.


Tack för informationen! Tanken har faktiskt slagit mig att bygga ett nytt plenum i aluminium precis som du säger. Det är redan isärtagit för jag har matchportat det mot mitt 69mm spjäll. Men det ser faktiskt helt fint ut invändigt... Men det är helt klart värt att lägga ett par tankar på det som du säger... En annan sak jag haft i tankarna är vad det tycker om vakumet som blir av 3.0l maskin jämnfört mot 2.0l.

_________________
Jimmy Öberg
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



Jimmyoberg skrev:
jonaslarsson skrev:
dom där kolfiber boxarna är väldigt kännsliga vi åkte med ett bmw motorsport steg 2 insug på våran långloppsbil. där lossnade delar inne i boxen och flög in i motorn blev två st total ras innan vi hittade felet så öppna boxen och kolla hur där ser ut. annars kan det bli väldigt dyrt. vi tog och byggde om vårat insug sparade kolfiber trattarna och byggde sedan en kopia av resten av boxen i aluminum. efter det gick bilen även bättre då kolfibret flexar mycket och motorn blir väldigt svår att mappa.


Tack för informationen! Tanken har faktiskt slagit mig att bygga ett nytt plenum i aluminium precis som du säger. Det är redan isärtagit för jag har matchportat det mot mitt 69mm spjäll. Men det ser faktiskt helt fint ut invändigt... Men det är helt klart värt att lägga ett par tankar på det som du säger... En annan sak jag haft i tankarna är vad det tycker om vakumet som blir av 3.0l maskin jämnfört mot 2.0l.


vi hade det på en 2 liters maskin och boxen flexade flera cm såg inte alls bra ut. i våran box fanns någon typ av distanser för att boxen inte skulle kunna sugas ihop hur mycket som helst det va dom som lossnade och flög in i motorn.

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jimmyoberg skrev:
Funderar på att svänga in på Media Markt på Torsdag när jag åker hem från jobbet och införskaffa mig en riktig kamera så blir det lite roligare bilder att titta på.

Tips mottages gärna om vad en darrhänt amatör fotograf bör ha, inom rimlig prisklass...

Mvh


Jag skaffade just en Panasonic Lumix DMC-TZ7 kompakt kamera som jag är riktigt nöjd med. Kolla görna de 5-6 sista sidorna för exempel på bildkvalite och även filmkvalité i bilen.

EDIT: Både optisk och digital skakreducering för darrhänta

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97


Trådstartare
Hmm ingenting som finns i mitt iaf? Det är Steg 3 jag har, kan detta vara en senare, "uppgraderad" version?

_________________
Jimmy Öberg
Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97


Trådstartare
Dignell skrev:

Jag skaffade just en Panasonic Lumix DMC-TZ7 kompakt kamera som jag är riktigt nöjd med. Kolla görna de 5-6 sista sidorna för exempel på bildkvalite och även filmkvalité i bilen.

EDIT: Både optisk och digital skakreducering för darrhänta


Värt att kolla upp, Jag har även blivit tipsad om att Canon Powershot G10 ska vara en bra kompakt kamera? Något du använt?

_________________
Jimmy Öberg
Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97


Trådstartare
Nu är iaf kolvar beställda. 12:1 i komp förhållande blev det. Återkommer med bilder så fort dessa dykt upp... 2-3 veckors leverans tid.

Har även "bokat" en beg. halvbur från Wiescher som jag hittat på annons.

Är det någon som privatperson provat handla från VAC Motorsport och Turner Motorsport?

_________________
Jimmy Öberg
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Jimmyoberg skrev:
Är det någon som privatperson provat handla från VAC Motorsport och Turner Motorsport?


Japp, handlat mycket av båda dem, även kolvar direkt från JE Pistons. Alla kanon support och trevliga att prata med. thumbs up Bäst är om du har någon som kan "flyga hem det" så du slipper alla tråkiga påslag såsom tull, moms och skatt och moms på skatten och frakt på momsen Iofs så momsar men på den faktura som följer med paketet, så det gäller att få låg summa på den papperslappen

_________________
Patrik Skoog
Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97


Trådstartare
Nu kommer en uppdatering med lite bilder... Hittade på en E30 188 diffklump på annons till vettigt pris som jag köpte.

Såhär såg den ut när det anlände:



Någon som vet vem det här är?



Efter lite skrubbandes revs den isär:





Målat diffhus:



Rensar gängor:



Klart:



I veckan ska jag beställa nya lager, E36 diffkåpa och lite smådelar... Och även en ombyggnadsats till 40% diffverkan. Sedan är det bara att montera ihop.

I morgon kväll ska jag försöka hinna med att svarva en adapter till oljetempgivaren i M3 oljefilterhuset. Gör ett par extra om någon mer är/blir i behov av en sådan.

_________________
Jimmy Öberg
Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97


Trådstartare
Har suttit och läst lite på diverse internet sidor, Öhlins ska tydligen ha ett "Road and Track" kit till E46 för ett pris under 20.000:-?

Någon som vet mer om detta?

_________________
Jimmy Öberg
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3198



det här trodde jag inte om dej pöjk...trodde du bara skulle stajla denna ser bra ut

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330Ci E46 -01 (Uppdaterad 1 Maj) Grenrör och Avgas...
1, 2, 3, 4   >>
20 besök senaste veckan (39784 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande