Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan "GT500"
1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (34921 totalt)
Söderquist
Stockholm, Bromma
Här sen Dec 2005
Inlägg: 156


Trådstartare
Projekt "Nissan GT500"

Mitt bygge är en racebil byggd från grunden baserad på en 1998 Nissan 200sx (S14a) insprierad av Japanska SuperGT GT500.
Namnet "Nissan GT500" blev till pga min brist på fantasi och det faktum att jag inte vill kalla bygget/bilen för "En racebil baserad på en 1998 Nissan 200sx/Silvia/240sx med inspiration från Japanska SuperGT's GT500 klass"

Så här kommer förhoppningsvis bilen se ut när den är klar:




Kort historia
På våren 2004 köpte jag mig en 1998 Nissan 200sx (S14a) efter att i många år suktat efter en Japansk sportbil.
Efter att ha kört hela sommaren och träffat andra Nissan-nördar och sett alla uppgraderingsmöjligheter vill jag ganska snart ha mer.
Under 2005 och 2006 gjordes mindre förändringar och uppgraderingar av chassi och motor.
En motorrenovering som startade 2006 blev startskottet på en mycket mer omfattande ombyggnation av hela bilen. Denna ombyggnation blev dock aldrig särskilt väldefinierat och planerna ändrades mest hela tiden.
Delar köptes in och såldes av utan att de någonsin ens blivit provmonterade och jag var fortfarande inte nöjd med planerna.
Till slut tog jag beslutet att bygga den bil jag drömt om att bygga för länge sedan och det blev starten för detta projekt.
I det beslutet övertalade jag även mig själv om att det får ta den tid det tar, bara jag blir nöjd!

Så ursprungsbilen från 2004 är nu kapad i bitar och kommer endast användas som plugg för avgjutning av karossen.
(Snacka om "learning money"... Köpa en helt okej sportbil för halvdyra pengar bara för att några år senare kapa sönder den för att endast användas som plugg... Men man lär sig så länge man lever. )


Mål
Det är flera mål med bygget. Först och främst vill jag lära mig mycket mer om aerodynamik, chassidynamik, motorer mm.
Ett mål är att få bilen gatlegal via registrering som amatörbyggt fordon. Och det sista målet är att ha en bil som jag kan utvecklas i som förare i många många år.
För en sak är säker; Jag kommer behöva många timmar och tusentals mil bakom ratten för att kunna köra denna bil snabbt när den väl är klar

Jag har inga intentioner på att tävla med bilen i någon form, men jag tänker hålla mig inom några GT-reglementen så möjligheten finns utan alldeles för stora ändringar.
Det är i första hand enbart tänkt som en himla kul banbil som agerar utvecklingsplattform åt mig som förare.
Samt "glassbil" på soliga Söndagar när lusten faller in.


Fakta
Förhoppningsvis 500-600hp och max 1000kg när den är race ready.

Mått:
Höjd: ~1070mm (vingen något högre)
Bredd: 2000mm
Längd: ~4620mm
Hjulbas: 2530mm
Vikt: ?kg (förhoppningvis max 1000kg)

Kaross:
Helt i kolfiber med öppningsbara dörrar. Huv, dörrar, front, baklucka och vinge lätt demonterbara.

Aerodynamik:
Front splitter, dive plates, platt undersida (belly pan), bakre diffusor och en stor vinge.

Chassi:
Rörram

Hjulupphängning:
Dubbla a-armar med pushrods, Öhlins coilovers, custom uprights.

Hjul:
BBS E88 centrumbult, guldfärgade centrum och polerade ytterbanor
Front 18*11" med Toyo R888 285/30ZR18
Rear 18*13" med Toyo R888 335/30ZR18

Motor:
Nissan SR20DET - modifierad till en SR22VET.

Växellåda:
Tractive

Bromsar:
Stoptech ST60 ok
Titlon stående pedalställ och cylindrar

Elektronik och inredning:
Tillet B4 kolfiber stolar
En ratt och växelspak


Status
Just nu är designen det enda som är "klart".
Här tog jag hjälp av Vizualtech design för att få ut bilden jag hade i huvudet till papper.
Se alla bilder på designen på http://www.gt500.se/gallery
Läs mer om designen på bloggen -> http://www.gt500.se/blog

Jag håller för närvarande på med bygget av karosspluggen inför avgjutning samt måttar och skissar på chassit.
Uppdaterar med bilder på bygget av karosspluggen efter semestern!

Same same but different på http://www.gt500.se

_________________
/Fredrik Söderquist
Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003
Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500
Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Roligt bygge, gillar designen.


Det ser ut som att du kommer ha mycket att göra ett par år framåt.

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ser riktigt elak ut thumbs up Lycka till med bygget

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



Kul med projekt tråd! Har följt ditt bygge innan de spåra ur totalt Blir den lik designen så kommer den vara riktigt fin!

2m är sjukt brett. Finns en race 300zx som just är klar i kaross gjutningarna och de är exakt 2m, Det ser riktigt maffigt ut hehe

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 834



Ska bli spännande att följa. thumbs up

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Kim Frederiksen
Skurup
Här sen Feb 2006
Inlägg: 392



WooOW!!!!


Den här tråd kommar jag följa!! thumbs up

_________________
Kim Frederiksen

Nissan S14a -97 2.2 Mazworx

BMW 325iM Touring <--- Saknat..

Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car...
Citera
Dille
Jönköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 63



Kommer att bli hur bra som helst, ser fram emot massiva bilduppdateringar

_________________
Dick Petersson

Mazda RX-7 FD -96
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 448



Sett din gamla tråd på Zatzy o hört ett o annat från Jocke Alvin o blir bara mer o mer nyfiken på hur slutresultatet kommer bli!
Kör hårt!!

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
EA
Halmstad, bara Halmstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 117



oj! Kul projekt, hoppas att det går vägen & lycka till! En sak är säker, detta ska följas.

Mvh

_________________
Emil Andersson
BMW
Citera
Söderquist
Stockholm, Bromma
Här sen Dec 2005
Inlägg: 156


Trådstartare
KS_Wolfman skrev:
Roligt bygge, gillar designen.


Det ser ut som att du kommer ha mycket att göra ett par år framåt.


Ja, jag har en hel del att stå framöver. Men jag är å andra sidan sysselsatt med något riktigt kul
Kul att du gillar designen!

Dignell skrev:
Ser riktigt elak ut thumbs up Lycka till med bygget

Jag tycker den ser riktigt rå ut också, är riktigt nöjd med designen även om det säkerligen kommer bli små ändringar här och där i slutgiltiga produkten.

Birdy_sx skrev:
Kul med projekt tråd! Har följt ditt bygge innan de spåra ur totalt Blir den lik designen så kommer den vara riktigt fin!

2m är sjukt brett. Finns en race 300zx som just är klar i kaross gjutningarna och de är exakt 2m, Det ser riktigt maffigt ut hehe

2m är väldigt brett, framför allt när det är baserat på en bil som är ca 173cm bred... men breda och låga bilar är tuffa

Briby skrev:
Ska bli spännande att följa. thumbs up


Kim Frederiksen skrev:
WooOW!!!!

Den här tråd kommar jag följa!! thumbs up

Tack!

Dille skrev:
Kommer att bli hur bra som helst, ser fram emot massiva bilduppdateringar

Uppdaterar om ett par veckor (när jag är hemma från semestern) med bilder på det jag snickrar på för tillfället.

Pontus81 skrev:
Sett din gamla tråd på Zatzy o hört ett o annat från Jocke Alvin o blir bara mer o mer nyfiken på hur slutresultatet kommer bli!
Kör hårt!!

Jag är också nyfiken, men jag tror och hoppas att det kommer bli riktigt riktigt bra

EA skrev:
oj! Kul projekt, hoppas att det går vägen & lycka till! En sak är säker, detta ska följas.

Mvh

Tack!

Som jag skrev en bit ovanför uppdaterar jag om ett par veckor med bilder på karosspluggens status och lite annat som man kan se då också, t.ex. motorplacering och lite sånt.
Nu är det tillbaka till kalla öl som gäller och mobila bredbandet får vila när jag är utanför Sverige då det blir så himla dyrt annars och jag behöver pengarna till bilen

_________________
/Fredrik Söderquist
Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003
Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500
Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988
Citera
S 500 R
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 816



Lycka till!!! Hoppas att du bli klar med denna bilen... vi kanske bli klara samtidigt

_________________
Stefan Berander
Citera
chrno
Örebro/Hiroo Tokyo
Här sen Dec 2006
Inlägg: 81



Mycket mycket snyggt framfört. Hoppas verkligen att den blir av.
Har varit på många SuperGT race i Japan och det är helt klart något fler skulle sträva efter att bygga.

Ps. Gillar att du har en Rx7a med i konceptbilderna Ds.

_________________
Daniel Gardh
Mazda Rx7 FD3S "Touge Monster"
Citera
paulssonracing
Båstad
Här sen Jun 2009
Inlägg: 211



Min drömbil. Fast i betydligt fetare utförande :P. Gillar Gt stuket riktigt mycket. Många lycka till och hoppas det kommer upp täta updates

_________________
Robert Paulsson
Ford Capri 3100 RS
Ford Sierra M50B25T DRIFT!
Citera
Söderquist
Stockholm, Bromma
Här sen Dec 2005
Inlägg: 156


Trådstartare
S 500 R skrev:
Lycka till!!! Hoppas att du bli klar med denna bilen... vi kanske bli klara samtidigt

Tack Stefan!
Njae, jag tror nog du är färdig några år före mig...

Vi hörs vidare om ölen

chrno skrev:
Mycket mycket snyggt framfört. Hoppas verkligen att den blir av.
Har varit på många SuperGT race i Japan och det är helt klart något fler skulle sträva efter att bygga.

Ps. Gillar att du har en Rx7a med i konceptbilderna Ds.

Fast jag följer ju inte direkt reglementet för SuperGT, men hela bygget inspireras av de bilarna.
Har jag en Rx7a med i bilderna? Nu hänger jag inte med

paulssonracing skrev:
Min drömbil. Fast i betydligt fetare utförande :P. Gillar Gt stuket riktigt mycket. Många lycka till och hoppas det kommer upp täta updates

Tack!
Så tätt med updates blir det nog tyvärr inte. Men jag håller äntligen på i garaget igen, så om ett par dagar kommer några bilder på karosspluggen i nuvarande skick.

_________________
/Fredrik Söderquist
Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003
Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500
Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461



Stort lycka till! Kanonbil att bygga på och resultatet kommer bli grymt om den blir hälften så fet som bilden. thumbs up

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



GT500 är vansinnigt coolt!
Den här tråden ska bevakas!

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
chrno
Örebro/Hiroo Tokyo
Här sen Dec 2006
Inlägg: 81



Söderquist skrev:

Fast jag följer ju inte direkt reglementet för SuperGT, men hela bygget inspireras av de bilarna.
Har jag en Rx7a med i bilderna? Nu hänger jag inte med


Jag menar att det är fler som borde bygga bilar som inspireras av SuperGT, det finns inte nån bil, förurtom årets Subaru kanske, som inte ser larvigt bra ut i GT skrud.

och bilderna på "väggen" på en av dina konceptbilder är RE-Amemiyas SuperGT 300 bil. 3skivig sugrotor.
Dock gamla grafiken men det är nog den snyggaste av dom.

Lycka till som sagt!

_________________
Daniel Gardh
Mazda Rx7 FD3S "Touge Monster"
Citera
Söderquist
Stockholm, Bromma
Här sen Dec 2005
Inlägg: 156


Trådstartare
Eftersom karossen är det enda jag hade att starta med och mycket är beroende på denna så startade jag arbetet med att skapa de nya formerna.

Först byggdes ett golv i trä som placerades helt i våg och bultades fast i garagegolvet. Trägolvet underlättar skapandet av de nya formerna och agerar även "mätbord" där motor, stolar, pedalställ mm kan tillfälligt skruvas fast för att kontrollera att allt fungerar som planerat.
Jag har mycket lättare att se hur saker och ting ska hänga ihop när jag ser det i verkligheten, har ibland svårt att se ritningar i 2D och föreställa mig hur stort/litet/trångt/etc det där.
Innan karossen kapades rent på onödig metall så svetsade jag in en simpel struktur för att förhindra att den skulle kollapsa.

(Ni får ursäkta de dåliga vinklarna på bilderna, men jag har ingen möjlighet att ta bättre foton med det lilla utrymme till garage (22 kvadratmeter) jag har. Den enda gången jag kan ta vettiga foton från sidan är när garagegrannen inte är på plats )





Här har trägolvet byggts och bultats fast i golvet. Karossen har kapats nästan helt ren på onödig metall samt att den har kapats av längs med trösklarna för att få till en ny höjd.
Små stöttor har svetsats dit för att sedan skruva fast karossen på rätt plats på trägolvet och i rätt höjd.
Karossen har nu en totalhöjd på ca 990mm (något lägre). Förarstolen är även tillfälligt monterad för att kontrollera om jag får plats med hjälm och med alla framtida chassi-rör och annat i vägen för utrymmet.






På dessa bilder är de nya trösklarna byggda i plywood, dörrarna avkapade till rätt höjd och tillfälligt monterade. Motorn är på plats där den senare ska huseras i chassit, "något" tillbaka flyttad
En jigg har byggts för att hålla utsidorna av bakskärmarna på plats för att se till att karossen blir exakt 2000mm bred samt att bakskärmarna håller samma distans från karossen. Jiggen är således punktad i karossen samt skruvad i trägolvet för att hålla allt på plats efter mycket kontrollmätande.
Fogskum läggs på i sektioner för att ge bakskärmarna lite styrka och struktur.




och här är bakskärmarna grovt formade drygt en cm under dessa slutgiltiga höjd och form. På fogskummet kommer ett tunt lager bonocell limmas för att skapa den slutgiltiga formen av, sedan ett tunt lager polyester/glasfiber på detta och avslut med massor av spackel och slipa. Samt det otroligt "roliga" arbetet med att försöka få allt symetriskt från sida till sida.

Nästa steg är att flytta jiggen för bakskärmarna och montera sidorutorna. Sedan rikta till dörrarna med tillhörande rutor ordentligt för att fortsätta forma bakskärmarna stegvis.
Då karossen är sänkt en hel del och de nya bakskärmarna måste gå upp över orginalbilens sidorutor för att tillgodose fjädringsvägen kommer sidorutorna sitta monterade vid avgjutning (med nya bakskärmsformen skapad utanpå rutorna).
Jag kommer jobba mig bakifrån och frammåt då dörrarns inriktning mot bakskärmar kommer agera mall för att korrekt rikta in framskärmar och huv.

Se lite fler bilder på karosspluggen i nuvarande status här.

_________________
/Fredrik Söderquist
Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003
Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500
Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988
Citera
Söderquist
Stockholm, Bromma
Här sen Dec 2005
Inlägg: 156


Trådstartare
B5254T4 skrev:
Stort lycka till! Kanonbil att bygga på och resultatet kommer bli grymt om den blir hälften så fet som bilden. thumbs up


AndreasVH skrev:
GT500 är vansinnigt coolt!
Den här tråden ska bevakas!

Tack så mycket!

chrno skrev:

Jag menar att det är fler som borde bygga bilar som inspireras av SuperGT, det finns inte nån bil, förurtom årets Subaru kanske, som inte ser larvigt bra ut i GT skrud.

och bilderna på "väggen" på en av dina konceptbilder är RE-Amemiyas SuperGT 300 bil. 3skivig sugrotor.
Dock gamla grafiken men det är nog den snyggaste av dom.

Lycka till som sagt!

Då är jag helt med på båda punkterna och håller med kring det du säger
Många fler borde hitta inspiration från SuperGT, förutom att det är en väldigt cool racing serie så ser ju de flesta bilarna väldigt väldigt råa ut

_________________
/Fredrik Söderquist
Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003
Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500
Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Fräckt bygge
ska bli riktigt kul att följa
första bilderna i träden så griktigt grymma ut thumbs up

Nu hoppas vi på snabb byggtakt & många uppdateringar med bilder

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
S 500 R
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 816



Grymt!!! Kul att se att det går framåt.

_________________
Stefan Berander
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan "GT500"
1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (34921 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande