Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is TURBO Banprojektet. | 1398 besök totalt |
Dåså, dags att slänga upp nya projekt-tråden.
Har ägt 3 st 318is tidigare och nu blev det även en 4:de. Planerna för denna är dock helt annorlunda. Detta skall bli en potent banbil med en vettig prestanda med hjälp utav en turbokonvertering. Hade tänkt mig en effekt på ca 350 hk. Svensksåld 318is -90, nyligen passerat 18000mil orginal sportstolar med helt tyg Weitec 60/40 sänkfjädrar. Nya Toyo T1R 205/50-15 på orginal BMW/BBS 15". Alla delar i växelreglaget bytta mot nytt. Växelspaken bytt mot Z3 1.9 för kortare slag. Chip från Proracing med 7500rpm(orginal finns kvar). Så här ser bilen ut i dagsläget iaf. Så det som kommer inhandlas nu är alltså: *Diffbroms med vettig utväxling. några tips? *Coilovers, funderar på D2 (tror jag dom heter). *Kolvar och stakar för kompsänkning som klarar effekten. *Servo och E36:ans styrväxel. *Sportstolar. med mera såklart. Kom gärna med tips och förslag för att få det hela att lira så fint som möjligt. Akilleshälar osv osv. Speciellt om ni besitter erfarenhet själva av ämnet. |
Jag har specialbeställda turbokolvar från Ross till M42 i smidd aluminium (beställde ihop med Bonje på PPF). Specade för 200hk styck, men är ändå ca 120gram lättare än original. Tänkta att användas med originallängd på stakarna SPM har passande stakar för billiga pengar
Dock höjer de faktiskt kompet en aning, vilket enligt PPF skulle funka kanon om man kör på E85 (funkar väl förmodligen på BF98 eller V-power också med dina relativt låga effektmål). PMa om det är intressant så kan jag skicka tillverkningsdata osv. _________________ Peter Sternersson |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is TURBO Banprojektet. | 1398 besök totalt |