Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT ClubSport -00
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (14948 totalt)
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare


Efter två "LEGENDARISKA" ägare/förare på denna ClubSportbil är den min sedan våren 2008. Bilen byggdes ursprungligen om av förste ägaren - Alfons Hohenester, Hohenester Sport. Efter att Alfons hade haft den som ClubSportbil under några år köptes den av Tomas Axelsson, Borås. Tomas kan säkert berätta mycket mer om bilen än jag men det jag vet är att Ace Competition, Borås har haft en vårdande hand över bilen sedan den kom till Sverige förutom att Tomas själv varit duktig att skruva med den. Tomas tävlade med stor framgång och jag tror han vann Roadsport B vid Sportvagnklubben Göteborgs sprint race år 2007. Samma år blev Tomas 3:a i "Nordens snabbaste Audi" på superstage i Emmaboda endast slagen av två renodlade tävlingsbilar!?!!
Som ni säkert förstår var det lite "jobbigt" att börja köra med bilen på banträffar säsongen 2008. Jag tog licens året innan och fick således agera rundningsmärke. Tycker dock det var kul att kunna glädja människor som kom fram och sade: -"Vad härligt att få köra om den bil som jag tidigare blivit så förnedrande omkörd av!" Således har jag genom denna kompetenta bil "en stor kostym att växa i".

Utan att vara alltför detaljerad kan jag berätta följande:

* Motorn trimmad till 320 hk / 460 Nm
* Haldex uppgradering steg 3
* Justerbart ClubSportchassi
* Modifierade bromsar
* Skalstolar
* Halvbur
* Vagnbok

om någon är intresserad av detaljer svarar jag gärna på frågor (om jag kan) och berättar mer om bilen. Skulle vi träffas någonstans är ni välkomna fram och ta en närmare titt.

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Härligt att du också kommit ur garderoben!

Fler TT's på rejsa behövs...

Sedan har du ju börjat få rätt bra fart på grejorna i år, inte så många som kör om dig längre! thumbs up

Syns på knutan, jag och David tar en smygis upp till Sviestad på fredag. 9-16 för en femhundring mumma det. Kommer du loss?

_________________
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Den där tvålkoppen har man sett ett par gånger
Vi ses på Knutan

_________________
BMW MC-klubben
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212



Åkte med i den bilen på Anderstorp för säkert 5-7 år sedan med Tomas bakom ratten.
Det är än idag det sjukaste jag åkt i.

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



v_skogh skrev:
Åkte med i den bilen på Anderstorp för säkert 5-7 år sedan med Tomas bakom ratten.
Det är än idag det sjukaste jag åkt i.


Då skall du prova åka med Tomas i den nye svarte nu då!

_________________
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212



UR_TT skrev:
v_skogh skrev:
Åkte med i den bilen på Anderstorp för säkert 5-7 år sedan med Tomas bakom ratten.
Det är än idag det sjukaste jag åkt i.


Då skall du prova åka med Tomas i den nye svarte nu då!


VAd kör han nu då?
Känner egenltigen inte Tomas men vi har en gemensam bekant.

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 810



v_skogh skrev:
UR_TT skrev:
v_skogh skrev:
Åkte med i den bilen på Anderstorp för säkert 5-7 år sedan med Tomas bakom ratten.
Det är än idag det sjukaste jag åkt i.


Då skall du prova åka med Tomas i den nye svarte nu då!


VAd kör han nu då?
Känner egenltigen inte Tomas men vi har en gemensam bekant.


annan svart TT från tyskland, snabb som attan : )

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Just nu tror jag inte Tomas kör alls (med den bilen). Även så'na här potenta bilar behöver lite omvårdnad ibland. Den svarta har ytterligare lite uppgraderad framvagn, men annars tror jag motor och mycket annat har ungefär samma prestanda. MEN..... Den är ju rensad och därmed så mycket lättare!! 4-500 kg gör ju "rätt mycket" för samtliga prestanda.....
Sedan är ju föraren MYCKET "uppgraderad" :ace: jämfört med nuvarande chaufför på den silverfärgade. Det gör ju en del till upplevelsen också!!!

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Vet inte om du sett den förut men här är en video där bilen är med i stort sett hela tiden. Ingen höjdarkvalitet men den kanske kan vara till glädje ändå.

http://www.youtube.com/watch?v=JqyVMg3FDsw&NR=1



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Tar det som en komplimang att man ses som ett värdigt villebråd. Man ser på hastighetsmätaren att det går undan rätt bra på den kurviga banan....

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Denna säsong började lite tungt....
1. Någon illvillig person, som uppenbarligen inte älskar Audi TT lika mycket som jag, slog ett par stadiga bucklor i förardörren. Inte helt lätt att återställa med unik dekor och allt.
2. En hare valde att avsluta sitt liv mot min front. Synd om haren även om det måste vara ett värdigt avslut att göra det mot en TT. Spräckt front och rejält bockad IC blev resultatet på bilen. Eftersom ICn inte var original tog det lite tid att få fram och modifiera en ny.
3. Eftersom Dunlop Super Sport Race däcken inte tillverkas längre bytte jag till Toyo R888. Trots samma dimension var Toyo bredare och tog i skärmkanten. Fram med andra fälgar med annan ET. Fick köra Mantorp med gatdäck men det var faktiskt lyckat pga ihållande regn.
4. Var i Karlskoga och skulle köra på Gelleråsen. Innan jag tog in på hotellet skulle jag tanka och kolla luften. På morgonen var höger framdäck lufttomt. En plastring i ventilhatten(?) hade satt sig på högkant och tryckte på nippeln....

Lite förändringar/förbättringar har det också blivit. Bl.a. bättre frambromsar med Performence Friction belägg och racingbromsvätska. Med dessa körde jag (galna) 45 min på Anderstorp i 30 graders värme. Ny lättviktshuv har kommit på. Det var inte speciellt mycket viktbesparing då original är lättmetall men det ser ju rejsigt ut. En sparcoratt har hittat in i kupén. Chassit har uppgraderats genom att Poweflexbussningarna ersatts av metall/uniball dito. Ett specialtillvekat avgassystem har också ersatt det gamla vilket var totalt slut invändigt med spräckt grenrör och allt. Blev jättefint! Tack Dennis på Ace som tillverkade konstverket!!

Nu hägrar körningar som "quattro 30 år" samt bankörningar på Ring Knutstorp och säsongsavslutningen på Gelleråsen. Min förhoppning är såklart att senare delen av året skall gå problemfritt men man vet aldrig....

Har börjat fundera (LITE!) på att lacka om bilen till kommande säsong. Tanken vilar på klassisk rejsig GULF-färg. http://forums.fourtitude.com/showthread.php?3105432 Med "dörravslut" från Caractere http://www.caractere.com/ får man en jämn linje på trösklarna. Mina BBS LeMans fälgar lackas på ekrarna.
Kom gärna med synpunkter om det känns rätt eller om en silverpil skall vara en silverpil.

Vi ses på banorna!

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963



Jag är ju en stor fantast av foliering som du kanske har sett. Varför inte behålla orginal silver och sen foliera något häftigt på bilen. Då både har du kvar och äter kakan.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
miarpe skrev:
Jag är ju en stor fantast av foliering som du kanske har sett. Varför inte behålla orginal silver och sen foliera något häftigt på bilen. Då både har du kvar och äter kakan.


Vet inte om det finns någon som kör foliering i mörkaste Småland!? Annars köper jag idén fullt ut. thumbs up

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Det är så'n underbar känsla att bilen är servad, genomgången och besiktad. En ny kamrem kändes också helrätt. Har sedan under några underbara (faktiskt) timmar i garaget gjort den raceklar igen - Sportstolar dit, baksäte bort, buren på plats etc. Den har även fått en omgång nya Dunlop Direzza på sina vackra LeMansfälgar. Man kan inte hålla sig för en stunds torrbrytning innan man släcker i garaget och åker hem. You know the feeling!?
På onsdag blir det smygpremiär med lite konbanekörning på Uråsa.....

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Nu har halva racesäsongen 2011 klarats av. Till skillnad mot förra året har allt funkat klockrent. Ingen som slagit på bilen, inga krockar med harar och inget som varit trasigt. Har kört en del på Dunlop Direzza för första gången och måste säga att de är kanonbra. Uppskattar att man kan hålla 5-10 km/h högre hastighet på vissa banpartier än med ex.vis Toyo. Har kört en del på Anderstorp i år och kapat ca 5 sek per varv jämfört med föregående år. Kanske beror det på att man tränat en del också!?
Nu är det dags för Mitt-i-säsongen-look-over av Dennis på Ace Competition. Kolla så allt sitter fast och är helt. Längtar redan till början av augusti dä körningen tar fart igen. Då blir det 2 ggr Anderstorp igen och sedan anordnar Audi ClubSport körning på Sturup första helgen i september. Vi får hoppas att det kommer många till vårt evenemang och att det blir så lyckat som vi planerat. Välkommen om du läser detta!

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Upp med lite färska bilder

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Skall försöka ta lite "close-ups" efter semestern. Tills dess försökte jag bjuda på en bild från Kinnekulle men jag vet inte om det gick så bra!? Bilden skulle visa den nya "diffusorn". Jag fyndade den på Blocket. Någon som vet tillverkaren (mtm, Abt eller....)? Man ser också nya takvingen (DMC) som jag folierat i kolfiber före monteringen.


[img]https://rejsa.nu/im/_2011/13895_2011-06-26-untitled.bmp[/img]

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Igår skulle jag till Dr Dennis på Ace Competition för lite look-over - Trodde jag..... När jag skulle hämta bilen förkunnades domen - Stötdämpare vänster fram helt slut, övriga dämpare dåliga, oljeläckage från turbo samt dito från koppling alt. växellåda. Däremot hade jag haft en jäkla röta. Ett motorfäste hade gått sönder vilket fick till följd att kamremmen hade slipats. Tur att den inte brustit. Nu hde även en splitter ny vattenpump börjat läcka, vilket togs på reklamation.
Nu väntar en åtgärdslista på kort och lång sikt med dito prisförslag. Får se hur plåboken matchar det och om Dr Dennis har mektid. I annat fall är säsongen över...... Racing kostar!

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Fin bil! Undrar om det var den jag hade lite bataljer med 2008 på mantorp:)? Körde min då tyvärr lite för mycket rykande, Svarta A3 TDIQ... Kul var det hursomhelst att hänga med trots 70-80hk mindre

/Theo

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Härom dagen skulle jag göra en "inspirerande fartökning". Det bluddrade till och sedan gick bilen som skrutt. Antagligen/förhoppningsvis är det någon tryckslang (eller vad det heter) som hoppat loss. Det har hänt förut..... Nu blir det till att linka upp till Ace Competition i Borås, så snart tillfälle ges, för att även få det lagat. Denna säsongen känns f.n. lite halvtung i halvtid. Men det kan ändra sig, får vi hoppas. Spännande körningar väntar ju på Anderstorp, Sturup mm.

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



TTBörje skrev:
Denna säsongen känns f.n. lite halvtung i halvtid.



Förstår precis vad du menar, köpte rejält med sånna t-shirts förra säsongen...
Men du vet man äger inte en TT man förvärvar endast rätten att underhålla den!

Bludder över 3500varv? låter som LMM eller tändspole i mina öron.

Syns vi på lördag!? (gött å få en extra "mek" till den vite!)

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT ClubSport -00
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (14948 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande