Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO (951) -88 "Racebiten"
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (14961 totalt)
Supermicke
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 50


Trådstartare

390 hk / 500 Nm

Motor, växellåda och avgassystem:
orginal M44/51 motor som genomgick helrenovering 2006
i år monterades en mls toppackning och avgasröret efter turbon byggdes om till 3"
fram till den nya sbf godkända race katten, alla kylslangar och turboslangar har bytts ut mot nya orginal.
Motorstyrningen är modifierad med ett MAF system som ger snabbare respons och nogrannare bränsle luftblandning, alla ingående delar i maf kitet är porsche orginal artiklar utom chippet i boxarna,
Bilen kan köras på 98 blyfri eller E85
Motorn är bromsad hos Rototest i Rönninge med E85 till 390 hk vid 1,2 bar, 360hk vid 1,0bar.
När motorn byggdes var prioriteringen körbarhet även på låga varv och vridmomentet är 480nm vid
3000varv, vid 3500varv är vridet 500nm.
Jag har nu bromsat in den till c:a 305 hk för att kunna klassa in i PCSR klass 8c


orginal turbo s låda från 89 års mod (förstärkt 2a och kronhjul), modifierad oljekylning,
I år monterades en genomgången låda med frächa synkringar och en del lager byttes,
diffbromen av ramplamell typ demonterades och kontrollerades,

Gt3 cup sinterlamell (Faktiskt möjligt att fickparkera vid snabbköpet med),
944 turbo s tryckplatta och urtrampnings lager nytt 2006.

Effekt och prestanda (ingående)
Prestanda med c:a 305hk och vanliga gatdäck (michelin pilot sport)
0-100 km/h = 4,9 sek
80-120 km/h = 2,9 sek
60-160 km/h = 8,1 sek
1/4 mile =13,4 sek

Chassi:
Denna bilen stod modell för beräkningen av Dr Jarlmarks berömda leda kitt,
uppdaterade och renoverade 2006 med den nya förbättrade typen av topptätning,
justerbar dämpning i 12lägen, Sandens topplagringar, steglöst justerbara krängningshämmare
i crommolly stål fram och bak enligt Jarlmarks recept.
Gt3 mk1 bromsar med sanden adaptrar runt om med 330 mm i diam och Pfc 01 belägg,
modifierad ABS med justerbar tryckreducering till bakhjulen.

Fälgar, däck och bromsar:
9,5x18 fram 11x18bak cargraphic fälgar med 265/35-18 och 295/30-18 michelin pilot sportcup, regn hjul: 8x17 o 9x17 med nya michelin pilot sport

Interiör / Inredning:
2st Sparco stolar med Sparco 4punktbälte på förarsidan och orginal 3punkts bälten (för Sbp)
Guss helbur monterad 2002.

Bilstereo och multimedia:
ipod? räknas det?

Exteriör / Styling:
Framskärmar, stötfångare, frontplåt, motorhuv, bagagelucka, taklucka,
trösklar,frontläpp, från Plastis i göteborg= bra passform och hög kvalite.
Bakvingen är en förlängd Gt3 cup vinge köpt i tyskland.
Bakstötfångare av amerikansk modell för att ge gynnsammare bakvingeplacering.
Sidorutor av polycarbonat.



Kinnekulle ring 8/8 (1,00,1) Härlig dag...

_________________
Mikael Kolam

http://golvbiten.se
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Vilken vacker bil. Väcker lite habegär

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 487



Grattis till bilen!

och när får vi se dig på startlinjen i Pcsr där bilen hör hemma?

Pelle M

_________________
Pelle Mattsson
Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Gattis till en klockren bil, varför köpte jag inte den?

PM när du är klar med den

_________________
D a v i d B r a n t m o
Nu:
951 Cup 3,0 16v
Då:
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Mikael

Grattis till en mycket läcker och snabb bil


Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Dille
Jönköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 63



Vilken läckerbit!

I vilket material är frontläppen gjord av?

_________________
Dick Petersson

Mazda RX-7 FD -96
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847



Grattis, det är är en grym bil (antar att det är Zolnirs gamla?)

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



Jag blev kär!

Lycka till!


MVH Erik

_________________
Erik Börnstedt
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Vad väger denna in på .

Stämmer verkligen 1/4 milen borde gått snabbare ?

Mycket fin maskin thumbs up skulle inte tackat ner till denna

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Supermicke
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 50


Trådstartare
Var ett tag sen jag gjorde något i biltråden.

Har monterat nya plastdörrar från Plastis = kan rekommendera, jäkligt fin passform och mycket välgjorda....

Kommer korta av framsplittern för att passa in i nya pcsr reglementet ( får sticka ut max 5cm framför bilen.)

Sen blir det ny lack, kommer fortsätta med svart grund men det kommer nog att tillkomma en färg. Vilken? Har inte till 100% bestämt mig än men är ganska säker. Den kommer inte bli mindre rejsig iaf Smile

Kommer tona ner baklysen samt blinkers med självhäftande film (när de lyser är det fortfarande rätt färger som lyser) blir bara lite råare look.

Ska se om jag kan fixa glappet i växelspaken (någon som har något råd eller tips?) samt förlänga växelspaken så det blir lite tightare mellan växlarna (shortshift)

Stålomspunna bromsslangar är också på G

Pheu.. börjar kännas svettigt att hinna allt. :S





_________________
Mikael Kolam

http://golvbiten.se
Citera
Supermicke
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 50


Trådstartare
Blev lite lättare "styling" arbeten idag när tjejen var med och skulle hjälpa till i garaget.

Man ser att reflexerna fortfarande lyser igenom på bilden tagen med blixt (obs, inga lysen är tända.)

och på bilden tagen utan blixt ser den mörk och fin ut.
Blinkersen blinkar fortfarande gult också (var ju tvungen att testa) , ser riktig fint ut.

_________________
Mikael Kolam

http://golvbiten.se
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189



Supermicke skrev:



Ska se om jag kan fixa glappet i växelspaken (någon som har något råd eller tips?) samt förlänga växelspaken så det blir lite tightare mellan växlarna (shortshift)



Glappet i växellänkaget brukar sitta på två ställen.
Dels framme vid spaken, under damasken, där sitter det en liten axelstump med låsringsspår svetsad i spaken som brukar slitas ned inne i rörbiten som sitter svetsad på länkagestaget.
Jag gjorde så att jag kapade bort den slitna axelstumpen och ersatte den med en M10-bult (som jag svetsade fast) med bricka och låsmutter. Det är dock viktigt att bulten är ogängad en lagom bit från bultskallen så rörhylsan på länkagestaget sitter så tajt som möjligt för att undvika glapp..

Glapp nummer två brukar sitta i en plastbit (det så kallade växelkorset) bak vid lådan. En ny sån kostar 3-400kr hos Utzon men jag tror att den är lite knivig att byta när lådan sitter på plats. Själv tillverkade jag en egen av en bit aluminium istället.

Jag har ett par bilder på sidan fyra i min byggtråd.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53599&postdays=0&postor . . . .

_________________
Urban Karlsson
Citera
Supermicke
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 50


Trådstartare
Jag gör lösningen fram, tror att det kommer räcka. Men jag använder 2 axial kullager istället för brickor. Sen ska jag kapa och svetsa på 15mm förlängning på spaken så det blir shortshit effekten också.
Kollade in din byggtråd och det ser ju ut att bli riktigt bra det där

_________________
Mikael Kolam

http://golvbiten.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330



om du förlänger spaken så blir slagen längre, jag hänger inte riktigt med på short-shift-varianten?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supermicke
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 50


Trådstartare
GustafB skrev:
om du förlänger spaken så blir slagen längre, jag hänger inte riktigt med på short-shift-varianten?


Förlängningen gör man under fästet för att få samma effekt som när du köper en shortshift för dyra pengar... Här finns bilder och lite mer info om det.
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7865&highlight=sho . . . .

_________________
Mikael Kolam

http://golvbiten.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330



Aha, trodde du menade att förlänga spaken på ovansidan. Ska bli intressant att höra hur du tycker känslan blir. Är själv lite skeptisk till att man faktiskt blir snabbare i växlingarna med short-shift. Har dock bara provat 1 variant på 944an, slagen blev kortare men bökigare vilket gjorde att växlingstiderna inte blev bättre. Men det kanske bara är en vanesak.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Har du en swisch för att kunna skifta mellan E85 och 98 soppa?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Supermicke
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 50


Trådstartare
Freddan72 skrev:
Har du en swisch för att kunna skifta mellan E85 och 98 soppa?


Nej, den är mappad för E85 och jag kör bara på det. Bättre för miljö och motorn går kallare.
Vill jag köra på 98 så får jag mappa om den...

_________________
Mikael Kolam

http://golvbiten.se
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189



Varje gång jag läser om din bil och ser bilderna på den så inser jag hur mkt det är kvar att göra på min bil när jag är klar med allt motorjobb

Hur sitter egentligen bakspoilern fast? Är original gummispoiler intakt? Går det att öppna kofferten?

Frågorna är många

_________________
Urban Karlsson
Citera
Supermicke
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 50


Trådstartare
Ubbejävel skrev:
Varje gång jag läser om din bil och ser bilderna på den så inser jag hur mkt det är kvar att göra på min bil när jag är klar med allt motorjobb

Hur sitter egentligen bakspoilern fast? Är original gummispoiler intakt? Går det att öppna kofferten?

Frågorna är många


Det var inte så många frågor
Den sitter i aluminium som är sågad efter bilens form och orginalspoilern är ursågad för fästena. Det går inte att öppna utan att skruva bort vingen.

_________________
Mikael Kolam

http://golvbiten.se
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189



Tackar, det var ungefär så jag tyckte att det såg ut ja..

Mitt mål och min förhoppning är ju att jag ska kunna ta min bil de tio milen fram och tillbaka till jobbet då och då så lika kompromisslöst rejsigt kan jag inte bygga men jag har ju vissa funderingar på om den kanske ändå ska få se sån ut och då är din bil en bra inspirationskälla.

_________________
Urban Karlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO (951) -88 "Racebiten"
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (14961 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande