Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 Coupe -92 "Svängedition" Såld!! | 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 >> 16 besök idag (118540 totalt) |
Info om bilen.
Det är då som sagt en 325 Coupe -92, som är ganska rostig men inget jätte allvarligt, den har gått drygt 21000mil men funkar prima, gnäller inget alls vid bankörning, verkar bli gladare. Men självklart strular saker då och då, inget värt att nämnas dock. Såhär ser specen på bilen ut idag Motor: Öppet filter, extraktor grenrör som passar orginal framdel och ferrita rostfritt efter kat. Invändigt: All asfaltsmatta borta (nästan), sen är det en Sabelt Taurus XL stol, Sabelt Akropolis ratt, Sandtler 3",3" 6punkts bälte och en specialsvarv.se alu växelspak. Chassi: Ksport Track Racing coilovers med 16kg/mm fjädrar fram och 18kg/mm bak samt H&R krängare fram och bak. Excentriska delrinbussningar för bärarm fram. Bromsar: 330 e46 bromsar fram med Carbotech XP10 och 328 E36 bromsar bak med XP8, alla 4 ok har mässingsbussningar. ATE Superblue vätska Sen har jag Toyo R888 235/40-17 på E46 m-sport fälgar till banan. Planer: Finns många idéer... Banåka historik: Förtydligande är att det är BMWSC körningarna som jag menar, det är väl det enda rätta? Det började år 2008 med att jag tog licensen lagom till Anderstorp, jag missade båda Mantorp körningarna och Sturup körningen, det var gatdäck och orginalkrängare det året, var inte så skoj, dock helrensat med racestol Såhär såg det då ut på Gelleråsen (har för mig det var Samson som knäppte bilden) Ser ut som en valros, kränger rejält. I alla fall så var ju det avslutningen på den säsongen. Nu till år 2009 så hittade jag en uppsättning m-sport fälgar med Kumho V70 235/40-17 på för en billig peng, självklart skulle jag ha dom! I samband med det bytte jag då till m3 3.0 krängare bak och skaffade stag till fjäderbenet till krängaren fram. Då var jag redo för Mantorp, såhär såg det ut då (min bror som fotat) Flyger över curbsen genom chikanen Ut från hårnålen, kränger inte riktigt som på Gelleråsen förra året Sen var det dags för Kinnekulle där det i slutet på dagen krängdes på en uppsättning Toyo R888 istället då Kumhosarna var ganska slut, samt att man fick bra pris av TWS som fanns på plats Kumho däcken hade nog hållt nån träff till, men med för tillfället ansträng ekonomi så fick man ta tillfället i akt och spara iaf minst en tusing på totalpriset. Så, det var nog det hela, avslutar med att bjuda på ett par bilder. Den vita sladden är till oljetrycksgivaren. _________________ Viktor Starkman |
||||
Gött att den fått en egen tråd
Synd på E30:in iofs Nu kan det bara gå utför Nästa år sitter du där med ett monster som måste åka trailer till banan Bara att köra på nu syns på knutan Glöm inte hojta till om det blir chassimeck där _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Jo nu var det dags med egen tråd.
Väldigt synd på E30:in, men det känns ungefär lika bra som det känns dåligt trots bristen på motivation, men men, det svåra är över, att ta steget att bestämma sig . Hur fort det går utför beror på hur fort jag kan köpa en vettig brukis, ska hållas på en vettig nivå tills dess, iofs lär det inte bli så, ungefär 4grader camber fram o 3 bak kommer det äl landa på, inte optimalt för gata kanske , får nog ta o göra en riktig hjulinställning sen. Kommer nog inte hända så mkt tills knutan, och självklart kommer jag säga till om det blir chassimek där nere . Just det, idag fick jag lite el strul, hastighetsmätaren och förbrukningsmätaren fick spel på väg hem från jobbet, hade regnat en massor så var nog pga det, men iaf dom hoppade upp o ner o dog helt sen funka dom o dog helt igen sen funka dom som dom skulle efter 5 min. Dock trode jag att motorn skulel blåsa då oljetrycket svajjade kraftigt hoppade ner 1kg då och då, men kom sen på att det var när vindrutetorkaren skickades upp , så har det inte vart innan, se hur allt funkar imorrn bitti igen. _________________ Viktor Starkman |
||||
Svajjande oljetryck är kvar när jag kör med torkaren, och hastighetsmätaren och förbrukningsmätaren har dummat sig en gång till bara några sekunder sen det där hände.
Dock har jag ett annat problem, bilen gör av med kylarvatten, varje gång jag kollar får jag fylla en halvliter, spelar ingen roll om det är en vecka emellan eller 2, alltid en halv liter, vart det tar vägen är mysteriet, det ryker aldrig och det är inga pölar under En bra grej är att jag har fina camberstag från Millway liggandes, och att jag borde få mitt K-sport track racing i veckan, hoppas verkligen! Så man hinner göra en lätt hjulinställning själv. Har ovkså en alubussning till styrstången också som ska dit, borde bli lite goare känsla . _________________ Viktor Starkman |
||||
Just nu pågår montering av millways camberstag, jag beställde med tätningar men då var problemet att totalbredden på hylsorna vid ledlagret som sitter vid diffen blev ca 2.3mm för mycket.
Då blev det ett samtal till Bo Ridström Racing och sen en liten tur ner och fick svarvat till dom . Såg också att ena camberstaget var ganska böjt samt urslipat i ett hål, så det är nog bra att jag byter nu . Negativt är att jag inte hört nått om chassit än, så får se om jag hinner få det innan knutan, men nu är jag inställd på att få meka dit dom på plats nere på Knutan. Ska lägga upp lite bilder sen på dagens bravader, kanske .. _________________ Viktor Starkman |
||||
Vi står med verktygen beredda om det behövs _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Såja, både bra och dåliga nyheter, börjar med dom dåliga...
Fick idag reda på att leveransen av chassit är något försenad och att dom ska återkomma när dom vet mer, alltså är dom säkert inte skickade från Taiwan än , alltså blir det inga till knutan, så jag får ragga tag på ett par nya bakdämpare fort . Det bra är dock att camberstagen bak är på plats, efter en hel del filande och slipande i högersidans bussning så gick det fint . Bild _________________ Viktor Starkman |
||||
Jo jag kom på detta också, riktigt surt, men får la hoppas jag hinner få dom till Gelleråsen iaf.
Jaja, jag vet vad du tycker , men det kommer nog gå bra med denna också, bara jag får tag på en vettig brukis me så kan det bli nåt skoj av denna _________________ Viktor Starkman |
||||
Idag spännde vi och ställde in camberstagen, blev ganska ok, ett mått va exakt (centrum på bult till centrum på bult) medans ett annat skiljde några tiondelar, men är inte så petigt nu bara det går att köra.
Enligt ögonmåttet har jag nu ungefär samma camber bak som fram nu, alltså drygt 2 grader, men toe in ser groteskt mkt ut, men tänker inte göra hjulinställning förns nya dämpare är på plats, eventuellt bärarmar också. Har ingen plan yta jag kan kolla på nu heller. Bilder kommer nog upp sen. _________________ Viktor Starkman |
||||
Uppdatering.
Tänkte montera nya alubussningen i styrstången, men kom på att det inte känns som ett arbete att göra när man har lite halvont om tid, så det får vänta Camberstagen är som sagt på plats och mitt ögonmått innan ljög, ögonmåttet nu är att jag har märkbart mer camber bak, skulle tro 1grad mer än fram alltså drygt 3, men som sagt, Toe-in är massor! Fast efter provturen så vet jag iaf att jag inte behöver göra hjulinställning förns efter chassibytet, känndes bra men faktiskt mer solid. Synd bara att den ser mycket högre ut i bak nu än innan . Här kommer en bild där man ser hyffsat hur cambern är . (man ser jordhögen som fanns innanför framskärmen) Sen tog jag och kollade bakom framskärmarna igen, fy fasen va bedrövligt det såg ut, massor med jord på vänstersidan och massor med grus på höger, och mycket rost, även under, så jag gjorde rent så mkt jag kunde och klabbade på hammarlack så det iaf skyddas lite. Såhär såg det ut efter rengöring på västersidan, högersidan var värre samt att fästet till skärmen var ganska mosat. och såhär såg det ut under på vänstersidan, också där var högersidan värre. _________________ Viktor Starkman |
||||
Hallå där
Var i sommarstugan i helgen och fick med mig ett par bakstötdämpare till E36. Låter det bra |
||||
Hmmpf, trodde ännu en gång att det var fel på oljetrycket, då jag vid 3000varv bara hade 2bar, och vid 2000 varv mellan 0-1bar, men har konstaterat att det är Feltemas mätare och givare som inte vill längre , det som funka så bra... trodde jag .
Jag konstaterade det genom att annars hade nog inte motorn mått så bra . och om chassit så lever hoppet än! Fick meddelande idag att det skickades med FedEx Express flygfrakt från K-sport idag, så med massa tur kanske jag hinner få det ändå! hoppas hoppas _________________ Viktor Starkman |
||||
Vet faktiskt inte, tveksamt, men hoppas ju, det är isåfall om jag får hämta det på fredag innan jag åker ner, men som sagt, tveksamt.
Jag har märkt att bilen börjat lida av ganska ojämn tomgång, låter osm jag har värsting kammar, samt så försvinner mycket vatten från kylarn, vetefasen vart det tar vägen Får bli vinterprojekt att kolla igenom motorn lite, byta lite saker och så, om den h"åller så länge vill säga . Jaja, nu är jag tokladdad inför knutan! _________________ Viktor Starkman |
||||
Tråkigt att du inte hunnit få chassit förän till nästa gång men jag tar med mig stötarna så blir det " lite " bättre iaf. |
||||
Jo det är surt, men men.
Låter bra det! Bättre lär det bli, nu är den opålitlig med en läckande dämpare . Skaffat mig en Nokia nu och GPS Puck, var ut o testade det hela genom att köra 4 vändor 0-100, vilken miss, gick ju pinsamt långsamt , bästa tiden blev 9s 0-100kmh eller 8.4 0-60mph, dock märker jag av CDV ventilen en hel del och blir tokig på den, samt att bilen gungar som bara den när man växlar 1-2. och med mina Star Performer bak så släpper den ju i 2:an lite me, Så med hårdare chassi, ingen CDV ventil och r-däck kanske det kan gå lite fortare _________________ Viktor Starkman |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 Coupe -92 "Svängedition" Såld!! | 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 >> 16 besök idag (118540 totalt) |