Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette -01
2 besök senaste veckan (6902 totalt)
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Nothing beats cubics inches säger de så jag får väl inte vara sämre jag. Köpte på mig en glassätarbil.
Sugen på att prova bana med den men vet inte riktigt hur man ska göra med ljudnivån. Det är lite pyssel att få dig orginalgrejorna samt att man tappar en hel del effekt så det hade varit roligare att köra på någon träff där det får låta, men dessa är väl tyvärr inte så vanliga längre. Någon som har erfarenhet av Corvette med lite roligare avgassystem, den kan väl ändå aldrig klara kravet på banorna?
I övrigt känns det långt mer kompetent än man kan tänka sig, för bana måste man nog höjda den ca 2 cm så man får lite längre slag på stötdämparna.

LS1+LG Longtube headers med 3" racekattar samt x-pipe borla slutdämpare allt i rostfritt
Vortex cold induction luftfilter
High performance tändkablar
Ca 400hp manuell låda
Sänkt ca 70mm Z06 stötdämpare grymt låg men ändå körbar.
Bearclow-bromsar fram och bak
C5 motorsport fälgar 9,5x18 fram 11x19 bak med 255/35 samt 295/30

Lägger in förra ägarens annons bilder så länge:





_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Grattis till ny åket, ruggigt läcker thumbs up

Nu måste jag av någon konstig anledning surfa Corvette C5

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Ja nu har du ju gjort en projekttråd, du vet ju vad det innebär

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Krille_hlm skrev:
Ja nu har du ju gjort en projekttråd, du vet ju vad det innebär


Japp ladda upp med kolfiber så vi får på lite schysst breddning, 295orna bak är ju lite fjompiga

Det är väl att kolla på ljudet som ligger närma till hands så man kan göra en tillfällig lösning när man ska ta ut den på bana.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



Karlsson skrev:
Det är väl att kolla på ljudet som ligger närma till hands så man kan göra en tillfällig lösning när man ska ta ut den på bana.
Att låta mindre än Borlas slutdämpare kan inte vara svårt

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Karlsson skrev:
Det är väl att kolla på ljudet som ligger närma till hands så man kan göra en tillfällig lösning när man ska ta ut den på bana.
Att låta mindre än Borlas slutdämpare kan inte vara svårt


Hehe troligen inte, men vill helst slippa montera tillbaka hela orginalsystemet inkl grenrör. De långa headersen gör en hel del på effekten. Det finns rör under bilen där man kanske kunde få dit extra ljuddämpare. Har ju diskuterats ljudnivåer i andra trådar och denna lär säkerligen ligga över, vore dock intressant att se exakt hur pass mycket över den ligger ex 95db.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



Karlsson skrev:
Hehe troligen inte, men vill helst slippa montera tillbaka hela orginalsystemet inkl grenrör. De långa headersen gör en hel del på effekten. Det finns rör under bilen där man kanske kunde få dit extra ljuddämpare. Har ju diskuterats ljudnivåer i andra trådar och denna lär säkerligen ligga över, vore dock intressant att se exakt hur pass mycket över den ligger ex 95db.
Ett tips från Gelleråsen; Mät 95dB stillastående enligt SBFs metod så brukar det bli 92-93dB förbifart (fritt citat från Tony).
Detta skiljer naturligtvis en hel del mellan lika bilar (olika skillnader mellan last eller inte, insugsljud/avgas etc) men kan ge en vink.
100dB stillastående (som i SBFs reglemente) ger med stor sannolikhet mer än 95dB vid förbifart.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006
Inlägg: 109



Hmmm...

Jag har aldrig haft problem med ljudnivån. Har headers och rejskattar, samt SuperTrapp ljuddämpare utan dämpbrickor. Nu byter jag till rostfria Moroso raceljuddämpare. Det tror jag går bra också.

Man tror att bilen låter mer än den gör. Jag tror att Fredrik Skoghag på SLC har en ljudmätare. Om du pratar med honom och åker på ett av hans evenemang, så kanske han kan mäta upp ljudet åt dig för en symbolisk summa. Han kanske har tagit en time-out, men i så fall finns säkert nån annan som kan hjälpa med mätningen.

P.S. Fin bil förresten!

_________________
Christer Arakangas

Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002
7:56 BTG
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
aha trevligt att det finns möjlighet. Det är svårt med ljudnivår då man luras av frekvenser.
Finns nog möjlighet att göra en mätning på anderstorp vid tillfälle, med tanke på din bil så känns det ju som det finns en viss chans iaf.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Var ute en sväng hos en kompis som tog lite kort på bilen. Efter att korten togs har den varit iväg på polering så den är lite blankare nu. Mäte ljudet med en billig utrustning idag, 98 db förbifart är inte så lovande för banåkandet.

















_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



vågar du köra med den markfrigången?

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Mmmm, ett så'nt banredskap hade jag gärna haft. thumbs up

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Svante skrev:
vågar du köra med den markfrigången?


Den är lite i lägsta laget men det man ser på bilden är en gummiläpp som viker sig lätt. Sen är där två stag under som skyddar. Så länge inte tråget tar i så är jag nöjd. Höjden går justera med en skruv i varje ände av bilen eventuellt höjs den lite grand men det är inte för markfrigångens skull utan för att få lite mer slag på stötdämparen.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Den är fiiiin o låååååååg.

Men 98db var ju okej, kan ju inte behövas så mycket för att få ner till 95

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Nikel skrev:
Den är fiiiin o låååååååg.

Men 98db var ju okej, kan ju inte behövas så mycket för att få ner till 95


Hoppas det ska kunna gå smidigt, orginal ljuddämpare löser säkert problemet men jag antar att de inte passar på de grenrör som sitter på utan man åker på att byta hela vägen och tappar då också endel roligt effekt.

Nästa gång jag lyfter den ska jag se om man inte kan få dit ett set ljuddämpare på vägen någonstans. Mätte ljud men en billig mätare så siffran är väl inte exakt men ger en viss fingervisning iaf.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Maxxtuning i Vrigstad hade en effekmätardag i somras, var där och kollade men sen när det blev en lucktid var jag ju bara tvungen att prova...

http://www.maxxtuning.se/index.php?id=61&car=09-0061

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Gör en a la Lennart RX-8a lösning med påhängs ljuddämpare för banåka.

Är du säker på att det är avgasljudet som är värst? oftast är det faktiskt insugsljudet som är boven i dramat.

Grym bil förövrigt.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Jag har orginal system (grenrör och titandämpare) och har haft 89db vid förbifart på bana, tror du klarar 95db utan större problem om du byter slutdämparna.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette -01
2 besök senaste veckan (6902 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande