Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Camaro Z28 -1996
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (10718 totalt)
Pär Moberg
Vetlanda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 142


Trådstartare
Nytt objekt inhandlat, nr 34 i ordningen tror jag

Har åkt en del bana innan och tänkte banne mig få till en Amerikanare det går att svänga med :-), är faktiskt positivt överraskad än så länge då man hade hört hur dåliga många jänkebilar är vad gäller väghållning så man hade ju rejält med förutfattade meningar.... 200 är inte alls så otäckt som man trodde

Är en Camaro Z28 med 350 LT1, 285 hk och 450 nm original, 6 Växlad man Borg Warner T-56 låda
Glas"targa" för varma sommardagar :-)

Det som är gjort:
-Sänkt med Eibach fjädrar ca 35 mm
-Slitsade och hålborrade skivor (bromsar kanon faktiskt)
-Bmw E93 18" Alu hjul med 225/40 samt 255/35 Bridgestone Potenza RE 050 däck
-Förstärkt koppling

Planerna är

-Nytt ställbart panharstag ska byggas
-likaså RCA (Rear Control Arms), nedre "bärarmar mot bakaxel
-Relocation Brackets för att få rätt vinkel vid acc, nu vill den hoppa när fästet kommer
-Ev annat avgas, låter gott nu och man retar inte lika många när man gasar, vill ej ha raggarljud utan dovt och tungt...
-Byta Bussningar
-Fixa till de sakerna som inte är 100 på bilen










Inspiration på garagedörren!!!

_________________
Pär Moberg
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Skall bli mycket spännande och följa denna tråd.

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Pär Moberg
Vetlanda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 142


Trådstartare
KS_Wolfman skrev:
Skall bli mycket spännande och följa denna tråd.


Men nu satte du ju press på mig Hade tänkt börja till hösten kanske, innan dess får de bli att småpilla och utvärdera bilen

_________________
Pär Moberg
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Pär Moberg skrev:
KS_Wolfman skrev:
Skall bli mycket spännande och följa denna tråd.


Men nu satte du ju press på mig Hade tänkt börja till hösten kanske, innan dess får de bli att småpilla och utvärdera bilen


Njut av körglädjen i sommar , sen är risken stor att den står på pallbockar, "jag skall bara fixa det här"

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Pär Moberg
Vetlanda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 142


Trådstartare
jo risken är ju överhängande :-)

_________________
Pär Moberg
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Bryntesson och de andra Camaro Cup teamen ska ju byta till den nyaste karossen till 2010. Kanske kan gå att få tag på roliga delar till rätt kurs. Bara en tanke

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Pär Moberg
Vetlanda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 142


Trådstartare
Dignell skrev:
Bryntesson och de andra Camaro Cup teamen ska ju byta till den nyaste karossen till 2010. Kanske kan gå att få tag på roliga delar till rätt kurs. Bara en tanke


Ja det kan man ju alltid hoppas på, finns ju många trevliga saker att stoppa i dessa bilar... Tror de körde en camaro cup bil i Superstage någon gång och fick en rikigt bra tid, dock vet jag inte exakt hur de bilarna är byggda...

Pär

_________________
Pär Moberg
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



En sådan har jag sett kastas runt på en gokartbana hemmavid. Killen visste vad han pysslade med, gick imponerande. Tror inte den var så moddad.

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Pär Moberg
Vetlanda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 142


Trådstartare
Suddarn skrev:
En sådan har jag sett kastas runt på en gokartbana hemmavid. Killen visste vad han pysslade med, gick imponerande. Tror inte den var så moddad.


Då kanske det finns hopp ändå!! :-)

_________________
Pär Moberg
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Pär Moberg skrev:
Dignell skrev:
Bryntesson och de andra Camaro Cup teamen ska ju byta till den nyaste karossen till 2010. Kanske kan gå att få tag på roliga delar till rätt kurs. Bara en tanke


Ja det kan man ju alltid hoppas på, finns ju många trevliga saker att stoppa i dessa bilar... Tror de körde en camaro cup bil i Superstage någon gång och fick en rikigt bra tid, dock vet jag inte exakt hur de bilarna är byggda...

Pär


oj, såg först nu att du bor i Jönköping! I så fall bara måste du ta dig ut till Bryntesson på ett studiebesök någon gång, de håller till ute i Torsvik. De är verkligen hur trevliga som helst. Hade förmånen att vara där och sparka däck i våras och det var riktigt intressant. Vad jag fattade är alla delar plockade från hyllorna hos GM. Dvs. det mesta bör vara bolt on thumbs up Reglementet är jäkligt strikt för att hålla ner kostnaderna.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Pär Moberg
Vetlanda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 142


Trådstartare
Det låter ju trevlig, byta ut lite delar och bulta på andra roliga race grejer hade vart fint, jag trodde nästan att det var rörams bilar med STOR motor, men de kanske är skapligt "omodifierat" ändå, de drog ju till med en galet bra tid i Superstage...

Läste precis att de är snabbaste bil med "plåt kaross"... helt galet av en så stor och tung bil....

Visste inte att det var så nära till dem :-)

_________________
Pär Moberg
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Pär Moberg skrev:
Det låter ju trevlig, byta ut lite delar och bulta på andra roliga race grejer hade vart fint, jag trodde nästan att det var rörams bilar med STOR motor, men de kanske är skapligt "omodifierat" ändå, de drog ju till med en galet bra tid i Superstage...

Läste precis att de är snabbaste bil med "plåt kaross"... helt galet av en så stor och tung bil....

Visste inte att det var så nära till dem :-)


Nej så kan det vara ibland ligger den nästgårds.

Vad jag fattat är Bryntessons det största Camaro teamet i Sverige och kommer tills nästa år bla öppna en ny avdelning för motorutveckling. Så de kommer bygga i princip alla motorer till Camaro cup som jag förstod det.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det är en grov missuppfattning att bilar är dåliga, bara för att dom är tillverkade i USA.

Både den modell som du har...och modellen innan är mycket bar och välbalanserade bilar.

CamarOCupbilarna är i stort sätt helt standard. Det har dock lagts ner en del arbete på stötdämpare och busningar. Förmodligen även kränghämmare.
Bilarna har även en bur.....som stadgar upp en del.

Motorn dom åker med är en "över disk" motor som ger strax över 400hk. Har för mej att den heter ZZ4 med något HotCam-kit. Dessa gerjor finns ju att köpa löst också.
Men allt detta finns att läsa på CamarOCupens hemsida.

De nya bilarna som det ska tävlas med, kommer att använda mycket av hjulupphängningarna från de gamla bilarna.....så någon uppsjö av begagnade delar kommer det inte att finnas.

Det första jag skulle göra med en Camaro.....är att köpa stötdämpare och fjädrar för CamarOCup.
Sedan lätta så mycket det går.

Det är väl LT1 i din bil ?
Den duger mycket bra....med lite annan kam avgassystem och chip. Ger lätt över 400hk.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Moberg
Vetlanda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 142


Trådstartare
Ja det är nog ett gammal rykte från kanske 60-70 talet då de inte var så bra att svänga med, men det var nog inte en Amazon/pv eller 140 eller Ascone etc från samma år heller kan jag tänka....

Japp det är Lt1 och man låda, Kam avgas och chip och 400 hk, det räcker långt med tanke på att det är 450 nm original,

Det med stötdämpare för camarocup har jag inte ens tänkt på....undrar vad sådant kostar!? :-)

Bromsar är ju oxå dåligt på gamla bilar både amerikanska och europeiska, men på denna är jag grymt imponerad, väger ju ändå rätt mycket, dock så sitter det ju slistade/hålborrade skivor och andra belägg, men ändå...

_________________
Pär Moberg
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577




_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



Bilen vi kör med har Öhlins dämpare och fjädrar.
orginal hjulupphägning med Hårda bussningar Corvette C5 bromsar..
ZZ4 motor med Hotcamkit. etanol drift ca 420hk 600nm i vrid
4vxl richmond t10 låda
diffbroms med 3,23-3,54 utväxling
Jävligt rolig bil att köra

Åk förbi Bryntesson motorsport och kolla gå även in på camarocup.com för mer info

MVH
Niklas
Camaro Cup #99

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Pär Moberg
Vetlanda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 142


Trådstartare
Får nog börja med bussningar då det verkar vara dåliga efter alal riviga starter som troligen ahr gjorts genom åren....

vad rekomenderas, är de Hansen grejer eller vad ska man leta efter, finns ju en hel uppsjö i USA men då ska man ju beställa lite mänmgder kan jag tänka....

Säljer Bryntesson produkter som inte bara är avsedda för renodlad racing oxå elr???

Pär

_________________
Pär Moberg
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



bryntesson kan nog hjälpa dig att ta fram bussningar. åk förbi och prata med dem, Anders Brofalk jobbar där heltid och är den som leder camaro cup mästerskapet just nu.
du har köpt mycket bil för pengarna...

lycka till

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Pär Moberg
Vetlanda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 142


Trådstartare
nikke-tribal skrev:
bryntesson kan nog hjälpa dig att ta fram bussningar. åk förbi och prata med dem, Anders Brofalk jobbar där heltid och är den som leder camaro cup mästerskapet just nu.
du har köpt mycket bil för pengarna...

lycka till


Japp får som sagt ta en tur dit någon gång,
Ja mycket material för pengarna är de, stor och tung, dock inte jätte tung ändå 1660 :-)

_________________
Pär Moberg
Citera
Pär Moberg
Vetlanda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 142


Trådstartare
Nu händer det något iallfall :-)

Vinkeln på "staget" innan Relocation Brackets som jag knåpade ihop med 5mm plattjärn :-)



Vinklen efter, ska vara en nedflyttning med ca 5-6cm



Förhoppningsvis ska bakaxeln inte spräcka alla rutor och min rygg nu när vinkeln är "rätt" :-)


_________________
Pär Moberg
Citera
Ninjaneltan
Sölvesborg
Här sen Aug 2007
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hade en likadan camaro som jag monterade coilovers, bussningar och lite så på. Hade oxå problem med wheelhop efter sänkningen men på min räckte det inte med relocation brackets. . Bytte bil i den vevan så jag hann aldrig sortera ut problemet riktigt. . En chansning kan vara att man får modifiera staget som går från bakaxeln till växellådan men jag hann som sagt inte prova. .

MVH Neltan

_________________
Per Nelsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Camaro Z28 -1996
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (10718 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande