Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B -77 (Saabmotor+bmwdrivlina)
1 besök senaste veckan (2872 totalt)
skurten
Tibro
Här sen Jun 2004
Inlägg: 22


Trådstartare
Söker visdom om väghållning, så kände att det var dags att lägga upp en tråd här. Börjar med en liten snabb presentation av mitt bygge.


Bil:
Opel Ascona B -1977
Folkracebur

Motor:
Saab B204L från ng900 -96
Holset HX40
Mycket hembyggt

Drivlina:
Bmw E30 323 bakvagn
Ställbar camber
Bmw M535 diff & nav
PPF Drivaxlar
Bmw 525tds växellåda


Väghållning:
Plastbussningar
Gula koni
Fjädrar fram okänt
Fjädrar bak, 1st og900 bakfjäder delad i 2.

Bromsar:
Fram omega 3000 = 296mm
Bak Bmw E30 323(325)
Pedalställ med bromsvåg från IGMAB
Hydraulisk handbroms


Inte målat färdigt allt än... får väl se om det blir av :roll:























Bromsning. Mest test för att lära sig. Dom hade inte mappat T5 innan, och jag hade ingen erfarenhet av mappning. Håller på att mappa och finjustera varje gång jag åker med bilen. 401whp / 466hp blev det då iaf.
http://www.maxxtuning.se/index.php?id=61&car=09-0013

_________________
Holger Blomqvist
Citera
skurten
Tibro
Här sen Jun 2004
Inlägg: 22


Trådstartare
Så. Väghållningen. Upplever att den kränger lite väl mycket med original ascona hämmare ifram. Ibak har jag just nu ingen... Tänkte tillverka egen men vet inte vad jag ska utgå från för dimensioner.

Tips på krängningshämmare som kan fungera? om jag tillverkar egna, hur vet jag på ett ungefär vilken dimension på jag ska ha på röret? Säg att "armarna" är 300mm långa och röret är 1000mm långt.

Fjädrar? 4 hjulsmätning som behövs antar jag.



Någon som kan ge mig en liten checklista på saker jag ska mäta?

_________________
Holger Blomqvist
Citera
Edvard_A
Göteborg/Linköping
Här sen Nov 2008
Inlägg: 31



Coolt bygge!

Står med lite liknande ideér som du har med saabmotor och bmw låda. Får man fråga hur du löst ihopparningen av dessa, koppling, adaperplatta etc? Vad behövde ändras på själva motorn för att få den att trivas i längsmonterat tillstånd?

Bilen i fråga är min Ascona A -71.

_________________
Edvard Andersson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Någon som kan ge mig en liten checklista på saker jag ska mäta?

om jag kommer ihåg skall jag försöka lista vad för data som kan tänkas behöves.
Hmm sparka på mig om du ej hör något.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
skurten
Tibro
Här sen Jun 2004
Inlägg: 22


Trådstartare
Edvard_A skrev:
Coolt bygge!

Står med lite liknande ideér som du har med saabmotor och bmw låda. Får man fråga hur du löst ihopparningen av dessa, koppling, adaperplatta etc? Vad behövde ändras på själva motorn för att få den att trivas i längsmonterat tillstånd?

Bilen i fråga är min Ascona A -71.



Koppling består av Viggenplatta och bmw sinterlamell. Lådan har jag kapat och svetsat ihop med ett svep från min gamla Opellåda som jag körde med i början.

Det som jag på rak arm har ändrat på är: Nytt oljetråg. Flytt av oljefilterhuset. Påsvetsat en 90* böj på vattenpumpen. Byggt ett rör från bakre kylutgången (där termostaten sitter) som är draget till framkant på motor. Omsvetsad böj på spjällhuset (sitter åt andra hållet original). Ombyggt generatorfäste, hembyggd remspännare.

_________________
Holger Blomqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B -77 (Saabmotor+bmwdrivlina)
1 besök senaste veckan (2872 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande