Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -93 |Ban-leksak| Rapport Kinnekulle & Anderstorp!!
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
16 besök senaste veckan (62957 totalt)
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580


Trådstartare
Jaha ja, ännu en E36a

Var och köpte en diamant-svart 325 Coupe i måndags, ska ju ta Licens nu på fredag på mantorp och då kan det ju vara bra med en bil att köra med

Har velat hela vintern fram och tillbaka vad man ska köpa för bil till sommaren, och nu e ju sommaren här..

så det blev en 325a tillslut, rätt vettiga pengar och man får nog en hel del skoj oxå

Tanken med bilen är att ha nåt att köra med på bana, och den kommer modifieras att passa så bra som möjligt på bana, hur mkt som urartar får vi se

bjuder på en bild precis efter hemkosten, med dom gräsliga kromade M3speglarna och dom ännu mer gräsliga kromade spolarmunstyckena




och detta kan man bara inte köra runt med, som tur var så fick jag med original backspeglar, så dom byttes snabbt, och dom kromade speglarna hamnade i soptunnan, dom kromade spolarmunstyckena visade sig bara vara nåt man klistrade över, så dom åkte oxå väck...

då slutade kvällen så här..


I Tisdags så ägnade jag mig åt att rensa bagagen och baksätet på allt löst..

225/50-15 reservhjul! vägde hur mkt som helst!


en liten hög


synd att mitt fina garage är helt belamrat med diverse bygg-bråte så man får stå halvt inne i garaget bara


då vart det mesta borta, asfaltsmattorna får jag nog ta till vintern tror jag, och elkablarna ska saneras och snyggas till efter hand


Fråga:
har tänkt att sätta en tunn alu-plåt över hålet mot bagaget, men frågan är om man får köra så här öppet på licensutbildningen på fredag? kanske bästa att kasta tillbaka ryggstödet så länge?

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Jörgen Bäck
Nygård
Här sen Jul 2008
Inlägg: 527



Helt rätt bil har ju själv en som är lätt
modifierad.

Du kan kolla in i min tråd om du vill ha lite
tips och vad jag har gjort, det kanske kan ge
några galna ideér (BMW 325-93 blivande banleksak)

Syns kanske på mantorp, dyker nog upp fredag eftermiddag.

_________________
Mvh
Jörgen Bäck
BMWSC #666
racebimmer666@hotmail.com
BMW 325i-93 TrackDay Toy
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580


Trådstartare
hehe lätt modifierad va det ja

din tråd har jag läst ett par gånger redan

och det har gett mig många galna ideér och det gillar vi!

ja vi syns säkert på mantorp, ska ta licens på fredag, och stannar eventuellt över och kollar lite på lördag oxå...

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Vira20
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62



Grymt val! Lite avis på alla som börjar med E36 bilar speciellt coupe för det är en sådan rolig bil att bygga med tycker jag... lagom gammal/billig medans samtidig modern/ny mot rostiga gammla e30! Här är en som jag diggar hårt https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49280 Gick från 10000kr bil till 70000kr
All lycka med bilen! Mvh Virre

_________________
Viktor Ragnmark
-BMW 320I E46 M-Sport -03
-Projekt: BMW 325CSL E36 -92
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580


Trådstartare
Tack Viktor!


har beställt lite godis
*Mocca ratt


*Stålomspunna bromsslangar


*rattnav
*XP8 bromsbelägg
*skjutbart underrede till Sparcostolen

sen vart det visst lite glapp i dom inre styrlederna så det fick bli nya såna, tyvärr hinner jag inte byta dom innan licensutbildningen, får stå ut med lite vibrationer vid lätt inbromsning...

sen verkar termostaten inte må riktigt bra då det tar tid att få upp vattentemp, så har beställt en ny sån oxå...

efter licensutbildningen ska jag börja kolla på hur jag ska montera min Sparco Evo stol som jag har liggandes sen förra bilen. Och så ska 4-punktsbältet i...


just nu står bilen packad och klar för att köras till Mantorp tidigt imorrn

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Nedin
sthlm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 33



Jag måste tacka för att du hjälper till i kampen mot "Blingstyling"!
Jag har också en 325 -92, som jag ska "anpassa" till bankörning, den hade neonrör under när jag köpte den......... dom försvann fort

_________________
Daniel Nedin

BMW 325 E36
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580


Trådstartare
ja vi måste stå enade i kampen

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008
Inlägg: 617



Jaha, här var det stiltje ser jag..!
Efter knutan måste det ju finnas inspiration
Börja med att slänga ut allt byggmaterial så du kan stå inne vet ja
Säg till när du är redo för aluplåt så kan jag nog fixa fram en till bra pris om du vill.
Jag bytte vattenpump på min 328 igår så jag fick köra en runda med den igen, gosse vad jag saknat den!
Har du otur så kommer jag och Simon på oannonserat studiebesök.
Ha de gott tills dess!

_________________
BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
Vira20
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62



Min hade Lexus baklysen, kromspeglar och överdragsklädsel
Det rök oxå bort rätt så fort haha.

_________________
Viktor Ragnmark
-BMW 320I E46 M-Sport -03
-Projekt: BMW 325CSL E36 -92
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580


Trådstartare
BMWMpower skrev:
Jaha, här var det stiltje ser jag..!
Efter knutan måste det ju finnas inspiration
Börja med att slänga ut allt byggmaterial så du kan stå inne vet ja
Säg till när du är redo för aluplåt så kan jag nog fixa fram en till bra pris om du vill.
Jag bytte vattenpump på min 328 igår så jag fick köra en runda med den igen, gosse vad jag saknat den!
Har du otur så kommer jag och Simon på oannonserat studiebesök.
Ha de gott tills dess!


ja inspiration finns det, tid är det värre med, har tillochmed missat mig egen tråd

får ta mig i kragen och göra en uppdatering på det lilla som har hänt sedan maj..

aluplåt är jag absolut redo för! en bit på 100x60 cm har jag för mig skulle räcka för att täcka för hålet, fixar du det så e det kanon thumbs up

jag tänkte ta och köra upp till gelleråsen den 19, ni har inte ändrat er? annars kan vi ju samköra
kanske ska ta 328 på en sista banåka-träff innan du säljer den?

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580


Trådstartare
ja uppe sent på natten e man

vad passar då bättre att pyssla med en uppdatering...

har ju hänt en del sen jag tog licensen på Mantorp med BMW SC..

Mocca-ratten är monterad


Sparco EVo stolen är monterad, monterade även bältes öglor till mitt Sparco-bälte


Brembo Max skivor monterade, i bakgrunden syns även dom stålomspunna slangarna från Millway


Monterat och klart, och innanför oken sitter XP8 belägg. under vintern tänkte jag fräscha till oken med bya packningar m.m


sen en översiktsbild..




Har under sommaren varit på alla BMW SC träffar, men har bara lyckats fastna på bild nu senast på Knutan, ser nästan ut att ligga bra där men egentligt kränger det rikigt rejält med det sunkiga org. chassit.





Det är väl ungefär där jag är nu...

Nästa mål är att förbättra chassit, det sitter ett riktigt sunkigt org chassit med ett par sänkfjädrar.

sitter och funderar på vad man ska gå på, detta är ju lite av ett budgetbygge så det ska ju hållas på en rimlig nivå är det tänkt...

Dom tre val jag har är följande:

*Köpa nya stötdämpare och fjädrar motsvarande org. billigt och säkert bättre än det som sitter på men kanske inte så optimalt till en ban-leksak

*Köpa ett kit från stötdämparexperten, Gula Koni stötar med H&R fjädrar, går på 9408:- har pratat med lite folk och det verkar ju vara bra grejer men trots att det är justerbar dämpkraft på dom så är dom visst alldeles för mjuka..

*Köpa ett billigt Coilover kit, typ D2, eller liknande, finna oxå för runt 8-9000:- och där kan man ju själv speca hårdhet på fjädrar och kan byta hårdhet efter behov och går att justera rätt mkt på.

frågan är vad man ska satsa på, någon som har nåt vettigt argument?

är själv rätt sugen på ett billigt coilover kit, Jörgen Bäck kör ju ganska framgångsrikt med sitt D2 på hans 325a, funderar på att kopiera hans hårdheter på fjädrarna, borde iallfall vara ett bra utgångsvärde?


Blev ganska långt, hoppas nån orkar läsa

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Att kopiera andras framgångar är ju ingen dum idé. Jag kör snarlikt chassie och på vår nivå kommer man långt med dessa komponenter. Det som framkommit i mitt fall är att fjädrarna var alldeles för mjuka men i Herr Bäcks fall var det möjligt att styra upp det till viss del vid köpet.

Jag tycker man får väldigt mycket för pengarna. Vill man ha riktigt bra grejor för låt säga dubbla pengen (gissning) hade jag nog tagit ett snack med www.millway.se som har bra koll på E30/E36 men även andra bilar.

Jag tycker du kört ett lagom "race" med bilen, bromsar är ju kanon att fixa till, hur har du gjort med däck egentligen? Ett stort lyft med en uppsättning R-däck.

Helt klart ett vettigt objekt att utgå ifrån, vi E36:are börjar bli väletablerade på rejsa!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Micke A
Täby
Här sen Apr 2009
Inlägg: 75



Det händer grejer ser jag

Skönt med en uppdatering av bromsarna, något som jag själv skall göra i vinter
R-däck står annars högst på listan just nu!

Vi ses på Gelleråsen

_________________
Michael Antonsson
BMW E36 323 Ti -99 (banräser) SÅLD!
Audi A4 Avant 2.0 TSQ -07 (bruksbil)
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580


Trådstartare
johan sjöström skrev:
Att kopiera andras framgångar är ju ingen dum idé. Jag kör snarlikt chassie och på vår nivå kommer man långt med dessa komponenter. Det som framkommit i mitt fall är att fjädrarna var alldeles för mjuka men i Herr Bäcks fall var det möjligt att styra upp det till viss del vid köpet.

Jag tycker man får väldigt mycket för pengarna. Vill man ha riktigt bra grejor för låt säga dubbla pengen (gissning) hade jag nog tagit ett snack med www.millway.se som har bra koll på E30/E36 men även andra bilar.

Jag tycker du kört ett lagom "race" med bilen, bromsar är ju kanon att fixa till, hur har du gjort med däck egentligen? Ett stort lyft med en uppsättning R-däck.

Helt klart ett vettigt objekt att utgå ifrån, vi E36:are börjar bli väletablerade på rejsa!


Tack för synpunkterna! jag har hört mig för lite och dom flesta märken går det att speca hårdheten själv thumbs up och vill man sen ändra hårdhet så kostar visst en fjäder 200 kr st.

Ja R-däck står på listan, men väntar lite med det då det känns som att om jag går på r-däck utan att ha bytt chassi och bussningar så lär det kränga ännu värre, så tänkte först investera i ett chassi och byta välbehövliga bussningar, sen blir det r-däck

Ja E36 verkar vara ett populärt val, ganska bra då man kan snegla lite på andras lösningar

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580


Trådstartare
Micke A skrev:
Det händer grejer ser jag

Skönt med en uppdatering av bromsarna, något som jag själv skall göra i vinter
R-däck står annars högst på listan just nu!

Vi ses på Gelleråsen


Ja det är riktigt skönt att ha bromsar som man kan lita på, har inte känt av någon som helst bromsfade så det är kanon

japp vi ses "på gelleråsen!

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



johan sjöström skrev:
Att kopiera andras framgångar är ju ingen dum idé. Jag kör snarlikt chassie och på vår nivå kommer man långt med dessa komponenter. Det som framkommit i mitt fall är att fjädrarna var alldeles för mjuka men i Herr Bäcks fall var det möjligt att styra upp det till viss del vid köpet.

Jag tycker man får väldigt mycket för pengarna. Vill man ha riktigt bra grejor för låt säga dubbla pengen (gissning) hade jag nog tagit ett snack med www.millway.se som har bra koll på E30/E36 men även andra bilar.

Jag tycker du kört ett lagom "race" med bilen, bromsar är ju kanon att fixa till, hur har du gjort med däck egentligen? Ett stort lyft med en uppsättning R-däck.

Helt klart ett vettigt objekt att utgå ifrån, vi E36:are börjar bli väletablerade på rejsa!


Kan rekomendera brosan sättning av chassit då den är riktigt prisvärd thumbs up

Han valde D2 till E36 med tillvalet Trackracing skulle det vara intressant prata med Patrik på
street performance i göteborg.

Trackracing innebär hårdare sättning på dämpare & fjädrar.
Fjädervärdena är 135N/mm fram & 175N/mm bak

Framkrängaren fram är kopplad till fjäderbenet & bakkrängaren är en 20mm från M3E36
Detta ger en svagt understyrd setup som går att köra fort med.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580


Trådstartare
Michael Bäck skrev:


Kan rekomendera brosan sättning av chassit då den är riktigt prisvärd thumbs up

Han valde D2 till E36 med tillvalet Trackracing skulle det vara intressant prata med Patrik på
street performance i göteborg.

Trackracing innebär hårdare sättning på dämpare & fjädrar.
Fjädervärdena är 135N/mm fram & 175N/mm bak

Framkrängaren fram är kopplad till fjäderbenet & bakkrängaren är en 20mm från M3E36
Detta ger en svagt understyrd setup som går att köra fort med.


sounds like a plan!
jag ringer dom på måndag

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580


Trådstartare
Så då har jag beställt D2 coilovers, blev samma kit som MrBäck, ska nog bli bra thumbs up

Skulle ta ungefär 3 veckor, har jag tur så kommer dom innan Gelleråsen *hoppas*


_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Racetec skrev:
Så då har jag beställt D2 coilovers, blev samma kit som MrBäck, ska nog bli bra thumbs up

Skulle ta ungefär 3 veckor, har jag tur så kommer dom innan Gelleråsen *hoppas*



vad blev priset för det D2-chassiet?
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580


Trådstartare
Hej peter, trevlig M3a du skaffat

jag valde tillvalet Trackracing och då hamnade det på 10995:- thumbs up

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Då är det bara att hoppas på att du får det innan gelleråsen så får vi så vad du tycker.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -93 |Ban-leksak| Rapport Kinnekulle & Anderstorp!!
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
16 besök senaste veckan (62957 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande