Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325i -93 |Ban-leksak| Rapport Kinnekulle & Anderstorp!! | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 16 besök senaste veckan (62957 totalt) |
Jaha ja, ännu en E36a
Var och köpte en diamant-svart 325 Coupe i måndags, ska ju ta Licens nu på fredag på mantorp och då kan det ju vara bra med en bil att köra med Har velat hela vintern fram och tillbaka vad man ska köpa för bil till sommaren, och nu e ju sommaren här.. så det blev en 325a tillslut, rätt vettiga pengar och man får nog en hel del skoj oxå Tanken med bilen är att ha nåt att köra med på bana, och den kommer modifieras att passa så bra som möjligt på bana, hur mkt som urartar får vi se bjuder på en bild precis efter hemkosten, med dom gräsliga kromade M3speglarna och dom ännu mer gräsliga kromade spolarmunstyckena och detta kan man bara inte köra runt med, som tur var så fick jag med original backspeglar, så dom byttes snabbt, och dom kromade speglarna hamnade i soptunnan, dom kromade spolarmunstyckena visade sig bara vara nåt man klistrade över, så dom åkte oxå väck... då slutade kvällen så här.. I Tisdags så ägnade jag mig åt att rensa bagagen och baksätet på allt löst.. 225/50-15 reservhjul! vägde hur mkt som helst! en liten hög synd att mitt fina garage är helt belamrat med diverse bygg-bråte så man får stå halvt inne i garaget bara då vart det mesta borta, asfaltsmattorna får jag nog ta till vintern tror jag, och elkablarna ska saneras och snyggas till efter hand Fråga: har tänkt att sätta en tunn alu-plåt över hålet mot bagaget, men frågan är om man får köra så här öppet på licensutbildningen på fredag? kanske bästa att kasta tillbaka ryggstödet så länge? _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||
Helt rätt bil har ju själv en som är lätt
modifierad. Du kan kolla in i min tråd om du vill ha lite tips och vad jag har gjort, det kanske kan ge några galna ideér (BMW 325-93 blivande banleksak) Syns kanske på mantorp, dyker nog upp fredag eftermiddag. |
||
hehe lätt modifierad va det ja
din tråd har jag läst ett par gånger redan och det har gett mig många galna ideér och det gillar vi! ja vi syns säkert på mantorp, ska ta licens på fredag, och stannar eventuellt över och kollar lite på lördag oxå... _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||
Grymt val! Lite avis på alla som börjar med E36 bilar speciellt coupe för det är en sådan rolig bil att bygga med tycker jag... lagom gammal/billig medans samtidig modern/ny mot rostiga gammla e30! Här är en som jag diggar hårt https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
All lycka med bilen! Mvh Virre _________________ Viktor Ragnmark -BMW 320I E46 M-Sport -03 -Projekt: BMW 325CSL E36 -92 |
||
Tack Viktor!
har beställt lite godis *Mocca ratt *Stålomspunna bromsslangar *rattnav *XP8 bromsbelägg *skjutbart underrede till Sparcostolen sen vart det visst lite glapp i dom inre styrlederna så det fick bli nya såna, tyvärr hinner jag inte byta dom innan licensutbildningen, får stå ut med lite vibrationer vid lätt inbromsning... sen verkar termostaten inte må riktigt bra då det tar tid att få upp vattentemp, så har beställt en ny sån oxå... efter licensutbildningen ska jag börja kolla på hur jag ska montera min Sparco Evo stol som jag har liggandes sen förra bilen. Och så ska 4-punktsbältet i... just nu står bilen packad och klar för att köras till Mantorp tidigt imorrn _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||
Jag måste tacka för att du hjälper till i kampen mot "Blingstyling"!
Jag har också en 325 -92, som jag ska "anpassa" till bankörning, den hade neonrör under när jag köpte den......... dom försvann fort _________________ Daniel Nedin BMW 325 E36 |
||
Jaha, här var det stiltje ser jag..!
Efter knutan måste det ju finnas inspiration Börja med att slänga ut allt byggmaterial så du kan stå inne vet ja Säg till när du är redo för aluplåt så kan jag nog fixa fram en till bra pris om du vill. Jag bytte vattenpump på min 328 igår så jag fick köra en runda med den igen, gosse vad jag saknat den! Har du otur så kommer jag och Simon på oannonserat studiebesök. Ha de gott tills dess! _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||
ja inspiration finns det, tid är det värre med, har tillochmed missat mig egen tråd får ta mig i kragen och göra en uppdatering på det lilla som har hänt sedan maj.. aluplåt är jag absolut redo för! en bit på 100x60 cm har jag för mig skulle räcka för att täcka för hålet, fixar du det så e det kanon jag tänkte ta och köra upp till gelleråsen den 19, ni har inte ändrat er? annars kan vi ju samköra kanske ska ta 328 på en sista banåka-träff innan du säljer den? _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||
ja uppe sent på natten e man
vad passar då bättre att pyssla med en uppdatering... har ju hänt en del sen jag tog licensen på Mantorp med BMW SC.. Mocca-ratten är monterad Sparco EVo stolen är monterad, monterade även bältes öglor till mitt Sparco-bälte Brembo Max skivor monterade, i bakgrunden syns även dom stålomspunna slangarna från Millway Monterat och klart, och innanför oken sitter XP8 belägg. under vintern tänkte jag fräscha till oken med bya packningar m.m sen en översiktsbild.. Har under sommaren varit på alla BMW SC träffar, men har bara lyckats fastna på bild nu senast på Knutan, ser nästan ut att ligga bra där men egentligt kränger det rikigt rejält med det sunkiga org. chassit. Det är väl ungefär där jag är nu... Nästa mål är att förbättra chassit, det sitter ett riktigt sunkigt org chassit med ett par sänkfjädrar. sitter och funderar på vad man ska gå på, detta är ju lite av ett budgetbygge så det ska ju hållas på en rimlig nivå är det tänkt... Dom tre val jag har är följande: *Köpa nya stötdämpare och fjädrar motsvarande org. billigt och säkert bättre än det som sitter på men kanske inte så optimalt till en ban-leksak *Köpa ett kit från stötdämparexperten, Gula Koni stötar med H&R fjädrar, går på 9408:- har pratat med lite folk och det verkar ju vara bra grejer men trots att det är justerbar dämpkraft på dom så är dom visst alldeles för mjuka.. *Köpa ett billigt Coilover kit, typ D2, eller liknande, finna oxå för runt 8-9000:- och där kan man ju själv speca hårdhet på fjädrar och kan byta hårdhet efter behov och går att justera rätt mkt på. frågan är vad man ska satsa på, någon som har nåt vettigt argument? är själv rätt sugen på ett billigt coilover kit, Jörgen Bäck kör ju ganska framgångsrikt med sitt D2 på hans 325a, funderar på att kopiera hans hårdheter på fjädrarna, borde iallfall vara ett bra utgångsvärde? Blev ganska långt, hoppas nån orkar läsa _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||
Att kopiera andras framgångar är ju ingen dum idé. Jag kör snarlikt chassie och på vår nivå kommer man långt med dessa komponenter. Det som framkommit i mitt fall är att fjädrarna var alldeles för mjuka men i Herr Bäcks fall var det möjligt att styra upp det till viss del vid köpet.
Jag tycker man får väldigt mycket för pengarna. Vill man ha riktigt bra grejor för låt säga dubbla pengen (gissning) hade jag nog tagit ett snack med www.millway.se som har bra koll på E30/E36 men även andra bilar. Jag tycker du kört ett lagom "race" med bilen, bromsar är ju kanon att fixa till, hur har du gjort med däck egentligen? Ett stort lyft med en uppsättning R-däck. Helt klart ett vettigt objekt att utgå ifrån, vi E36:are börjar bli väletablerade på rejsa! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Det händer grejer ser jag
Skönt med en uppdatering av bromsarna, något som jag själv skall göra i vinter R-däck står annars högst på listan just nu! Vi ses på Gelleråsen _________________ Michael Antonsson BMW E36 323 Ti -99 (banräser) SÅLD! Audi A4 Avant 2.0 TSQ -07 (bruksbil) |
||
Tack för synpunkterna! jag har hört mig för lite och dom flesta märken går det att speca hårdheten själv och vill man sen ändra hårdhet så kostar visst en fjäder 200 kr st. Ja R-däck står på listan, men väntar lite med det då det känns som att om jag går på r-däck utan att ha bytt chassi och bussningar så lär det kränga ännu värre, så tänkte först investera i ett chassi och byta välbehövliga bussningar, sen blir det r-däck Ja E36 verkar vara ett populärt val, ganska bra då man kan snegla lite på andras lösningar _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||
Ja det är riktigt skönt att ha bromsar som man kan lita på, har inte känt av någon som helst bromsfade så det är kanon japp vi ses "på gelleråsen! _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||
Kan rekomendera brosan sättning av chassit då den är riktigt prisvärd Han valde D2 till E36 med tillvalet Trackracing skulle det vara intressant prata med Patrik på street performance i göteborg. Trackracing innebär hårdare sättning på dämpare & fjädrar. Fjädervärdena är 135N/mm fram & 175N/mm bak Framkrängaren fram är kopplad till fjäderbenet & bakkrängaren är en 20mm från M3E36 Detta ger en svagt understyrd setup som går att köra fort med. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
sounds like a plan! jag ringer dom på måndag _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||
Så då har jag beställt D2 coilovers, blev samma kit som MrBäck, ska nog bli bra
Skulle ta ungefär 3 veckor, har jag tur så kommer dom innan Gelleråsen *hoppas* _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||
vad blev priset för det D2-chassiet? |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325i -93 |Ban-leksak| Rapport Kinnekulle & Anderstorp!! | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 16 besök senaste veckan (62957 totalt) |