Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323Ti -99 Bruks(racer) (såld) | 1, 2 >> 7649 besök totalt |
Ja hopp uppenbarligen livsfarligt att läsa på rejsa.. Köpte en 318is först.. "bonnracern" för att öva lite till lånloppsracingen. Sen var det kört..
Jobbet drog in tjänstebilarna så en ny bruksbil behövdes.. Råkade bli en 323 compact.. Skulle ju ha en liten bil.. (bränslesnål och billig i drift glömdes bort) Gissa vad som hände/händer.. 2008: (höst) Köper bilen. Bruksbil över vintern. 2009: Bruksbil ca: 3000 mil några (få) banbesök men de delar som byts blir mer banbetonade än orginal. Eldar upp bromsarna varje gång. Siste gången Pga. strulande ok. 2010: Köper annan bruksbil och "hyr/lånar" ut bilen till min syster som bruksbil kommer bara ut på en banträff detta år. 2011 bilen används som bruksbil av min syster men en hel del mer banvänliga delar hittar på plats allt eftersom originaldelarna slits ut... Som bilen ser ut just nu: Spax justerbara dämpare, topplagringar fram med justerbar camber, 2,25" racefjädrar fram spax sänkfjädrar bak. Stolsfäste för min race-stol. lite onödig ljudisolering tagits bort. Fjäderbensstag + variant av X-brace kommit dit. En uppsättning hancook z212.. (samma som vi kör i långloppen) m50b25 insug sitter på plats. Lite tuffare/tåligare belägg har hittat sin plats i livet. Bomskylning finns på planeringen.. (Bromsarna går ju lite väl varma varje banbesök) I den mindre rejsiga avdelningen så har det byggds in lite baslåda och högtalare men det sitter med snabb koppling så det åker ur vid bankörning.. 2009: Provade bilen på Mantorppark innan långloppsserien startade där och tyckte compacten var riktigt rolig på bana! Dock gick det ju åt en uppsättning belägg. Var även på Sviesta detta år. Denna gång brann bromsarna upp helt pga. kärvande ok. 2010: Bara ett besök på sviesta och jag körde bara några få varv sen fick syrrans pojkvän ta över körandet. Dock blev listan på att fixa lång som armen.. Har nog blivit lite bortskämd av långloppsbilen.. Som det ser ut nu så kommer den gå 90% som bruksbil och 10% skoj.. En bild från första banframträdandet.. fler bilder kommer någon gång... _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||
Carbotech XP8 funkar fint på både bana och gata,
om man kan leva med lite gnissel vid lätta inbromsningar. Finns hos Pean. |
||||
Jo compact maffian verkar vara på stark frammarch..
Efter att haft bilen ett tag kan jag förstå det! Lagom dyr och förbannat rolig att köra. Får kolla med pean om bromsar. om det gnisslar lite får jag väll vrida upp volymen på stereon...... _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||
Så det var du som köpte insuget som var bolt on på nätet?
Där satt en blinglogga på det om jag inte minns fel, jag var nog andre gubbe på det Nåja jag har redan ett härhemma Roligt med fler Compacter! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Japp! Det insuget var det jag köpte... (fanns i katrineholm..) Annonsen hade inte legat ute mer än någon timme när jag såg den. Din tråd följer jag noga! Rolig/intressant läsning. Bor ju i mantorp men som det ser ut så har jag inte möjlighet att titta förbi nu i helgen när bmwsc är där.. Kanske tur det ideer och planer finns det ju så det räcker än då... (TID/pengar är den tuffa biten ) Får se till att ordna medlemskapet och vara med i höst istället! I övrigt så vore konbana kul att prova påminner ju mycket om RS-tävling i rally som jag ju kört tidigare _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||
Hm.. Lagom som ett missljud från vänster fjäderben uppståt så passar jag ju på att dra av vajern till huvlåsen.. Hur kommer man åt dem utan att öppna huven??? Knackade bort grillen och tittade under i från men kunde inte hitta någon väg att komma åt huvlåsen.. Hur i f-n kommer man fram till dom? (för det är väll två vad jag har förståt). Får bli huvlås av pin-variant när man väl får upp huv-stackarn så slipper man denna typ av bekymmer..
_________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||
Efter sju besvärjelser och åtta bedrövelser så lyckades vi tillslut genom att böja pinnen lite och sedan skruva ur den enbit få huven att öppna sig genom att killa in en skruv mejsel underifrån... Då var redan all plast som styr lufft till kylaren + front m.m. redan bort rivet/ner böjt och allmänt misshandlat.... Det som gjorde det hela stökigt var att vajern hade gått av inne i låset på förarsidan (första låset). Lås nummer två gick att öppna genom att slita till i vajern mellan låsen.
Ja ja nu blir det ett "rejsigare" utsende med huvlås av pinlås model.. Våga vägra vajerlås!!! och ja det var slarv vid monteringen av fram fjäderben som orsakade missljudet.. _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||
Efter en ledig förmiddag sitter nú m50 insuget på plats.. Lite små jäkligt att få dit men tack vare att det jag hade var förberätt med slanganslutningar så gick det ganska smidigt. Motorns karaktär blev efter bytet klart mer underhållande.. Tappar kanske lite bottendrag men det tar man igen högre upp i registret..
Dessutom känns det som att det blev ett större område där kraften finns men högre upp i varvtalsregistret. Passar mig bra.. Dags att flytta varvstoppet lite kanske.. + en mappning.. En lite kaxigare bränslepump är beställd och på väg. Ett knep som verkar populärt i tyskland är ju att höja bränsletrycket från 3,5 til 3,8 bar. Funderar dock på hur man gör det med annan tryckregulator för den som sitter i fuelrailen går ju inte att plocka bort och ersätta med annan på smidigt sätt eller?? Har m3 fuelrailen samma avstånd mellan spridarna? Eller är det coustom bygge som gäller? Nukeperformance finns ju iof.. _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||
Det börjar moddas rejält, Krille... När blir compacten nästa MSLS-projekt då?
/Magus, som bara är avis att du haft tid att meka o köra! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Skoj att insuget är på och nog tusan pinnar dom på bättre på toppen du får gärna utveckla det här med bränslepump och tryck mer då det låter intressant. orsakt och resultat (förmodat) är högintressant. Syns vi på Anderstorp tro? _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Jag sa redan när jag köpte den att om tre år blir den racebil... Men med den takt det blivit i förändringen bruksbil->leksak så finns ju risken att det blir tidigare.. Vet inte om jag hinner så mycket igentligen blir oftast lite stressmek men får tacka Jonas för slitet med ett stycke Opel.. Så jag fått en och annan minut till denna bil. Svårt att få barnledig tid.. Fuskar till mig lite tid ibland genom att kompa ut från jobbet och låta dottern vara kvar på fritids.. Finns gott om ideer men sämre med tid/Penngar.. En M3 motor i denna vore skoj men en m52b28 vore ju enkelt.. Lite nya bussningar och större bromsar andra fjädrar/dämpare lite plast på lämpliga ställen en bur bort med lite onödigt typ mycket inredning osv.. finns nog ingen hejd igentligen.. Men en Saab 99 karross med bur står ivägen i verkstan.. Någon som vill köpa? skambud beaktas.. _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||
Med lite trix kan men få en del extra hästar ur en M52B28 utan att det kostar för mycket Lämpliga prisbilliga förändringar M50 insug M3 grenrör Lämpligt chip för lite mera soppa/tändning samf fixat varvstopp M20 svänghjul från innan -84 Vill man trixa lite till plockar man kolvarna från M52B25 för att få upp komp från 10:2 till 10:8. Man kan även ta en M50 icke vanos insugaskam & använda på avgassidan den är 240 grader istället för 228 grader Den måste dock svarvas lite på ytan mot kamdrevet En uppsättning nya kammar fån enem kostar annars 8500:- med valfri duration _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Enligt min lite halvkassa tyska ska det tydligen ge tillbaka lite av lågvarvs egenskaperna + öka effekten på toppen.. Sen enligt Jänkarna så ska ju varje höjning av bränsletryck ge mängder med hästar.. (dock gör ju deras kolfiber liknande motorkåpa det också...) Sen att jag vill ha en lite kaxigare bränslepump är mer för att den som sitter i låter lite skumt och fått känslan av att den inte levererar riktigt som den ska.. Och ska jag ändå byta så... Tänkte testa med bränsletrycket och se vad som händer Vet inte när jag hinner dock måste ju konstruera någon lösning för fuelrailen om man ska byta variant av BTR. Går iof. att köpa fuelrail från nuke eller moddad BTR som passar från ebay.. Frågan är hur mycket penngar det ska få kosta Tyvärr så lär jag inte dyka upp på några träffar på ett tag.. har för lite "egen" (läs barnledig) tid (är ensam med en 7 årig dotter på heltid) för det men när bmw sc kommer till mantorp i höst så hoppas jag att jag ska kunna vara med.. Hoppas kunna köra några varv på sviestad på måndag men vet inte om jag har barnvakt så jag kan det.. :shifty2: _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||
Mer ideer.. Hm 48 timmars dygn och dubbellön sen jäklar ska det byggas! _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||
och så har en bättre bränslepump hittat på plats.. Gamla lät lite konstigt ibland (tror jag..).
Ska visst klara 200L/H vid 3,5 bar. Största fördelen är att jag inte hör pumpen alls nu. Kvar på att göra listan är att höja bränsletrycket lite till ca: 3.8 bar. Tänkte testa om tyskar o amerikaner har rätt om att det ger bättre gång med m50b25 insuget.. Får se när det hinns med.. Är fortsatt hel nöjd med insugsbytet gav en helt annan gång på motorn! Tyvärr hans inte sviesta med som det var tänkt.. men men ny försök kommer! _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||
Efter som jag slarvat bort de ställen jag kolla de tidigare så googlade jag lite.. hittade följande: http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatforum/topic118720_E36_328i__Benzindruckregler___M50_Ansaugbr%C3%BCck_Motoren:_Umbau_&_Tuning.html http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatforum/topic45472_Umbau_Ansaugbr%C3%BCcke_M50_auf_M52:_Das_Ergebniss_3er_BMW_-_E36.html Vet inte om det ger någon klar bild dock.. vet att jag sprang på detta med höjtbränlsletryck när jag kikade efter m50 insug på ebay. Där var "alla" färdiga kitt moddade med högre bränsletryck.. 3,8bar var standard typ.. + att det såldes omgjorda btr för just m50 ombyggnad. efter att fått bli bogserad efter att bilen börjat gå illa för att sedan stendö så är det bara att inse snabbmek tar mer tid än att göra rätt från start.. Bytte ju bränslepump för ett litet tag sedan och slarvade visst lite med en slangklämma.. Så slangen mellan pumpen och armaturen hade släppt så bensinen kom aldrig ur tanken.. Ja ja snabbt och billigt bekymmer iaf. _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||
Suck.. mitt o ditt + att inte förstöra andras bilar är visst svårt att lära sig...
Var vad jag såg när jag kom ut till bilen på f.m. Inget stulet och hade man öppnat dörren så hade larmet gått... Måste alltså parkera i garaget för att få ha bilen i fred.. Hade varit lite lat och parkerat ute vilket inte händer så ofta.. Där rök ev. planer på att besöka sviestad i morgon.. Suck! _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||
Hm.. Här händer inte mycket.. Rullar på som bruksbil. Har ingen tid till roliga ändringar/banåka som livet ser ut. Tyvärr!
Överäger att sälja denna och skaffa en mer lämplig bruksbil. Kul liten bil men ingen optimal bruksbil när man kör omkring 3000 mil per år. Får se vad som händer. Kör ju vidare i MSLS (långlopp) så all banåka är ju inte nerlagt.. _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323Ti -99 Bruks(racer) (såld) | 1, 2 >> 7649 besök totalt |