Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Gl -84 (när total urspårning).
2 besök senaste veckan (8188 totalt)
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Allt började med att köpte en Golf bolls växelspaks knopp av en kille i somras sen för att den var så billig.
Passa inte riktigt min Jetta så jag fick köpa en Golf GL -84 som den skulle sitta i.

Fick bli en liten resa till Gävle med tåg för att hämta den.
Allt gick fint på hemresan. Var lite stötigt bara.
Jag som trodde min Jetta var stötig. Golfen är värre.

Golf GL -84








Motor:
2.0 AGG block
8V cross flow topp.
MegaSquirt II V3.0
Egen konstruerat insug med singel spjäll
Extraktor och Super Sprint 60mm system
Botten delen ska balanseras av Trollspeed när jag får tummen ur och köpa en koppling.

Däck/Fälgar:
Ronal Turbo 7x15 ET35
Däck 195x50/15

Chassi:
Coilovers av något slag som är sänkta mycket.
Fram finns det ca 3cm kvar.
Egen konstruerade ställbara topplagringar
Bak går inte att skruva ner dom mer för gängorna är slut. =)

Kaross:
orginal
Krom stötfångare
Kromlister
Svart/röda klarglas baklampor
Svarta framlampor
Mörktonade framblinkers

Invändigt:
Nästan orginal.
Lamda/oljetryck/oljetemp mätare.

Övrigt:
Personlig nr skylt "HAST" =)

Planer:
Det finns en plan som jag inte riktigt vågar göra men det kommer kanske.

Mer info kommer.


Satt en Weberförgasare på en GTi 1600 motor i den när jag köpte den.
Första tanken var at den skulle förse med MS under vinter,
Men dom planerna gick i stöpet då jag började fundera på att 2 liters motor är ju aldrig fel.
Så då började letandet efter ett 2 liters block.
När jag ändå skulle bygga helt ny motor så varför inte satsa på en cross-flow topp. Bara att börja leta. En topp hittades hos en rally åkare.
Blocket hittades hos en kompis. Fick dom största delarna hittade.
Sen blev det till att beställa lite lager och packningar från USA.

Även ett Ms hittade hem.






Sen hitta jag en fin ventilkåpa på Tradera.com
Vill ju inte vara riktigt som alla andra.


Var visst från en 1600cc super vee motor från F3 bil.
Så jag fick svetsa igen hålet där bränslepumpen har suttit.


Sen blav det till att modifera toppen lite för att fäste till generatorn. Ska ha generator bakom toppen i stället för framför blocket.







Sedan måste man ju ha en bredbandslamda säger alla så jag beställde en


Nya fina remhjul i alu är aldrig fel.


Ronal Turbo





Ja. Jag delar garage med P-A Johansson.

Ny tvättad vev


Praktiskt motor stativ när man ska flytta på motorn mellan olika ställen.


Täckplatta till vevhus vents hålet i blocket.
Kan göra fler om det finns intresse. (400:-)


Varför ha en halv kass kolvrings komprensator så jag svarva en egen som passar 82.5mm borr.


Kolvkylnings munstycken.


Finns plats för dom redan i blocket men saknas hål =(


Finns bara ett sätt att lösa det.


Första hålet borrat


Nu var det gängat oxå.


Alla klara.


Lite blommor oxå.


Lite mer täck lock till blocket
Blev täcklock till den andra hålet där vevhus venten sitter.

Bricka svarvad och fäste till den.


Svetsa i hopp dom oxå.


Sen skulle motorn lyftas ur oxå.
Nu kan man börja göra ordning saker och ting som inte ser så roliga ut.
Plocka även ner allt var hjulupphängning heter fram.


Ute i snön och fryser.


Inne i värmen igen. Dax att börja lossa saker.


Så här såg det ut innan jag börja.


Efter en ½ timmes jobb.


Var tog den vägen ???


Här var det tomt oxå.


Svarva är fegt.


Flinta motor ??


Börjar likna något.

Fick tillverkar prototyp 0,3 på övre fjäderbens lager.
Dom 2 första skrota jag då jag ritade och tänkt lite fel.



Idag fick har jag varit och testat topplagringen på Falcor's Scirocco 1,8T.
Fick riktigt fint och blev mycket camber.
Blev 4 grader med max ställt vid spindeln.
Ska gå att ställa 3 grader med nollställt vid spindeln.
Men jag byggde om dom så det ska gå ställa 4 grader även fast man har ställt 0 grader på spindeln. (men då måste man skära i bilen)

Lite bilder.
Version 0,3


Mycket camber (4 grader)


Version 0,4 (behöver ju inte ställa så mycket utåt så jag minska lite på hålet.


Finns en hel del saker som ska bygga och när bilen kommer ut på vägarna vet ingen. För jag bygger för att det är roligt.
Är roligare att bygga oftast.

_________________
// Jani Hast
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204



urspårningar rockar! fräsch den va goffen förresten:)

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346



Kör hårt! Det blir alltid trevliga byggen när folk har tillgång till roliga maskiner och råmaterial att bygga av.

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Kul med stor uppdate.
och att du lägger upp den här med. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



Men hur tänker du nu... Garage granne med PA och ...... ingen B206


thumbs up

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
supersonett skrev:
Men hur tänker du nu... Garage granne med PA och ...... ingen B206


thumbs up


Dom har allt tjatat på mig att jag ska ha turbo. En lite prata dom om.

God för ca 1100hk

Men jag står på mig och säger att det ska bli sug motor.



Hittade en luden instrument panel när jag kom till garaget idag.

_________________
// Jani Hast
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8052



Jag vill också ha en luden.....
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Vad händer?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Tyvärr händer det inte så mycket. då jag har tappat lusten att bygga/meka bil.

Får väl ta och slänga i orginal motor någon dag och se vad som händer sen.

_________________
// Jani Hast
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Gl -84 (när total urspårning).
2 besök senaste veckan (8188 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande