Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190E 2.5-16 - *SÅLD*
1, 2, 3 ... 41, 42, 43   >>
39 besök idag (257195 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6508


Trådstartare


Ja det är väl dags att erkänna vad man har gjort nu
Kan nog gissa att detta köpet kommer förvåna en del personer... men man måste variera sig lite


Efter 5 år med Kadetten (a.k.a. Astretten) så har jag haft en väldigt bra lärdom med den bilen och kört på en hel del banor samt konbanor. Bilen var underhållande, rolig och framförallt driftsäker.
Dock så ville jag bygga något nytt, jag hade som sagt haft den i 5 år och det var aldrig tänkt att vara ett livstidsprojekt. Så i huvudet byggde jag upp några kriterier på nästa bil, som målet är skall vara snabbare än Kadetten på alla punkter samt roligare att köra:
    RWD
    <100k (inräknat all "bas"moddning såsom väghållning, hjul och sådant)
    ~200-250 hk
    Möjlig att entusiastförsäkra
    Driftsäker så att man inte avbryter en träff i onödan


Många bilar har passerat i huvudet, men ingen som passade in på allt. Opel Speedster (eller Vauxhall VX220 om man vill köpa den billigt) passar in på mycket, iofs inte effekten heller men framförallt så blir försäkringen för dyr. BMW M3 E30 är en vacker bil, men samtidigt väldigt dyr och dyr att modifiera.

En onsdag sent i mars fick jag en blocketlänk av Johan (jovani) helt spontant och när jag klickade på den så stod detta:

    Mercedes 190 e 2,5l -90
    snygg och pigg merca
    med cosworth motorn
    194 hk.rostskyddad 3ggr
    gick ej igenom bilprovningen
    pga för höga avgasvärden
    dålig tomgång när den är kall


Helt klart en av de sämsta annonserna på länge, men i och med den dåliga rubriken så hittade inte så många att det var en 2.5-16 bil. Priset var rätt så jag åkte direkt ut och kollade på den och bad Johan (återigen Jovani) att kolla på den som det Mercafreak han är innan jag länsade bankkontot. Sagt och gjort, plötsligt var jag mercaägare!
Den ser verkligen inte vacker ut på en av de annonsbilderna som jag visar ovan, men bilen hade stått sedan januari 2008 så vad kan man förvänta sig?

Så, dags att komma till saken. Vad är detta för något?

Mercedes-Benz 190E 2.5-16
-195hk ur en 2.5 liters fyra med KE-Jetronic
-RWD med ASD (en form av 'aktiv' differential)
-Strikt fyrsitsig med rejält skålade framstolar samt baksäte
-Kort styrväxel (jmfrt med standard 190)
-Ingen AC, inga elhissar, inga elstolar borgar för bra vikt
-Rostfritt extraktorrör original

Wikipedialänk för att läsa lite mer om MB 190 16v


Helt enkelt ett bra utgångsobjekt för att bli banbil och M3 E30 dräpare ! Bilen i fråga importerades år 2000 och har före mig haft 1 brukare och han har haft bilen som bruksbil till och från rostskyddsverkstan han drev, så bilen är välbehållen och rostskyddad. Den har rullat modiga 23.500 mil men går som en klocka.

Till mekandet!
Mercan hade som sagt haft riktigt kassa avgasvärden hos SBP, men en rejäl service visade varför! Rotor & fördelare var original sedan bilen var ny, termostaten kass, dålig tomgångsventil samt mindre trevliga insprutningsmunstycken. Allt detta byttes och vips så hade bilen tomgång och ett mycket bättre drag! Ventilkåpan lyftes av och under där stod kammarna rätt och inga gamla oljeavlagringar syntes.
Bilder säger fler än 1000 ord!







Så efter en rejäl service och första tvätten på länge så såg bilen plötsligt helt okej ut







Nu har bygget officiellt dragit igång!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17370



Kul bilval!
Frågan är väl om de där känns så smidiga att vränga runt som du blivit van av oplarna.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3373



Å just nu gick ju bilen genom besiktningen oxå med rent papper thumbs up

och eftersom fredrik "fick" åka med mig å mikael till ringen å se på VLN med en gammal mercedes 2,5-16
som körde i grupp-N klassen under 4h racet, och denna bil tog sig runt på 10min helvarvet.
Detta i sin tur gjorde ju inte saken lättare för lilla pojken att bestämma vad som skulle göras med hans egna bil

Stora fälgar, säkert 19" å uppåt
Massvis med vingar ;-)
Fullbur med massa korsstag hit å dit
karossdelar i kevlar.

Ja ni förstår, men efter ett par snabba öl på byns älsta ölhak fick vi ner fredrik på marken igen å
inprentade Grupp-A stuket i hans hjärna!

Mao, annnan bakspoiler, BBS splittfälgar, å mer mos i motorn, å ett "riktigt" chassi kitt.


Iaf, good luck boi!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ser bra ut det där, lycka till med bygget thumbs up

Sjukt fin finish du fått till!

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8107



Nice bilval! thumbs up
Verkar som MB maffian blir större och större!

Ska bli kul att följa denna tråd.

/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3373



Fajten står nu mellan Fredrik å Kraniel vilken av bilarna som blir den största pocket-rocketen thumbs up

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



DVSF! Snygg som få! Hade en vanlig 190E med samma inredning tidigare, den är fin!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Figgz skrev:
Så i huvudet byggde jag upp några kriterier på nästa bil, som målet är skall vara snabbare än Kadetten på alla punkter samt roligare att köra:
    RWD
    <100k (inräknat all "bas"moddning såsom väghållning, hjul och sådant)
    ~200-250 hk
    Möjlig att entusiastförsäkra
    Driftsäker så att man inte avbryter en träff i onödan




Du specar upp en Miata och köper dig en Merca.

(Fast de är ganska coola faktiskt ) Lycka till med bygget, ska bli kul att följa. thumbs up

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Cyberoid skrev:
Figgz skrev:
Så i huvudet byggde jag upp några kriterier på nästa bil, som målet är skall vara snabbare än Kadetten på alla punkter samt roligare att köra:
    RWD
    <100k (inräknat all "bas"moddning såsom väghållning, hjul och sådant)
    ~200-250 hk
    Möjlig att entusiastförsäkra
    Driftsäker så att man inte avbryter en träff i onödan




Du specar upp en Miata och köper dig en Merca.


Nja... > 200 hk i en Miata - I wish

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Så då äntligen en projekttråd! Det ska bli intressant att se vad du kan åstadkomma!

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



miatalös ninja skrev:
Cyberoid skrev:
Figgz skrev:
Så i huvudet byggde jag upp några kriterier på nästa bil, som målet är skall vara snabbare än Kadetten på alla punkter samt roligare att köra:
    RWD
    <100k (inräknat all "bas"moddning såsom väghållning, hjul och sådant)
    ~200-250 hk
    Möjlig att entusiastförsäkra
    Driftsäker så att man inte avbryter en träff i onödan




Du specar upp en Miata och köper dig en Merca.


Nja... > 200 hk i en Miata - I wish


<100k (inräknat all "bas"moddning såsom väghållning, hjul och sådant)

=> thumbs up Överladdning

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6508


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Kul bilval!
Frågan är väl om de där känns så smidiga att vränga runt som du blivit van av oplarna.

thumbs up
Jag tror det ska funka bra, iofs så kommer jag ju att ha ett h*lsikes mycket bättre chassie på denna än Kadetten, det gör nog en större skillnad.

En annan anledning att bygga nytt är att det rä billigare än att bygga om den förra bilen med, för nu kunde jag sälja den och få in pengar med.

Jovani skrev:

Ja ni förstår, men efter ett par snabba öl på byns älsta ölhak fick vi ner fredrik på marken igen å
inprentade Grupp-A stuket i hans hjärna!

Mao, annnan bakspoiler, BBS splittfälgar, å mer mos i motorn, å ett "riktigt" chassi kitt.

Det känns som ett väldigt bra recept där, Diebels Alt:en satte sina spår och fick mig att tänka lite mer klart igen, kan nog bli en snabb rackare med det du skriver.

Dignell skrev:
Ser bra ut det där, lycka till med bygget thumbs up

Sjukt fin finish du fått till!

jurkko skrev:
Nice bilval! thumbs up
Verkar som MB maffian blir större och större!

Ska bli kul att följa denna tråd.

/Tim

miatalös ninja skrev:
DVSF! Snygg som få! Hade en vanlig 190E med samma inredning tidigare, den är fin!

RS 1800 skrev:
Så då äntligen en projekttråd! Det ska bli intressant att se vad du kan åstadkomma!

Tack hörrni! Som sagt, känns som man förvånar lite men det är bara skoj Just nu känns det som 190 16v maffian börjar komma ikapp sitt tidigare underläge i antal ganska bra! Nu ska vi allt se till att bilarna ska gå mycket på bana med, inte bara ha en "garagetråd" här

Cyberoid skrev:

Du specar upp en Miata och köper dig en Merca.

(Fast de är ganska coola faktiskt ) Lycka till med bygget, ska bli kul att följa. thumbs up


Miatan är sjukt giftig, men alldeles för undermotoriserad. Självklart kan man turbokonvertera då, men då kör man inte längre lagligt eller besiktningsmässigt vilket är ett önskemål jag har.

(Fast vi kan ju fortsätta kampas på kullen trots att jag kör limousin nu)



Kan ju fortsätta med lite mer bilder!
Kanske först borde avslöja att bilen är en automatare Dock så har nu då alla 2.5-16 hos Göteborgsmaffian varit det, så det ska inte vara svårt att bygga om. Dock så måste man hitta alla 16v specifika delarna såsom Dogleg Getraglåda, främre kardan, spakställ o sådant vilket tydligen kan vara riktigt svårt. Så jag tror man kan säga att jag har förbrukar mycket tur framöver när jag hittade detta på rejsa 2 veckor efter att jag köpt bilen:

Getraglåda, främre kardan, spakställ, länkage, växelspaksknopp, pedalställ, växellådsbalk samt växellådskudde




Minen på min kära flickvän när hon öppnade dörrn och nästan snubblade in i lägenheten över dessa grejer var något förvånad Samt nästan lite oväntat förstående...


...så därför var jag tvungen att fynda mer saker att ställa in hemma! Turen bara fortsatte när det en morgon på rejsa kom ut en uppsättning 8x16" BBS RS Splitfälgar. Vad kan passa bättre på bana till en sådan här bil än sådana fälgar? Nu gäller det bara att renovera upp dem till Träffpunkt 80!



Renoverade och klara bör de likna något av dessa:



För att få lite mer rejsa-anknytning har jag självklart testat att lätta ur all inredning



...och som dagens frågesport, vilken person på rejsa ser man på sista bilden?
Jo det är faktiskt Karl Birgander som hjälpte mig att plocka ur all inredning för att våtdammsuga _överallt_. Innertak, golvmatta, stolar/baksäte - you name it!
Iofs åkte sakerna in igen, men det kommer bli lite förändring längre fram

Mål:
-under 1300kg fulltankad i första tappningen

Frågan är, hur mycket måste jag plocka bort för att uppnå det?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308



Coolt! Grattis till bilvalet!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jovani skrev:
Fajten står nu mellan Fredrik å Kraniel vilken av bilarna som blir den största pocket-rocketen thumbs up




Fast jag tror att Figgz vinner på walkover. Min Merca studsar sig fram i tillvaron. Och så saknar den ju 0,2 liter cylindervolym.

Figgz - det där ser skitbra ut! Ser fram emot fortsättningen. thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3653



Snygg bil! thumbs up Apropå fälgarna, jag har nyss renoverat mina och det var det drygaste jag någonsin gjort! thumbs down polerverkstan.se renoverar de för kaffe pengar!
Helt klart värd att skicka de ditt.

Lycka till med bilen! thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8053



I did not see that one coming ! Har nog anat att du skulle byta märke men en Daimler var lite oväntat...

Fränt projekt dock, ett par schyssta skalstolar från lämplig düskwagn skulle juh öka banbruksvärdet en del...
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Frän kärra.
Tror du kommer att uppleva den som -"Ett par för stora skor" i början.
Med tanke på vad du åkte innan
Men du växer nog snart i !

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6508


Trådstartare
Kraniel - Thanx! Jag ska försöka hålla bra fart både på bilen och projekttråden nu framöver, målet är att ha den rullande i sommar till nån träff, få den ännu fräschare + manuell. I vinter kommer stora jobbet!

Abbe o - Har läst din tråd om fälgarna och kan säga att det ser inte helt kul ut, Zim hade nån lösning som verkade smidig där han spände upp fälgbanorna i en slip. Fast det kanske är värt att lämna in dem ändå, vad talar man om för pengar (ungefär) för att få fälgbanorna någorlunda blanka?

Mats - Undra vilka som blir mest förvånade VW gänget eller Opelgänget av att jag nu skall flyga fram i en Merca?
Det där med stolarna har du en bra poäng i. Jag har sparat mina Sparco glasfiberstolar (5.7 kg/st) från Kadetten och har klurat på att göra såhär:


Nämligen att ta och köpa ett tyg som ser ut som original klädseltyg och klä om stolarna själv, då snackar vi att det är diskretracer!
...sedan skulle man bara ha 2 st svarta 5punktsbälten med

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11884



Grattis Figgz till bilvalet! thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3653



du har PM!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234



Schysst bil! Har alltid tyckt Mercedes varit mest ett gubbmärke, men 190an har jag bara blivit mer och mer förtjust i senaste tiden och speciellt 2.5-16! Grattis till inköpet, snygga fälgar också! Skönt med rätt låda också. thumbs up

Förresten, är det Chalmers motorklubb du håller till i?

/Klas, F03

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190E 2.5-16 - *SÅLD*
1, 2, 3 ... 41, 42, 43   >>
39 besök idag (257195 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande