Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4coupe 3,0si -07 nu med ringenfilm
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (18908 totalt)
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Hej hej

Efter lite semester från skruvandet har jag börjat på nytt projekt.

Bilen införskaffades 12 Juli förra året,2 dagar efter jag blivit pappa för första gången


Tanken är att ha en lagom rapp ban,gat + köra barnbil för en barnvagn får lätt plats där bak + lite till har det visat sig.

Största felet är vikten bmw anger 1385 som tjänstevikt men den riktiga tjänstevikten ligger på 1500-1520 kg så det är en fet rackare. men vi ska väll se vad vi kan göra åt saken







Motor
Helt orginal 3liters rak sexa på 265hk 315nm
block i alu och magnesium,
valvetronic = inget gasspjäll andningen regleras med ventillyftet som är steglöst justerbart
el vattenpump
Hydroformade plåtkamaxlar (vad dom hittar på)

Ingående fakta om motorn http://www.mwerks.com/artman/publish/features/printer_960.shtml






Chassie

ställbart "bilisten" med millway camberplattor och bussningar


Främre bussningen på bakvagen har bytts mot ett riktigt länklager istället

Undrebärarm är utbytt till millways justerbara med uniballar



Har även hunnit att installera en quaife torsendiff då det inte sitter en bromsad axel orginal

Så djäkla dumt



Bromsar
Det blev grejer som låg på hyllan
Brembo 4kolvsok med Bmw E46M3 skivor lagom tajt med 17tumshjul
bak orginal skivor med tuffare belägg




Var å testade lite igår på Knutstorp med Lotus klubben och allt funkade bra för att vara första gången om man säger så

dagsbästa blev 1,11,03 så målet är satt till att köra under 1,10 innan året är slut

_________________
Jan Ekehage
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
tryckte visst på klar knappen lite för fort

_________________
Jan Ekehage
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290



Grattis, hur mycket kommer det att spåra ur denna gång
Kör hårt

_________________
Johan Christensson
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Johan Christensson skrev:
Grattis, hur mycket kommer det att spåra ur denna gång
Kör hårt


Ingen urspårning
Använder bilen varjedag året runt

Bild från knutan

körde på toyo r888 men inte den förstärkta varianten vilket verkar behövas.




_________________
Jan Ekehage
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Z4 - mumma! thumbs up
En perfekt familjebil om man verkligen anstränger sig att begränsa till en passagerare

Jag förväntar mig också att det snart spårar ur ordentligt trots löfte

_________________
BMW MC-klubben
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 354



Riktigt läcker modell och jag älskar färgen!! thumbs up

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



enormt snygg bil
Perfekt objekt för BMW Cup ...

_________________
Patrik Skoog
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



JanneZ3 skrev:
....
körde på toyo r888 men inte den förstärkta varianten vilket verkar behövas.
...


Va?! Finns det förstärkta trippelåttor? Det har jag missat. Har du mer info?

Tjusig bil förresten thumbs up !

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Eddie Varvstopp skrev:
Va?! Finns det förstärkta trippelåttor? Det har jag missat. Har du mer info?
Tjusig bil förresten thumbs up !


http://toyotires.com/print/tires/passenger/full/PXR888/106

_________________
Patrik Skoog
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
ingen urspårning
fast var går gränsen

_________________
Jan Ekehage
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Patrik Skoog skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Va?! Finns det förstärkta trippelåttor? Det har jag missat. Har du mer info?
Tjusig bil förresten thumbs up !


http://toyotires.com/print/tires/passenger/full/PXR888/106


Ahh, tackar för infon Patrik thumbs up ! Tyvärr verkar det inte finnas till dam-storlek som jag kör på .

Ursäkta OT.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 458



Hej Janne

Kul att du kommit igång igen. Den blå blir nog bra. Räcker det inte får du ta till den svarta.
Hoppas vi ses på Mantorp, 16/5.

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kul kul, och håll dig för f*n till planen denna gången!

Mao, byt stol så du slipper hänga så förbenat i styret när du kör, montera en båge och strömbrytare så Roadsportnissarna blir glada, lätta ev nga enkla saker som inte innebär "sågarivslitaldrigmeramontera", fixa rätt fjädrar så bilen inte välter...och sen KÖR du bara!

Hoppas den är lika kul att köra på bana som den är snygg.


Kom precis på att jag oxå har ett projekt att ta tag i...fast absolut inget tävlande med den...icke...kommer aldrig på fråga...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Hej hej

Kollade hur bromsarna mådde och det verkar har gått lite varmt,körde bara upp en tank ca 80min men de nya beläggen har försvunnit runt om.pedalen blev lagom mjuk efter några varv på varje pass så jag blev ju inte förvånad direkt
Misstänkte att det skulle bli proplems för det finns ingen bromskylning, men det är grejer på gång





Har beställt bmw aero-paket för z-coupen men det är samma som denna roadster,känns den igen
Kommer inte att ha dimljus utan använder utagen till kylning för bromsarna



Har även satt dit denna lilla pling kolfiber bit. Fin att titta på men gör nog ingen större nytta



Har börjat plocka ut inredningen så jag får in en båge med två strävor bakåt, ett krav för att kunna köra i roadsport eller på km tävlingarna i mscc där jag är medlem.

orginal stolarna var inte så där jätte förtvivlat tunga ca 25kgst så vikt besparingen med två racestolar,underreden och bälten blir bara ca 30kg

Det nya avgassystemet är ca 10kg lättare
ssr fälgarna som är skodda med 235/40/17 Toyo T888 är ca 30kg lättare än orginalhjulen
Detta innebär att jag bör komma ner på 1420kg med soppa och förare, ska ut å väga bilen så fort jag fått i stolarna.
Målet är 1400kg start klar.

_________________
Jan Ekehage
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Hej hej

Kollade hur bromsarna mådde och det verkar har gått lite varmt,körde bara upp en tank ca 80min men de nya beläggen har försvunnit runt om.pedalen blev lagom mjuk efter några varv på varje pass så jag blev ju inte förvånad direkt
Misstänkte att det skulle bli proplems för det finns ingen bromskylning, men det är grejer på gång





Har beställt bmw aero-paket för z-coupen men det är samma som denna roadster,känns den igen
Kommer inte att ha dimljus utan använder utagen till kylning för bromsarna



Har även satt dit denna lilla pling kolfiber bit. Fin att titta på men gör nog ingen större nytta



Har börjat plocka ut inredningen så jag får in en båge med två strävor bakåt, ett krav för att kunna köra i roadsport eller på km tävlingarna i mscc där jag är medlem.

orginal stolarna var inte så där jätte förtvivlat tunga ca 25kgst så vikt besparingen med två racestolar,underreden och bälten blir bara ca 30kg

Det nya avgassystemet är ca 10kg lättare
ssr fälgarna som är skodda med 235/40/17 Toyo T888 är ca 30kg lättare än orginalhjulen
Detta innebär att jag bör komma ner på 1420kg med soppa och förare, ska ut å väga bilen så fort jag fått i stolarna.
Målet är 1400kg start klar.

_________________
Jan Ekehage
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



anledningen till den låga vikten på pappret är nog för att den absolut minsta och lättaste z4 väger så lite.

jag har haft 2 bilar av samma modell och på pappret vägde de exakt samma. trots att den ena absolut inte hade någon utrustning alls medans den andra hade skinn. ac, stora stereopaketet, tv/navigator, större standardfälgar. taklucka, fler krockkuddar osv osv osv. men samma vikt i pappret som sagt. trots att den måste väga mycket mer.

så det är nog bara för för att modellen de typat vägde så. kanske är en skattefråga. vad vet jag .

_________________
Sammy Lundin
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
bullen! skrev:
anledningen till den låga vikten på pappret är nog för att den absolut minsta och lättaste z4 väger så lite.

jag har haft 2 bilar av samma modell och på pappret vägde de exakt samma. trots att den ena absolut inte hade någon utrustning alls medans den andra hade skinn. ac, stora stereopaketet, tv/navigator, större standardfälgar. taklucka, fler krockkuddar osv osv osv. men samma vikt i pappret som sagt. trots att den måste väga mycket mer.

så det är nog bara för för att modellen de typat vägde så. kanske är en skattefråga. vad vet jag .


Hej
Jo det är ju självklart men jag har ingen direkt extra utrustning som väger.ingen navi,ingen "stor" stereo
inga elstolar.
Sen vet jag inte ens om det är möjligt att hänga på 100kg extrautrustning på bilen när man beställer den som ny. Skillnad mellan tyg eller läder på 2 stolar kan inte vara mer än något kilo

Faktum är att jag inte kommer att komma ner i angiven tjänstevikt efter byte av stolar,avgassystem,hjul
Tror nog att det är en skattefråga.
Teknikens värld hade denna fråga uppe för några år sedan och det var väl endast japanska bilar som var rimligt viktsatta,rätta mig gärna om jag kommer ihåg fel.

Förra bilen en Audi s3 -06:a diffade ca 50kg tyngre mot angiven tjänstevikt och den var endast utrustad med lättare "skalstolar" från fabrik.

I-lands proplem helt enkelt.

Rensade bagaget igår kväll i jakt på kilo och återkommer med mer info och bilder lite senare

_________________
Jan Ekehage
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3373



Kul att ha dig tillbaka! vi satt å pratade om din gammla Z3a på nurburgring i förra veckan!
Lycka till med den nya bilen.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



JanneZ3 skrev:

Har beställt bmw aero-paket för z-coupen men det är samma som denna roadster,känns den igen


Ja, det där vrålåket borde man känna igen

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6506



Jovani skrev:
Kul att ha dig tillbaka! vi satt å pratade om din gammla Z3a på nurburgring i förra veckan!
Lycka till med den nya bilen.

Håller med Johan, kul att se att du är igång igen Janne!
Klurade på vad du höll hus när jag såg att du började sälja delar från massa gamla projekt innan.

Lycka till med bilen, ruggigt läcker och får du ner vikten på den lite till så kan jag tro att den blir riktigt giftig!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Freddesix
Stockholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 41



Jädra skoj med en Z4 Coupé på forumet - inte minst när den ska modifieras för banbruk

Läcker färgkombo, den där inredningen är ovanlig sett till färgen. Dito gäller pianopanelen. Aeropaketet gör verkligen massor sett till utseendet. Hur är det till coupén, omfattar paketet "bara" front och sidokjolar eller inkluderas även ny rumpa? Själv har jag aldrig sett en coupé med mer än sidokjolarna från aeropaketet så det blir en ny erfarenhet. Idén med bromskylning är klockren, blir en variant liknande M-versionernas. Om du tänkt riva ur någon originalmonterad extrautrustning som du dessutom tänkt sälja får du gärna hojjta till.

Denna tråd skall under alla omständigheter följas - keep us posted thumbs up

_________________
Fredrik Nehlén
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4coupe 3,0si -07 nu med ringenfilm
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (18908 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande