Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4coupe 3,0si -07 nu med ringenfilm | 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (18908 totalt) |
Hej hej
Efter lite semester från skruvandet har jag börjat på nytt projekt. Bilen införskaffades 12 Juli förra året,2 dagar efter jag blivit pappa för första gången Tanken är att ha en lagom rapp ban,gat + köra barnbil för en barnvagn får lätt plats där bak + lite till har det visat sig. Största felet är vikten bmw anger 1385 som tjänstevikt men den riktiga tjänstevikten ligger på 1500-1520 kg så det är en fet rackare. men vi ska väll se vad vi kan göra åt saken Motor Helt orginal 3liters rak sexa på 265hk 315nm block i alu och magnesium, valvetronic = inget gasspjäll andningen regleras med ventillyftet som är steglöst justerbart el vattenpump Hydroformade plåtkamaxlar (vad dom hittar på) Ingående fakta om motorn http://www.mwerks.com/artman/publish Chassie ställbart "bilisten" med millway camberplattor och bussningar Främre bussningen på bakvagen har bytts mot ett riktigt länklager istället Undrebärarm är utbytt till millways justerbara med uniballar Har även hunnit att installera en quaife torsendiff då det inte sitter en bromsad axel orginal Så djäkla dumt Bromsar Det blev grejer som låg på hyllan Brembo 4kolvsok med Bmw E46M3 skivor lagom tajt med 17tumshjul bak orginal skivor med tuffare belägg Var å testade lite igår på Knutstorp med Lotus klubben och allt funkade bra för att vara första gången om man säger så dagsbästa blev 1,11,03 så målet är satt till att köra under 1,10 innan året är slut _________________ Jan Ekehage |
||||
Ingen urspårning Använder bilen varjedag året runt Bild från knutan körde på toyo r888 men inte den förstärkta varianten vilket verkar behövas. _________________ Jan Ekehage |
||||
Va?! Finns det förstärkta trippelåttor? Det har jag missat. Har du mer info? Tjusig bil förresten ! _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
http://toyotires.com/print/tires/pas _________________ Patrik Skoog |
||||
Ahh, tackar för infon Patrik ! Tyvärr verkar det inte finnas till dam-storlek som jag kör på . Ursäkta OT. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Hej Janne
Kul att du kommit igång igen. Den blå blir nog bra. Räcker det inte får du ta till den svarta. Hoppas vi ses på Mantorp, 16/5. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||
Kul kul, och håll dig för f*n till planen denna gången!
Mao, byt stol så du slipper hänga så förbenat i styret när du kör, montera en båge och strömbrytare så Roadsportnissarna blir glada, lätta ev nga enkla saker som inte innebär "sågarivslitaldrigmeramontera", fixa rätt fjädrar så bilen inte välter...och sen KÖR du bara! Hoppas den är lika kul att köra på bana som den är snygg. Kom precis på att jag oxå har ett projekt att ta tag i...fast absolut inget tävlande med den...icke...kommer aldrig på fråga... |
||||
Hej hej
Kollade hur bromsarna mådde och det verkar har gått lite varmt,körde bara upp en tank ca 80min men de nya beläggen har försvunnit runt om.pedalen blev lagom mjuk efter några varv på varje pass så jag blev ju inte förvånad direkt Misstänkte att det skulle bli proplems för det finns ingen bromskylning, men det är grejer på gång Har beställt bmw aero-paket för z-coupen men det är samma som denna roadster,känns den igen Kommer inte att ha dimljus utan använder utagen till kylning för bromsarna Har även satt dit denna lilla pling kolfiber bit. Fin att titta på men gör nog ingen större nytta Har börjat plocka ut inredningen så jag får in en båge med två strävor bakåt, ett krav för att kunna köra i roadsport eller på km tävlingarna i mscc där jag är medlem. orginal stolarna var inte så där jätte förtvivlat tunga ca 25kgst så vikt besparingen med två racestolar,underreden och bälten blir bara ca 30kg Det nya avgassystemet är ca 10kg lättare ssr fälgarna som är skodda med 235/40/17 Toyo T888 är ca 30kg lättare än orginalhjulen Detta innebär att jag bör komma ner på 1420kg med soppa och förare, ska ut å väga bilen så fort jag fått i stolarna. Målet är 1400kg start klar. _________________ Jan Ekehage |
||||
Hej hej
Kollade hur bromsarna mådde och det verkar har gått lite varmt,körde bara upp en tank ca 80min men de nya beläggen har försvunnit runt om.pedalen blev lagom mjuk efter några varv på varje pass så jag blev ju inte förvånad direkt Misstänkte att det skulle bli proplems för det finns ingen bromskylning, men det är grejer på gång Har beställt bmw aero-paket för z-coupen men det är samma som denna roadster,känns den igen Kommer inte att ha dimljus utan använder utagen till kylning för bromsarna Har även satt dit denna lilla pling kolfiber bit. Fin att titta på men gör nog ingen större nytta Har börjat plocka ut inredningen så jag får in en båge med två strävor bakåt, ett krav för att kunna köra i roadsport eller på km tävlingarna i mscc där jag är medlem. orginal stolarna var inte så där jätte förtvivlat tunga ca 25kgst så vikt besparingen med två racestolar,underreden och bälten blir bara ca 30kg Det nya avgassystemet är ca 10kg lättare ssr fälgarna som är skodda med 235/40/17 Toyo T888 är ca 30kg lättare än orginalhjulen Detta innebär att jag bör komma ner på 1420kg med soppa och förare, ska ut å väga bilen så fort jag fått i stolarna. Målet är 1400kg start klar. _________________ Jan Ekehage |
||||
anledningen till den låga vikten på pappret är nog för att den absolut minsta och lättaste z4 väger så lite.
jag har haft 2 bilar av samma modell och på pappret vägde de exakt samma. trots att den ena absolut inte hade någon utrustning alls medans den andra hade skinn. ac, stora stereopaketet, tv/navigator, större standardfälgar. taklucka, fler krockkuddar osv osv osv. men samma vikt i pappret som sagt. trots att den måste väga mycket mer. så det är nog bara för för att modellen de typat vägde så. kanske är en skattefråga. vad vet jag . _________________ Sammy Lundin |
||||
Hej Jo det är ju självklart men jag har ingen direkt extra utrustning som väger.ingen navi,ingen "stor" stereo inga elstolar. Sen vet jag inte ens om det är möjligt att hänga på 100kg extrautrustning på bilen när man beställer den som ny. Skillnad mellan tyg eller läder på 2 stolar kan inte vara mer än något kilo Faktum är att jag inte kommer att komma ner i angiven tjänstevikt efter byte av stolar,avgassystem,hjul Tror nog att det är en skattefråga. Teknikens värld hade denna fråga uppe för några år sedan och det var väl endast japanska bilar som var rimligt viktsatta,rätta mig gärna om jag kommer ihåg fel. Förra bilen en Audi s3 -06:a diffade ca 50kg tyngre mot angiven tjänstevikt och den var endast utrustad med lättare "skalstolar" från fabrik. I-lands proplem helt enkelt. Rensade bagaget igår kväll i jakt på kilo och återkommer med mer info och bilder lite senare _________________ Jan Ekehage |
||||
Håller med Johan, kul att se att du är igång igen Janne! Klurade på vad du höll hus när jag såg att du började sälja delar från massa gamla projekt innan. Lycka till med bilen, ruggigt läcker och får du ner vikten på den lite till så kan jag tro att den blir riktigt giftig! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Jädra skoj med en Z4 Coupé på forumet - inte minst när den ska modifieras för banbruk
Läcker färgkombo, den där inredningen är ovanlig sett till färgen. Dito gäller pianopanelen. Aeropaketet gör verkligen massor sett till utseendet. Hur är det till coupén, omfattar paketet "bara" front och sidokjolar eller inkluderas även ny rumpa? Själv har jag aldrig sett en coupé med mer än sidokjolarna från aeropaketet så det blir en ny erfarenhet. Idén med bromskylning är klockren, blir en variant liknande M-versionernas. Om du tänkt riva ur någon originalmonterad extrautrustning som du dessutom tänkt sälja får du gärna hojjta till. Denna tråd skall under alla omständigheter följas - keep us posted _________________ Fredrik Nehlén |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4coupe 3,0si -07 nu med ringenfilm | 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (18908 totalt) |