Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti 1998 orginal >>Farväl Snobben !
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (9222 totalt)
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202


Trådstartare
Inspirerad av övriga "Compactdårar" läger jag även upp en tråd kring min.
Jag kör på orginal tema och R-däck tills vidare.

Spec:
1998 323 ti
22300 mil

Modifikationer:
2008:
Stålomspunna bromsslangar
Toplagringar från M3 3.2
Klotsar Hawk
Hawk är en perfekt kompromiss gata/bana lite gnissel lite damm och tål värme. Mantorp med passagerare i bilen med dubbla körpass med Automotor och Sport var inga problem utan bromsslangar. Sådana säljer jag om nån är intresserad. Finns naturligtvis för ren racing också med de äter skivor vid vardagsbruk.

2009:
M3 3.0 fjäderbenfram och fjädrar bak
M3 3.0 bärarmsbussning
M3 3.2 bärarm
M3 3.0 bärarmsbussning
M3 Gt Crossbrace


Sökes:
M3 Gt fjäderbensstag

Lite om mig och min körbakgrund:
- Gokart som 6-åring
- Isbana på vintrarna som tonåring med SAAB 99 vänsterbroms
- 1996-1998 Volvo orginal Cup Rally
- 1999-2001 Långlopp med NASA i USA, CA, första året i en Mazda RX-3 1972 och sedan med en RX-3 enligt 1977 års LeMans spec med slicks glasfiber etc ( gick grymt thumbs up gick jämt med Dodge Viper på rakorna).
- 2002-2004 Körinstruktör i NASA och körde då min 1988 BMW M635Csi
Flyttade tillbaka till Sverige 2004
- 2005-2006 BMW klubb med BMW M635Csi 1988
- 2007- BMW klubb med BMW 323ti 1998

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Roligt att du skapade en tråd om din kärra oxå!
Hoppas det blir en lång spännade tråd. Att du pinnar på så pass som du gör med bilen i originlaskick är ju lite knäckande thumbs up


Vi ses på Mantorp

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202


Trådstartare
johan sjöström skrev:
Roligt att du skapade en tråd om din kärra oxå!
Hoppas det blir en lång spännade tråd. Att du pinnar påså pass son du gör med bilen i originlaskick är ju lite knäckande thumbs up


Vi ses på Mantorp

Jag behöver ju nåt att skylla på då jag blir frånåkt Ni i Skåneligan bygger ju rena racebilar så det är ingen idee jag går på eran linje. Dock så blir det lite nya grejer iår men fortfarande BMW-orginal prylar bla fjäderben fram och fjädrar bak från en 1995 M3. I fram blev rätt bra med ett varv kapat på fjädern men ibak så blev det mindre lyckat med nu en 5 cm mellan däck och skärmkant...inte lika enkelt att bara kapa ibak och få fjädern att stanna på plats... tips mottages tacksamt.

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202


Trådstartare
BMWSC video reportage från Gälleråsen 2008
Har lärt mig hur man laddar ner film till datorn och sedan till youtube.
Lade lagt upp ett litet reportage från Gälleråsen 2008 då det var lite fuktigt ute. Compacten försöker följa en Audi RS4:a ... Och passerar lite bilar bla en Mini kombi vad dom nu heter
http://www.youtube.com/watch?v=6OPp0wWFSrY

Det brummande ljudet visade sig vara högerbakhjul som kunde skruvas fast med fingrarna

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Länka lite i ådigubbarnas tråd oxå så dom ser vilken GIGANTISK skillnad det är mellan en compact från nittiotalet och en RS4 Dom är så goa o busa med..
Du håller bra tempo och verkar ju inte speciellt blyg av dig

Kanske vi kan leka följa john lite på Mantorp?, jag har definitivt inte kläm på den banan då jag bara varit där 1 gång och det var min premiär i BMWSC

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202


Trådstartare
Köpte en 4.10 bakaxel i höstas till mitt rally projekt med då det avstannat så provmonterade jag den i helgen på 323:an och körde konbana och 402 m i helgen på Björkvik med RS-klubben. Fasen vad pigg den blev, den gick jämt med en BMW 120 Diesel chippad etc till 254 hk och vrid som en lastbil men jag håll jämt med den under 402 meter och lite till. Tycker jag är rätt bra för en 23000 mil 11 år gammal med 170 hk.

2 Subaru Impreza och en Skoda var snabbare i konbanan men sen så tror jag det blev Compact.
Tyvärr gick infästningen till krängningshämmaren i fram av, jag tyckte det plötsligt blev mycket halare där ute...film kommer snart.

Har ni tips på starkare krängningshämmar infästningar?

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



pellesanslos skrev:
Köpte en 4.10 bakaxel i höstas till mitt rally projekt med då det avstannat så provmonterade jag den i helgen på 323:an och körde konbana och 402 m i helgen på Björkvik med RS-klubben. Fasen vad pigg den blev, den gick jämt med en BMW 120 Diesel chippad etc till 254 hk och vrid som en lastbil men jag håll jämt med den under 402 meter och lite till. Tycker jag är rätt bra för en 23000 mil 11 år gammal med 170 hk.

2 Subaru Impreza och en Skoda var snabbare i konbanan men sen så tror jag det blev Compact.
Tyvärr gick infästningen till krängningshämmaren i fram av, jag tyckte det plötsligt blev mycket halare där ute...film kommer snart.

Har ni tips på starkare krängningshämmar infästningar?


Turner Motorsport har, (har det påsvetsat på min bil) men om du går över gatan till min bror så kan han nog hjälpa dig att speca hur förstärkningsplåten skall se ut, sen fixar du någon som skär ut och svetsar!
och kan din granne inte hjälpa dig så kan jag ta kort på mina förstärkning vid tillfälle om ingen annan vänlig själ på forumet hinner före..

Det är inte alltid så jättelyckat att köra på kapade fjädrar, kanske bättre att köpa rätt från början, gissar att Samuel på Millway t ex kan guida dig om du vill ha hjälp att speca fjädrar.. eller Forza??

Ses den 16:e på Mantorp då blåa bilar skall jaga minisar och Ingostadt-HumVees!!

// Johan
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



ingen aning om detta kan vara till hjälp men det ser ut att vara treliga förstärkningar och vi har snarlika bakvagnar med med E30

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9453&start=1050

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202


Trådstartare
Sunk skrev:
pellesanslos skrev:
Köpte en 4.10 bakaxel i höstas till mitt rally projekt med då det avstannat så provmonterade jag den i helgen på 323:an och körde konbana och 402 m i helgen på Björkvik med RS-klubben. Fasen vad pigg den blev, den gick jämt med en BMW 120 Diesel chippad etc till 254 hk och vrid som en lastbil men jag håll jämt med den under 402 meter och lite till. Tycker jag är rätt bra för en 23000 mil 11 år gammal med 170 hk.

2 Subaru Impreza och en Skoda var snabbare i konbanan men sen så tror jag det blev Compact.
Tyvärr gick infästningen till krängningshämmaren i fram av, jag tyckte det plötsligt blev mycket halare där ute...film kommer snart.

Har ni tips på starkare krängningshämmar infästningar?


Turner Motorsport har, (har det påsvetsat på min bil) men om du går över gatan till min bror så kan han nog hjälpa dig att speca hur förstärkningsplåten skall se ut, sen fixar du någon som skär ut och svetsar!
och kan din granne inte hjälpa dig så kan jag ta kort på mina förstärkning vid tillfälle om ingen annan vänlig själ på forumet hinner före..

Det är inte alltid så jättelyckat att köra på kapade fjädrar, kanske bättre att köpa rätt från början, gissar att Samuel på Millway t ex kan guida dig om du vill ha hjälp att speca fjädrar.. eller Forza??

Ses den 16:e på Mantorp då blåa bilar skall jaga minisar och Ingostadt-HumVees!!

// Johan

Du kan väl meddela när du kommer hit någon gång så jag får se underverket ditt har hört at det hänt en del sen sist...
Visst finns det hur mycket hjälp att få som helst men nu kör jag budget och orginal tema, jag kanske får tänka om sen men inte nu ( har nu varit utan uppdrag sedan julas....)

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11290



Äntligen som Gert säger...

pellesanslos skrev:
inte lika enkelt att bara kapa ibak och få fjädern att stanna på plats... tips mottages tacksamt.


Du menar att fjädern trillar ut när bärarmen fjädrar ut? Dropstop med vajrar borde väl kunna fungera (tror det finns bilder i Hånglia tråden hur de gjorde) ? Jag tror vi har det problemet och det skall väl lösas någon gång, kan återkomma då.

Edit: enkla dropstop: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=479159#479159

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728





Inte så svårt att göra själv..

Min bil är på dyyr motorverkstad för bl a en ventil var lite trasig
Men kommer hem igen endera i slutet på denna vecka eller i början av nästa. Inte gratis men nu skall allt vara rengjort, planat, utbytt och så vidare, annars är tydligen motorn i bra skick vilket är skönt att veta..

Tror inte den bilen skall till brorsan snart då den inte är byggd för att gå på gropiga småvägar osv.. blir nog mer fram och tillbax till bankörningar och lugn motorvägskörning. Men jag är anmäld till den 16:e maj så vi ses på Mantorp!!

Vet att det kan vara segt m uppdrag, men det är bara att jaga på så kommer en öppning snart thumbs up

// Johan
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202


Trådstartare
>>>>Du menar att fjädern trillar ut när bärarmen fjädrar ut? Dropstop med vajrar borde väl kunna fungera (tror det finns bilder i Hånglia tråden hur de gjorde) ? Jag tror vi har det problemet och det skall väl lösas någon gång, kan återkomma då.
Edit: enkla dropstop: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=479159#479159

Tack Marcus men detta är inte problemet just nu ( jag sänker ju bara till strax under orginal höjd) problemet är att på en orginalfjäder så är diametern på hålet i änden på fjädetn ca 3-4 cm och om jag kapar den så blir det vips 10-15 så ett nytt säte måste göras. En enkel pryl att svarva till tror jag om man hade en svarv vill säga.

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202


Trådstartare
Litet reportage från helgens provkörning på konbana med RS-klubben.

http://www.youtube.com/watch?v=kFVCRxHnd-w

Premiär med odiffad 168 4.10 klump och M3 3.0 fäderben och fjädrar ibak(något hög svansföring).
På filmen kränger det en del och jag tror faktiskt att infästningen till krängaren hade gått av då den filmades utifrån. Den gick betytligt mer neautralstyrt och plant tidigare på dagen.

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Roligt! men den ser verkligen hög ut i baken och väldigt mjuk. Diffbromsen hade nog underlättat lite oxå.
Men visst är det underhållande.

Körde själv konbana en gång förra året, dock med usel kvalitet på materialet: http://www.youtube.com/watch?v=2g8bYT2how4

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202


Trådstartare
Jag fick hjälp av Carlmans i Trosa att korta fjädrarna lite i bak och nu är den INTE för hög längre...snarare tvärt om, kanske det blev lite väl lågt...
Krängningshämmaren är åter på plats och infästningen förstärkt så vi får se om det håller nu, tack för svetshjälpen Peter från s-racer. Skall provköra lite på Malmby imorgon med BMWCS, återkommer med reportage

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202


Trådstartare
Fick provköra bilen hur mycket som helst igår thumbs up
Den är riktigt neutral och lättkörd så nu är den redo för Mantorp.
Nu kan ingen påstå att den för att vara hög i baken längre

Reportage från Malmby då jag försöker följa en e36 Alpina B8.
http://www.youtube.com/watch?v=qJmuSomY6AE

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202


Trådstartare
Superstage på Malmby i Compact
http://www.youtube.com/watch?v=NnPk6Kt74dw


BMW 323ti följer M3 e36 så gott det går på banan.
http://www.youtube.com/watch?v=pmVMGW4TcB0

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3653



Några bilder på dig från igår:









Mvh Abbe

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202


Trådstartare
Gjorde "hjulinställning" idag. Det är ju tyvärr inte mycket som kan ställas in, bara toe i fram...
Men det är kul att veta vad resultatet blev efter ändringarna.

Åtgärder fram: M3 fjäderben, M3 3.0 bärarmsbussning, M3 3,2 bärarm, M3 3,2 topplagring felmonterad, 4mm brickor mellan fjäderben och spindel, 28 mm spacer fram, 10 mm bak:
Resultat fram:
Toe total +0,5mm
Camber +2,4 grader
Caster +9,2 grader
ET 13

Bak: M3 fjäder kortad 5cm från 23.5 -18,5 cm
Toe total +4.2mm
Camber +2.4 grader
ET 31

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202


Trådstartare
Har haft problem med att bilen låter som en disel vid hård bankörning på bana. Problemet har dock försvunnit då bilen blivit kall igen. På Mantorp igår så hade jag dock inte det problemet...den enda skillnad jag vet att jag gjorde vara att jag körde med full värme och fläkt i kupen Vi får se om det hjälper även i fortsättningen.

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



pellesanslos skrev:
Har haft problem med att bilen låter som en disel vid hård bankörning på bana. Problemet har dock försvunnit då bilen blivit kall igen. På Mantorp igår så hade jag dock inte det problemet...den enda skillnad jag vet att jag gjorde vara att jag körde med full värme och fläkt i kupen Vi får se om det hjälper även i fortsättningen.


Dags för en rengörning av motorns insida , det är ventillyftarna som tickar så inni HV .... Omega säljer en produkt som jag är helt såld på omega 907 MOTOR SKÖLJMEDEL Hälles i motorn före oljebyte , stå på tomgång i 20 minuter , skifta olja och filter , och upptäck att det funkar .

När det gäller olja till M52 motrn , så var det en 15-50 Mineral som funkade bäst för min motor för hårdkörning ,till vardags en 5-50 synt olja .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti 1998 orginal >>Farväl Snobben !
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (9222 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande