Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323ti 1998 orginal >>Farväl Snobben ! | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (9222 totalt) |
Inspirerad av övriga "Compactdårar" läger jag även upp en tråd kring min.
Jag kör på orginal tema och R-däck tills vidare. Spec: 1998 323 ti 22300 mil Modifikationer: 2008: Stålomspunna bromsslangar Toplagringar från M3 3.2 Klotsar Hawk Hawk är en perfekt kompromiss gata/bana lite gnissel lite damm och tål värme. Mantorp med passagerare i bilen med dubbla körpass med Automotor och Sport var inga problem utan bromsslangar. Sådana säljer jag om nån är intresserad. Finns naturligtvis för ren racing också med de äter skivor vid vardagsbruk. 2009: M3 3.0 fjäderbenfram och fjädrar bak M3 3.0 bärarmsbussning M3 3.2 bärarm M3 3.0 bärarmsbussning M3 Gt Crossbrace Sökes: M3 Gt fjäderbensstag Lite om mig och min körbakgrund: - Gokart som 6-åring - Isbana på vintrarna som tonåring med SAAB 99 vänsterbroms - 1996-1998 Volvo orginal Cup Rally - 1999-2001 Långlopp med NASA i USA, CA, första året i en Mazda RX-3 1972 och sedan med en RX-3 enligt 1977 års LeMans spec med slicks glasfiber etc ( gick grymt gick jämt med Dodge Viper på rakorna). - 2002-2004 Körinstruktör i NASA och körde då min 1988 BMW M635Csi Flyttade tillbaka till Sverige 2004 - 2005-2006 BMW klubb med BMW M635Csi 1988 - 2007- BMW klubb med BMW 323ti 1998 _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare |
||||
Roligt att du skapade en tråd om din kärra oxå!
Hoppas det blir en lång spännade tråd. Att du pinnar på så pass som du gör med bilen i originlaskick är ju lite knäckande Vi ses på Mantorp _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Jag behöver ju nåt att skylla på då jag blir frånåkt Ni i Skåneligan bygger ju rena racebilar så det är ingen idee jag går på eran linje. Dock så blir det lite nya grejer iår men fortfarande BMW-orginal prylar bla fjäderben fram och fjädrar bak från en 1995 M3. I fram blev rätt bra med ett varv kapat på fjädern men ibak så blev det mindre lyckat med nu en 5 cm mellan däck och skärmkant...inte lika enkelt att bara kapa ibak och få fjädern att stanna på plats... tips mottages tacksamt. _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare |
||||
BMWSC video reportage från Gälleråsen 2008
Har lärt mig hur man laddar ner film till datorn och sedan till youtube. Lade lagt upp ett litet reportage från Gälleråsen 2008 då det var lite fuktigt ute. Compacten försöker följa en Audi RS4:a ... Och passerar lite bilar bla en Mini kombi vad dom nu heter http://www.youtube.com/watch?v=6OPp0 Det brummande ljudet visade sig vara högerbakhjul som kunde skruvas fast med fingrarna _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare |
||||
Länka lite i ådigubbarnas tråd oxå så dom ser vilken GIGANTISK skillnad det är mellan en compact från nittiotalet och en RS4 Dom är så goa o busa med..
Du håller bra tempo och verkar ju inte speciellt blyg av dig Kanske vi kan leka följa john lite på Mantorp?, jag har definitivt inte kläm på den banan då jag bara varit där 1 gång och det var min premiär i BMWSC _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Köpte en 4.10 bakaxel i höstas till mitt rally projekt med då det avstannat så provmonterade jag den i helgen på 323:an och körde konbana och 402 m i helgen på Björkvik med RS-klubben. Fasen vad pigg den blev, den gick jämt med en BMW 120 Diesel chippad etc till 254 hk och vrid som en lastbil men jag håll jämt med den under 402 meter och lite till. Tycker jag är rätt bra för en 23000 mil 11 år gammal med 170 hk.
2 Subaru Impreza och en Skoda var snabbare i konbanan men sen så tror jag det blev Compact. Tyvärr gick infästningen till krängningshämmaren i fram av, jag tyckte det plötsligt blev mycket halare där ute...film kommer snart. Har ni tips på starkare krängningshämmar infästningar? _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare |
||||
Turner Motorsport har, (har det påsvetsat på min bil) men om du går över gatan till min bror så kan han nog hjälpa dig att speca hur förstärkningsplåten skall se ut, sen fixar du någon som skär ut och svetsar! och kan din granne inte hjälpa dig så kan jag ta kort på mina förstärkning vid tillfälle om ingen annan vänlig själ på forumet hinner före.. Det är inte alltid så jättelyckat att köra på kapade fjädrar, kanske bättre att köpa rätt från början, gissar att Samuel på Millway t ex kan guida dig om du vill ha hjälp att speca fjädrar.. eller Forza?? Ses den 16:e på Mantorp då blåa bilar skall jaga minisar och Ingostadt-HumVees!! // Johan |
||||
ingen aning om detta kan vara till hjälp men det ser ut att vara treliga förstärkningar och vi har snarlika bakvagnar med med E30
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Du kan väl meddela när du kommer hit någon gång så jag får se underverket ditt har hört at det hänt en del sen sist... Visst finns det hur mycket hjälp att få som helst men nu kör jag budget och orginal tema, jag kanske får tänka om sen men inte nu ( har nu varit utan uppdrag sedan julas....) _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare |
||||
Äntligen som Gert säger...
Du menar att fjädern trillar ut när bärarmen fjädrar ut? Dropstop med vajrar borde väl kunna fungera (tror det finns bilder i Hånglia tråden hur de gjorde) ? Jag tror vi har det problemet och det skall väl lösas någon gång, kan återkomma då. Edit: enkla dropstop: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Inte så svårt att göra själv.. Min bil är på dyyr motorverkstad för bl a en ventil var lite trasig Men kommer hem igen endera i slutet på denna vecka eller i början av nästa. Inte gratis men nu skall allt vara rengjort, planat, utbytt och så vidare, annars är tydligen motorn i bra skick vilket är skönt att veta.. Tror inte den bilen skall till brorsan snart då den inte är byggd för att gå på gropiga småvägar osv.. blir nog mer fram och tillbax till bankörningar och lugn motorvägskörning. Men jag är anmäld till den 16:e maj så vi ses på Mantorp!! Vet att det kan vara segt m uppdrag, men det är bara att jaga på så kommer en öppning snart // Johan |
||||
>>>>Du menar att fjädern trillar ut när bärarmen fjädrar ut? Dropstop med vajrar borde väl kunna fungera (tror det finns bilder i Hånglia tråden hur de gjorde) ? Jag tror vi har det problemet och det skall väl lösas någon gång, kan återkomma då.
Edit: enkla dropstop: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Tack Marcus men detta är inte problemet just nu ( jag sänker ju bara till strax under orginal höjd) problemet är att på en orginalfjäder så är diametern på hålet i änden på fjädetn ca 3-4 cm och om jag kapar den så blir det vips 10-15 så ett nytt säte måste göras. En enkel pryl att svarva till tror jag om man hade en svarv vill säga. _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare |
||||
Litet reportage från helgens provkörning på konbana med RS-klubben.
http://www.youtube.com/watch?v=kFVCR Premiär med odiffad 168 4.10 klump och M3 3.0 fäderben och fjädrar ibak(något hög svansföring). På filmen kränger det en del och jag tror faktiskt att infästningen till krängaren hade gått av då den filmades utifrån. Den gick betytligt mer neautralstyrt och plant tidigare på dagen. _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare |
||||
Roligt! men den ser verkligen hög ut i baken och väldigt mjuk. Diffbromsen hade nog underlättat lite oxå.
Men visst är det underhållande. Körde själv konbana en gång förra året, dock med usel kvalitet på materialet: http://www.youtube.com/watch?v=2g8bY _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Jag fick hjälp av Carlmans i Trosa att korta fjädrarna lite i bak och nu är den INTE för hög längre...snarare tvärt om, kanske det blev lite väl lågt...
Krängningshämmaren är åter på plats och infästningen förstärkt så vi får se om det håller nu, tack för svetshjälpen Peter från s-racer. Skall provköra lite på Malmby imorgon med BMWCS, återkommer med reportage _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare |
||||
Fick provköra bilen hur mycket som helst igår
Den är riktigt neutral och lättkörd så nu är den redo för Mantorp. Nu kan ingen påstå att den för att vara hög i baken längre Reportage från Malmby då jag försöker följa en e36 Alpina B8. http://www.youtube.com/watch?v=qJmuS _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare |
||||
Superstage på Malmby i Compact
http://www.youtube.com/watch?v=NnPk6 BMW 323ti följer M3 e36 så gott det går på banan. http://www.youtube.com/watch?v=pmVMG _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare |
||||
Gjorde "hjulinställning" idag. Det är ju tyvärr inte mycket som kan ställas in, bara toe i fram...
Men det är kul att veta vad resultatet blev efter ändringarna. Åtgärder fram: M3 fjäderben, M3 3.0 bärarmsbussning, M3 3,2 bärarm, M3 3,2 topplagring felmonterad, 4mm brickor mellan fjäderben och spindel, 28 mm spacer fram, 10 mm bak: Resultat fram: Toe total +0,5mm Camber +2,4 grader Caster +9,2 grader ET 13 Bak: M3 fjäder kortad 5cm från 23.5 -18,5 cm Toe total +4.2mm Camber +2.4 grader ET 31 _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare |
||||
Har haft problem med att bilen låter som en disel vid hård bankörning på bana. Problemet har dock försvunnit då bilen blivit kall igen. På Mantorp igår så hade jag dock inte det problemet...den enda skillnad jag vet att jag gjorde vara att jag körde med full värme och fläkt i kupen Vi får se om det hjälper även i fortsättningen.
_________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare |
||||
Dags för en rengörning av motorns insida , det är ventillyftarna som tickar så inni HV .... Omega säljer en produkt som jag är helt såld på omega 907 MOTOR SKÖLJMEDEL Hälles i motorn före oljebyte , stå på tomgång i 20 minuter , skifta olja och filter , och upptäck att det funkar . När det gäller olja till M52 motrn , så var det en 15-50 Mineral som funkade bäst för min motor för hårdkörning ,till vardags en 5-50 synt olja . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323ti 1998 orginal >>Farväl Snobben ! | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (9222 totalt) |