Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -99
1564 besök totalt
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Tänkte lägga upp min bil för lek på bana samt sporadisk glassätning:

Bilen är en Miata -99, Hard S, 1.8L USA model.
Köpt i NC, USA våren 2005 då jag flyttade dit och flitigt använd på diverse banor där.
Importerad till Sverige hösten 2007.
Fick spendera 2008 i styvfars garage, eftersom husse hade ett uppdrag i Tyskland.
Nedflyttad till Mölndal i Jan 2009 då husse flyttade hem till Sverige igen.
och så igår, fredag den 17 april, blev hon godkänd av SBP och svensk, välkommen, laglig, accepterad och redo.

Mods:
- Hard dog Sports bar med harness bar och door bars + sexpunktsbälten från G-force.
- Flyin Miatas stage 2 suspension: fjädrar, ställbara KYB AGX dämpare och krängare. (ställbara mellan "löjligt obekväm" och "kissar blod" med andra ord)
- Bromsskivor från EBC, stålspunna slangar, super blue vätska, Hawk Blue belägg på bana och EBC green stuff på vägen.
- Racingbeat grenrör + komplett avgassystem från Flyin Miata
- original 140HK motor med tung racingkoppling av okänd sort (installerad av tidigare ägaren), 5 vxl låda och Torsion diff, samt ett oljekylningssystem.
- Kosek K1 15" hjul med Toyo RA1 (lagom torra vid detta laget) på banan och 5Zeigen 17" på gatan med snedslitna Kuhmos (camber rockar fett!!)
- En kratta bakom kringlan
- Ingen AC ingen Servo, ingen komfort, inga bekymmer.
- På väg i posten: Ställbara end links för krängarna
- På önskelistan: riktiga stolar för banåkning

Vikt? Vet inte faktiskt. Bilen vägde 1030kg på SBP våg vid första besöket, men det var med allt skräp kvar i kärran, så som ACn, reservhjulet, domkraften och allt. Har en hög ute i garaget som ska vägas. Återkommer med domen.






_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Kul !

Citat:
- Ingen AC ingen Servo, ingen komfort, inga bekymmer.

Har du tagit bort själv eller går det att köpa en NB utan detta ?

Citat:
Bilen vägde 1030kg på SBP våg

om jag fattar det rätt är NB 99/00 den 'lättaste' av NB modellerna, gott läge att göra räser på m.a.o thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Josen skrev:
Kul !

Citat:
- Ingen AC ingen Servo, ingen komfort, inga bekymmer.

Har du tagit bort själv eller går det att köpa en NB utan detta ?

Citat:
Bilen vägde 1030kg på SBP våg

om jag fattar det rätt är NB 99/00 den 'lättaste' av NB modellerna, gott läge att göra räser på m.a.o thumbs up


Nej, AC och PS satt på och framförallt ACn användes flitigt i North Carolina där det blir riktigt varmt om sommaren. Jag har plockat bort dem nyligen och de ingår i högen i garaget som ska vägas.

Jag har också förstått att 99/00 är de lättaste och Hard S modellen är dessutom bantad på "fluff" som fönsterhissar och annat. Men det hade jag såklart inte en susning om då jag köpte bilen. Jag var t o m bestämd på att behålla den original och inte starta mod-ruset.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -99
1564 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande