Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -79
3 besök senaste veckan (3382 totalt)
Vilda_Skåningen
Södertälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 6


Trådstartare
Hej allihop. Jag har lite problem.
Köpte en porsche 924 - 79 med en polare för ett halvår sedan som startmotorn va paj på. Tänkte att de är ju perfekt och lätt att byta startmotor sen bara köra igång. Men de va inte riktigt så.
Först så tände han inte alls utan startmotorn bara gick runt. men de va inge fel på varken tändstift eller bränsle pump. Sen hjälpte en polare oss att ställa in tändningen lite och då tänder han till ibland men dör direkt. Får honom bara att tända om man trycker upp insugskoppen (om de nu heter så) lite? Efter de så märkte vi att bensinslangarna läckte lite så vi bytte dom och rengjorde spridarna.

Har ni några ideer eller nått så skrik!





De kommer rök ur insuget när den tänder. Om vi trycker upp den där flotören/koppen så spotar den ut bensin som fan me.



De pissade ut bensin ur insuget. när vi lekte lite med den där "insugskoppen"



Har fler bilder så om ni saknar någon speciell bild så säg till.

_________________
Henrik Månsson
Citera
JimmyJ
Uppsala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 28



"Insugskoppen" är en luftmängdmätare som gör att motorn känner av hur mycket luft som kommer in i motorn och vet på så sätt hur mycket bränsle den ska ge. Sätt dit insugsslangen mellan luftmängdmätaren och insuget och prova igen.

_________________
Jimmy Johansson
Citera
Vilda_Skåningen
Södertälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 6


Trådstartare
vanillago-rilla skrev:
"Insugskoppen" är en luftmängdmätare som gör att motorn känner av hur mycket luft som kommer in i motorn och vet på så sätt hur mycket bränsle den ska ge. Sätt dit insugsslangen mellan luftmängdmätaren och insuget och prova igen.


Asså den är bara borta på bilden för att just då så spotta han ut bensin ur luftmängdsmätaren, inte lite heller. Så den är normalt på. Varför kommer rök och bensin ur luftmängdsmätaren? känns som att de inte ska göra de:P

_________________
Henrik Månsson
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Har du kollat in http://www.944sverige.com/forum/index.php ? Där finns det många 924/944 fantaster med kunskap i ämnet.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11883



Vilda_Skåningen skrev:

Har ni några ideer eller nått så skrik!


Är din tanke att ha nyttja bilen för banåka eller dylikt och ha en biltråd om hur du utvecklar bilen för banåka? I såna fall hälsar jag dig varmt välkommen till rejsa! thumbs up
om det bara är råd för att få bilen att fungera så är tråden tyvärr helt fel

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Vilda_Skåningen
Södertälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 6


Trådstartare
Mats Thur skrev:
Vilda_Skåningen skrev:

Har ni några ideer eller nått så skrik!


Är din tanke att ha nyttja bilen för banåka eller dylikt och ha en biltråd om hur du utvecklar bilen för banåka? I såna fall hälsar jag dig varmt välkommen till rejsa! thumbs up
om det bara är råd för att få bilen att fungera så är tråden tyvärr helt fel


Menignen är ju att göra den till en banbil senare, måste bara få den att funka först

_________________
Henrik Månsson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag skrev om rubriken lite så denna tråd kan fungera som din projekttråd för bilen.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Vilda_Skåningen
Södertälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 6


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Jag skrev om rubriken lite så denna tråd kan fungera som din projekttråd för bilen.


Haha Tackar så mycket:D

_________________
Henrik Månsson
Citera
malte_
Trosa
Här sen Okt 2008
Inlägg: 34



tips från coachen! skaffa komptestare på feltema och kolla av kompet!

_________________
Mattias Österberg
Citera
Vilda_Skåningen
Södertälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 6


Trådstartare
malte_ skrev:
tips från coachen! skaffa komptestare på feltema och kolla av kompet!

Ska testa de idag samt tömma tanken, kan hända att de blivit kondens i tanken.

_________________
Henrik Månsson
Citera
Vilda_Skåningen
Södertälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 6


Trådstartare
Ja idag så stack jag till feltema och köpte en kompmätare bara för att kolla om man kanske hade nått ras i nån kolv eller nått annat. fick värdena
1: 13 kg/cm2
2: 7 kg/cm2
3: 13 kg/cm2
4: 12 kg/cm2
Gjorde detta när motorn va kall. stog att den helst skulle vara varmkörd. Vet inte hur mycket detta påverkar värdena men tycker att de va kanske hög komp, i serviceboken stog de att den skulle ha runt 9:S

Vi passade även på att byta tändstift och tömde tanken och fyllde med ny bensin. Kollade också spridare en gång till, dom funkade inte först. Men sen kom en polare och hjälpte oss att ställa in bränslefördelaren som vi pillat på som F-n och sen funka de. Och motorn tände NÄSTAN! Men då dog startmotorn. Då tänkte vi att vi drar hem och testar dra igång den.....
Kanske inte så jätte smart oss för när vi testade så kunde jag se (jag bogserade) gnistor komma från bilens underred och rök ur motorhuven!!!!
De är ju antagligen startmotorn som smällt till på nått sätt, vi pallade bara inte kolla på de så utan stack hem, lacka som F-n haha. Men ska kolla närmre på detta imorn.
F-n

_________________
Henrik Månsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -79
3 besök senaste veckan (3382 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande