Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Raceversion
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 27, 28, 29   >>
55 besök senaste veckan (197496 totalt)
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Dude skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Ratten äre något hembygge eller någon färdig lösning ? ball iaf thumbs up


det är en mychron-ratt med inbyggd panel


Har dom avkännare för magnetslingorna till tidtagningen? så du får tiderna automatiskt eller funkar laptimern på vanligt sätt med beacon?

eller är det ingen laptimer med?


den här panelen har allt
både beacon och magnet samt g-sensorer med loggfunktion etc etc etc

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Dude skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Dude skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Ratten äre något hembygge eller någon färdig lösning ? ball iaf thumbs up


det är en mychron-ratt med inbyggd panel


Har dom avkännare för magnetslingorna till tidtagningen? så du får tiderna automatiskt eller funkar laptimern på vanligt sätt med beacon?

eller är det ingen laptimer med?


den här panelen har allt
både beacon och magnet samt g-sensorer med loggfunktion etc etc etc


oki, då får du visa när du kommer med bilen.... jag är nyfiken

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Dude skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Dude skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Ratten äre något hembygge eller någon färdig lösning ? ball iaf thumbs up


det är en mychron-ratt med inbyggd panel


Har dom avkännare för magnetslingorna till tidtagningen? så du får tiderna automatiskt eller funkar laptimern på vanligt sätt med beacon?

eller är det ingen laptimer med?


den här panelen har allt
både beacon och magnet samt g-sensorer med loggfunktion etc etc etc


oki, då får du visa när du kommer med bilen.... jag är nyfiken


visa och visa
slog igång programvaran för 2tim sen och har knappt fattat nåt ännu ska se om jag kan lura kallerman att klura ut allt och sen lära mig det viktiga

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Dude skrev:
ska se om jag kan lura kallerman att klura ut allt och sen lära mig det viktiga


Apropå det har jag faktiskt klurat en hel del på den fronten.

Tror jag har hittat passande kontakter (utan att vänta fyra mån på leverans från Italien).

och jag har klurat ut hur man kopplar in diverse linjärpotentiometrar och annat skoj som man vill logga. Så det är bara för dig att berätta vad du vill mäta och hjälper mig skaffa potentiometrar så borde jag kunna fixa inkopplingen åt dig.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Kontakten passade.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Halvarsson
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 71



När ja började läsa denhär tråden tänkte ja säga nått smart i slutet!

Nu säger ja bara:

Hur Jä*** häftigt som hällst!!! thumbs up

_________________
Erik Halvarsson
Alfa 75TS 90-
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
nu har äntligen injusteringenmontering av karossen börjat och man skönjer ett slut på all glasfiberkliande
jag och stefan fram till att bitarna passar över förväntan vid beskådandet i helhet thumbs up







lättviktslås


_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



vad är det för nåt man ser i dörren? Krockbalk?

har ni gjort några förändringar på orignalkarossen, eller 'bara' gjutit av den i glasfiber?

man blir ju helt av denna tråden!
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
vad är det för nåt man ser i dörren? Krockbalk?

har ni gjort några förändringar på orignalkarossen, eller 'bara' gjutit av den i glasfiber?

man blir ju helt av denna tråden!


det är en krockbalk/stomme från originaldörren som du ser på bilden.
utan den går det inte att få till det på ett snyggt och stadigt sätt.

karossen är original förutom delen där bakrutan suttit samt att vi höjt taklinjen för att få in en högre huvudbåge.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Fränt........jag gillar dörrlåste. Hoppas Röde gör det också....

Hoppas ni har större framgång än mej......när det ska startas upp och provköras.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



dude:
hur långt dröjer det innan du hinner väga bilen? vägde du bilen innan du började bygga om den? (så det finns nått att jämföra med)

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



Sist jag läste denna tråd var den på 3-4 sidor..

Nu har det visst hänt lite mer otroligt bygge, sälj det billigt till mig när ni tröttnar
nädå bara skojjade..


_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440



Vackert!

Jag har kikat förbi garaget flera gånger, men ni är aldrig där! mekar ni på nätterna?

Skall ni montera någon splitter eller liknande ifram?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Wärhner skrev:
Vackert!

Jag har kikat förbi garaget flera gånger, men ni är aldrig där! mekar ni på nätterna?

Skall ni montera någon splitter eller liknande ifram?


jag kommer nog vara där från 13:00 imorgon fram till racedagen
komförbi i helgen, men slå en signal först. ifall vi är och äter el. likn.

aero-pkt kommer var så säkra

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Turbo² skrev:
dude:
hur långt dröjer det innan du hinner väga bilen? vägde du bilen innan du började bygga om den? (så det finns nått att jämföra med)



har ju en helt likadan gatbil att jämföra med när den dagen kommer thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



har nästan glömt denna tråd

En fråga: varför linda in grenröret på en sugis? Gasvolymen blir bara större ju varmare gasen är och ni har ingen turbo som skulle må bra av detta. Dvs. ju varmare avgaser dessto mer mottryck ni får. Med tanke på att agaser kan vara uppemot 700 grader och att PV=nRT gäller fortfarande så kan ni fundera om ni verkligen vill ha allt inlindat. Vill ni få bort värmen från karossen eller?

När det gäller fjädrar så har jag en kontakt som har levererat hårdare fjädrar till våran SAAB-motor (klicka på bilden för att förstora upp):



Dessa passar i SAAB B204 och B234 men med tanke på GM-släktskapet så kanske dom passar i din motor också? Inspänningstrycket ska vara 55Nm och trycket vid full lyft ska vara 110Nm. Priset var under 2000:- för ett set.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
beepbeep skrev:
har nästan glömt denna tråd

En fråga: varför linda in grenröret på en sugis? Gasvolymen blir bara större ju varmare gasen är och ni har ingen turbo som skulle må bra av detta. Dvs. ju varmare avgaser dessto mer mottryck ni får. Med tanke på att agaser kan vara uppemot 700 grader och att PV=nRT gäller fortfarande så kan ni fundera om ni verkligen vill ha allt inlindat. Vill ni få bort värmen från karossen eller?

När det gäller fjädrar så har jag en kontakt som har levererat hårdare fjädrar till våran SAAB-motor (klicka på bilden för att förstora upp):



Dessa passar i SAAB B204 och B234 men med tanke på GM-släktskapet så kanske dom passar i din motor också? Inspänningstrycket ska vara 55Nm och trycket vid full lyft ska vara 110Nm. Priset var under 2000:- för ett set.


fjädrar är beställda från ferrea för en STOR klump med pengar. problemet är att fjädrarna har extremt liten diameter ~20-22mm yd för yttre fjäder(kommer inte ihåg exakt.

lindningen är för att det blir sjukt varmt i motorutrymmet iom det kompakta avgassystemet pga ljudnivåkraven.
om det visar sig att det finns möjlighet att ta bort det delvis el. helt, så kommer det att göras.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

beepbeep skrev:
har nästan glömt denna tråd

En fråga: varför linda in grenröret på en sugis? Gasvolymen blir bara större ju varmare gasen är och ni har ingen turbo som skulle må bra av detta. Dvs. ju varmare avgaser dessto mer mottryck ni får. Med tanke på att agaser kan vara uppemot 700 grader och att PV=nRT gäller fortfarande så kan ni fundera om ni verkligen vill ha allt inlindat. Vill ni få bort värmen från karossen eller?


Har inte själv testat detta så sanningshalten får någon annan bedöma, men från folk som kör Jänk så har jag fått höra att man med en kombo av rätt kam och lindade avgasrör med rätt dimension kan få ut mer mos än utan pga högre gashastigheter och i slutändan då mer "scavanging effect" (stavningen förmodligen fel) det ökade mottrycket uppvägas av den högre energin som mer bränsle/luftblandning in i cylindern genererar.

Nån som har testat och vet??

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
lite små uppdateringar på karossfronten

avgjutningen av org ht har fått en välbehövlig breddning för att täcka buren.




frontsektionen med splitter




lyktersättningar



kladdmaestro i full gång att slaska ihop frontpartiet


_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Helena
Stockholm/Sjöstaden
Här sen Dec 2003
Inlägg: 535



Dude skrev:
frontsektionen med splitter






Schysst splitter

_________________
Helena Lindin


Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Helena skrev:

Schysst splitter


Funkar ju bra iaf som verktygshylla

Ni kan väl iaf runda av hörnen lite grann så slipper vi allt för många avslagna fotleder på tankpersonalen

Men det ska bli kul att se den på banan thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Raceversion
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 27, 28, 29   >>
55 besök senaste veckan (197496 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande