Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa "Else" S2 1969
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
20 besök senaste veckan (43625 totalt)
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Tänkte skapa en tråd med min Europa, det var dax nu efter att ha läst om alla Europor här på forumet.

Vad är det då för en Europa jag har?. Jo en "Else" Europa är en standard Europa som blivit modifierad i olika steg.
Steg 1:var att man monterade en Weber 45 på ett speciellt insug istället för en Solexförgasare. Man satte även dit en ventilkåpa av aluminium som var krymplackad och ett extraktorgrenrör.
Steg 2: En vassare kamaxel.
Steg 3: Cosmic aluminiumfälgar
Steg 4: Bilen lackad gul med svart tak, motorlucka, svarta backspeglar, sprintar på bagageluckan och en svart rand på sidan. Man monterade även en extra tank anti lift bonnet catches, ett kompressor horn, bromsservo , rose-jointed gearlinkage och en annan utväxling på växellådan.
Steg 5 Man satte även dit en Naca- styled duct på höger bakskärm som försåg en oljekylare med kall luft, något liknande man även kunde se på Lotus 47 orna. Många bilar fick weber förgasaren och kamaxeln men endast 5 bilar är kända att ha alla stegen och min bil är en av dom! Min bil är Lotus pressbil som finns dokumenterad i boken Lotus Europa Gold portfolio (UNG 121G). Den finns även med i andra böcker.

Just nu sitter det en Renault 16 Tx motor i bilen som är gjord av Arne Berg och Motor Nord med följande spec:
Smidd Gordini- vev., Gordini- stakar med flytande bussning och skruv, lättade lyftare, stötstänger och modifierade vippor. 308 graders kam. Toppen är portad, större ventiler och modifierade förbränningsrum. Strömfördelare: modifierad tändkurva. Dubbla Dellorto 45
Har även en orginal Europa motor och en Else motor som är på renovering. Bilen börjar så smått bli klar efter en liten olyckshändelse när jag hämtade bilen. Hade den på en trailer när motorluckan lossnade och krossade framrutan . men allt löste sig mycket smidigt med Försäkringsbolaget, nya delar och lackeringen. Har sedan under vintern gått igenom hjulupphängningar, stötdämpare och interiören. Har oxå bytt motor med stor hjälp av min kusin Niclas Rydh som är en motorexpert och gammal Racing räv. Fick även tag i en Else motor under vintern då bilen någon gång under årens lopp fått en orginal Europa motor. Bilen väntas vara klar? (verkar som att det alltid finns något att göra på en Lotus ) inom en snar framtid.
Bifogar ett par bilder som visar bilen i olika stadier i renoveringen och olika motorer.


Så här såg bilen ut vid köpet.



Nylackerad akter



Arne Berg motorn! Det sista nya paret Dellorto som fanns att få tag på i England!



Motorn i!



Nät över ventilationshålen som jag fick tag på i Kanada.





Naca Duct



Else motor, inte i bästa skick dock



Weber 45 på Else insug

_________________
jakob rydh
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004
Inlägg: 99



mmmm vacker...
önskar att jag kommit lika långt med min.

Patrik R pratade jag med förra veckan, och han berättade om en Europa och det måste väl vara denna.
Vi ska ju besöka honom nästa vecka så han får väl berätta mer då.
Läcker är den iallafall, hoppas få se den nån gång.

_________________
Berne Fransson
Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Tackar!

Man kanske kunde få besöka dig oxå? Tror att du har ett grenrör som jag skulle vilja ta en titt på. Arnes skiss som jag har är lite otydlig.

Mvh Jakob

_________________
jakob rydh
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Kul Europa! Var det den som fanns i Lund tidigare? Det ser ut som att den är i ett bra skick också. Och det mesta från Elseoriginalet verkar ju finnas kvar, vilket gör bilen mer speciell. Det finns många vedbotrimmade Europor, men den här är ju originalvedbotrimmad. thumbs up

Själv har jag bara tidstypiskt "trimmat" med ett insug liknande det du visade och en Weber 40, samt extraktorgrenrör.

Det svarta på taket och bakluckan ser ju så grymt coolt ut!

Vad har du skaffat för dämpare och sånt?

Kommer bilen ut något i sommar? Det vore jättekul att se bilen på någon träff. I så fall rekommenderar jag Sportvagnsmeeting på Knutstorp. Jag hade nog tänkt köra dit med mitt gröna vidunder. Så kan vi vara två stycken Europor i alla fall.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1571



Gott med fler Europor thumbs up

Får jag ihop S1an och inte all tid går åt mgn + fixa trailer & dragbil så kan det inte vara helt omöjligt med 3 st Europor isåfall

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004
Inlägg: 99



Givetvis är du välkommen hit att kolla på min bil eller delarna till min bil är väl mera rätt...
Här är en bild på min motor när jag hämtade den hos Arne Berg. jag kan ta fler bilder och lite mått om du vill ha det.
Kan nog va idé att göra ett grenrör själv för det kostade skjortan, men är det så bra som sägs så är det väl värt pengarna...
Vi får väl ordna en garageträff för bara Europor, finns ju rätt många tydligen.

_________________
Berne Fransson
Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340



Kul med en Else här på forumet. Grattis att du hittat en bil med sådan historia.
Nu får jag nog ta och plocka ihop min. Jag ligger ju efter er med hästlängder.
Mvh Hans

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Jodå Max det var den som stod i Lund. Vet du något om den tidigare ägaren? En riktig bilfantast i Hjärup som tyvärr gått bort. Har alla Else tillbehören men allt är inte monterat efter lackeringen.Det enda som saknas är Else märket som ska sitta på motorluckan men det gjuter jag ett nytt. Det verkar som om det kom bort när den tidigare ägaren lackerade bilen.
Stötdämparna som jag har är ställbara Koni. Det finns olika uppgifter opm vad Else utrustade bilarna med. En del fick Spax, en del Koni. Ska kör med Koni en sommar sedan blir det nog något annat. Har förresten dina NOS sidorutor i bilen Max! Dom som satt i var av plast. Jag beräknar att bilen ska komma ut någongång dom närmaste veckorna men renoveringen är dock att fortsätta under måttot "Rullande renovering". Så någon träff kommer det säkert att bli i sommar

Ps. Ingen som har en askkopp /tanklock till Europan över? Ds

_________________
jakob rydh
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902



man blir ju tårögd av att se denna vackra bil

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



jacke skrev:
Jodå Max det var den som stod i Lund. Vet du något om den tidigare ägaren? En riktig bilfantast i Hjärup som tyvärr gått bort. Har alla Else tillbehören men allt är inte monterat efter lackeringen.Det enda som saknas är Else märket som ska sitta på motorluckan men det gjuter jag ett nytt. Det verkar som om det kom bort när den tidigare ägaren lackerade bilen.
Stötdämparna som jag har är ställbara Koni. Det finns olika uppgifter opm vad Else utrustade bilarna med. En del fick Spax, en del Koni. Ska kör med Koni en sommar sedan blir det nog något annat. Har förresten dina NOS sidorutor i bilen Max! Dom som satt i var av plast. Jag beräknar att bilen ska komma ut någongång dom närmaste veckorna men renoveringen är dock att fortsätta under måttot "Rullande renovering". Så någon träff kommer det säkert att bli i sommar

Ps. Ingen som har en askkopp /tanklock till Europan över? Ds

Nej, jag har bara hört talas om den bilen tidigare. Jaså det var du som köpte rutorna! Det borde jag ju ha räknat ut.

Jag såg två askkoppar på eBay för några dagar sedan. De kostar en del flis, men går faktiskt att få tag i.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Jag såg oxå askkopparna på Ebay. Men det blev häftig budgivning och båda gick för ca: 2000kr! Berne du kanske ska ta en sväng förbi Europan när du besöker Patrik? Jag dyker kanske upp så får vi snacka lite Europa!
Här kommer några bilder på eftermiddagens pyssel!


Montering av tillbehöret "matt black racing mirrors"


Montering av stålomspunna slangar till oljekylet.

oljekylaren längst bak i höger bakskärm.

Montering av Moto-Lita ratt.

_________________
jakob rydh
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Ser bra ut Jakob!

Du får gärna komma hem till mig när de andra kommer, med eller utan Lotus

Ska jag ta hem lite krymplack till ventilkåpan? Du pratade om att du ev ville ha rött som på Elsekåpan?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004
Inlägg: 99



Felskrivet:
"Du får gärna komma hem till mig när de andra kommer, med eller utan Lotus "
skall vara:
Du får gärna komma hem till mig när de andra kommer, MED Lotus

_________________
Berne Fransson
Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Får du tag i röd krymplack så vill jag ha en flaska. Tror dock att Hansen bara har svart men är det någon som kan hitta röd så är det nog du Tack för tändkablarna förresten!!

Citat:Felskrivet:
"Du får gärna komma hem till mig när de andra kommer, med eller utan Lotus "
skall vara:
Du får gärna komma hem till mig när de andra kommer, MED Lotus

Är inte Europan klar får jag väl ta den där håriga saken som springer omkring på Niclas tomt

_________________
jakob rydh
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004
Inlägg: 99



Är det också ett engelskt fullblod, precis som bilen?

Kan du inte ta med europan får vi ta en träff till där vi kollar BARA den.
Jag har lite nya bitar så jag kan ta med lite bilder iaf.

_________________
Berne Fransson
Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Nej du Berne! Inget engelskt utan något Italienskt! Dock inte någon stegrande häst utan en Italiensk Lagotto hund som heter Lotus! Vad är det för roliga bitar som du tagit bilder på?

Lite eftermiddags arbete i solen!
Någon som har en "kudde" till centrumtunneln över? Eller måtten/ tyg till kudden.

_________________
jakob rydh
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004
Inlägg: 99



Lagotto är trevliga hundar. Vi funderade faktiskt på en sån men det blev en Kerry Blue Terrier istället.
Vi har ingen hund som heter Lotus men en Shetlandsponny... Och en som heter Lancia.

Jag har fått lite nya delar till min bil, bla ny ram som är väääldigt fin och vridstyv och välgjord.

Idag köpte jag 2 nya drivaxlar för bakvagn med avlastade drivaxlar så nu måste jag bestämma hur bakvagnen ska designas, det finns ju några olika alternativ.

Jag kan ta med plattan över handbromsjusteringen så du kan mäta på den.
Vad har du gjort med mittkonsolen? är den helt nygjord? Ser bra ut.

_________________
Berne Fransson
Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Den är NOS och var väldigt dyr En ny ram som är väldigt vridstyv! spyder ram då eller? Jag tror att jag har ett par bilder på en smart lösning på avlastade drivaxlar om du är intresserad, som tack för att jag får mäta "centrum kudden".

_________________
jakob rydh
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004
Inlägg: 99



Nej det är ingen spyderram, den är made in sweden och upphovsmannen får berätta mer när vi träffas.
Beträffande avlastade drivaxlar har jag hört massor av argument både för och emot, men eftersom jag ska ha 395-låda blir det avlastat trots allt.
om du har bra bilder på det kan du väl lägga upp dem. jag har sett 5 olika sätt att göra det på så jag hoppas du har ett 6:e.

_________________
Berne Fransson
Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Här kommer ett par bilder från helgens övningar. Motorn startades upp för första gången och gick perfekt!! Vi hade ett par brandsläckare i beredskap men det enda som fattade eld var den värmebeständiga färgen från Biltema!



Motorrummet nästan klart.



Ny ljuddämpare och nät.



Inpassning av motorluckan. Tycker att dom nya näten över ventilationshålen blev ganska bra. Men många orginalfanatiker kommer att slita sitt hår

Ps ingen som har ett lock till oljepåfyllningen till övers? Ds

_________________
jakob rydh
Citera
Bo
Veberöd
Här sen Aug 2006
Inlägg: 4



Hej Jakob

Mycket trevligt med din Else Europa. Fast egentligen borde du ha Else motorn i den, ej Berg motorn. Skall jag säga som kör med Bergmotor! Men å andra sidan har jag inga Elsedelar.
Lite spridda kommentarer till din bil och andra inlägg:

-NACA ducten är ingen NACA duct, utan endast lite NACA liknande.
-395 låda innebär inte automatiskt avlastade drivaxlar. Funkar fint med originalkonstruktion.
-En konstruktion som i varje fall jag uppskattar är Richard Manns (Australien). Två enkla fäste, ett i skarven växellåda-kopplingshus och ett i hjullagerfästet samt en länk emellan. Har gjort trämodeller av dem för att se att det funkade, och det ser det ut att göra.
-Grenrör är mestadels trevligt. Såg dock skräckexempel i helgen. Konstruktören hade uppenbarligen fått lika längd i huvudet och glömt allt annat. Nåväl Arnes ser bra ut (konstigt vore det annars!) Själv har jag gjort ett efter hans telefonbeskrivning och mått. Sonen hade av någon anledning samlat på tomma toarullar och dessa fick jag utnyttja för att göra en pappmodell. Rekommenderas för alla som inte är genier när det gäller 3-D. Jag har fortfarande kvar modellen och kan ta några bilder av den eller/och det rostfria resultatet om intresse finns.
-Trots två ljuddämpare låter min motor en hel del. Någon som har erfarenhet och förslag hur man tystar den. Bortsett från att slå av tändningen!
-Mittkudde har jag i bilen. Ligger ganska löst, så lätt att ta av och mäta på.
-Tar mig även friheten att förklara mitt intresse för en Europaträff.

Bosse

_________________
Bo Hellberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa "Else" S2 1969
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
20 besök senaste veckan (43625 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande