Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 Coupé -97 Clubsport *-100kg redan*
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (28653 totalt)
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Efter 2 stycken blåa Opel Speedsters och en grå Porsche 996 C4 blev det nu dags för en blå bil igen - fast numera inte så dyr och möjligheten att kunna bruksa den till och från jobbet. Har haft M5 E34, M5 E39, Alpina B10 Biturbo (alla mellanklass sedaner) så blev det äntligen dags för lite mer "leichtbau" och sportinriktat.
Letade ända sen i höstas efter en vettig M3 Coupé med det enda kravet att den skulle ha A/C eftersom den inte skulle enbart användas som banracer. Det tog nästan 6 månader så hittade jag denna Avusblau -97'an med aluminiumdörrar (klart +) och till rätt pris. Bilen hade gått 16.000 mil vid köpet och föregående ägare boendes i Umeå hade haft bilen sen 2002. Motorn byttes -00 till en fabriksny (försäkringsärende) så motorn har gått ca 5.000 mil bara. Priset var billigt men såklart så var det lite som stod på "att göra-listan" såsom rostig motorhuv, suckande A/C och hö dämpare fram var som en cykelpump. Men vad gör väl det eftersom den ändå inte skall vara i orginalskick...
Ett annat plus som f.d. ägaren glömt att nämna var att bilen var utr. med Unichip och det ska då ha gett ca 19hk och 10Nm, men jag ska bromsa den senare på Rototest.
-Ny kolfiberhuv från Seibon beställd
-Kolfiberinsug från MH-GTR
-Nya coil-overs (bestämde mig att köra oprövat kort - K-Sport Trackracing) från Raidopower. Är van att köra Öhlins till Speedstrarna men det blir så hiskeligt dyrt till M3'an. Dessutom så verkar ingen direkt prövat K-sport, XYZ och allt vad de nu heter så jag ställer upp som testperson
-Inköpta 17" BMW M3GT-fälgar med beggade R888 däck.
-Vägt bilen på vågen idag vid Hjulstakorset - 1.500 kilo med full tank utan förare. Vikten med förare vägrar jag skriva
Detta är mest som referensvikt så man vet när man är klar hur mycket man bantat bilen. Målet är 100kg vilket inte borde vara så svårt med nytt insug, kolfiberhuv, bortmonterad telefon, cd-vxl etc.
Men nu lite bilder istället;



















_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Hej , kul med en till M3 e36 cupé, har själv en -96:a och är supernöjd med prestanda för pengarna.
Låter som att din bil är ett mkt bra val att bygga vidare på, och en motor som endast gått 5000 mil verkar grymt bra!
Hur långt har du planerat modifieringarna av bilen?
Har du några inplanerade bankörningar?

Jag har själv bara kört min bil i "orginalskick" på bana (GR) och redan då gick den riktigt bra, körde med slitna sommardäck (av värstingmärket Nankang!!!) nästan jämt med en bananpassad Subaru Impreza STI som hade ca 380 hk, ställbara hjulvinklar, racebromsar samt R-däck mm.. Det skilde mindre än 1 sek/varv.. Och det var första gången jag körde bilen, så potential finns i dessa sköna gamla M3:or!

Lycka till m bilen och så ses vi kanske på ngt evenemang i sommar!

M v h

// Johan
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Sunk skrev:
Hej , kul med en till M3 e36 cupé, har själv en -96:a och är supernöjd med prestanda för pengarna.
Låter som att din bil är ett mkt bra val att bygga vidare på, och en motor som endast gått 5000 mil verkar grymt bra!
Hur långt har du planerat modifieringarna av bilen?
Har du några inplanerade bankörningar?

Jag har själv bara kört min bil i "orginalskick" på bana (GR) och redan då gick den riktigt bra, körde med slitna sommardäck (av värstingmärket Nankang!!!) nästan jämt med en bananpassad Subaru Impreza STI som hade ca 380 hk, ställbara hjulvinklar, racebromsar samt R-däck mm.. Det skilde mindre än 1 sek/varv.. Och det var första gången jag körde bilen, så potential finns i dessa sköna gamla M3:or!

Lycka till m bilen och så ses vi kanske på ngt evenemang i sommar!

M v h

// Johan


Tack Johan
Jag har långt framskridna planer men plånboken är inte planerad i samma takt
I år blir det inte så mkt bankörning eftersom jag måste investera i nya bromsar, framvagnsinställning, cornerweighting, nya fälgar + däck, ommappning med nya insuget, nytt avgassystem och slutligen nya bussningar till hela bilen . Men nästa år då kommer den vara så gott som färdig. Så den får rulla till och från glasskiosken helt enkelt. Men ska ner till BMW-träffen på Mantorp i maj iallafall.

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Vira20
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62



oj sjukt snygga fälgar! Bmws äkta eller bbs kopia? 18 eller 19? Hur som hellst vill jag ha dem:D // Snygg bil förövrigt!

_________________
Viktor Ragnmark
-BMW 320I E46 M-Sport -03
-Projekt: BMW 325CSL E36 -92
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Vira20 skrev:
oj sjukt snygga fälgar! Bmws äkta eller bbs kopia? 18 eller 19? Hur som hellst vill jag ha dem:D // Snygg bil förövrigt!


Kopia 18". Kommer att vara till salu då mina nya fälgar kommer hem om ca 2v.

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Vira20
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62



Stephan B skrev:
Vira20 skrev:
oj sjukt snygga fälgar! Bmws äkta eller bbs kopia? 18 eller 19? Hur som hellst vill jag ha dem:D // Snygg bil förövrigt!


Kopia 18". Kommer att vara till salu då mina nya fälgar kommer hem om ca 2v.


Ligger dem något i närheten av 8JX18 ET:47 och 81/2JX18 ET:50 ? Däck dimmension? Vad vill du ha för dem:)

_________________
Viktor Ragnmark
-BMW 320I E46 M-Sport -03
-Projekt: BMW 325CSL E36 -92
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Du kan ju speca själv fjädrarna i Ksport kittet så det kanske kan vara en bra idé att låta folket så rejsa komma med input vad du ska ha för fjäderkonstanter i kittet.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Turbo² skrev:
Du kan ju speca själv fjädrarna i Ksport kittet så det kanske kan vara en bra idé att låta folket så rejsa komma med input vad du ska ha för fjäderkonstanter i kittet.


Jo, jag vet men nu är det försent
Jag beställde kittet för ca 2v sedan. Men jag tror nog att det blir en bra början. Om 1-2 år kanske man byter ut grejerna ändå till Öhlins eller Bilstein Pss10 beroende på åt vilket håll det barkar...
Men bra input! thumbs up

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Vira20
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62



Nu får du skaffa nya skor! För jag har tagit dina gamla

Från en m3 till en M-sport men det blev bra ändå. Mycket gummi var det kvar på däcken med thumbs up

Den blev lite tjock över midjan men det är min Kamera som lever sitt eget liv!

_________________
Viktor Ragnmark
-BMW 320I E46 M-Sport -03
-Projekt: BMW 325CSL E36 -92
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Vira20 skrev:
Nu får du skaffa nya skor! För jag har tagit dina gamla

Från en m3 till en M-sport men det blev bra ändå. Mycket gummi var det kvar på däcken med thumbs up

Den blev lite tjock över midjan men det är min Kamera som lever sitt eget liv!


Snyggt. Tack för en smidig affär thumbs up

Har 17" orginal M3 fälgar sålänge....

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Nu har det hänt lite grann. Har monterat nya dämparna, bytt avgassystem och rensat klart (för nu iallafall)
Nu väger den 1.400kg full tank utan förare men det började såhär;




















_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Lite mer saker på väg in....
BBS LeMans fälgar 8,5x18 + 9,5x18 med Continental Sport Contact 3 beställt. Bör anlända i nästa vecka


+ ett fjäderbensstag från en av Magnus'arna här på forumet i blingkrom
Idag kom även nya framskivor från EBC. Hittade riktigt billiga på engelska ebay för 1.100:-/paret istället för ca 2.000:-/st från BMW.

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Coolt

Kom ner nån dag så kan vi snacka modds, kom idag djungel jims är på plats och självklart spjuverns så kan ni ha en liten m3 träff

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Supramannen skrev:
Coolt

Kom ner nån dag så kan vi snacka modds, kom idag djungel jims är på plats och självklart spjuverns så kan ni ha en liten m3 träff


Absolut Rikard. Ska bli kul att spana in både spjuverns och din bil lite mer igen

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Stephan B skrev:
Supramannen skrev:
Coolt

Kom ner nån dag så kan vi snacka modds, kom idag djungel jims är på plats och självklart spjuverns så kan ni ha en liten m3 träff


Absolut Rikard. Ska bli kul att spana in både spjuverns och din bil lite mer igen

Men min betongklump då?? Blir kul att ses om vi är där samma tid

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
djungel-Jim skrev:
Stephan B skrev:
Supramannen skrev:
Coolt

Kom ner nån dag så kan vi snacka modds, kom idag djungel jims är på plats och självklart spjuverns så kan ni ha en liten m3 träff


Absolut Rikard. Ska bli kul att spana in både spjuverns och din bil lite mer igen

Men min betongklump då?? Blir kul att ses om vi är där samma tid


Förlåt Jimmy
Står din ofta också nere hos Ricky? Hur har du och spjuvern löst med kolkanistern som ligger i reservhjulsbaljan? Den väger säkert 5-8kg känns det som och jag vill helst ha bort den men man måste väl göra av slangarna nånstans...

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Supramannen skrev:
Coolt

Kom ner nån dag så kan vi snacka modds, kom idag djungel jims är på plats och självklart spjuverns så kan ni ha en liten m3 träff


Jag kan svänga förbi ikväll efter jobbet. Hur länge är ni plats?
Jag kan komma vid 20-tiden (många måsten efter jobbet med ungar o allt)

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Stephan B skrev:
djungel-Jim skrev:
Stephan B skrev:
Supramannen skrev:
Coolt

Kom ner nån dag så kan vi snacka modds, kom idag djungel jims är på plats och självklart spjuverns så kan ni ha en liten m3 träff


Absolut Rikard. Ska bli kul att spana in både spjuverns och din bil lite mer igen

Men min betongklump då?? Blir kul att ses om vi är där samma tid


Förlåt Jimmy
Står din ofta också nere hos Ricky? Hur har du och spjuvern löst med kolkanistern som ligger i reservhjulsbaljan? Den väger säkert 5-8kg känns det som och jag vill helst ha bort den men man måste väl göra av slangarna nånstans...

Min bil är tyvärr i stort sett olättad med original porr-röd inredning Jag får be att återkomma efter vinterns lättningsprojekt

Jag är tyvärr inte kvar där runt 20:00 ikväll för jag är tyvärr rätt uppbokad, men det här lär inte bli sista gången jag har bilen hos smr thumbs up (jag har bilen i ett garage i åkersberga typ 5 min därifrån så det är ju inte helt omöjligt att vi stöter på varandra även om jag inte har bilen på fix/reparation ) Synd - det hade vart kul att se din bil och få lite inspiration för mitt senarelagda lättningsprojekt!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Har nu också köpt lätt beggade Porsche 996 turbo ok + klotsar
Finns det färdiga adapterplattor eller måsta man tillverka sånt? Har googlat men inte hittat nåt klockrent svar...

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



Stephan B skrev:
Har nu också köpt lätt beggade Porsche 996 turbo ok + klotsar
Finns det färdiga adapterplattor eller måsta man tillverka sånt? Har googlat men inte hittat nåt klockrent svar...


om du inte har bytt till större skivor med 60mm svephöjd så kommer det inte att fungera.
är det fel svep höjd på beläggen i 996 oken,så där har du ett större problem än fästen.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Spjuvern skrev:
Stephan B skrev:
Har nu också köpt lätt beggade Porsche 996 turbo ok + klotsar
Finns det färdiga adapterplattor eller måsta man tillverka sånt? Har googlat men inte hittat nåt klockrent svar...


om du inte har bytt till större skivor med 60mm svephöjd så kommer det inte att fungera.
är det fel svep höjd på beläggen i 996 oken,så där har du ett större problem än fästen.


Ajdå, vilka skivor har det då, har du koll på det? Kommer du vara nere hos Ricky ikväll?

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 Coupé -97 Clubsport *-100kg redan*
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (28653 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande