Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330i E30 1989 - Nya kamkedjor
1 besök senaste veckan (6164 totalt)
Hanna Gillberg
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tänkte att det var dags att bygga en rolig banbil själv istället för att snylta på min sambos.

Eftersom jag är relativt ny i mekoverallen tänkte jag att det är bäst att börja lite försiktigt.. Därför inhandlades en BMW 318i E30 1989, som tidigare ägare monterat en M60B30 i. Detta gjordes enligt honom själv på cirka två veckor för att få en rolig busbil.

Mitt syfte är att bygga bilen så att den går att regga som ombyggt fordon, vilket kommer att innebära vissa mindre förändringar av motorinstallationen, bland annat att montera katalysatorer som nu saknas.

Några saker som ska göras:


    Rostlagning av karossen
    Fixa till grenrören så jag får marginal till rambalkarna
    Bygga avgassystem - ska man bygga dubbla system eller fungerar det med ett enkelt? Vilka dimensioner är att föredra?
    Fixa till den hemmasvetsade kardanen som inte är helt i balans
    Byta bakvagn till BMW 325 med skivbromsar, lämplig diff med diffbroms
    Byta vindruta
    Byta bromsar till några som är bättre dimensionerade för den ökade effekten
    Burbygge
    Allmän översyn av motorn och motorinstallationen



Saker som behöver inhandlas:


    Katalysatorer
    325i-bakvagn
    Bättre begagnad kylarbalk
    Vindruta
    Skärmkanter bak
    Bakplåt
    Plåtar mellan skärmkanter och bakplåt
    Framskärmar



om någon har något av ovanstående till ett bra pris får ni gärna höra av er!


Lite bilder från dagen:

Bilen i all sin prakt... nåväl..


Hyfsat trångt, men fullt genomförbart.


Bromscylinder med servo från 530i E34


Det nuvarande avgassystemet mynnar lite lågt och är en aning kort. Ljudnivån blir därefter.



Sist men inte minst, ett videoklipp från Bilsport Action Meet förra året då den förra ägaren provade lite drifting.

http://www.youtube.com/watch?v=Y_1qnUKVhdw


Mvh Hanna

_________________
Hanna Gillberg
-------------------------
BMW 330i 1989
SAAB 900GL T16 1982
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11884



Kul projekt
och framförallt välkommen till rejsa! thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Ska bli kul att följa detta projektet. har du nån tidsram? vill ju se den på en träff snart

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Är det den bilen som fans i Mariestad...och var tillsalu för några veckor sedan ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Hanna Gillberg skrev:

Sist men inte minst, ett videoklipp från Bilsport Action Meet förra året då den förra ägaren provade lite drifting.

http://www.youtube.com/watch?v=Y_1qnUKVhdw


Mvh Hanna


Det var ju tur att varvstoppet fanns kvar för det verkade han ha använt flitigt

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Krille_hlm skrev:
Hanna Gillberg skrev:

Sist men inte minst, ett videoklipp från Bilsport Action Meet förra året då den förra ägaren provade lite drifting.

http://www.youtube.com/watch?v=Y_1qnUKVhdw


Mvh Hanna


Det var ju tur att varvstoppet fanns kvar för det verkade han ha använt flitigt


Suck vilken vilsen kille thumbs down

Hoppas bilen får ett öde den förtjänar nu då istället thumbs up

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
Hanna Gillberg
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tack för alla glada tillrop


Citat:
Ska bli kul att följa detta projektet. har du nån tidsram? vill ju se den på en träff snart

Hade tänkt att den i alla fall skulle provköras ett par gånger i sommar om jag hinner så långt, men åtminstone siktar jag på att bilen ska vara körbar till nästa säsong. Troligen hinner jag nog inte det, men det viktiga är att jag lär mig något på det och får en rolig banbil i slutänden.


Citat:
Är det den bilen som fans i Mariestad...och var tillsalu för några veckor sedan ?

Nepp, den här köpte jag i Motala där den befunnit sig senaste halvåret.


Citat:
Det var ju tur att varvstoppet fanns kvar för det verkade han ha använt flitigt

Ja, men jag klandrar honom inte eftersom han enbart slängde ihop bilen för att köra på Action Meet. Det finns med andra ord lite grejer att fixa för att det ska bli bra.



Med tanke på att bilen är lite rutten i karossen inhandlades en del plåtdelar förra veckan:

    Rost- och buckelfri huv
    Buckelfria dörrar
    Fräscha framlyktor
    Sprickfria bakljus
    Nya trösklar
    Innerskärmar fram
    Övre delen av kylarbalken

Allt detta till ett mycket bra pris


Mvh Hanna

_________________
Hanna Gillberg
-------------------------
BMW 330i 1989
SAAB 900GL T16 1982
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Hanna Gillberg skrev:

Nepp, den här köpte jag i Motala där den befunnit sig senaste halvåret.


Så var det nog. Jag ringde på bilen bara någon timme efter att annonsen kom ut.
Hade jag haft pengarna då....hade jag hämtat den.

Härligt bygge...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Hanna Gillberg
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Dags för en mindre uppdatering.

Vid inköp av bilen väsnades kamkedjan något infernaliskt, trots att dåvarande ägare bytt kamkedjesträckaren. Vid närmare undersökning visade det sig att kedjan var så sliten att sträckaren inte längre nådde glidskenan till kedjan. Detta ledde till att en uppsättning med fyra nya kedjor fick inhandlas. Idag var vi och hämtade bakvagn och fjäderben från en 325i, så bitarna börjar sakta med säkert att ramla in. Fjäderbenen kommer senare att modifieras för 2,25" fjädrar.


Har tyvärr inga bilder på hur kedjan såg ut, men den var i behov av byte i alla fall.

Nya fräscha kedjor på plats. Smidigt att meka motor när man inte har någon kylarbalk. Det får bli en skruvad variant senare.




Lite märken efter den slitna kedjan på det högra "kedjeskyddet"



Trasigt motorfäste vs. helt motorfäste. Som tur var gick det att hitta billigt på skroten.



Nu väntar vi bara på vattenröret som går från vattenpumpen till det bakre röret som beställts från Autopartner, så förhoppningsvis kan bilen startas upp igen i helgen.


Mvh Hanna

_________________
Hanna Gillberg
-------------------------
BMW 330i 1989
SAAB 900GL T16 1982
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330i E30 1989 - Nya kamkedjor
1 besök senaste veckan (6164 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande