Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW jetta 84:a Folkrace.
8837 besök totalt
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Jag upptäckte att det inte finns några folkracebilar här på rejsa.
Men nu när det börjar dyka upp fempappbilar här så kan jag väl visa mitt offer med.

Jettan som det handlar om köptes för tre år sen, det var då tänkt att jag skulle bygga nått seriöst av det. Jag upptäckte dock att det krävs tid åpengar för att renovera ett hus från 30talet.

Så den hamnade på pallbockar. Den har gått ifrån att vara ett sjysst objekt till en mosssamling.
Så frugan hotade att spränga bort den ifrån jordens yta om inget hände med den.
Hon tyckte tydligen inte att den var en självklar del av våran rabatt.

Så då fick jag idén om att bygga folkracebil av den.
bygget var tänkt att gå långsamt, men denna veckan har varit flitig.

förhoppningsvis så kan den rulla på bana till hösten om tiden räcker till.


upptäckte vid nedrivningen att skärmbreddarens tidigare uppgift var att dölja en krockskada. mycket rost lite plåt. Utmärkt tillfälle att öva upp mig på svetsen.


Det är skönt att skruva FR-bil då det inte behöver vara utställningputs på det.


En hel och fin inredning som jag vägrar slänga. så den plockades varsamt ut.
om det ät nån som vill köpa delar så hojta till.


En timme efter. förvånansvärt lite rost


en hög för att slänga en för att sälja


Jag är ingen yxmördare behöver dock något som hindrar bagageluckan från att åka upp..

Efter masa om och men så har jag förmodligen lyckas få ihop en komplett 1,8l gtimotor. Sen får vi se vad som händer med den. Om det är någon med FR erfarenheter så tveka inte att ge ris/ros

_________________
Henrik Landén

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179



spännande
hojta sen när det ska köras vill se den in action.

har också skaffat hus (å en son) så det e lite dåligt me tid å pengar här med.
får se om mazdan kommer ut i sommar

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
1275GT skrev:
spännande
hojta sen när det ska köras vill se den in action.

har också skaffat hus (å en son) så det e lite dåligt me tid å pengar här med.
får se om mazdan kommer ut i sommar


Jag hörde detta. Grattis. första bilbanan köt sen länge då

Jag har ju sett era bravader med bla 340:n för massa år sen så jag kan tänka mig att du vill se när jag åker baklänges ut i skogen med fettan *harkel* jettan.

_________________
Henrik Landén

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Idag blev det lite gjort igen.




jag äger inte lyxprylar som motorlyft så det fick bli hardcore = släppa ner i backen och dra ut.
skiten skall ju slängas ändå.



tillslut åkte moroten ut.

Ägnade mig sedan åt att svetsa tills svetsen började pysa ut gasen I handtaget.

Då blev det demontering av tank och bortklippning av all el..
Snickrade även ihop en instrumenbräda.


Denna mystiska sak hittades i mitt främre rör. det verkar som om det har smällt och missformats..
är det nån som sett det förr?

Sen på kvällen åkte jag till lödöse och hämtade den nya motorn.

En JJ 1,8l GTI.. Väl där köpte jag justerbaradämpare och fjädrar för en spottstyver.
osäker på märke dock men det verkar vara koni.
Även drivaxlar och ett simonssystem köptes.




frugan kunde inte hjälpa mig bära, men skratta och ta kort kunde hon.

det var allt för idag.

_________________
Henrik Landén

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Nu fick jag ett litet ryck igen. iom att den står ute och detta kan ta en stund så bestämde jag mig för att måla aset. Färgen tog slut när jag kom till taket dock. Killen i färgaffären frågade vilken typ av grön jag ville ha, Jag svarade "tänk migrän". Tycker att han lyckades bra med att blanda en äckelgrön.



Det monterade även bort en del onödigt tjafs som väger som lås och hjälpfjädrar till bagagelucka.
onödig plåt i luckan avlägsnades och nya "lås" monterades.



Efter att ha läst FR_regler så sog jag att man får ha plastbreddare. Det löste mitt problem med skärmkanter.
Hjulhuse togs upp för att slippa skära sönder däck när man blir lite intim på banan.



Ett mycket vackert hål togs upp i huven som även den lättades.
Nätet i huven fick en ikeapapperskorg släppa till sig. Det blir billigare att köpa en papperskorg och klippa sönder än att köpa blingbling-galler.



Det tillverkades även en instrumentpanel. Den kommer dock byggas om. Plåten i den kommer från kylskåpsdörrar som jag slänger i mängder på jobbet.



toppen putsades till lite. Tog bort alla vassa kanter och polerade upp förbränningsrummen.



avgassida putsades till också. Gjuteggar och vassa kanter slipades ner. inga mängder av gods bortfilade, men lite friare flöde bör det bli. detta kommer senare att poleras.



Diffen fick smaka metervis med svets. Diffen är nu det tyngsta på hela bilen.



En gång en växelåda, nu en hög med skit. men den ska nog gå att få ihop. tanken var först att ta ut den här lådan på gården, skjuta den och gräva ner den. men jag ville ha en låda att öva mig på. Har inte öppnat en låda sen jag gick i gumnasiet (1998)



under bordet vilar två motorer på lite kärlek.

En del frågor har dykt upp under bygget.

1. Har 1,8l JJ gti-motor dubbla ventilfjädrar original?
Blev lite förvånad när jag rev toppen och såg att min hade det.

2. Måste man riva ner bakaxeln för att få ut tanken på en jetta mk1?

3. Hur mycket ska man lätta svänghjulet för att få en rapp motor?

Det som skall göras nu är att beställa bur, hitta en billig men säker stol. det är kanske nån som har nått här? hojta i sånt fall till.

Jag ska köpa insprut, lämna svänghjulet till svarvning och hämta massa gtidelar.

sen är lönen slut igen och all börjar om. nån som känner igen sig? ;D

Ha det gött. Landén

_________________
Henrik Landén

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Är det ingen som har tips på var på svänghjulet och hur mycket man skall ta av? Skall lämna in den i veckan som kommer.

_________________
Henrik Landén

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 209



På fråga 2 svarar jag: Ja, om du inte deformerar den kraftigt innan så måste axel lossas i framkant och dämpare, brukar kunna hänga i bromslangarna och knö ut tanken dock.

_________________
MVH Per Junfors
Golf MK1 | VW GTI Klubben
Citera
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
nu behöver jag lite tips när aset har tinat fram. Jag har bestämt mig för att sätta ihop en motor av det jag har liggande hemma.

I veckan landade det en jetta mk2 86:a på tomten med fungerande 75hk motor. Då har jag ett par alternativ iom att gti-motorn är långt ifrån komplett.

1: Lyfta över kam från gti-motorn till 75hk och hoppas på att det ihop med avgas och luftfiler gör lite skillnad. Kanske lättar svänghjulet med.

2: använder gtiblocket (1,8l) med 75hk-toppen med gti kam och lättat svänghjul. Detta borde väl funka?

Jag vill alttså helst inte köpa på mig mer prylar. Saabarna kommer ändå pressa min stackar jetta till köttfärs på banan.

Hoppas att jag kan få lite tips på ett sjysst koncept.

_________________
Henrik Landén

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
Sölve_Franzén
Taberg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


På fråga
1 Ja det sitter dubbla fjädrar orginal
3På svänghjulet kan du ta bort allt extar material som är brevid kuggkransen.

det kommer inte att funka me gti kammen i en 1.6 liters topp från 86 men ta o häng på förgasaren på gti motorn så for du rätt kam och de större ventilerna som sitter i gti motorn

_________________
Sölve Franzén
Citera
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Sölve_Franzén skrev:
På fråga
1 Ja det sitter dubbla fjädrar orginal
3På svänghjulet kan du ta bort allt extar material som är brevid kuggkransen.

det kommer inte att funka me gti kammen i en 1.6 liters topp från 86 men ta o häng på förgasaren på gti motorn så for du rätt kam och de större ventilerna som sitter i gti motorn


Då snyggar jag till ventilsätena och planar gti-toppen, samt monterar ihop gti-motorn.

Är det någon som vet vad som skiljer 75hk och 90hk golfmotor?

Att jettan har 1,6l och golf 1,,8 vet jag, men skiljer det nått på förgasare?

_________________
Henrik Landén

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Var nyss ute å kikade på mina motorer och kom på att min gti-motor har elektrisk pump medans 1,6 har mekanisk. Hur skall jag då lösa pumpningen till förgasaren? Det ser ut som om att man kan plocka bort "aluminiumgrejen med två slangar" på som sitter på motsvarande plats som mekpumpen och eventuellt montera mekanisk. Vet dock inte hur det funkar i praktiken. Hur skulle en golfförgasare må av att bli matad med en elpump i bagaget? Vad jag har fattat så har inte den förgasaren retur?

Skulle verkligen behöva hjälp med detta.

_________________
Henrik Landén

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Nu har ett 1,8l gti-block letat sig ner ihop med en växellåda ifrån en mk2:a. Problemet är att kopplingsarmen bottnar utan att kopplingen berörs. Måste man flytta över svänghjul och koppling från 1;6an (mk2) ?
Lådan är 5 växlad (om man får räkna E växel som en femte).

Annars blir det vackert att kasta ur den lådan och skaffa en ifrån en mk1. Är den någon som sitter och ruvar på en låda till mk1?

_________________
Henrik Landén

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144



Landen skrev:
Nu har ett 1,8l gti-block letat sig ner ihop med en växellåda ifrån en mk2:a. Problemet är att kopplingsarmen bottnar utan att kopplingen berörs. Måste man flytta över svänghjul och koppling från 1;6an (mk2) ?
Lådan är 5 växlad (om man får räkna E växel som en femte).

Annars blir det vackert att kasta ur den lådan och skaffa en ifrån en mk1. Är den någon som sitter och ruvar på en låda till mk1?


Jag har faktiskt 2 st kompletta motorpaket från MK1, då ja skrotar ner en 82 och dieselkonverterar en 81a, men de är ju lite väl långt, men här finns de iaf

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
OpelMannenRacing skrev:
Landen skrev:
Nu har ett 1,8l gti-block letat sig ner ihop med en växellåda ifrån en mk2:a. Problemet är att kopplingsarmen bottnar utan att kopplingen berörs. Måste man flytta över svänghjul och koppling från 1;6an (mk2) ?
Lådan är 5 växlad (om man får räkna E växel som en femte).

Annars blir det vackert att kasta ur den lådan och skaffa en ifrån en mk1. Är den någon som sitter och ruvar på en låda till mk1?


Jag har faktiskt 2 st kompletta motorpaket från MK1, då ja skrotar ner en 82 och dieselkonverterar en 81a, men de är ju lite väl långt, men här finns de iaf


och inte bara det du är en bokstav ifrån att sno mitt namn
Jag får forska i hur långt det blir för mig. Jag skall skrota ner en jetta till nu och hoppas på att den lådan håller måttet. Om det är 90hk så kan jag i sånt fall vara intresserad av en motor, men jag antar att det är 75hk?

Ingen som vet om mk2:ans låda skall passa rakt på mk1:ans motor?

_________________
Henrik Landén

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW jetta 84:a Folkrace.
8837 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande