Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 245 -88 5papp+
3499 besök totalt
kristoffer80
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 9


Trådstartare
nån som har en massa tips å trix för denna bil?
vi i teamet har aldrig byggt en banbil innan.

_________________
Kristoffer Magnusson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



kristoffer80 skrev:
nån som har en massa tips å trix för denna bil?
vi i teamet har aldrig byggt en banbil innan.


Ni kommer säkert få massor av tips....

men det är oftast enklare om man specar lite mera....

men generellt lite saker att börja med....

Kolla över bromsar och framförallt luftintag till bromsarna..... så dom inte blir för varma....

Sänka bilen är bra...... räcker ofta med kapade fjädrar, men expertisen här kommer säkert med bra tips på grejjer.....

lätta bilen är bra..... allt onödigt ska bort och så är det billigt att kasta grejjer
tänk bara på att det inte blir vassa saker i närheten av föraren som han kan skada sig på, så t.ex förardörren måste fortfarande ha en slät insida, ... Om ni tar bort instrumentpanelen att det inte finns något vasst att skada knäna på som utstickande bultar osv.....

bur, om ni inte kan svetsa riktigt bra själva.... ta hjälp.......

mer tips kommer säkert snart.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
kristoffer80
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 9


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
kristoffer80 skrev:
nån som har en massa tips å trix för denna bil?
vi i teamet har aldrig byggt en banbil innan.


Ni kommer säkert få massor av tips....

men det är oftast enklare om man specar lite mera....

men generellt lite saker att börja med....

Kolla över bromsar och framförallt luftintag till bromsarna..... så dom inte blir för varma....

Sänka bilen är bra...... räcker ofta med kapade fjädrar, men expertisen här kommer säkert med bra tips på grejjer.....

lätta bilen är bra..... allt onödigt ska bort och så är det billigt att kasta grejjer
tänk bara på att det inte blir vassa saker i närheten av föraren som han kan skada sig på, så t.ex förardörren måste fortfarande ha en slät insida, ... Om ni tar bort instrumentpanelen att det inte finns något vasst att skada knäna på som utstickande bultar osv.....

bur, om ni inte kan svetsa riktigt bra själva.... ta hjälp.......

mer tips kommer säkert snart.....


jo tänkte inte på det.
Vi har lättat den så det står härliga till
kanske lite för bra. :P Nu är det som att köra vasaskeppet. kan man lägga i en balk i bak för att jämna ut vikten?
Svetsning är inga problem.. hoppas vi.

_________________
Kristoffer Magnusson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Kapa fjädrarna så du har en markfrigång på 8-10cm då slår man inte i eventuella curbs man kör över så avgasröret ramlar den. Kolla under tipps i reglerna på slutet.
Citera
kristoffer80
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 9


Trådstartare
Björn skrev:
Kapa fjädrarna så du har en markfrigång på 8-10cm då slår man inte i eventuella curbs man kör över så avgasröret ramlar den. Kolla under tipps i reglerna på slutet.


Tack tack.
ska lägga upp lite bilder på pärlan så fort tid finnes..

_________________
Kristoffer Magnusson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Som nämts tidigare lätta ut allt som inte används för att driva bilen framåt.

Finns en lista här på rejsa med biltemas fjädrar där man man hitta hårda fina fjädrar billigt.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hitta kraftigare kränghämmare och sätt dit, kan ju fuska och sätta dubbla standard också. Lite svårt att hitta turbo/GLT krängare.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
kristoffer80
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 9


Trådstartare
det är en gammal televerkare vi har. har för mig att dom fjädrarna är hårdare redan från början.
har jag fel?

_________________
Kristoffer Magnusson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

kristoffer80 skrev:
det är en gammal televerkare vi har. har för mig att dom fjädrarna är hårdare redan från början.
har jag fel?


och fjädrar åldras inte

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
kristoffer80
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 9


Trådstartare
steffe skrev:
kristoffer80 skrev:
det är en gammal televerkare vi har. har för mig att dom fjädrarna är hårdare redan från början.
har jag fel?


och fjädrar åldras inte


jo men kanske det räcker med en "liten" modifiering?

_________________
Kristoffer Magnusson
Citera
A944T
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 109



kristoffer80 skrev:
det är en gammal televerkare vi har. har för mig att dom fjädrarna är hårdare redan från början.
har jag fel?


Hmm... När och var köptes bilen?
Kan ha en del info om den...

originalfjädrar på dem. Inget "televerks-trim"...

_________________
Andreas Nilsson
Åker långlopp med Volkswagen Racing Sverige
Citera
kristoffer80
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 9


Trådstartare
A944T skrev:
kristoffer80 skrev:
det är en gammal televerkare vi har. har för mig att dom fjädrarna är hårdare redan från början.
har jag fel?


Hmm... När och var köptes bilen?
Kan ha en del info om den...

originalfjädrar på dem. Inget "televerks-trim"...


köpte den i hmm..
vallentuna tror jag det va för ett par mån sen.

_________________
Kristoffer Magnusson
Citera
A944T
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 109



kristoffer80 skrev:
A944T skrev:
kristoffer80 skrev:
det är en gammal televerkare vi har. har för mig att dom fjädrarna är hårdare redan från början.
har jag fel?


Hmm... När och var köptes bilen?
Kan ha en del info om den...

originalfjädrar på dem. Inget "televerks-trim"...


köpte den i hmm..
vallentuna tror jag det va för ett par mån sen.


om du vill kan du lägga ett PM till mig med regnr så kan jag se vad jag får fram.
Är det den bilen jag tror så har den stått på en ö i skärgården ett tag...

_________________
Andreas Nilsson
Åker långlopp med Volkswagen Racing Sverige
Citera
hermes
norrtälje
Här sen Okt 2007
Inlägg: 87



1: bandgärna upp avgas sustemet.
2: mera kamber.
3: förstärk främre bärarm.
4: kolla igenom alla bussningar.
5: ett måste är att ni förstärker moment stagen 3mm platt järn bocka runt där bussningen ska sitta och svetsa,
alternativ 16mm uiballs.
pin svetsa diffen.
mm som du kan läsa på into sidan
ps 245 är en riktigt snabb bil på bana


the rabbit

_________________
svante hedlund
Citera
kristoffer80
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 9


Trådstartare
hermes skrev:
1: bandgärna upp avgas sustemet.
2: mera kamber.
3: förstärk främre bärarm.
4: kolla igenom alla bussningar.
5: ett måste är att ni förstärker moment stagen 3mm platt järn bocka runt där bussningen ska sitta och svetsa,
alternativ 16mm uiballs.
pin svetsa diffen.
mm som du kan läsa på into sidan
ps 245 är en riktigt snabb bil på bana


the rabbit


ska ordna på Torsdag.
om inte annat så är den pålitlig.

_________________
Kristoffer Magnusson
Citera
kristoffer80
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 9


Trådstartare
Hur är det med stolen?
Vi är hälften väldigt långa & hälfen väldigt korta. kan man använda orginal skenorna & svetsa fast dom i sidomonteringen så den blir ställbar?
Eller måste man köpa spec skenor som kostar en halvmille för det?

_________________
Kristoffer Magnusson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



kristoffer80 skrev:
Hur är det med stolen?
Vi är hälften väldigt långa & hälfen väldigt korta. kan man använda orginal skenorna & svetsa fast dom i sidomonteringen så den blir ställbar?
Eller måste man köpa spec skenor som kostar en halvmille för det?


Volvos skenor är bra.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ButterflyRacing skrev:
kristoffer80 skrev:
Hur är det med stolen?
Vi är hälften väldigt långa & hälfen väldigt korta. kan man använda orginal skenorna & svetsa fast dom i sidomonteringen så den blir ställbar?
Eller måste man köpa spec skenor som kostar en halvmille för det?


Volvos skenor är bra.


Men....svetsa..vetjag ju inte om det är så bra.
Det måste väl gå att skruva..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
kristoffer80
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 9


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
ButterflyRacing skrev:
kristoffer80 skrev:
Hur är det med stolen?
Vi är hälften väldigt långa & hälfen väldigt korta. kan man använda orginal skenorna & svetsa fast dom i sidomonteringen så den blir ställbar?
Eller måste man köpa spec skenor som kostar en halvmille för det?


Volvos skenor är bra.


Men....svetsa..vetjag ju inte om det är så bra.
Det måste väl gå att skruva..


fixat.

_________________
Kristoffer Magnusson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 245 -88 5papp+
3499 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande