Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Rekord 24V -69
1, 2, 3 ... 19, 20, 21   >>
20 besök idag (163797 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Här är lite olika bilder på Rekorden som ska bli så snabb...

Först en bild från förra sommaren, all rost upplagad. Man ser inte riktigt hur mycket jag svetsat, men det är nybyggda hjulhus in mot kupen, golvet är nytt på förarsidan, trösklarna är lagade och förstärkta och bakskärmarna lite breddade.
http://w1.364.telia.com/~u36404422/Bilder/Studiebes%f6k%20hos%20Karlss . . . .

Framvagn med bromsar och en bur har kommit på plats sen dessa bilder togs, samt lite andra smågrejer.
Ska försöka fylla på med lite mer bilder framöver. Förhoppningsvis kommer motorn på plats snart, då ska det fotas!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



Det där ser ut att kunna bli riktigt SWEET!

Du får gjärna spä på med lite info om vilka planer du har, väghållning motor o.s.v

_________________
Street Triple RS -18
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



thumbs up thumbs up
Det där ser ut att kunna bli ett maffigt och läckert projekt. Det är alltid kul med stilrena byggen på äldre bilar.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Tack för uppmuntran! Nu orkar man bygga vidare en vinter till.

Lite info om väghållning, bromsar och motor:

Det blir troligen Leda coilovers runtom, med nylonbussningar fram och uniballs bak.
Bromsarna är lite av varje, 240 ok fram med skivor från Honda Civic och Ford Scorpio (inbyggd handbroms!) ok bak med skivor från BMW E30.

Motorn blir en turbokonverterad CIH med borrat 1900 block med 2,2 vev.
Slagvolymen blir 2150 cc. Topp från 2,2 med en ENEM P13 kam 276 gr duration, hårdare ventilfjädrar och vipparmsbrygga, mekaniska lyftare. Ca 8,6:1 i komp och 0,6-0,7 bar laddtryck kanske ger 180-190 hk. Hembyggt grenrör, intercooler från Volvo FL6 och ett MegaSquirt insprut med Tomtek tändning. Balanserat och viktjusterat vevparti, sinterlamell, tryckplatta från SAAB 900 turbo och växellåda från omega 2,6. Lamelldiff från Manta.

Finishen på bygget är väl inte den allra högsta, mycket hammarlack och så, men bilen går ju inte sämre för det! Bara hoppas att det håller.
Ska försöka fylla på med mer bilder snart.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Anders Karlsson skrev:
Tack för uppmuntran! Nu orkar man bygga vidare en vinter till.

Lite info om väghållning, bromsar och motor:

Det blir troligen Leda coilovers runtom, med nylonbussningar fram och uniballs bak.
Bromsarna är lite av varje, 240 ok fram med skivor från Honda Civic och Ford Scorpio (inbyggd handbroms!) ok bak med skivor från BMW E30.

Motorn blir en turbokonverterad CIH med borrat 1900 block med 2,2 vev.
Slagvolymen blir 2150 cc. Topp från 2,2 med en ENEM P13 kam 276 gr duration, hårdare ventilfjädrar och vipparmsbrygga, mekaniska lyftare. Ca 8,6:1 i komp och 0,6-0,7 bar laddtryck kanske ger 180-190 hk. Hembyggt grenrör, intercooler från Volvo FL6 och ett MegaSquirt insprut med Tomtek tändning. Balanserat och viktjusterat vevparti, sinterlamell, tryckplatta från SAAB 900 turbo och växellåda från omega 2,6. Lamelldiff från Manta.

Finishen på bygget är väl inte den allra högsta, mycket hammarlack och så, men bilen går ju inte sämre för det! Bara hoppas att det håller.
Ska försöka fylla på med mer bilder snart.


Vipparmsbrygga! lät spännande hur ser den ut, hemmabygge eller köpes?
Du känner inte att du vill satsa på riktiga rullvippor?
Här i Umeå finns det en kille som tillverkar rullvippor till cih med 1.6:1 i utväxling.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Vipparmsbryggan har jag köpt från TG motor. Ventilspelet justeras med en specialmutter som ingår när man köper bryggan, sen klämmer man bryggan runt muttarna så får pinnbultarna stöd av varandra. Det är ju en oljekanal i pinnbulten, detta gör att de sviktar vid höga varvtal.
Det gör att man förlorar kamaxelgrader när det är som viktigast.

Vad kostar de rullvipporna du pratar om, Gustav? Är det egentillverkat eller bygger han om jänkeprylar? Ingår det lyftare?
Det finns ju alltid utrymme för förbättringar, men det är ju en kostnadsfråga också.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323



Jag hörde att du köpte tuffa, röda spridare från 9-3 viggen oxå.....

_________________
Marcus Marklund
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Från KM Bildemontering, såklart!
Får se om de passar, det var nån sorts oljekanaler på dem. Det går nog att lösa på nåt vis.
Växellådan passar utmärkt förresten, så nu får jag bygga om till hydraulisk koppling.
Bygget fortskrider oavbrutet!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Lite nya, suddiga och mörka bilder... Ganska stora blev de också...


"Fulblocket" med grenröret, monterad lika långt bak som en 6a...


Intercooler.


Ready for race! Ju...


Gamla, sura diffen till vänster. Nya, härliga lamelldiffen till höger!


Något ombyggd kardantunnel pga den något större omegalådan.


Volvo-ok, Honda-skivor och de berömda, gröna beläggen...

Så ser det ut just nu, den riktiga motorn ska i så fort jag får ordning på kopplingen.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Schysst bygge!!! thumbs up

Kul å se lite bilder på fler gamla oplar.

Hur stora är fälgarna??

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323



Jag tar mig friheten att svara åt Karlsson...
Fälgarna mäter 17" och är resultatet på Karlsson enda utseendesfåfänga

_________________
Marcus Marklund
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Lite bilder på de nya länkarmarna bak. Justerbart, men inget äkta fyrlänk.
Justerbart Panhardstag blir det också.
Ber om ursäkt till alla med modem för bildstorleken...


En länkarm som sagt. M16 uniballs.


Övre reaktionsstaget har troligen för klena M10 uniballs. Ska eventuellt bytas till M12.

Jag måste hitta på nåt fiffigt sätt att fästa kränghämmaren också, den satt i reaktionsstagen förut.
Några tips?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Halvarsson
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 71



Vill du ha lite insperation till dit bygge? Kolla isf här: http://www.nast-sonderfahrzeuge.de/images/mercedes/gemischtes/page_01. . . . .

_________________
Erik Halvarsson
Alfa 75TS 90-
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3364



Maggot skrev:
Vill du ha lite insperation till dit bygge? Kolla isf här: http://www.nast-sonderfahrzeuge.de/images/mercedes/gemischtes/page_01. . . . .




Jäklar vilket skönt bygge! Galet, men otroligt skönt!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Jodå, den har jag kikat på förut. Ganska brutalt. Frågan är om det går att svänga med den?

Kan ju passa på att uppdatera lite, det var ett tag sen.
Riktiga motorn och lådan sitter nu på plats, har börjat göra tryckrör mellan turbo och ic.
Håller även på att mäta lite för Ledadämparna. Börjar bli ganska sugen på att få ner bilen på backen, så man kan se hur låg den blir...
Återkommer med bilder.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Blir det rakt stående coilovers bak(från bakaxeln å uppåt)?
Använder du originalinfästningarna fram eller blir det nya där? Sitter dämparna som ascona a, mellan nedre länkarmen och framvagnsbalken?
Edit: Såg bild på hur det ser ut fram nu, missade den förut.

Blir så nyfiken när det börjar hända grejer med de gamla oplarna!

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856



Kul med kulträser, keep up the good work! thumbs up

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Henrik Carlsson skrev:
Blir det rakt stående coilovers bak(från bakaxeln å uppåt)?


Japp, ska fixa lite andra fästen bara. Original sitter dämparna vinklade inåt. Fram sitter de som på din Ascona A. Grymt tuff bil förresten, helrätt med skärmbreddare! thumbs up

Stenis skrev:
Kul med kulträser, keep up the good work! thumbs up


Tackar för uppmuntran!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Halvarsson
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 71



Me tanke på att de sitter en V10:a i den som ja skicka så skulle ja veta va du har valt för motor
Själv funderar ja på o köpa en lika dan. Finns de nåra möjlighter i världen att man kan göra hjulhusen lika stor?
Skulle gärna se mer bilder på hur din ser ut nu.

_________________
Erik Halvarsson
Alfa 75TS 90-
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Det är nog bara taket kvar av den vita Viper-Rekorden. Skulle tro att han har skaffat sig en smälld Viper och sen gått loss med kapen på Rekorden. Om man kikar på bilderna så ser man att torpedväggen sitter typ en halvmeter längre bak än normalt, samt att allt vad innerskärmar både fram och bak är bortkapat/ombyggt. Fet är den iallafall.
Jag ska ha en gammal hederlig Opel CIH 4a med turbo i min. Kolla lite längre upp på bilderna.
Har inte flyttat torpeden eller kapat bort innerskärmarna, däremot är bakskärmarna lite breddade.
Ska försöka låna en kamera nån gång så det blir lite nya bilder.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Lite nya bilder. Något mindre den här gången.



Ett litet oljekyl har hittat plats bredvid ICn.



Finmotorn på plats. Fattas lite slangstumpar till tryckrören, men det kommer.



Spridarbrygga med spridare från 850 turbo. Får räcka till att börja med.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Rekord 24V -69
1, 2, 3 ... 19, 20, 21   >>
20 besök idag (163797 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande