Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTi 16V -88
1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (19628 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Ja så var det dags igen.
En busbil för banan.

Min vana trogen hittades bilen alldeles innan Jul.
Dåligt med pengar och alltid mitt i julrushen.
Men jag börjar bli van nu.

Lite mer sansat projekt hade jag tänkt.
Många bilar och stora planer har det varit.
Det verkar ju inte som man får klar någon bil någon gång?

Denna skall bara användas förhoppningsvis.
Ett bra utgångsläge var de väl inte .....ja varken bilmässigt eller garagemässigt.
Bilen var billig , rensad invändigt , och rost i golvet.

Varmaraget blev ett kallgarage vid radhusköpet , kallaste garagekvällen var det -25.
Barn skall passa , hus skall skötas & häst skall handhas.
Så det var väl inget vidare läge egentligen.

Men vad gör väl det när man INTE ska planera och stressa.

Bilen köpes på telefon via en vän.
Betalades , kördes till kamraten för akutvård av golv.
Sedan till Svensk Bilskrotning......nej jag menar Svensk Bil Provning.
In i ena änden och ut med blankt papper
Sedan tog jag en resa söderut och hem.



Bild på bilen tagen av tidigare ägare innan köpet.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Detta var tankarna vid hemkomst.
Funderade lite på vad som skulle göras mm.

Hemresa och bilen.

Tankning nr.1.
Tankade fullt och körde.
Nästa tankning fullt igen.
Resultat 0,66/mil =)
Låg då i 90km/h första 10milen sedan 120km/h.
Så det blev ganska blandat.

Tankning nr.2.
Fullt igen och kolla.
Denna gång var jag långt norrut.
Farten hade ökat markant , låg ganska konstant mellan 110 och 120km/h.
Resultat 0,71.

Bra snitt med andra ord!

Sedan lite dåligt!
Amatörernas afton hade lekt med avgaset.
Hänger och slänger och dunkar bakaxel som fasen.

Sen pissade bilen på sig.
Fick fylla vatten då det läcker.
Den har ju ståt avställd 1år och har torra slangar mm.
Verkar som det tätat sig något nu då inget läckte efter påfyllning.
Får felsöka detta lite sen.

Tomgången är orolig.
Tomgångsmotorn är inte helt hundra.
Får serva den lite.

Soppapumpen låter lite.
Vid fullgas en längre tid klipper det.
Taskigt med soppa och dålig pump.

Ja det finns lite att fixa fid en första anblick.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Trozzo
Borås
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144



Trevlig bil, trevlig motor
Lycka till med den, litet projekt brukar man bara säga i början. Jag ska bara osv.

_________________
Roger Arntsberg

Vw Golf GTi 16V -88
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=696293#696293
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Så till första ingreppet.

Bilen hade ju gått oroligt på hemresan.
Stannade till och med en gång då.

Fattade inte då vad det var utan det kom fram efter felsök hemma.
Men efter fullgas så tömde man catchtanken.
Då blev det slut på soppa och bilen dog.

Bränslepump byttes och kollades.
Matarpumpen i tanken va inte ens rätt.
Var nog en anledning till att det bluddrade vid fullgas länge.



Som synes är det inte likadana pumpar ens.
Den högra en orginalpump till 16v.
Den vänstra något annat med mindre kapacitet.
Den felande pumpen var dessutom för kort och detta gjorde att den sög luft.
Så både att den var slut och för kort gjorde att det fungerande illa.

Gick mycket jämnare och inget motorsvaj.
Så slutsatsen var dålig matarpump med taskigt soppatryck och att pumpen sög luft som följd.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Trozzo skrev:
Trevlig bil, trevlig motor
Lycka till med den, litet projekt brukar man bara säga i början. Jag ska bara osv.


TRo mig jag har hållit på mig denna gång.
Med flera IKKE slutförda projekt bakom mig så blir denna gång lugnare.
Inte så höga och stora planer.

Har ju som sagt redan börjat med bilen.
Detta är liksom resan mot en "fungerande" bil.

Det är ju ett skick som skall göra att jag inte ska vara så rädd att kapa och hamra på bilen.
Så då är det lättare att inte va rädd om man råkar sabba något.

Det ska gå att få klart något.
Målet är att få en fungerande bil till Bug Run.
Låga mål.......men jag har ju misslyckats förr så

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Trozzo
Borås
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144



Lillen skrev:
Trozzo skrev:
Trevlig bil, trevlig motor
Lycka till med den, litet projekt brukar man bara säga i början. Jag ska bara osv.


TRo mig jag har hållit på mig denna gång.
Med flera IKKE slutförda projekt bakom mig så blir denna gång lugnare.
Inte så höga och stora planer.

Har ju som sagt redan börjat med bilen.
Detta är liksom resan mot en "fungerande" bil.

Det är ju ett skick som skall göra att jag inte ska vara så rädd att kapa och hamra på bilen.
Så då är det lättare att inte va rädd om man råkar sabba något.

Det ska gå att få klart något.
Målet är att få en fungerande bil till Bug Run.
Låga mål.......men jag har ju misslyckats förr så


Ja, det går att göra det, gäller bara att ha korta tyglar på sig själv. Bug run säger du, det blir det för egen del också, har inte bestämt mig för vilken bil jag ska ha upp än dock. Har ju två att välja på nu.

_________________
Roger Arntsberg

Vw Golf GTi 16V -88
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=696293#696293
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Ja det gick bra med pumpen.
Iaf matarpumpen i tanken.

Nästa problem var att bilen pissade på sig.
Problemet visste jag om då han jag köpt bilen av meddelat att den läckte.
Så det var inget nytt , men var och hur hade jag ingen aning om.

Hemresan gick ju fint och efter att jag fyllde vatten så slutade den läcka efter 10mil.
Gick bra ända tills jag nästan var hemma innan läckaget återkomm.
Bara att felsöka när man var hemma då.



Kylaren läcker som ett såll!
Blev bara värre och värre!
Ni kan se var det var mest läck , nere i hörnet.
Där det är brunt och fint av rostvatten.

Byte av kylare och sedan kolla om det är fler läckage?
Undrar om jag ska köpa NY eller ta nån av de gamla?

Resultatet blev att ta en befintlig.
Hade en större kyl som satt på den röda 16V som står hemmavid.
Bytte även fläkten då den fungerade lite illa ibland.
Lite nya slangar gjorde åxå susen för läcket.
Blev som nytt och fungerar ännu.

Mitt så kallade garaget ja.
Blev till att skruva utomhus mitt i vintern.
Som tur va var det endast -10 grader och solsken.
Mycket trevligt och bytet gick som smort. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Trozzo skrev:
Lillen skrev:
Trozzo skrev:
Trevlig bil, trevlig motor
Lycka till med den, litet projekt brukar man bara säga i början. Jag ska bara osv.


TRo mig jag har hållit på mig denna gång.
Med flera IKKE slutförda projekt bakom mig så blir denna gång lugnare.
Inte så höga och stora planer.

Har ju som sagt redan börjat med bilen.
Detta är liksom resan mot en "fungerande" bil.

Det är ju ett skick som skall göra att jag inte ska vara så rädd att kapa och hamra på bilen.
Så då är det lättare att inte va rädd om man råkar sabba något.

Det ska gå att få klart något.
Målet är att få en fungerande bil till Bug Run.
Låga mål.......men jag har ju misslyckats förr så


Ja, det går att göra det, gäller bara att ha korta tyglar på sig själv. Bug run säger du, det blir det för egen del också, har inte bestämt mig för vilken bil jag ska ha upp än dock. Har ju två att välja på nu.


Ja vilken bil vet jag ju inte heller.
Hoppas på denna då det är planen.

Men jag har ju alltid Jetta Mk II:an som reserv.
Den har ju fått rycka in som extra minst tre banträffar.
Det fungerar bra då respektive bil havererat förr.

Men planen är ju denna till Bug Run.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Bytte ju tomgångmotor.
Blev bra ett kort tag.

Kall bil och tomgången är kanon jämn och fin på ca 1000v/min.
Så fort bilen blir varm så svajar tomgången och den dör till slut.
Varm motor och tomgången ligger på 500v/min eller under tills den dör.

Va fasen är problemet?
När man trampar bromsen upprepade gånger så den snor vaccom går den jämnare!
Luftläckage?

Justerade skruven på spjällhuset med motorn varm!
Vips så hade jag jämn och fin tomgång på 950-1000v/min.
Precis som det ska vara.

Inget bortfall och endast mycket liten dipp på gassläpp.
Nu är det bara att få köra ett tag och kolla om det håller sig.

Ja resultatet.
Tomgångsmotor flera gånger.
Bytt , servat & tvättat ur den , sedan sökt luftläckage.
Allt tillsammans gjorde att den nu iaf gick betydligt bättre.
Får se efter att ha stått några månader i garage hur det går?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Busbil haft en sådan med jag en gång i tiden.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Nästa problem.
Jag visste sedan Pekka som hämtat bilen skulle dra fast hjulen att det va lite si och så med det.
Men varför var det så nu då kan man ju fråga sig???

Jo förmodligen har något "Kl**tars**l" som monterat fälgar har kört mutterpurran på 12bar och max vad den klarar = gängpaj i navet och på bultarna samt att det inte går att montera normalt.
Skyller ingen på något ansvar men hur smart är det i längden?
Jippie vad snyggt jobbat rune! thumbs up
Mer jobb =)

Jaja så var läget i alla fall.
Nån dag ska jag demontera framvagn på röda faran.
Ska ha spindlarna därifrån då det är G60-prylar på den bilen.
Dessa skall monteras på denna.

Så med detta konstaterat var det bara att planera mera.
Får köra in bilen i det lika kalla garaget eller "plåtskjulet".
Japp , 18 grader i morse , hur skall det gå då?
Har inte ens vant in bilen vid kylan och testat om den ens går i -grader?
Inget problem......njo lite kallt va det =)

Men "skrotet" startade utan problem.
Gick jäveltrögt i växellådan men det mjuknade fort.

In i det kalla & mycket trånga garaget.
Rev ur baksätet och kollade läget.

AMATÖRER!!!!!
Nån hade demoterat startspärren.......och så vidare!
Demoterat boxen med en yxa typ , sedan klipp å klistrat ihop kabel.
Sedan när de fått bort kodmojjen så hugger man upp ett hål med huggmejsel.
Vips kan man dra kabel där genom utan problem(ja eller hur).
På med lite silver tejp "så syns de in't mer"!

Åhh man blir så trött på alla som kan "jobba på egen hand".
Tur svetsen ska jobba sen nån gång.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Busbil haft en sådan med jag en gång i tiden.


Jajjamensan!
Det är väl min tionde i ordningen ungefär thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Status mitt i vintern då.
Bilen brukades som vinterkälke ett tag.
Gick hur bra som helst och allt fungerade så länge men inte hade några krav.

Bytte ju fälgar i alla fall.
Vinterdäck åkte på redan tidigare.
Så bilen fick 15"-fälgar och dubbfria vinterdäck.



Bilden är ifrån början av Januari nån gång tror jag?

Nu fungerar bilen i alla fall!
Då kan man ju börja fixa sånt som inte är måste för att fungera.
Man kan börja riva ur lite och demontera för att kolla allt.
Rev ur mattor och baksätet helt för att kolla det "rostlagade" golvet.
Det var påbörjat sedan tidigare , men inte mer än för att klara SBP vid hemresan.
Var väl mer liknande vid ett såll
Bara att göra om helt skulle jag tro?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Blir INTE långa pass i garaget.
Med -25 på tempometern gör det trögt i ett oisolerat garage.
Men det går förvånansvärt bra att skruva ändå =P

Han kapa bort ena baksäteshörnet.
Där skall ena fästplattan för huvudbågen vara.
Fick ta slägga och mothåll för att plana ut lite sedan och vips klart.



Slipade bort punktsvetsarna med rondell.
Hade ingen punktsvetsborr då den försvunnit i flytten.
Gick fint bara man inte tog för djupt.
Får se om man tar allt senare?

Han dock bli ganska kall så in i värmen bar det.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
P Kiiskilä
Vara:
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Trevligt att du kommit med en projekt tråd på den svarta för det är trevligt att läsa om dina bravader i kylan hehe själv är jag emot kyla ock mekande så därför har jag runt 20+grader i garaget på vintern
jag hoppas att det blir en trevlig busbil av den för motorn och lådan kändes helt okej je motorn gick som en potta skit i början men jag ändrade på kamremmen så det stog rätt o efter det så gick den hyffsat fint
men det uppstod problem med bilen på hemfärden för dig så jag höll på att få mer gråa hår i skägget så jobba på med den så har du kul på träffarna du ska på,

Själv är jag nästan klar med min till sommaren men det blir inget banåka för mig iår heller för jag ska opereras igen och nu är det högernäven som ska öppnas.

_________________
Pekka Kiiskilä.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Jaja.
Med tanke på tidigare ägares INTE så snygga eller seriösa rostlagning så är det dags.
Det var ju nästa steg efter att ha felsökt och fixat lite smått tidigare.

Såg ut som ett lapptäcke under bilen.
Detta var egentligen det enda riktigt dåliga på bilen.
Golvet under på båda sidor av bilen.

Bak var det dock ganska ok.
Där bak va det i en skarv istället.

Så det blev endast till att börja lappa ihop det lite.
Mer nogrann lagning får bli ett senare problem.
Nu var det mer av annan art , plåtar hade lagts ovanpå varandra.
Sedan var den galma rosten och "kexet" kvar synligt under.
INTE snyggt och jäkla oseriöst.

Såå......det står inte stilla.
Nu va detta ett tag sedan men iaf nästa steg i ordningen.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Nästa steg blev att fixa plattor för buren.




Gjorde mall med papp.





Klippa till och passa in.
Repetera tills det ser ok ut.





Plattor i 4mm plåt.
Dessa skall svetsas i bilen.
Sedan bultas burens plattor genom dessa.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Har även ett litet sidoprojekt.
Ja förutom att få den att gå på banan.
Den ska ju fungera att åka med till och från träffar.
Jag har ju ganska långt till många banor.

Så att få en behaglig ljudvolym är inte lätt.
Speciellt om man ska lätta och ha nästan ingen ljusisolering.
Skall man dessutom i framtiden ha plastrutor mm blir det knepigt.

Ett sätt är att skärma av ljudet.
Har ju numer flyttat in bränslepumpen i reservhjulsbaljan.
Denna behöver få ett lock så det vid en olycka eller läckage inte kan komma in i kupén.
Så först ett lock över baljan och sedan skärma av ljudet mer.

Detta skall göras med ett extra golv bakom framsäten.
Börjar baktill från skuffen med att göra en mall.
Sedan tillverka en ram i fyrkantsrör.

Naturligtvis skall extragolvet gå att ta ur vid banåka.
Det är löstagbart och enkelt att lyfta ur.




Renslipat.
Blev större senare för att kunna svesta fast.




Testa och mäta in höjden.




Punkta fast.
Sedan kontrollmäta.




Något sådant kommer det ligga.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
P Kiiskilä
Vara:
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Det blir bättre för varje gång o skivan bak kommer att bli kanon så du har en sovplats med dig utan problem.

Själv har jag småskruvat lite så nu är ett kyl fixat samt en ny termostat ska i eftersom den nya från feldelen här hemma var trasig förstås så det blev ytterligare en ny termostat o jag som inte har kvar kvittot hehe.

_________________
Pekka Kiiskilä.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Storyn fortsatte.

Nästa steg är bara repetition.
Laga de värsta bruna , ena sidan fram klart.
Rev bort lite punktade plåtar och satte nya som passade i hålen.
Punktade runt hela så det blev tätt.

Ser lite bättre ut än när det sitter en 20x50cm bit över 2st mindre rosthål.
Lär ju ha blitt en jäkla massa fukt och skit under den biten som satt där OM den fått sitta kvar?
INTE seriöst.

Var tvungen att laga denna rost först.
Ett av hålen var precis där främre burdelen skall stå.
Nu är det klart och det går att måtta in den iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Budget som det är.........
Ja så får det bli fortsatt billiga grejor.

Coilovers.
Somliga kallar dem "fulcoils".
Men eftersom jag säljer sånna får det fungera.
Tänkte byta insatser till Koni eller Bilstein sen.
Fjädrar får man testa sig fram senare med åxå.





Hade en sats liggande så den får åka på bilen.
Va ju lite skitiga så jag tog isär allt.


_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTi 16V -88
1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (19628 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande