Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel omega 2.0T Potent Driftingbil för under 5000? -87 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (9596 totalt) |
Forumets första projekttråd om en omega tror jag?
Historien bakom allt började egentligen då jag fick en bil i julklapp som 16 åring som visade sig vara rätt rostig, en ny av samma modell införskaffades, dock inte en sedan som den första utan en kombi! En GL också, sedanen var ju en GLS så all lyx som gick skulle flyttas över, centrallås, servo, finare klädseln osv samt att en del rost lagades och en del annat plåtjobb gjordes! Sålde bilen 2005 tror jag... på sensommaren, ett par veckor innan försäljningen såg den ut så här: Då med tung baslåda och feta 17"are Såldes för 17 500:- I somras hursom, efter närapå 3 år (och som de visade sig sen, ca 5-600mil för bilen!) köptes den tillbaka för den hissnande summan 500kr!! Det enda som inte var kvar var den vältvättade ytan, baslådan och 17"arna! Tidigare den våren hade en 2 liters C20NE motor köpts för 500, den skulle ha en någorlunda nyrenoverad topp så priset kändes rätt! Sen snubblade jag över ett turbokitt som jag sett in action i en omega tidigare, den bilen åkte ledigt runt på 3an med 6 pers i bilen i rondellerna med tjocka rökmoln bakom sig! 700kr fattigare så hade man alla dom sakerna också, allt utprovat och injusterat Dock utan turbo... luskade runt lite å fick veta att en bekant hade en GIK uppgraderingsturbo till en Saab 900 liggandes till ingen nytta, fick loss den med en saab 9000ic samt en massa tryckrör för 1000kr också så nu satt man alltså på en bil man egentligen frågade sig varför man köpt, ett turbokitt, en extra motor och en fin turbo! Bara till att bege sig ut i garaget då Bilen sen. Den hade ju gåtts igenom duktigt då jag hade den som 18 åring, bl a hade jag monterat en sänksats och gasdämpare runt om. Fram satt de omega 3000 bromsar från en 24v som dock fick bytas, gjorde en deal med svågern och skruvade lite mot att jag fick bromsarna från hans reservdels omega B V6, och de var faktiskt de enda (förutom att jag för säkerhets skull torkade bort svartfärgen på baklyktorna och monterade en huv utan svetsade ögonlock) inför besiktnigen, domen blev den oerhört hårda: Blankt papper Så hem med bilen och börja skruva! Här ska städas. Batteriet åker bak till reservhjulsbaljan, plåten för luftfilterboxen ska bort, batterihyllan också, jag byter bort kylaren med separat expasnionskärl till en med inbyggt för att få mer plats i motorrummet. Servon jag lagt ner så mycke möda på att få dit slopas, slötkretsen och fyllde med olja bara, nån som behöver en pump? Städade upp i kylsystemet för motorn också: Värmepaketet kommer ryka, vem behöver sånt på sommaren? vikten är ju dessutom på fel ställe för att rättfärdiga den också I dagarna väntar jag på helg för att montera turbomotorn i bilen! Receptet då: Bil: Sänkt - men ska sänkas mer! Gasdämpare runt om. omega B V6 bromsar fram, 296mm Mycke camber fram (är ju ställbar org som tur är!) Recarro förarstol, liknande org stolarna i Manta B GSi. Omega 3000 halvskinn på andra sidan. Skulle dock haft en bättre förarstol... Idag lättad ca 120kg, all inredningen är ute. Asfaltmatta ska bort samt en del onödigplåt och bälten bak nu! Sen jobbar man som glasmäsatere så de ska smusslas ut lite tunn lexan för rutorna med. Hoppas på 150kg lättare än std innan jag är klar! Motor: 2 liters 8v 115hk std. T25 turbo 359cc spridare 4 bars grundtryck Uppspänd LMM E85 1 bars tryck som grejerna är utprovade för. Std låda med eget spakställ i stil med detta: http://seven.no-ip.info/tramsmission 4 puckad Sinterlamell och std tryckplatta. Hårda Commodore GSE motorkuddar och vxl-låds kude förstäkt med polyurethan lim! Jag kommer även köra elfläkt istället för std bimetallaren och utan termostat för att hålla motortempen nere. Kostanader: Bil 500 Motor 500 Turbokitt 700 Turbo m.m 1000 Sinterlamell 1600 Uniball till spakställ 100 Sålts har: Framsystemet -800 original motorn -800 Så 2800 back ligger jag i stort sett idag! Kvar att handla är en ställbar BTR, en extra såspump och kanske lite rör till en halvbur. Utöver detta har jag lite småfunderingar kring hur jag kan knåpa ihop ett "mekaniskt" responssystem och en hydralisk handbroms! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
||||||
Har man inte brottom och är hård vid förhandlingarna eller har bra vänner så kommer man långt Glömde nämna att de följde med en 3" downpipe med turbon som ska byggas om också! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Då har de hänt lite igen! Känns som om de blev mycke gjort i helgen, men de är ju inte så mycke småpill som är avklarat dock... Låter bilderna tala lite för sig själva:
Började med att montera min förstärkta vxl-låds kudde! Sen vidare till svänghjulet, här kunde jag välja på 2 olika och jag chansade på de 2kg lättare som inte är balanserat... tanken är att byta till ett fwd svänghjul så småningom som är ännu lättare så detta är eg bara en temporär lösning! Std - Svarvat. Vidare ska sägas att Haynes boken till omegan knappt ens duger att tända en brasa med, allt står visserligen beskrivet väldigt bra men ingenstans fanns en enda uppgift om åtdragningsmoment! Så jag har chansat och dragit svänghjulet med ca 85nm, är de nån som vet hur hårt de ska dras? Nästa! Koppling, uppgraderad behövs! Vidare till T kopplet som förhoppningsvis ska förse turbon med olja! Sen ner i bilen Jag passade även på att "lite snyggt" byta kylare, jag är ju inte speciellt noga med denna bil Kommer från en Vectra 2.0i är jag rätt säker på... Fick bak den kanske närapå en deci jämfört med original kylaren + att jag fick elfläkt med tempkännare å hela altet. Dock kom jag på senare att jag måste korsa motorrummet med kylslangar... fast de kanske man kan ta! Ännu en bra att ha sak som inte är std på omega 2.0 Måste dock fixa ett fäste till, den sitter enbart i skruven på bilden nu. Sen hakade jag på tryckrör å sånt för att kika lite, får se om jag måste fixa ett fäste till IC'n senare, som sagt är jag ju inte så noga med denna bil Jag har en 9000IC också som dock är lite i halvdant skick.. De kan bli så att jag sätter dit den istället... får se, ska undersöka skicket först, den är lite som kylaren på en gammal japs känns de som, kylflänsarna har korroderat en del... Så en bit på vägen är jag allt! Nästa helg blir det att börja mecka med kylrör, mätarna jag ska in med för att ha lite koll på skiten, bygga spakställ och se till att allt sitter. Då KAN de bli provstart innan jag åker hem, annars tror jag mer på att de dröjer till näst nästa pass innan de inträffar _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
En t-koppling på oljeTRYCKSlang med vanlig bränsleslang och slangklämma är att be om att det ska lossna. Och en slang där det sprutar olja på ett varmt avgashus är en kalasfin källa till häftig motorbrand. _________________ Roland Johansson |
||||||
Det har jag provat, visserligen hydraulslang, men med vanlig slangklämma. Det lossnade inte men slangklämman fick slangen att spricka, det upptäckte jag när jag fick en rejäl sladd vid en normal omkörning på motorvägen. Kul bygge! _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||
Tjaba
det ska bli kul att se vad som händer med denna bil i fortsättningen. Jag har följt denna sedan du började med den (tror jag iaf). Hur hade du tänkt att hålla koll på bränslet? En bredbandslambda är ett minimum enligt mig (och många andra). Sen att kunna styra bränslet är ännu trevligare, så jag skulle rekommendera ett MS2 PCB v3.0. Lycka till! _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||||||
Finns inte plats för ett riktigt koppel är jag rädd... jag måste dra åt de ännu mer om jag ska få plats för de och drar jag hårdare nu är jag rädd att jag pajjar gängorna Jag ska se över lösningen och se vad som kan göras. Tycker dock att de borde fungera då bränsleledningarna ofta har 4-5 kilo i sig och sitter på samma sätt...? ereazer: Bredbandslambda är för seriösa människor med stor budget Jag har en smalbands, sån där 52mm mätare som säger om de är fett, snålt eller lagom! De duger åt mig.. De har i alla tider gått få motorer är gå infernatislkt hårt genom att justera på känn så varför skulle de inte gå nu? Huvudsaken är ju att den inte får för lite soppa i alla fall, och de tror jag inte den kommer få! De sitter ju 359cc spridare där, lmm'en är uppspänd för fetare blandning och grundtrycket kommer höjas till 4 kilo. I detta utförande gjorde en annan omega, olättad, med precis samma bitar som sitter i denna samma tider å 201m som en 3000 24v med chip, filter, avgas och kammar, lite lättad samt med rallkycross slicks mot turbons urdubbade 175 R14 _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
En smidig lösning för T-kors när det är trångt är en bit oljeslang så man kan sätta själva korset på karossen istället. Hydroscand pressar slangar och är inte blodigt dyra heller. Speciellt inte till räserbilar ;-)
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Jag skruvade åt för hårt, det var det som gjorde att oljeslangen sprack. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||
Ursäkta men att det inte finns plats för en vettig lösning när det finns HUR mycket plats som helst var dagens dummaste. Det finns många olika varianter, ett annat t-kors med utgång åt annat håll eller några millimeter förlängd etc. Dra en slang och placera t-korset på annat ställe. Många bränsleledningar som sitter likadant har inte 4-5 bars tryck utan lägre, läcker ofta med tiden också... Och oljetrycket vid kallstart kan ofta peaka uppåt 8-10 bar. Nu är det inte vanligt i Sverige än men utomlands tar banägare betalt vid 'onödiga' oljespill, 20-30 tusen kan ett spill kosta. De håller din bil, transportbil etc vad de behöver tills de får betalt. Värt att tänka på förutom alla kompisar som blir väldigt sura när någon idiot genom grismek häller olja på banan. Ps, jag kallar dig inte för idiot för alla kan missa på en lösning. Men att köra med något som många påpekar är dumt är idioti. Ds _________________ Roland Johansson |
||||||
No offense taken! Att använda de där t korset på den platsen med en riktig slang skulle innebära att jag måste dra åt den hårdare så att de gängade hålet kommer fram mer, de är en knula på blocket just ovanför som förstör i dagsläget! och de vet jag inte om jag törs... Men ni har ju helt klart rätt! Att skaffa en kort slang för att flytta ut t-korset en liten bit så man rymmer bättre grejer är ju en skit enkel lösning! Tur att de finns dom som tänker längre än en själv då man inte riktigt nått ända fram Jag ska fixa detta innan bilen börjar användas! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Nya speedparts på inrådan av rejsas expertis
Dock sa killen på hydroscand (som först försökte sälja på mig vanliga nipplar för slang och slangklammer, dvs likadant som jag redan hade de) att såsom jag hade gjort redan borde utan problem klarat 30bar! Men men, detta känns ju oerhört mycke seriösare + att slangen, som är av stålomspunnet teflon, endast kostade mig lite drygt 200kr!! Fick lite annat gjort i söndags också, men glömde kameran hemma... Bilen sitter i alla fall ihop undertill (kardan, kopplingsvajer, hastmätarvajer osv) downpipen är punktad, måste skaffa gas till svetsen innan den helsvetsas, spakstället är också punktat. Bytte även IC till en tattarförstärkt 9000 kylare så de blev lite ny rördragning. De som är kvar nu!: Helsvetsa downpipen och spakstället. Koppla in elfläkten Svetsa nnytt uttag för dumpen svetsa på lambda mutter koppla in en ställbar BTR som köps senare i veckan koppla in oljeslangen fylla olja och vatten Montera mätarna och allt som hör där till (oljetemp, laddtryck samt en smalbands lambda, skadar ju inte i alla fall ) Sen tror jag de börjar vara dags för en provstart! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Lika bra att byta till stål.. Murphys är duktig på att göra om stål till smör när man minst vill det
|
||||||
Jag måste erkänna nikel att jag inte riktigt förstår vad du menar? :S
Idag har de gåtts en omgång i garaget igen! och delvis pga den diskussion de blivit om min IC placering (jag tror dock fortfarande att de hade fungerat som de var, om dock inte optimalt förståss) men mest för att jag fått för mig att jag vill bygga om huven likt denna: Så har de blivit nya rördragningar under huven igen! Så här såg det ut tidigare. (här syns tattarförstärkningen av IC'n någon gjort tidigare också) Efter att jag tagit bort en del plåt Samt hittat en del rost och svetsat ihop downpipen (som är i 3") och anslutningen för dumpen började de likna nånting! Blev rätt bra med lutnign till slut Har även monterat en ny blingbling del inköpt för 400: Samt svetsat ihop nya spakstället! Ska bli intressant att se om de går få in utan att vicka ner lådan igen... i värsta fall får jag väl göra en ny spak! Denna blev nämligen inte delbar tyvärr... Åsikter? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Då var de gått en rond igen!
Började med att demontera tank och klumpen bak! Efter ca 1 timme såg de ut såhär: Blir tomt då tank och diff är borta Sen iväg till fars Kempomat 1800 för att bränna lite diff! Första gången jag svetsar en axel så nån som gjort de förr och har lite koll får gärna uttala sig över hur de ser ut Batterihyllan från mototrummet bultades in i reservhjulsbaljan. De mesta av kabeldragningen är också gjord! Spakstället tog i taket för kardantunneln och gick inte alls dit som de var tänkt, så jag gjorde en liten nödlösning som troligen kommer göras om senare! Detta var mest bara för att få känna hur de kändes och eventuellt till första testkörningen! Distinkt och fast blev de i vart fall De var allt för denna sväng, nästa sväng som blir påskhelgen hoppas jag kunna montera ihop allt och kanske kanske prova vrida på nyckeln! Sen blir de även att börja med den lilla styling som var tänkt att göra _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Har du kollat så drivaxlarna går in ordentligt? Surt om det kommit in nån loppa i splinesen, det är ganska tight passform där. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Pimplaren, Stämmer bra de
Anders: Jag satt å var orolig för de då jag svetsade, har inte hunnit koll än! Men i värsta fall får man väl lösa de på nått sätt... de rör sig ju om millimetrar längst in där, kanske går korta splinsen på drivaxeln? Annars får jag väl leta en ny klump å prova igen _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Opel omega 2.0T Potent Driftingbil för under 5000? -87 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (9596 totalt) |