Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 1.8 16v -92
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (27698 totalt)
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Slänger upp lite info om mitt första bygge, jag är i slutfasen av detta projektet nu och väljer därför att lägga upp den som "färdig" bil och komemr uppdatera med lite mer bilder sedan när den är klar.






Effekt / Vridmoment (kortfakta) 200 hk / ? Nm

Motor, växellåda och avgassystem

*F7P 722 motor
*M60 låda
*Powerflex bussning växellåds fäste
*K-tec grenrör
*Supersprint avgassystem
*K-tec Kat ersättare
*Valeo Gr:N koppling K tec

Effekt och prestanda (ingående) Är bänkad och mappad med 98 oktan lämnar 200hk på motorn.
Har en mapp för vanligt bruk och en för besiktning som klarar avgasvärden

*Portad/planad topp med ändrade ventil vinklar
*Pipercross Induction kit
*Wössner högkomps kolvar
*Enem kammar
*ARP bultar till stakarna
*Piper cams förstärkt kamrem
*Kent ställbara kamdrev
*Hårdare Ventilfjädrar
*Lättat svänghjul
*Haltech E6K
*M&W Tändning
*740 Tic spridare
*Annan fuelrail
*Termostater med lägre tempratur till Kylare och kylfläkt
*2st Separata tändspolar
*Borttagen tomgångsmotor ställer tomgången på spjället.

Chassi:

*Bakflyttat batteri
*K-tec/Gaz Coilovers
*K-tec kolfiber fjäderbens stag
*Powerflex bussningar

Fälgar, däck och bromsar

*17" Ace dino 205/40/17" Lackerat i volvo r färg.
*15" Speedline Gr:N Renault sport
*Goodridge Stålomspunna slangar
*Ate Blue bromsolja

Interiör / Inredning

*Svart lackerad med blåa detaljer
*Blåa mätartavlor med röda siffror
*Röda dioder i instrument belysning
*VDo varvräknare 8000rpm
*Blå klätt bagageutrymme

Bilstereo och multimedia

*Alpine DVA-9965R
*Nakamichi SPS2-650
*Kicker SX 400.2
*Kicker L7 8"

Exteriör / Styling

*one block angel eyes (Svarta)
*Dtm läpp
*ombyggd front
*35w 6000k xenon slim dimljus
*35w 6000k xenon slim halvljus
*Plastkåpor i motorutrymme lackerad i samma färg som bilen
*Sport performance backspeglar med sidomarkeringar
*Racing tanklock *Beställt*
*List på bagage lucka utbytt till en emblemlös samt att den är i samma färg som bakljusen

*Ned lackad lister/handtag

Bortaget/igenlagt:

*Sidomarkeringar
*Antenn
*Lyktspolning
*Vinrutetorkare bak

Framtidsplaner

*Flocka instrument bräda
*Byta vindruta
*Kolfiber laminera dtm läpp och grill
*Koppla in varvräknare till Haltech styrboxen *köpt*
*Större bromsar
*Fjäderbensstag bak
*Glas/kolfiber huv


Övrigt
Vill tacka:

Bilskadecenter
Sundsvalls lacken
Calle på Top Coat
Sundsvalls däck och fälg
Junggrens motor teknik
Pappa
Daniel på LVD

om någon har delar till salu till dom här bilarna hör av er!

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Kommer du söderut med bilen nån gång så man kan se den live.
med 200hk lär den väl gå ganska så bra va Nyfiken!!!

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Önska att jag kunde svara ja på den fårgan men kan tyvärr inte de då jag sällan eller aldrig har tid att åka iväg med bilen då jag tävlar cross/enduro på helgerna. Men får se vad sommaren bjuder på kanske blir någonting söder ut.

Idag var jag och skulle släppa lös bakvagnen för att kunna få dit en ljuddämpare och byta torisions stavarna, jag fick lös 2st muttrar men dom två andra måste jag ta med min någon som håller emot inne i bilen.


Har även varit i kontakt med sams bilmode ang. Renault sport delar och listan är:

*Luftstyrning H/V dimljus hål för kylning av bromsar
*Packning broms servo
*Repsats bromsservo
*Gummi övre fjäderbens lagring fram hårdare än orginal
*Förstärknings plattor kaross (vart dom ska sitta vet jag ej)?
*Avgasystem efter grenrör och bak Byxrör, kat, och ljuddämpare Gr:A

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Lägger upp lite bilder från senaste garage kvällen

lite tråkigt att skruva i skitiga grejer bara då jag inte har tillgång till tvätt i garage och det regnade när jag körde dit bilen i höstas






Slänger upp en bild på fälgaran efter lack med



Vart även demontering av bakaxel och drog lös torisions stavarna men inga bilder på de, nu skall bakvagnen blästras och målas.

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Idag åkte bakaxeln iväg på blästring och pulverlack, blir montering i mitten på veckan om det flyter på.

och i dagsläget blir nog min vita 16v till salu med, säljes i delar kommer plocka av det jag vill ha kvar sedan säljs delarna under en viss tid och där efter skroten om ingen vill köpa "det som blir över" för lite och ingenting

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Då var bak axeln tillbaka och monterad, lagomt låg, bilder kommer under helgen. Även brytt lite bromsrör och pysslat med små detaljer.

Provstartade nya avgasystemet, vart besviken så nu ryker den första ljuddämparen,

Nu är det mer eller mindre bara bromsolja och kylarvatten som skall i sen är den klar för säsongen.

Har köpt en JB3 048 Gr:N låda och OMP 4p koppling som skall i men blir nog efter besiktningen. Sedan näste vinter blir det en JC5 låda.

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

tumic skrev:
Provstartade nya avgasystemet, vart besviken så nu ryker den första ljuddämparen


Glöm inte att ett nytt system behöver en del inkörning innan det låter som det ska. Det låter bra mycket mer efter man kört lite med det.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Ja vil vill se bilder på den nu när den är sänkt

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
var iväg idag och fick på nya sulor på mina ny lackade 17" gat fälgar, så kommer bilder under helgen när jag har prov monterad dom, skämms dock över att behöva ta bilder på skitig bil men gör det för dig zkungen

Blir ett länkarms byte under helgen då den vänstra är krokig efter höstens miss med bromsarna (dålig broms servo) Kan beror på vassare kammar då bromsarna funkade klockers med orginal motor.
Skall prova med en extra vakum tank och se om det hjälper, annars lutar det åt besikning i veckan om allt flyter på smidigt, måste beställa länkarms bussningar på måndag som får åka i efter besikning då det blir lite pyssel med att hänga på kat ersättare och plocka bort dragkroken som något ljushuvud har monterat. Vem sätter drag på en 16v?!

Efter besikningen skall vind rutan bytas, ev. växellådan om jag känner mig på g och skulle haft fram en sitta still stol och 4p bälte kanske då man kanar runt bra i orginal stolarna. thumbs down

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Då var det nya bromsrör på och ny olja, såg inget fel på bärarmen så skall kolla vidare på de i veckan.
slängde på 17" och konstaterade att jag lär putsa lite på hjulhusen bak.



Före


Efter


sneak peak.. direkt efter årets första provkörning. Bör dock slipa ut lite i hjulhusen bak då det var lite trångt med 17"



Städat upp lite, gömt några kablar med mera. ska sätta en extra vacum tank till bromsarna där batteriet har suttit.

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Ser betydligt bättre ut efter sänkningen thumbs up

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Snyggt

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
jo vart ganska bra, men vart trångt med 17" så fick ta bort innerskärmarna bak som sitter emot stötfångaren. men måste nog även ta en hammare och ge på några väl riktade smällar inne i hjulhuset på nåt ställe där jag såg att hjulet hade tagit i, rörde sig om lite och ingenting, men vill inte höra skrapljud när man kör thumbs down
ska beställa powerflex till länkarmarna nu, med dom på plats så är alla bussningar fram power flex och helt nya, så hoppas på lite skillnad, dock var det länge sedan jag körde bilen så kan bli svårt att känna någon större skillnad, men hoppas på ett bra första intryck när jag ger mig ut och svänger med den

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
75lindis
Nödinge
Här sen Nov 2007
Inlägg: 37



tjena tumic!snygg bil men hur går det med den vita clion?börja jobba med den snart
mvh freddan

_________________
fredrik lindskog
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Tjenare!
som det ser ut nu kommer den gå på skroten då det har blivit lite förändringar med garage och ekonomi. kommer lyfta ur motorn, kabel härva, lite inredning och sådant som kan vara bra att ha reserv till den blåa och sedan vid tillfälle bygga en R5 eller Twingo 16v lutar åt twingon för just nu lämpar det sig inte i tiden att bygga på den vita men jag får se, vindarna hinner väl vända igen antar jag.
men i dagsläget läggs fokus på den blåa bilen, motorn från den vita kommer ev. byggas turbo på under sommaren och montera koppling/låda på den så att det "bara" är att köpa en bil till vintern och lyfta ner en färdig motor i men är kluven till det hela.

Plockade även lös den länkarmen jag trodde (hoppades) var fel på den blåa eftersom att ena hjulet inte stämmer mot de andra i camber vinkel, men både länkarm och spindelled såg frisk ut ich kunde inte mäta att någonting var krokigt, så ska se om det går att justera någonting i fästena på framvagnsbalken om helöa den kan vara lite förskuten sedan den monterades i vintras

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Efter noga granskning så har jag upptäckt att spindeln var krokig, en ny sitter på plats och bilen drar rakt igen thumbs up Har fastställt att bilen bygger upp vakum som den skall så det är servon som är felet, men den är tät var ut och prov spöade bilen lite en snabbis på vägen hemma och konstaterade att den ligger som ett strykhjärn och sköter sig väldigt fint, även om bärarmsbussningarna är ganska taskig, så med ett par nya på plats så blir nog allt kalas

Den vita bilen håller på och läggs ut på blocket nu, ringde en kille och ville köpa för ett par dagar sedan,, var iväg igår och ställde bilen på hjul och packade ihop allla tillhörande delar, bogserade ut bilen ur garaget och gjorde klart för en snabb och smidig affär, men idag efter han hade åkt ett tag ändrade han sig om köp men jag har bestämt mig för att nu säljs bilen i delar eller skrotas för jag har inte tid att ta tag i den, utan rycker kanske ur motorn och kabel härvan för ett twingo bygge kommande vinter.

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
och så var vi en erfarenhet rikare, efter att ha kollat med vakum klocka så är den inte i närheten av att bygga upp tillräckligt med vakum så nu lutar det åt otät insugs packning eller ventil skall köra ett komptest på bilen i morgon

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Följande har hänt:

*Komp test:
1. cyl: 11
2. cyl: 11
3. cyl: 11
4. cyl: 12

Med andra ord tät och fin i motorn så utesluter insugs ventiler som problem och har pratat med lite folk och som det ser ut är det bara att acceptera att min motor inte klarar av att leverera det vakum som krävs med dessa kammar på. Jag monterade temporärt en liten extra vakumbehållare vilket hjälpte så skall tillverka en stor nu så kan problemet vara ur vägen.

Bytte även till ett par clio cup stift jag hade liggandes då jag tyckte 2 stift var lite blöt, jag kom 1kilometer så gick ett stift i bitar och delen som sitter innanför elektroden som gnistan hoppar emellan lossnade (chock när jag lyfte på stiftet) som tur var gick biten ut i avgasystemet utan att ha sönder någonting då det varken slammrar eller vart dåligt med komp.

Har bestämt mig för att byta stuk på bilen till mer rally stuk på utseende oz racing superturismo wrc vita 16", vinge, quad lights och stänklappar planeras att stoppas på då 17" vart lite trångt i hjulhuset med sänkning.

Nästa grej är även att delar av bilen som har lackats om (dtm läpp och framskärm bla.) måste in på lack igen färgen stämmer inte alls mot resten av bilen så det bör fixas.

Bjuder på lite bilder från kvällen:





_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Härligt o se att bilen får komma ut lite o luftas av

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
hehe, aa har blivit några "motivations" turer. Har fixat en tank nu till mitt broms vakum och var även och skrotade runt lite på fabriken jag jobbar på nu och "råkade" hitta 2" titan rör av lagoma mängder så det blir nog ett titan system på bilen efter besiktning ska kolla över hur jag ska lösa ljuddämpar biten bara får se om jag kan trilla över någon kolfiber burk från en skrotad landsvägs hoj.

Tänkte köra en ljuddämpare fram där katten sitter och sedan raka rör med utblås framför vänster bakhjul som vissa cup bilar hade

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



om du nu har dåligt vaccum i motorn pga. "vassa" kamaxlar, så blir det väl inte bättre för att du sätter dit större volym vaccumtank som tar längre tid att laddas Separat vaccumpump ser jag som enda lösningen, men jag har kanske missat någon detalj

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 1.8 16v -92
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (27698 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande