Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio sport 2002. SÅLD
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
10 besök senaste veckan (29151 totalt)
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
Tänkte att det var dags att lägga upp en tråd om min lilla tvålkopp.
Efter att ha kört 740-85 i ett halv år så kände jag att det var dags att gå vidare till något lite nyare och MYCKET roligare, så efter att ha prov kört en del andra små gti bilar föll valet till slut på clio sport.
Tanken var att ha den som rolig bruksbil/ banbil.

Saker som gjorts på bilen:
coilovers(Bilstein B14),
slitsade bromsskivor fram,
framvagns bussningar,
börjat skrapa bort asfalts mattor,
Flyttat bateriet till skuffen (gör massvis för viktfördelningen ),
tagit bort baksäte,
bytt ratt till en lite mindre sparco.

Saker som är på G:
oljekylare.

saker som är lite mindre på G:
nya stolar,
4P bälten,
15" OZ ultraleggera fälgar till R-däcken

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Woho!! Först att skriva i tråden

Ser bra ut Mike! om jag vore du skulle jag sätt upp en oljekyl riktigt högt på din lista (ser att du redan har den med) Efter inte allt för många varv på Sviestad utan kyl är oljetempen 140grader+ i tråget vilket inte är bra. Jag ser det som en billig livförsäkring.

En annan sak att tänka på är det där med R-däck. 16tums R-däck i rätt bredd/profil är i princip omöjliga att få tag på. Det är 15tum eller 17tum som gäller (med fördel 15tum om du frågar mig)

Brembo Max skovorna är jag nöjd med, men vanliga Brembo o-slitsade fungerar säkert precis lika bra.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
det blir samtidigt som coilovers och dom andra sakerna som är på G.
efter att ha läst din tråd så förstod jag att det kunde vara en bra investering.
blir även lite mätare för att hålla kol på olje tryck och temp.

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

wallnermike skrev:
det blir samtidigt som coilovers och dom andra sakerna som är på G.
efter att ha läst din tråd så förstod jag att det kunde vara en bra investering.
blir även lite mätare för att hålla kol på olje tryck och temp.


Låter bra det. Jag funderar själv att uppdatera mig lite på mätar fronten. I så fall kör jag med dubbla adapterplattor, en med thermostaten i + ytterligare en Biltema med uttag för givare. Idag kör jag oljetempen i tråget vilket inte är optimalt + att jag kulle vilja ha koll på oljetryck också.

Dessa prylar funderar jag i så fall på (allt på biltema)

Mätare

oljetryck - 32-193
oljetemp - 32-192

Filter adapter - 32-1100

Den oljetemp jag har nu har lite halvkass gradering så den ovanstående känns bra mycket bättre.

Det är bara att du frågar om det är något du undrar.

Mvh / Mårten

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
lutar nog åt brembo max och andra belägg när jag har kört slut på dom som sitter på.
anledningen till att jag tänkte köpa 16" var för att få plats med större bromsar i framtiden men det kanske räcker med 285mm skivor och andra ok även med 250 hk

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
Citat:
I så fall kör jag med dubbla adapterplattor, en med thermostaten i + ytterligare en Biltema med uttag för givare.

går det inte att sätta givare i adapter plattan för oljekylet?
mätare för mig blir ett par flådiga R-silver från realcar.

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

wallnermike skrev:
lutar nog åt brembo max och andra belägg när jag har kört slut på dom som sitter på.
anledningen till att jag tänkte köpa 16" var för att få plats med större bromsar i framtiden men det kanske räcker med 285mm skivor och andra ok även med 250 hk


originalbeläggen kommer du köra slut på på en heldag på banan. Bättre att sätta dit riktiga och behålla original i "ta med till banan lådan" som backup. Dessutom är det alltid en bra ide med nya belägg på nya bromsskivor. OMP 971C kan jag tippsa om billiga och bra säljs av Dalhems. Dessa kommer jag nog köra på nästa gång det är dags.

Fram heter: OT/6406

Bak heter: OT/6558

originalbromsarna är riktigt riktigt bra med lite raceprep. (olja, belägg, slangar, skivor och helst kylning också)

Gällande bromsar så kör D4ve på cliosport.net (en av mina största inspiratonskällor) med ett custom AP racing kitt som är 295mm men han får precis på 15tums Speedline Turini som tydligen är riktigt rymliga för att vara 15tum.

http://clio-motorsport.blogspot.com/

250Hp hmm nu blir man nyfiken, inte ens med alla N/A mods i världen kommer du upp i mer än 240hp som är i Yozzasports 172cup. Turbo är alltså vad som står på menyn?

Gällande adapterplattan har jag trotts mycket letande inte hittat någon platta med både uttag för givare och termostat. Om man kör en blankningsplatta och filterflytt finns det dock alternativ har jag för mig. Finns allt du behöver på: http://www.thinkauto.com/

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
vet inte hur realisktiskt det är med 250 hk ur 2 liters sugis (vet att det finns några 2L oplar som har ca 250hk) det är mest bara ett mål så 240 vore ju ok det med. Turbo är helt ute slutet.

angående adapter plattan till olje kylet går det inte att borra och gänga hål för givare i den?

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

wallnermike skrev:
vet inte hur realisktiskt det är med 250 hk ur 2 liters sugis (vet att det finns några 2L oplar som har ca 250hk) det är mest bara ett mål så 240 vore ju ok det med. Turbo är helt ute slutet.

angående adapter plattan till olje kylet går det inte att borra och gänga hål för givare i den?


Vet bara vad Yozza får ut ur sin och där är typ allt gjort. Notera även att jag mindes fel, de får ut 225hp inte 240hp. Sista 20hp är dyra: kolvar 6000kr, ITB's 30.000kr Glädjer mig att turbo är uteslutet thumbs up

Yozza spec:

YozzaSport Vs. 1.2 Clio Cup

Engine - 225bhp (7150 rpm), 175 ft/lbs (5600rpm) - Dyno Cell @ flywheel

YozzaSport Headwork
Balanced combustion chambers
Compression Ratio (11.7:1)
Matched inlet / throttle body manifold
Jenvey Individual Throttle bodies (matched to inlet)
Pico Injectors
PiperCross/Jenvey Throttle Body Filter / Airbox
Wossner Forged High Compression Pistons (with ceramic coated skirts)
Schrick Camshafts Fully balanced bottom end (Crank, flywheel, rods, pistons)
GDI Lightened Flywheel
Alcon Paddle Clutch Kit
YozzaSport modified Renault clio 182 4-2-1 manifold
omex 600 Standalone Engine Management system with Custom Loom
YozzaSport Track exhaust


Angående givare, så går det säkert att gänga direkt i adapterplattan, men jag tror det kan bli problem både med täthet och utrymme till omgivande saker. Tryckgivaren tex är inte jättesmidig.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
då kanske 250 HK var lite att ta i då jaja får se vart det slutar
Tänker högt: ta motorn så långt det går som sugis sen köpa en till clio och trycka dit k-tec's turbo kit.

Citat:
Angående givare, så går det säkert att gänga direkt i adapterplattan, men jag tror det kan bli problem både med täthet och utrymme till omgivande saker. Tryckgivaren tex är inte jättesmidig.


hade inte tänkt på att givaren är lite klumpig, såja nu har jag ngt att fundera på idag.

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

wallnermike skrev:
då kanske 250 HK var lite att ta i då jaja får se vart det slutar
Tänker högt: ta motorn så långt det går som sugis sen köpa en till clio och trycka dit k-tec's turbo kit.

Citat:
Angående givare, så går det säkert att gänga direkt i adapterplattan, men jag tror det kan bli problem både med täthet och utrymme till omgivande saker. Tryckgivaren tex är inte jättesmidig.


hade inte tänkt på att givaren är lite klumpig, såja nu har jag ngt att fundera på idag.


Jag tror du kommer bli rätt nöjd med de 200-210 hp du kommer upp i utan ITB's och högkomps kolvar. Dessutom så håller inte clio lådan jättebra för turbovridet. Finns oändligt mycket att göra med vikt, chassi, bromsar, transmission för att inte tala om utveckling som förare. Nu kanske du är gammal tävlingsförare det vet ju inte jag, men generellt sett har man otroligt mycket att vinna på att köra mycket (läs få mycket träning).

Jag kommer iaf inte göra mer med min motormässigt än det jag gjort nu + andra kammar och en mapp på det. Men det bli i samband med kamremsbyte. Prio No1 tills i höst/vinter är svänghjul och diff vilket jag absolut skulle ha större nytta av på banan än 10-15hp till.

Jo givaren är nog så bred att den inte skulle passa om den monterades på filterplattan.

Jag kommer

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
dyrare trim kommer nog inte förens man känner att det är enda sättet att köra fortare, så det ligger några år framåt. det blir när chassi, bromsar och drivlina är "klart".
det blir första gången på bana i vår så det finns nog en hel del att jobba på där med.

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

wallnermike skrev:
dyrare trim kommer nog inte förens man känner att det är enda sättet att köra fortare, så det ligger några år framåt. det blir när chassi, bromsar och drivlina är "klart".
det blir första gången på bana i vår så det finns nog en hel del att jobba på där med.


Kul att du som jag verkar planera att behålla bilen länge thumbs up Tror faktiskt att man har svårt att ha mer kul för pengarna. Toppen med Clios är ju attd et tävlats så mycket i rally/banracing att det finns massor av prylar att få tag på.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



225hk låter ju riktigt kasst med dom modsen

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

volymmannen skrev:
225hk låter ju riktigt kasst med dom modsen


Kan hålla med!

Verkar inte som att all balansering, toppjobb, kolvar har gett ett dugg mer än vad kammar + ITB's brukar göra.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
monopoly1
Finspång
Här sen Dec 2008
Inlägg: 12



Börjar bli dags att visa lite bilder va? Jag vet ju att du har några att visa oss

_________________
Mattias Björkdahl

Banbil: Saab 9-3 Aero
Vinterbil: Bmw 316i E30
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
volymmannen skrev:
225hk låter ju riktigt kasst med dom modsen


känns lite som att allt det jobbet borde ge lite mer i alla fall 226 .
vi gör så här ni betalar delarna till mig sen får vi se hur mycket jag får ut i hk låter det bra? Jag tycker det låter kalas bra i alla fall.

monopoly1 skrev:
Börjar bli dags att visa lite bilder va? Jag vet ju att du har några att visa oss


ja jag vet. har nästan lite dåligt samvete för att jag inte la upp bilderna från i helgen, skyller på att jag var trött men idag är jag piggare så det kommer bilder så fort jag kommer hem från jobbet

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

wallnermike skrev:
ja jag vet. har nästan lite dåligt samvete för att jag inte la upp bilderna från i helgen, skyller på att jag var trött


Bilder sedan helgen och inte uppe på tisdagen? Nu får du skämmas!! >

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
förlåt lr vänta det är ju MIN tråd jag lägger upp bilder när jag vill
bilder kommer upp så fort jag är hemma.

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

wallnermike skrev:
förlåt lr vänta det är ju MIN tråd jag lägger upp bilder när jag vill
bilder kommer upp så fort jag är hemma.


Vov!

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
Dignell skrev:
wallnermike skrev:
förlåt lr vänta det är ju MIN tråd jag lägger upp bilder när jag vill
bilder kommer upp så fort jag är hemma.


Vov!


på tal om att lägga upp bilder skulle inte du lägga upp bilder på vart du placerat pallbockarna? inte bara jag som är trött kanske

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio sport 2002. SÅLD
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
10 besök senaste veckan (29151 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande