Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Klara krav på max 95 db?
<<   1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (23329 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19512



TPR skrev:
Det pratas ju om att det installeras fast mätutrustning på flera banor till årets säsong, är det något du känner till och kan förklara vad som gäller?
Inte på Falkenberg iaf, inte i år (de la pengarna på asfalt förra året istället, helt rätt prio thumbs up ). Kinnekulle skulle ju vara intressant att veta men jag skulle gissa att det är låg sannolikhet (står inget om det i hyreskontraktet iaf, mer än att man är skyldig att mäta med tillhandahållen mätare).
Andra banor har jag ingen koll på.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Niklas Falk skrev:
Andra banor har jag ingen koll på.


Jag har hört rykten om Knutstorp åtminstone, och har för mig någon mer bana.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



TPR skrev:
Niklas Falk skrev:
Andra banor har jag ingen koll på.


Jag har hört rykten om Knutstorp åtminstone, och har för mig någon mer bana.


skulle tippa Knutstorp, Mantorp och Anderstorp...... mantorp och anderstorp har ju redan sen tidigare delar av fasta system monterade......

sen om det är dom enkla fasta system som redan finns som folk menar eller fullt utbyggda system har jag ingen aning om.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



2fast4u skrev:
Björnes skrev:
...en låda gjord enl. 3 p metoden ...

vaede?



du tar en aluplåt som du lägger på plast typ silikon eler liknande sedan lägger du på en plåt till. Kan när det härdat böjas, bockas till rätt form. så pna 'står för plåt plast plåt funkar bra att göra insugs låda men måt och volym påverkar ju gången på motor men vilken storlek du bör ha finns dom som kan bättre än jag.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



TPR skrev:
Niklas Falk skrev:
Andra banor har jag ingen koll på.


Jag har hört rykten om Knutstorp åtminstone, och har för mig någon mer bana.



Nä det är bara ryckten för mig också men Är det inte STCC som till viss del ligger bakom. Men det är väl ett mer avancerat än det som fanns tidigare åtminstone på Anderstorp för det klarade väl inte kraven för att kunna utesluta någon. Om man skulle följa SBF kraven.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Humlan
Oskarström
Här sen Apr 2008
Inlägg: 44



Hej!
Ljudmätning är en konst! Inte alltid helt enkelt, men nu ska det förhoppningsvis bli likt på de flesta av landets banor. Anderstorp, Knutstorp, Mantorp, Sviestad och Gelleråsen har köpt in identiska ljudmätare. Falkenberg har valt en enklare variant än övriga, dock av samma fabrikat. Mätmetoden på samtliga ställen blir förbifartsmätning kombinerat med en ljudutbredningskarta, som förutsätter vissa givna vindförhållanden. Detta mätförfarande är det som Naturvårdsverkets regelverk anser är det bästa. Gränsvärdet kommer inte att bli exakt lika på banorna, eftersom man har olika avstånd till närmaste granne. Gränsvärdet för samtliga är 60 dbA (Fast) hos närmaste granne, för att uppfylla detta kan man i Anderstorp låta 95dbA(Fast) vid förbifart vid vår mätpunkt. Vi har även en mobil mätare som vi mäter hos grannarna med, med ljudinspelning, så att ingen kan lura mätaren genom att hålla igen förbi den fasta mätaren.

STCC har inget med ljudmätningen att göra, det är Länsstyrelsen som sätter gränsvärdet efter Naturvårdsverkets riktlinjer. Däremot har STCC ett eget reglemente för buller, har inte så stor koll på det dock. Inom Svemo har man sänkt gränsen för buller på deras tävlingar från 102 dbA till 100 dbA vid statisk mätning, man har dock kvar 95 dbA vid förbifart som man haft sen ett par år tillbaka. Inför 2010 kommer Svemo att sänka till 98 dbA statisk mätning, med skärpt tolkning på 95dbA förbifart. I praktiken innebär detta att man kommer ner på den nivå som grannarna vill ha även på deras tävlingshelger.

Hur löser man problemet om man har ett fordon som låter mycket? Tja, det finns ganska enkla lösningar på det när man kör bil; Skaffa en ljuddämparburk med tillräckligt stor volym. På en bil kan man få plats med betydligt större burk än på en mc, och där är det inget stort problem. På bilar brukar dessutom insugsljudet vara ganska högt, detta går att dämpa genom att ha en ljuddämpad luftfilterburk. Öppna filter låter nästan lika mycket som öppna avgasrör.

Stefan Bernström, miljöansvarig på Anderstorp Raceway

_________________
Stefan Bernström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19512



Tack för klargörande thumbs up

Då får vi se hur många som får träna på med oss på Falkenberg i vår...
Det låter ju som de som haft problem med gränserna förr kommer att få värre (och konsekventa) problem nu.
Det har alltid gått att fippla med rörstumpar mellan heaten förut.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Vädligt bra skrivert Stefan! Tack!

_________________
Christian Lange
458
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41629

Forumägare
Forumägare

Tips på ljudnivåmätare för vettig peng?

EDIT:

Lite grundinfo om klass 1 o 2 samt listar leverantörer och lite för en amatör dyra intrument (10 tusen o uppåt):
http://www.sp.se/sv/units/energy/documents/eta/marknads%C3%B6versikt%2 . . . .
(är inte SP f.d. Statens Provingsanstalt?)




http://www.mikrofonen.se/
Har för 5000-6000 och vissa med utgång till dator för logg. (Dessutom mikrofonkalibratorer!)


www.Conrad.se
Från 600 spänn till 54 tusen



http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-1604
700 spänn. Står inget om specar den uppfyller. Men det får man väl inte för 700 spänn... Ingen utgång till dator AFAIK.


EDIT:
Björnes skrev:
Aris skrev:
På Classe modellen står det längst ner på apparaten "IEC 651 Type II" thumbs up



Använd inte den når det är SBF normerna som gäller däe skall det vara klass ett.
klass ll kan vara en fel visning 1-2 db och runt 100db är en ljudtryck ökning 3db lika med dubblering av ljudet.


1-2 dB fel är nog var man hamnar fel genom att bara flytta sig lite eller rikta mik elller bil åt olika håll. Så det är ju värt 700 spänn o se att man ligger någorlunda i rätt område iaf.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Magnus Thomé skrev:
Tips på ljudnivåmätare för vettig peng?



Kolla på www.conrad.se dom har några modeller som funkar bra men är bara klass 2 så dom duger inte att fälla enl. sbf.
Modell SL-300 går att koppla till datorn och logga en hel tävling.

Där finns även dyrare som uppfyller sbf men då pratar vi mycket mer pengar.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Humlan
Oskarström
Här sen Apr 2008
Inlägg: 44



Den ljudmätaranläggning som de flesta banor satsat på kostar ca 135 000 plus moms, då får man 2 mätare varav en är med inspelning. Med tillägg för inspelning på båda kostade anläggningen på anderstorp ca 155 000 plus moms. Räkna inte med att mätarna på clas ohlson o dyl är lika exakta.

_________________
Stefan Bernström
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Jag tror inte det är den kostnadsnivån som efterfrågas här. Enl. SBF reglerna skall det vara.

" Mätning ska ske med ljudnivåmätare av precisionstyp klass 1 eller bättre som uppfyller kraven i "International Elektrotechnical Commission" publikation 651, ("IEC")."

Men då pratar vi väl om 50 papp eller mer. Sedan att anläggningar har ännu dyrare utrustningar är väl en annan sak.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Magnus Thomé skrev:
Tips på ljudnivåmätare för vettig peng?

EDIT:

Lite grundinfo om klass 1 o 2 samt listar leverantörer och lite för en amatör dyra intrument (10 tusen o uppåt):
http://www.sp.se/sv/units/energy/documents/eta/marknads%C3%B6versikt%2 . . . .
(är inte SP f.d. Statens Provingsanstalt?)




http://www.mikrofonen.se/
Har för 5000-6000 och vissa med utgång till dator för logg. (Dessutom mikrofonkalibratorer!)


www.Conrad.se
Från 600 spänn till 54 tusen



http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-1604
700 spänn. Står inget om specar den uppfyller. Men det får man väl inte för 700 spänn... Ingen utgång till dator AFAIK.


Tack för tipset, en sjuhundring till Classe för att få en uppfattning om ljudnivå innan man blirsvartflaggad kan inte vara fel. Att testa innan man är på banan känns helt rätt, då har man möjlighet att göra något om om är framme. Väljer man en testgräns på 85- 90 dba så borde man klara 95 dba vid mätning på bana.
Det jag hittills upplevt som jobbigt är att inte veta vilket område du befinner dig i.
Näe, en sjuhundring till Classe får det bli. Sen kan jag mäta andra bilar också. mot ersättnig förstås

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 227



På Classe modellen står det längst ner på apparaten "IEC 651 Type II" thumbs up

_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Aris skrev:
På Classe modellen står det längst ner på apparaten "IEC 651 Type II" thumbs up



Använd inte den når det är SBF normerna som gäller däe skall det vara klass ett.
klass ll kan vara en fel visning 1-2 db och runt 100db är en ljudtryck ökning 3db lika med dubblering av ljudet.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436



En fundering angående ljud

Ungefär hur långt ifrån närmaste granne måste en motorbana befinna sig för att man ska kunna köra en typ F1 bil och samtidigt som man uppfyller bullerkraven på 60dbA hos närmaste granne?

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Humlan
Oskarström
Här sen Apr 2008
Inlägg: 44



Björnes skrev:
Jag tror inte det är den kostnadsnivån som efterfrågas här. Enl. SBF reglerna skall det vara.

" Mätning ska ske med ljudnivåmätare av precisionstyp klass 1 eller bättre som uppfyller kraven i "International Elektrotechnical Commission" publikation 651, ("IEC")."

Men då pratar vi väl om 50 papp eller mer. Sedan att anläggningar har ännu dyrare utrustningar är väl en annan sak.


Mitt inlägg var inte menat åt något SBF-håll, det vara bara tänkt som en indikator på vad en bra och korrekt monterad ljudmätningsanläggning kostar eftersom det var ett inlägg högre upp som räknar upp diverse olika mätare.

_________________
Stefan Bernström
Citera
Humlan
Oskarström
Här sen Apr 2008
Inlägg: 44



JBT skrev:
En fundering angående ljud

Ungefär hur långt ifrån närmaste granne måste en motorbana befinna sig för att man ska kunna köra en typ F1 bil och samtidigt som man uppfyller bullerkraven på 60dbA hos närmaste granne?


Jag har en formel på jobbet där man kan räkna ut detta, men som jämförelse; när vi mätte upp 119 dbA i samband med starten i Ronnie Peterson Historical GP i somras mätte vi samtidigt hos grannen som bor ca 650 meter därifrån upp 72 dbA.

_________________
Stefan Bernström
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Humlan skrev:
JBT skrev:
En fundering angående ljud

Ungefär hur långt ifrån närmaste granne måste en motorbana befinna sig för att man ska kunna köra en typ F1 bil och samtidigt som man uppfyller bullerkraven på 60dbA hos närmaste granne?


Jag har en formel på jobbet där man kan räkna ut detta, men som jämförelse; när vi mätte upp 119 dbA i samband med starten i Ronnie Peterson Historical GP i somras mätte vi samtidigt hos grannen som bor ca 650 meter därifrån upp 72 dbA.



om det var på Sandstedt så kollade ni väl flagglinan så ni inte fick värdet av den för den brukar ligga över 60 db. när det blåser lite.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Humlan
Oskarström
Här sen Apr 2008
Inlägg: 44



Björnes skrev:
Humlan skrev:
JBT skrev:
En fundering angående ljud

Ungefär hur långt ifrån närmaste granne måste en motorbana befinna sig för att man ska kunna köra en typ F1 bil och samtidigt som man uppfyller bullerkraven på 60dbA hos närmaste granne?


Jag har en formel på jobbet där man kan räkna ut detta, men som jämförelse; när vi mätte upp 119 dbA i samband med starten i Ronnie Peterson Historical GP i somras mätte vi samtidigt hos grannen som bor ca 650 meter därifrån upp 72 dbA.



om det var på Sandstedt så kollade ni väl flagglinan så ni inte fick värdet av den för den brukar ligga över 60 db. när det blåser lite.


Bland annat av det skälet vi spelar in ljudet som vi mäter. Då kan man bevisa att det är banan som låter och inte, som häromdagen, ett JAS som lågsniffade över området (120,5dbA).

_________________
Stefan Bernström
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 227



Björnes skrev:
Aris skrev:
På Classe modellen står det längst ner på apparaten "IEC 651 Type II" thumbs up



Använd inte den når det är SBF normerna som gäller däe skall det vara klass ett.
klass ll kan vara en fel visning 1-2 db och runt 100db är en ljudtryck ökning 3db lika med dubblering av ljudet.


Tanken var inte att använda den mot SBF-normerna. Mer som en fingervisning i garage-sammanhang i mätområdet 85-90dB. Men du kan ju följa SBF's normer och köpa in en Klass1-utrustning för ditt garage. Vilket är helt upp till dig.

_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
Sparade trådar/FAQ
Klara krav på max 95 db?
<<   1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (23329 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande