Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Klara krav på max 95 db?
1, 2, 3   >>
15 besök senaste veckan (23334 totalt)
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
Hej! Har läst på sviesta hemsida att det kommer vara hårdare krav på att klara 95 db i max oljud från bilen under 2009. Inte orimligt egentligen då man stör "vanligt folk" mindre och det gör kanske att det finns en större tolerans för vår hobby.

Jag var och testade förra året med min bil, då var det inga problem alls och många andra bilar lät betydligt mer. Men jag är rätt säker på att bilen låter mer än 95 db eftersom nån smart snubbe tyckte att 3 tumsrör och rakt igenom dämpare var en bra ide.
Frågan är hur mycket mer än 95 db det låter?
Hur mycket låter en "vanlig" familjebil?

Kan tänka mig ett par lösningar som kanske hjälper lite, ett ändrör som riktar ner ljudet ner i backen så det slås sönder mer. Ta bort rakt igenomdämparen och ersätta den med en som faktiskt dämpar ljudet.
Som jag förstår det kommer det sitta mätutrustning längs banan vilket borde göra det någorlunda effektivt att rikta ljudet ner i backen.

Någon som har erfarenhet av hur mycket 95 db är?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Hur mycket 95db är beror ju på var det mäts & vad det kommer ifrån insug,avgas,tranmission,däck
Ljudstyrkan avtar ju dessutom med avståndet.
Sen är ju olika frekvenser olika störande & olika svåra att dämpa bort.
Det är ju skillnad i ljud/oljud/buller från en 12L lastbil & en 1000cc mc

Inköp av en db mätare & testa lite kan ju vara en väg att gå då kan man få ett hum av vad som
låter & hur mycket

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5581



Karl V skrev:
... 95 db i max oljud från bilen under 2009 ...


Det kommer inget oljud alls från min bil, bara skönsång

Skämt åsido, 95dB kan vara riktigt svårt att klara om man har effekttät atmosfärisk motor och dessutom ont om utrymme att lösa det på. Jag tror nog jag ligger över gränsen, men har ingen aning om hur mycket eller vad jag egentligen ska göra åt det. Sen är det otroligt svårt att kolla resultatet av sina ansträngningar innan man åker iväg till banan. Där sker mätningen vid bankanten vid nåt (kanske) väl valt ställe. Avgasutsläppet åt andra hållet och hålla sig på andra bankanten hjälper ju en bit. Ställa en ljudmätare vid vägkanten hemma och mäta på förbikörningar kan ge helt olika resultat beroende på omgivningens akustiska beskaffenhet.

Det vore käckt om dom, istället för en skarp gräns på 95dB då man flaggas av banan, körde med två eller fler nivåer. Under 95dB är allt bra. Är du över 95 dB så får du på dig till nästa gång att åtgärda men du får fortsätta. Är du över 100dB så blir man avflaggad. Över 105dB kastar dom sten efter en. Eller nåt.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19515



2fast4u skrev:
Det vore käckt om dom, istället för en skarp gräns på 95dB då man flaggas av banan, körde med två eller fler nivåer. Under 95dB är allt bra. Är du över 95 dB så får du på dig till nästa gång att åtgärda men du får fortsätta. Är du över 100dB så blir man avflaggad. Över 105dB kastar dom sten efter en. Eller nåt.
Det är väl så det brukar fungera, ungefär (men med mindre tolerans). Vid 107dB så får man flaggan i vindrutan på Falkenberg iaf
Över 95dB brukar man (eller jag iaf) plocka in och be föraren göra åtgärd. Om det inte löser sig så in för ny åtgärd.
När det återkommande ligger en bit över 98+ så är det inte så stor ide att försöka mera.
Toleransen är jättestor för de som ligger under 95db , men det kräver ju rätt stor dämpad insugsburk (avgaserna är ju lätta att dämpa i jämförelse).

Att komma med påståenden liknande "om jag inte kör fullt vid mätaren, är det ok då?" är ju mindre intelligent och visar brist på förståelsen vad ljudmätningen är till för... De som utmärker sig brukar höras över övriga över hela varvet så det är inte så svårt att plocka ut vilka som behöver mätas.

Bilar med "sportspjäll" är ju ingen idé att släppa ut i stort sett. Att "motorn kväver sig utan att öppna" är ju inte heller ett argument som håller.
Jag har inget personligen emot en Ferrari/Porsche/Aston med öppna trumpeter, men tyvärr rimmar det illa i öronen hos våra myndigheter (och de skvallermätningar som görs).

Ett antal banor påstås ha investerat rejält i automatmätningar till säsongen, hur överträdelser skall beivras/faktureras kan man ju fundera över (dvs "det drabbar ingen jag känner" kanske inte gäller längre).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
2fast4u skrev:
Karl V skrev:
... 95 db i max oljud från bilen under 2009 ...


Det kommer inget oljud alls från min bil, bara skönsång

Skämt åsido, 95dB kan vara riktigt svårt att klara om man har effekttät atmosfärisk motor och dessutom ont om utrymme att lösa det på. Jag tror nog jag ligger över gränsen, men har ingen aning om hur mycket eller vad jag egentligen ska göra åt det. Sen är det otroligt svårt att kolla resultatet av sina ansträngningar innan man åker iväg till banan. Där sker mätningen vid bankanten vid nåt (kanske) väl valt ställe. Avgasutsläppet åt andra hållet och hålla sig på andra bankanten hjälper ju en bit. Ställa en ljudmätare vid vägkanten hemma och mäta på förbikörningar kan ge helt olika resultat beroende på omgivningens akustiska beskaffenhet.

Det vore käckt om dom, istället för en skarp gräns på 95dB då man flaggas av banan, körde med två eller fler nivåer. Under 95dB är allt bra. Är du över 95 dB så får du på dig till nästa gång att åtgärda men du får fortsätta. Är du över 100dB så blir man avflaggad. Över 105dB kastar dom sten efter en. Eller nåt.


Ja, om man ligger över och får en tillsägelse så är det ju egentligen inte värre än att man låter bli att dra ur bilen ordentligt. Inte optimalt men kanske bättre än att inte få åka alls den gången. Det beror ju på hur hårda dom är, om dom förbjuder en att köra mer tills man gjort ändringar eller om dom ber en hålla igen och mäter igen.

En annan sak jag funderar på är att det är ovanligt att en trimmad bil låter lika mycket som en modern mc som kliver på, är det olika gränser för mc och bil?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
2fast4u skrev:
Det vore käckt om dom, istället för en skarp gräns på 95dB då man flaggas av banan, körde med två eller fler nivåer. Under 95dB är allt bra. Är du över 95 dB så får du på dig till nästa gång att åtgärda men du får fortsätta. Är du över 100dB så blir man avflaggad. Över 105dB kastar dom sten efter en. Eller nåt.
Det är väl så det brukar fungera, ungefär (men med mindre tolerans). Vid 107dB så får man flaggan i vindrutan på Falkenberg iaf
Över 95dB brukar man (eller jag iaf) plocka in och be föraren göra åtgärd. Om det inte löser sig så in för ny åtgärd.
När det återkommande ligger en bit över 98+ så är det inte så stor ide att försöka mera.

Att komma med påståenden liknande "om jag inte kör fullt vid mätaren, är det ok då?" är ju mindre intelligent och visar brist på förståelsen vad ljudmätningen är till för... De som utmärker sig brukar höras över övriga över hela varvet så det är inte så svårt att plocka ut vilka som behöver mätas.

Bilar med "sportspjäll" är ju ingen idé att släppa ut i stort sett. Att "motorn kväver sig utan att öppna" är ju inte heller ett argument som håller.
Jag har inget personligen emot en Ferrari/Porsche/Aston med öppna trumpeter, men tyvärr rimmar det illa i öronen hos våra myndigheter (och de skvallermätningar som görs).

Ett antal banor påstås ha investerat rejält i automatmätningar till säsongen, hur överträdelser skall beivras/faktureras kan man ju fundera över (dvs "det drabbar ingen jag känner" kanske inte gäller längre).


Men om man håller igen på hela varvet gör det ju skillnad fungerar en sån lösning tillfälligt tills problemet är åtgärdat? För mig spelar det inte roll, jag blir ju omkörd hur jag än gör så om jag håller igen lite på rakorna är det ok för mig.
Är det lika vanligt att insugsljud ställer till problem som avgas?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19515



Karl V skrev:
En annan sak jag funderar på är att det är ovanligt att en trimmad bil låter lika mycket som en modern mc som kliver på, är det olika gränser för mc och bil?
Samma gränser men väldigt stor skillnad på hur svårt det är att uppnå.

Kopplat till det hela är ju önskad vardagsljud kontra extern ljud vid maxbelastning (vilket sällan används till vardags).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19515



Karl V skrev:
Men om man håller igen på hela varvet gör det ju skillnad fungerar en sån lösning tillfälligt tills problemet är åtgärdat? För mig spelar det inte roll, jag blir ju omkörd hur jag än gör så om jag håller igen lite på rakorna är det ok för mig.
Att sänka varvstoppet några tusen varv är en åtgärd, det finns många andra. Att påstå att fotvinkeln är en garanti för yttre ljud är ju lite tveksamt.
Tänk på att mätningen vid depåkanten är en indiciemätning, miljöpåverkan mäts varsomhelst (tex närmaste bostadshusträdgård etc).

Jag känner till tillräckligt med "hållaigennare" för att inte ge ett sånt uttalande nåt värde alls (den som tex av nån anledning är mycket långsammare på depårakan än överallt annars). Håller du däremot tyst så är det ingen som kan hålla det emot dig, men det är ju inte bra det heller. Det bästa är ju att ha erfarna mätare från uthyraren, då blir det samma nivå (på den banan) som normalt.

Som arrangör/hyrare så vill man ju gärna ha möjlighet att komma tillbaka och vill inte att det skall komma dyra efterräkningar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5581



Niklas Falk skrev:
... sänka varvstoppet några tusen varv är en åtgärd ...

Arrgh, är du galen?? Jösses, jag fick precis en känning av hjärtat ...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Karl V skrev:
Men om man håller igen på hela varvet gör det ju skillnad fungerar en sån lösning tillfälligt tills problemet är åtgärdat? För mig spelar det inte roll, jag blir ju omkörd hur jag än gör så om jag håller igen lite på rakorna är det ok för mig.

Att sänka varvstoppet några tusen varv är en åtgärd, det finns många andra. Att påstå att fotvinkeln är en garanti för yttre ljud är ju lite tveksamt.
Tänk på att mätningen vid depåkanten är en indiciemätning, miljöpåverkan mäts varsomhelst (tex närmaste bostadshusträdgård etc).

Jag känner till tillräckligt med "hållaigennare" för att inte ge ett sånt uttalande nåt värde alls (den som tex av nån anledning är mycket långsammare på depårakan än överallt annars). Håller du däremot tyst så är det ingen som kan hålla det emot dig, men det är ju inte bra det heller. Det bästa är ju att ha erfarna mätare från uthyraren, då blir det samma nivå (på den banan) som normalt.

Som arrangör/hyrare så vill man ju gärna ha möjlighet att komma tillbaka och vill inte att det skall komma dyra efterräkningar.


Men då får man väl helt enkelt bestämma sig innan för att växla vid 4000 rpm om man vet med sig att bilen låter för mycket. Om man gör det från början och fortsätter hela tiden kommer man ju inte få någon påpekan då det inte kommer bullra så mycket. Slarvar man så får man ju en tillsägelse och då får man väl göra något åt problemet på riktigt eftersom man inte kunde hålla igen. Jag kommer nog fundera på att byta dämpare och kanske vinkla ner utblåset, det är ändå för jobbigt att åka motorväg.

Jag måste försöka skaffa mig en uppfattning om hur mycket 95 db är, kanske finns nån i linköping som har en db mätare. Då skulle man kunna ordna en träff närmare våren då man äter burgare, sparkar däck och tittar på bilar och har lite mätning ut på en motorvägspåfart där man kan dra ur bilen på 2:an och mäta.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Varför mäter man inte bara på stillastånde bil ett par meter bakom avgasutblåset. är det inte så man gör på rally?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5581



För att det mätvärdet inte är representativt för hur mycket man bullrar på banan. Insugsljudet på en bil med öppet system kan överrösta avgasljudet vid belastning, men kommer inte med alls vid en mätning vid nåt förhöjt tomgångsvarvtal. Har man ett bullerkrav och seriöst jobbar för att sänka bullerstörning till omgivningen så är mätning vid bankanten svårslaget. Tyvärr

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Dignell skrev:
Varför mäter man inte bara på stillastånde bil ett par meter bakom avgasutblåset. är det inte så man gör på rally?


för att det finns så många fler saker som låter än bara avgasljudet vid stillastående....

och verklig ljudmätning är ju det som spelar roll för grannarna...... sen att det är SVÅÅÅÅRT att mäta och komma fram till riktiga nivåer är en helt annat sak......

som sagt en komplex fråga, som tyvärr vi måste lösa för att få fortsätta med vår hobby.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Rosso
Stockholm
Här sen Feb 2009
Inlägg: 7



Jag håller med Fredrik:
I sverige har vi många begåvade unga förare, men få tillfällen för dem att verkligen få utvecklas med sporten helt enkelt pga att sporten finns på nåder.
Problemet är de i befolkningen som ser sporten som en last: ljud, avgaser, miljö, transporter eller vad de nu vill klanka ned på.

Vi måste finna oss i detta och göra vårt yttersta för att inte ge dem rätt!! Endast genom att visa att de har fel i sina fördomar om sporten kan sporten få tillfälle att växa sig stark.

Jag förespråkar en om det nu handlar om ljudnivåer och de ber om 95 dB, så ska vi för 17 kunna trycka ned det i 85 dB!-mentalitet

_________________
Robert Börjesson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19515



2fast4u skrev:
Niklas Falk skrev:
... sänka varvstoppet några tusen varv är en åtgärd ...

Arrgh, är du galen?? Jösses, jag fick precis en känning av hjärtat ...
Men erkänn att det blivit tystare .

Att få ner ljudet på en välotimerad sugmotor är bevisligen svårt (alla andra har egenterligen ingen ursäkt), speciellt med trångt motorrum som inte möjliggör 1m väldämpad insugsluftkanal (nåt som borde hjälpa, tror jag). Att öppna trattar med lite myggnät utanpå inte dämpas nämnvärt är väl ingen överraskning.

Det är ju lite ögonöppnade att beskåda körövningar med originala M3or och annat, där är det ju däckljudet som märks mest, motorn hörs knappt utifrån. Med lågtrimmad originalmotor och orörd insugskanal så klarade jag mig utan tekniskt flagg fast bultarna mellan grenrör och kat hade rymt (det fanns de som tydligen lät ännu mer från bankanten fick jag höra).

Det finns ju fall där det är svårt att få till det även på avgassidan, speciellt större motorer i små ytrymmen (där värmen nästan kräver att ljuddämpningen skall hänga efter bilen), men dessa har ofta problem med insugsljudet också. Turbosnurror i obefintligt utrymme är ju varmt det med, men, men.

Men jag är själv medveten att det är svårkört med en alltför tyst bil också, när andras motorer överröstar din egen så blir det svårmodererat, örat är mer input än man kan tro (varvräknaren kan man ju inte nöstirra på jämnt).
Att detta ljudpoliseri dödar själen har ju funnits med länge, redan när de första begränsnignarna på 110dB(?) infördes. Visst är det mäktigt att få lungfladder av ljudnivån från en F1a, men att behöva använda fogmassa i öronen för att kunna stå ut bakom ratten tillför ju inte körningen så mycket (iaf inte för mig). Men publiken vill nog höra att man kommer, litegrand iaf. Men tajt racing med elbil hade nog varit sevärt det med, fotboll får ju publik fastän skorna låter mindre än 95dB etc.

Det är nog bara att svälja det beska pillret, att det säljs nya bilar som inte får dra fullt fastän de är original (och därmed godkända för allmän väg) är ju inget bra argument (men kan garanterat bli en överraskning).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Undrar om publiken på en fotbollsmatch ligger under 95dB i alla lägen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Dignell skrev:
Varför mäter man inte bara på stillastånde bil ett par meter bakom avgasutblåset. är det inte så man gör på rally?


Det är ju det som är så roligt. En WRC bil låter ingenting vid 4500 rpm stillastående.
Undras hur pass responsknallarna låter ute i skogen sen

_________________
Daniel Steiner
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Svartlock skrev:
Dignell skrev:
Varför mäter man inte bara på stillastånde bil ett par meter bakom avgasutblåset. är det inte så man gör på rally?


Det är ju det som är så roligt. En WRC bil låter ingenting vid 4500 rpm stillastående.
Undras hur pass responsknallarna låter ute i skogen sen


De låter mysigt

Hur är det med de dagarna där det inte finns nån bullergräns finns de kvar eller? Hur många brukar det vara?

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Magnus Thomé skrev:
Undrar om publiken på en fotbollsmatch ligger under 95dB i alla lägen



Fotbollsbuller är inte samma sak då det mäts som industribuller det görs inte med motorsports ljud.
Industri buller mät med ett snittvärde över dygnet motorljudet mäts med toppvärde. 95 db är inte avgasljudet det värsta utan skrammel från drivlina och insug är svårare. men en låda gjord enl. 3 p metoden kan man ta bort mycket insugsljud. Sedan är det inte alltid att 95 vädet man är ute efter. på Anderstorp är det så att det finns punkter runt banan där det inte får överstiga 60 db vilket ger att det hamnar på ~ 95 på banan men det beror på vindriktning, molnhöjd, luftfuktighet, temperatur om detta fungerar.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5581



Björnes skrev:
...en låda gjord enl. 3 p metoden ...

vaede?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Tjena Björn!

Det pratas ju om att det installeras fast mätutrustning på flera banor till årets säsong, är det något du känner till och kan förklara vad som gäller?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Sparade trådar/FAQ
Klara krav på max 95 db?
1, 2, 3   >>
15 besök senaste veckan (23334 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande