Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Integra Mid-Engine (-91) år201x "Pokémon bilen"
1, 2   >>
9187 besök totalt
LinusE
Skåne-land
Här sen Maj 2004
Inlägg: 397


Trådstartare
Jaha.
dax för ett långtidsprojekt då...
(skapar en ny tråd o hoppas inerligt de är okej då projektet är
så långt ifrån de förra och har inget me de gammla projektet
och göra än att de är samma kaross)

Utgång:
Acura(honda) Integra LS 1991
Bilen finns i min ägo sedan 2005 och byggdes om
lite basic med integra ype-r motor o låda.
ny färg mm..
detta finns och följa i annan projekt tråd:
(hondaklubben)
http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=19422&hl=
(Rejsa.nu)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45496&highlight=integra

motor:
Civic Type-R K20A2 (147 kw / 200 hk)
Har i skrivande stund precis hemtats upp.
motor o låda ska mittmonteras (precis framför bakhjulen)
motorn kommer vara orginal inför sfro regning.
sakersom diff mm är givet men löses efter hand.
(jdm låda är att föredra)

Chassi:
störstadelar röram (vikt mål 900kg)
får se om de blir o bevara oem fram och bygga om
bakvagn alá crv model. annars blir det dubba a-armar
fram o bak typ lotos elise. men mycket oklart om detta fortfarande,
men finns länk/text längre ner som förklarar lite mer

steg ett är litratur och informations samlande.
SFRo boken beställs så fort den nya lanseras på www.sfro.com
Väghållningsboken kommer oxå beställas, som finns att beställa
via rejsa : https://rejsa.nu/vaghallningsboken/info.asp
bilen ska registreras som "amatörbyggt fordon" via just SFRo

insperation som får och fått mig o verkligen
gå igång på detta är:

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3277830&page=1
http://www.zcars.org.uk/index.htm

projektet på golfen är väldigt snarlikt de
jag själv har en bild av i huvet, totalt set.
men då med "riktigt" chassi o inte någon McPääärsson
martins Caddy är oxå en stor insperations källa thumbs up

det hela är ett långtids projekt o kommer ta något år o ro i hamn.
vissa tider kommer de säkert stå helt stilla. bara o inse,
men klart kommer de bli...

mer bilder från både nu och "då" kommeralltid finnas på:
www.linuse.se

Motorn som nyligen hämtades


Bilen




(vill du sponsra hör av dig:P )

_________________
Linus Eriksson

Honda Nörd !
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Ska du plocka bort frontmotorn?

Undrar vad SFRo+SBP hade sagt som dubbelmotor

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Niklas Falk skrev:
Ska du plocka bort frontmotorn?

Undrar vad SFRo+SBP hade sagt som dubbelmotor


Kan du inte vända ratten istället bara?

K20A2 vad betyder det för oss som tycker motorer ska heta B230?
I effekt mm alltså

_________________
Daniel Steiner
Citera
LinusE
Skåne-land
Här sen Maj 2004
Inlägg: 397


Trådstartare
motorn fram är borta o såld...
men dubbel vore ju något :P

Edit:
k20a2 = 200hk / 147 kw
så vikt på 900kg drygt
vända ratten är ju en lösnig dock :P

_________________
Linus Eriksson

Honda Nörd !
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Läcker utveckling av bilen din, blir spännande att se hur det tar sig.

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
Johan Östensson
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 374



Svartlock skrev:
K20A2 vad betyder det för oss som tycker motorer ska heta B230?
I effekt mm alltså




Honda K20A2 är motorn från den europeiska varianten på Civic Type R av förra generationen, karosskod EP3 (se signatur). Finns iofs även i Acura RSX i USA.
  • Storlek: 1,998 cc
  • Kompression: 11.0:1
  • Effekt: 198 hp (148 kW) @ 8000rpm
  • Vrid: 193Nm @ 5600rpm
  • Rödmarkering: 8000rpm
  • Borr&Slag 86mm

Har så kallad i-VTEC med styrbara både insugs- och avgaskam.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Ska du kapa sönder en fräsch, fungerande Integra? Är inte det lite synd?

Jag vet inte hur ovanliga de är men har du funderat på att kolla efter en trasig bil istället?

Eftersom bygget normalt sett klassas som amatörbyggt fordon med mittmotor behöver du ingen kaross med identitet att bygga på. Du ska ju ändå göra om ungefär allt som är bra på bilen du har...

Jag ser lite för ofta fräscha bilar av ovanliga modeller som kapas upp till fräcka projekt. Tyvärr är det hittills så att mindre än 50% av bilarna blivit klara, 40% blir så ombyggda att det inte var någon fördel att utgå från en fräsch kaross med bra delar... Skulle projektet stranda är det ju roligare att inte ha "förbrukat" en fräsch bil?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
LinusE
Skåne-land
Här sen Maj 2004
Inlägg: 397


Trådstartare
har vägt de där flera gånger.

denna kaross fans ej i sve o finns väll en 4-5st totalt.
denna är väldigt fräch. MEN karossen i sig är kanske värd 15k eller mindre
då ingen köper en tom kaross likte denna. att den sen är riktigt fräch gör
de lättare för mig då jag vet inget värre än att bygga på bilar där man ska
lägga massa tid och energi på o rost laga bara för att kunna fortsäta
på det man egentligen vill göra. att den är så fräch är just för att jag redan
gjort en del av de där tråkiga

att jag dessutom köpten bilen från början 2005 i mer eller mindre ren
panik o sålde min dåvarnade civic till underpris just för att jag älskar karossen
och för attden är ovanlig..

så har funderat flera gånger på de du nämner men allt slutar i att jag
älskar karossen, märket och vill ha RWD så inte mö o välja på
kan tyvär inte hitta en kass oldschool integra kaross i sve tyvär

_________________
Linus Eriksson

Honda Nörd !
Citera
Golf racing
Bjärred
Här sen Sep 2005
Inlägg: 331



du får komma ut till mig o titta på min rörhög.
Från början skulle bara jag kappa ut avgas tunnel o bygga en ny kardantunnel.
I dag har jag original tak o lite av sidorna kvar av original caddyn.
Jag la ner en hel månad på att leta upp ett rost fritt ex o nu har jag kapat bort allt.

bara säger coolt koncept på bygget...

_________________
Marty Cronvall
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Är den så ovanlig tycker ju jag det är ännu större anledning att spara på en fungerande bil.

Att importera en bil är ju en smal sak när den inte ens behöver reggas här. Det mesta av det du redan gjort på bilen måste du ju göra om om den ska bli bra med mittmotor?

Jaja, du gör som du vill...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
LinusE
Skåne-land
Här sen Maj 2004
Inlägg: 397


Trådstartare
hehe...
ska me glädje såga i den

bara för att de finns få här är den inte "speciel" totalt set.
krylar av dom i us t.ex
kan dock inte riktigt se varför jag ska välja en dålig kaross.
varför klydda med sådant som inte behövs ? tar ju tid och energi
från de som bör liga i fokus då....

en projekt bil ska vara fina i utgång de är min åsikt.
tycker som du men baklänges

_________________
Linus Eriksson

Honda Nörd !
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Det viktigaste är väl att man vet vad man ger sig in på, så att det inte blir nedlagt projekt och besvikelse. Där kan ju andras erfarenheter vara till hjälp, speciellt om man inte byggt/byggt om några bilar innan.

Annars är det väl bara att köra! Trist om alla bara gör som alla andra. thumbs up

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
LinusE
Skåne-land
Här sen Maj 2004
Inlägg: 397


Trådstartare
Gör två uppdateringar i en...

Uppdattering nr1:

liten uppdat.

de händer saker men är mer planering o informations samlande.
så blir dåligt med o uppdatera.

har fått klart (nästan) i garaget så det går att börja bygga.
ny mekdel (där alla hylor o verktyg finns) och i själva garaget
är där enbart bilen. där blev så gott om plats så man kan öppna
dörrarna fullt när allt skit o bråte åkte ut

aja.

har börjat töma karossen och har börjat i motorumet.
har även skaffat mig matrial till o svetsa ihopa ett stativ
700 högt och med hjul så man kan rulla runt karossen lite.

har även konserverat motorn, ny olja o filter. tog avkåpan o slog
de över kammarna mm. slog ner olja i loppen (rikligt) och drog runt
motorn med skruvdragare (går fort som startmotorn).
i med stifften igen . sitter öppet filter på och vevhusvent oem.
kylsystemet låter jag vara som de är (orört) då bilen körts med klykol
så tror jag inget händer även om där skulle stå vätska kvar i motorn.

Uppdatering 2


då har man spenderat några timmar till på bilen.

ska skära ut buren som siter i nu och få ner tanken.
sen är där lite fler karossdelar man kan skruva av.
ju fler ju bättre då desssa tar mindre skada av o stå på annan pålats

alla delar är uppdelade i plastlådor
där alla "el" är i en, allt fårn "motorum" är i en.
allt från "inredning" ja ni förstår lättare o hålla reda på allt.
alla skruvar liger i mindre lådor i dom stora lådorna så även de går o hitta enklare.

tanken kommer nog få sitta tills jag fått upp karossen på stälningen
som blir nästa steg efter tömning.

och sen börjar nog själva ombyggnaden.
tanken är o börja med trailing o få i drivaxlar
Fixxe du lär få ett uppdrag sen




_________________
Linus Eriksson

Honda Nörd !
Citera
LinusE
Skåne-land
Här sen Maj 2004
Inlägg: 397


Trådstartare
jaha då har de hänt lite till då...

bur borta, bromsar borta, allt borta
till och med golvet bak...

trångt som in i hel*ete...
passat in lite gran men kommer få öppna upp ännu mer.
infästningen till camberstag måste byggas om i balken då
det måste bredas precis här.. men bara fram med kapen lite till :P

tog en UR kass bild me mobilen men hoppas på bättre imorogn


_________________
Linus Eriksson

Honda Nörd !
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Det tar sig, nu är det inte mycket till återvändo iaf.
Blir det att du bygger upp en torpedvägg mellan stolarna & maskin sen?

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
LinusE
Skåne-land
Här sen Maj 2004
Inlägg: 397


Trådstartare
jepps tanken är som du säger en torped där med fönser.
hamnar precis bakom huvudbågen som ska stå där me.
likt denna här:
http://www.kimini.com/Diaries/2006Nov-March07/rear%20wheel%20loose.JPG . . . .

nej återvändon är borta nu, känns rätt skönt o ha börjat, känns mer på riktigt då
ska ut idag o öppna upp lite mer. Och försöka ta någon bättre bild.

/Linus

_________________
Linus Eriksson

Honda Nörd !
Citera
LinusE
Skåne-land
Här sen Maj 2004
Inlägg: 397


Trådstartare
ingen server som funkar för mig ännu så får bli tunt me bilder även denna gång.

mer håll. har öppnat upp hålet ännu mer denna gång så ikväll ska nog motorn glida ner lättare.



_________________
Linus Eriksson

Honda Nörd !
Citera
LinusE
Skåne-land
Här sen Maj 2004
Inlägg: 397


Trådstartare
då har man varit ut och modat lite till.
kommit fram till att min flus-MIG är helt kaput till allt annat än
typ ja stå o samla damm i ett hörn, så om någon vet en okej svets
till okej pris (gärna beg o biligt) så hör av dig ...

motorn får nu plats och börjar se rätt ut.
tror jag ska ha upp den lite lite mer än bilden visar.

aja ett steg närmare iallafall :wub:




_________________
Linus Eriksson

Honda Nörd !
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Galning

Skönt att var igång på riktigt

_________________
Daniel Steiner
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Insane in the membrane...

Men kör hårt!
Vill gärna se hur den blir!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
LinusE
Skåne-land
Här sen Maj 2004
Inlägg: 397


Trådstartare
inget stort mer en mini update.

har fimpat bort hela skiten bak o ska bygga ner nya infästningspunkter
för länkarmen. men inne lite på att hänga på EK armar istället då dessa är längre.
även ev flytta upp infäst punkten lite så man upphänget blir lite "snabbare"

har även idag fått väghållningsboken som jag tänkt läsa en hel del i innan jag gör mer
på chassit så man verklgien inte gör bprt sig eller om man kan ändra något till sin fördel
nu när man ändå ändrar..

boken som köpts är:
(mer info om den kommer väll när jag läst lite )
https://rejsa.nu/vaghallningsboken/info.asp

två bilder hur de ser ut nu just nu...



_________________
Linus Eriksson

Honda Nörd !
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Integra Mid-Engine (-91) år201x "Pokémon bilen"
1, 2   >>
9187 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande