Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944T-87/Volvo | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 28 besök senaste veckan (104909 totalt) |
Nu har jag hållit på ett tag med min gamla Porsche 944 men jag tar det väl från början.
Jag köpte den för några år sedan, körde med den nåt år och sen fick jag för mig att den skulle uppdateras en del. Jag plockade isär den och insåg att jag tyckte att motor och turbosystem var makalöst tillkrånglat, överarbetat och tråkigt/dyrt att trimma...sen blev bilen ståendes.. Jag funderade i ett par år och sen insåg jag att det skulle i en annan motor i den. Efter ännu mer funderande köpte jag mig en VR6-motor som skulle i bilen ihop med ett turbosystem men eftersom jag ville att motorn skulle stå rakt upp så blev den alldeles för hög och oljepumpen kom rakt över framvagnsbalken så jag kunde inte sänka den så mkt. Såhär såg bilen ut när jag köpte den. _________________ Urban Karlsson |
||
Sen började jag fundera i Volvobanor. Jag har aldrig varit nån Volvokille egentligen men Jag har ju insett att det är starka motorer som håller för att trimma en del, det finns gott om kunskap om dem i landet och delarna är förhållandevis billiga.
Eftersom jag aldrig har förstått hur en Porsche från 87 kunde säljas utan fyrventilsteknik så var det självklart att det skulle bli en 16-ventilare och jag började leta. Väldigt fort fick jag tag i motorn som jag köpte, en marinmotor byggd på en B230 med B234-topp, 2,5liters smidd vev och lite andra hyfsade delar. Billigt blev det också, 5000kr för en motor som ser ut som ny invändigt.. Med tanke på vilket as aluminiummotorn som sitter i bilen original är så tror jag inte att den här gjutjärnsmotorn blir tyngre.. För att få motorns kopplingskåpa att passa mot transaxeln så fick originalflänset på transaxelröret kapas bort och efter lite mätande insåg jag att jag skulle få korta av det lite också, 14mm närmare bestämt. Jag ritade av hålbilden och formen på kopplingskåpans fäste mot växellådan och lämnade in min ritning till en laserskärningsfirma i Mjölby. Efter lite svarvande så fick jag en styrning mot Volvons kopplingskåpa. Passar bra.. _________________ Urban Karlsson |
||
Denna tråd skall bli kul att följa.
Vi har haft olika motor funderingar för vår 944:a. Fler bilder ifrån motorinstallationen önskas _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||
Jag svetsade fast flänset på transaxelröret så rakt jag kunde och vred det så mkt som behövdes för att Volvomotorn ska kunna stå rakt upp i motorrummet, i vanliga fall (i en Volvo) så lutar den ju en del men det vill jag inte att den ska, det ska vara gott om plats på båda sidor..
Just att motorn står rakt upp innebär ju lite nya problem. Jag måste ju tex använda ett annat oljetråg och bygga om oljepickupen men det är ju bara små detaljer.. Oljetråg från en gammal B18/B20 passar ju perfekt tex.. _________________ Urban Karlsson |
||
Jag skruvade tillbaka växellådan och transaxelröret lite provisoriskt för att se var motorn hamnade i längsled och kunna börja tillverka motorfästen..
Bromsservon var i vägen för insuget så den måste jag antingen flytta på eller helt enkelt köra utan.. Styrservo och acc är också bortrationaliserat.. På bilden står motorn bara direkt på framvagnsbalken. Det får nog bli en liten bubbla på huven för att kunna stänga den men det kan jag leva med om jag kan ha motorn ståendes rakt upp.. _________________ Urban Karlsson |
||
Jag ritade fyra plåtar som ska utgöra de större bitarna av mina motorfästen och lämnade in ritningarna till Plåtmodul i Mjölby för laserskärning. Jag skulle väl ha kunnat skära ut dem själv men det ser ju så mkt bättre ut när det är laserskuret så jag betalar gärna lite extra för det.
Sen snodde jag ihop två motorfästen som jag är ganska nöjd med.. Eftersom fästpunkterna i bilen sitter ganska långt ut så gjorde jag fästena ganska kraftiga men med lite lättningshål så blev de inte så tunga ändå Som ni ser på bilderna så fick jag dra "styrsnäckan" genom ena motorfästet. _________________ Urban Karlsson |
||
Jag köpte ett gäng rostfria böjar och ett avgasfläns och tidigt på morgonen på nyårsafton började jag smida på mitt nya grenrör och det blev faktiskt klart innan det var dags att supa till på kvällen
Det enda jag har brytt mig om är bra flöde och låg volym i grenröret, det kommer nog funka hyfsat. Gör det inte det får jag tillverka ett nytt senare. Turbon är en Garrett GT2876R som jag köpt från Airtune, specad till 470hk. Den passar mig bra eftersom jag har tänkt mig mellan 400 och 450hk med bra körbarhet.. Fästet för wastegateklockan fick byggas om en del för att det skulle gå att vinkla turbon som jag ville men det är ju små problem.. _________________ Urban Karlsson |
||
Sen tittade jag lite närmare på nya placeringen av intercoolern. Den sitter enligt mig bättre under kofångaren och med lite småfix med fronten så passade det kanon faktiskt.
Jag tänkte att jag skulle hitta en hyfsat rejäl oljekylare att sätta på intercoolerns originalplats över kofångaren istället. Om nån har en oljekylare liggande som inte är större än ca 500x170mm så är jag intresserad. Jag skulle vilja ta upp ett rektangulärt hål i fronten framför ICn också men det får jag nog låta nån annan göra eftersom jag är Fan så mkt bättre på att svetsa än att plasta.. _________________ Urban Karlsson |
||
Jag började bygga på mitt nya plenum. Jag använde mig av fragment av Volvomotorns originalinsug och svetsade ihop lite mojänger på det. Tyvärr har jag inte prylar så jag kan svetsa aluminium själv så insuget fick Samuelssons Aluminiumsvets i Skänninge svetsa och just därför bygger jag tryckrören i vanliga stålrör, då kan jag svetsa dem själv..
_________________ Urban Karlsson |
||
Jag kickade igång min gamla tigsvets och svetsade ihop båda tryckrören, de blev faktiskt ganska bra men jag är lite tveksam till att röret på högersidan får plats när jag ska bygga mina nya strålkastare..
Spjällhuset är det enda jag kunde använda från VR6an jag köpte, nån som vill köpa resten av den möjligtvis? _________________ Urban Karlsson |
||
och så här står den idag när jag lägger upp tråden här på Rejsa.
Mycket är färdigbyggt och nu återstår väldigt mycket dyra prylar som ska köpas. Bla styrsystem, bränslesystem, tändsystem och diverse annan dynga. Jag hittade dock en tryckplatta på Blocket häromdagen som jag köpte, en Sachs Sporting 655, den borde funka fint. Till den behöver jag en sinterlamell med Volvons 215mm ytterdiameter och Porschens centrum men en sån kan Dalhems fixa.. _________________ Urban Karlsson |
||
|
||
Jag har haft en tråd upplagd på 944sverige.com ett tag och blev ganska förvånad när jag faktiskt fick medhåll om att originalmotorn är överarbetad och tillkrånglad.. Men jag började få lite dåligt samvete när jag egentligen enbart pratade Volvo på Porschesidan _________________ Urban Karlsson |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944T-87/Volvo | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 28 besök senaste veckan (104909 totalt) |