Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944T-87/Volvo
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
28 besök senaste veckan (104909 totalt)
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Nu har jag hållit på ett tag med min gamla Porsche 944 men jag tar det väl från början.

Jag köpte den för några år sedan, körde med den nåt år och sen fick jag för mig att den skulle uppdateras en del. Jag plockade isär den och insåg att jag tyckte att motor och turbosystem var makalöst tillkrånglat, överarbetat och tråkigt/dyrt att trimma...sen blev bilen ståendes..

Jag funderade i ett par år och sen insåg jag att det skulle i en annan motor i den. Efter ännu mer funderande köpte jag mig en VR6-motor som skulle i bilen ihop med ett turbosystem men eftersom jag ville att motorn skulle stå rakt upp så blev den alldeles för hög och oljepumpen kom rakt över framvagnsbalken så jag kunde inte sänka den så mkt.

Såhär såg bilen ut när jag köpte den.


_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Sen började jag fundera i Volvobanor. Jag har aldrig varit nån Volvokille egentligen men Jag har ju insett att det är starka motorer som håller för att trimma en del, det finns gott om kunskap om dem i landet och delarna är förhållandevis billiga.
Eftersom jag aldrig har förstått hur en Porsche från 87 kunde säljas utan fyrventilsteknik så var det självklart att det skulle bli en 16-ventilare och jag började leta.
Väldigt fort fick jag tag i motorn som jag köpte, en marinmotor byggd på en B230 med B234-topp, 2,5liters smidd vev och lite andra hyfsade delar. Billigt blev det också, 5000kr för en motor som ser ut som ny invändigt..

Med tanke på vilket as aluminiummotorn som sitter i bilen original är så tror jag inte att den här gjutjärnsmotorn blir tyngre..



För att få motorns kopplingskåpa att passa mot transaxeln så fick originalflänset på transaxelröret kapas bort och efter lite mätande insåg jag att jag skulle få korta av det lite också, 14mm närmare bestämt.

Jag ritade av hålbilden och formen på kopplingskåpans fäste mot växellådan och lämnade in min ritning till en laserskärningsfirma i Mjölby.



Efter lite svarvande så fick jag en styrning mot Volvons kopplingskåpa.




Passar bra..


_________________
Urban Karlsson
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 458



Denna tråd skall bli kul att följa.
Vi har haft olika motor funderingar för vår 944:a.
Fler bilder ifrån motorinstallationen önskas

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Jag svetsade fast flänset på transaxelröret så rakt jag kunde och vred det så mkt som behövdes för att Volvomotorn ska kunna stå rakt upp i motorrummet, i vanliga fall (i en Volvo) så lutar den ju en del men det vill jag inte att den ska, det ska vara gott om plats på båda sidor..

Just att motorn står rakt upp innebär ju lite nya problem. Jag måste ju tex använda ett annat oljetråg och bygga om oljepickupen men det är ju bara små detaljer.. Oljetråg från en gammal B18/B20 passar ju perfekt tex..




_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Jag skruvade tillbaka växellådan och transaxelröret lite provisoriskt för att se var motorn hamnade i längsled och kunna börja tillverka motorfästen..

Bromsservon var i vägen för insuget så den måste jag antingen flytta på eller helt enkelt köra utan..

Styrservo och acc är också bortrationaliserat..

På bilden står motorn bara direkt på framvagnsbalken. Det får nog bli en liten bubbla på huven för att kunna stänga den men det kan jag leva med om jag kan ha motorn ståendes rakt upp..


_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Jag ritade fyra plåtar som ska utgöra de större bitarna av mina motorfästen och lämnade in ritningarna till Plåtmodul i Mjölby för laserskärning. Jag skulle väl ha kunnat skära ut dem själv men det ser ju så mkt bättre ut när det är laserskuret så jag betalar gärna lite extra för det.
Sen snodde jag ihop två motorfästen som jag är ganska nöjd med..
Eftersom fästpunkterna i bilen sitter ganska långt ut så gjorde jag fästena ganska kraftiga men med lite lättningshål så blev de inte så tunga ändå





Som ni ser på bilderna så fick jag dra "styrsnäckan" genom ena motorfästet.

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Jag köpte ett gäng rostfria böjar och ett avgasfläns och tidigt på morgonen på nyårsafton började jag smida på mitt nya grenrör och det blev faktiskt klart innan det var dags att supa till på kvällen
Det enda jag har brytt mig om är bra flöde och låg volym i grenröret, det kommer nog funka hyfsat. Gör det inte det får jag tillverka ett nytt senare.

Turbon är en Garrett GT2876R som jag köpt från Airtune, specad till 470hk. Den passar mig bra eftersom jag har tänkt mig mellan 400 och 450hk med bra körbarhet..
Fästet för wastegateklockan fick byggas om en del för att det skulle gå att vinkla turbon som jag ville men det är ju små problem..





_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Sen tittade jag lite närmare på nya placeringen av intercoolern. Den sitter enligt mig bättre under kofångaren och med lite småfix med fronten så passade det kanon faktiskt.
Jag tänkte att jag skulle hitta en hyfsat rejäl oljekylare att sätta på intercoolerns originalplats över kofångaren istället. Om nån har en oljekylare liggande som inte är större än ca 500x170mm så är jag intresserad.

Jag skulle vilja ta upp ett rektangulärt hål i fronten framför ICn också men det får jag nog låta nån annan göra eftersom jag är Fan så mkt bättre på att svetsa än att plasta..




_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Jag började bygga på mitt nya plenum. Jag använde mig av fragment av Volvomotorns originalinsug och svetsade ihop lite mojänger på det. Tyvärr har jag inte prylar så jag kan svetsa aluminium själv så insuget fick Samuelssons Aluminiumsvets i Skänninge svetsa och just därför bygger jag tryckrören i vanliga stålrör, då kan jag svetsa dem själv..






_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Jag kickade igång min gamla tigsvets och svetsade ihop båda tryckrören, de blev faktiskt ganska bra men jag är lite tveksam till att röret på högersidan får plats när jag ska bygga mina nya strålkastare..
Spjällhuset är det enda jag kunde använda från VR6an jag köpte, nån som vill köpa resten av den möjligtvis?




_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
och så här står den idag när jag lägger upp tråden här på Rejsa.
Mycket är färdigbyggt och nu återstår väldigt mycket dyra prylar som ska köpas. Bla styrsystem, bränslesystem, tändsystem och diverse annan dynga.
Jag hittade dock en tryckplatta på Blocket häromdagen som jag köpte, en Sachs Sporting 655, den borde funka fint. Till den behöver jag en sinterlamell med Volvons 215mm ytterdiameter och Porschens centrum men en sån kan Dalhems fixa..


_________________
Urban Karlsson
Citera
Jonas Aegher
Umeå
Här sen Okt 2005
Inlägg: 21



Bravo!
Det här projektet ska jag följa thumbs up

_________________
Jonas Larsson
Citera
SimonW
Kramfors
Här sen Dec 2008
Inlägg: 19



Har följt ditt hojbygge förut, och jag tror nog 944an kommer bli minst lika frän.

Fortsätt så. thumbs up

_________________
Simon Välivaara
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Ajaj, nu blev du flaggad i Porschekretsar!

Helt grymt bygge!


thumbs up thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Peter Landberg
Motala
Här sen Sep 2004
Inlägg: 33



Citat:

Tyckte jag kände igen det där insuget

Kul bygge!

_________________
Peter Landberg
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Roger Gustafsson skrev:
Ajaj, nu blev du flaggad i Porschekretsar!

Helt grymt bygge!


thumbs up thumbs up


Jag har haft en tråd upplagd på 944sverige.com ett tag och blev ganska förvånad när jag faktiskt fick medhåll om att originalmotorn är överarbetad och tillkrånglad..

Men jag började få lite dåligt samvete när jag egentligen enbart pratade Volvo på Porschesidan

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Peter Landberg skrev:

Tyckte jag kände igen det där insuget

Kul bygge!


Var känner du igen det ifrån?

_________________
Urban Karlsson
Citera
Peter Landberg
Motala
Här sen Sep 2004
Inlägg: 33



Spenderar mina dagar på Samuelssons i skänninge. Såg den när jag kom tillbaka från semestern

_________________
Peter Landberg
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Peter Landberg skrev:
Spenderar mina dagar på Samuelssons i skänninge. Såg den när jag kom tillbaka från semestern


Ja det förklarar varför du sett det förr

_________________
Urban Karlsson
Citera
fuggeTURBO
Skövde
Här sen Okt 2004
Inlägg: 77



Säger bara tokfränt!!!
Tycker Porschar är fina men som sagt värkar dyra och jobbiga att skruva. Men en sådan här Porsche skulle tom jag kunna tänka mig Ska bli kul att följa detta bygget!

_________________
Mikael Svensson
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Roligt projekt, trevligt motor val. Kommer följas med stort nöje

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944T-87/Volvo
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
28 besök senaste veckan (104909 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande