Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 M3 -89 (323) ban/gatbil SÅLD
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (14987 totalt)
slaup
finland (edsevö)
Här sen Aug 2005
Inlägg: 45


Trådstartare
SÅLD


hej! tomas blomström heter jag och kommer från jakobstad i finland!

tänkte jag skulle lägga upp en tråd om ett av mina bil projekt!
bygger den ilag med min bror mr.b https://rejsa.nu/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=5848
bilen är en bmw e30 m3 från grunden, men har blivit ombygd till en 323, så all teknik är 323 men karossen m3.

jag har haft bilen i några år redan, men rostlagning å inspirations brist å andra projekt har dragit ut på tiden, så förra sommaren var den första gången som jag slapp ut å rasta den på bana!

speks!
-motor 323 m20 med trimmkam å plåtgrenrör å sportsystem (martellius)
-chassi 325 stolppar omgjorda till coilover med millway delar, bilstein dämppare. fram fjädror 120 N/mm bak fjädror 180N/mm dämpparn mins jag inte nogrann data på men typ grupp n hårdhet!
alla bussningar delrin utom till krängningshämnarna! styft å bra thumbs up
-millway toplagringar
-stålomspunna bromslangar
-bromsar är ett ihopkok av vw skivor fram å e46 skivor bak, orginala ok å vanliga belägg.. ännsålänge!
-däck och fälgar, på bana slicks på hartge 8.5x17 däck 240-610-17 på gata azev 8.5x18 däck 235-35-18
-diff visco från 325 ix.. utvxl 3.64 men den skall bytas till en lamell diff om ja hittar en lämplig-
4.45 utväxlingen ligger å väntar


Uppdaterat drivlinan


m20 b25 med omslipad kam ca 288 gr

DTA P8 PRO insprutning

torsen diff me 4:45

huvudbroms syl --> bmw 750 =25mm

e36 kuggstång med servo

short shift kitt till växlingen!








framtidsplaner
- bur
-mera pulver under huven, alt m50 b25
-lamelldiff
-fräschare däck! sliksen är från -98




kommentera gärna!

mvh tomas

_________________
tomas blomstrom
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



Fin bil!

Vad är anledning/historian bakom m20 konverteringen?

_________________
Joakim Karlsson
Citera
slaup
finland (edsevö)
Här sen Aug 2005
Inlägg: 45


Trådstartare
fulingbusen skrev:
Fin bil!

Vad är anledning/historian bakom m20 konverteringen?


i finland så var det förr populärt att köpa en tysk krokkad bil å ta tekniken ur den å lägga den i en finsk hel kaross å sen lägga den finska motorn i den tyska karossen, på så sätt slapp man att betala dyra bilskatter el dyl! är ej riktigt innsatt idet men numera lönar det inte sig då skatterna har sjunkit!
min bil är omgjord -96 tror jag att de var!

iallafall så har de ti gjöra med nå skatter samt att man fick gjort tex en 316 med m3 teknik... dumt

men finska lagar å byrokrati är så.. thumbs down thumbs down thumbs down

_________________
tomas blomstrom
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



ok, där ser man

_________________
Joakim Karlsson
Citera
slaup
finland (edsevö)
Här sen Aug 2005
Inlägg: 45


Trådstartare
lägger in en filmsnutt fån i somras från kemora banan!!


och nå bilder!


här skruvar jag kylslangen som sprack.. bakom toppen.. lagom trångt

_________________
tomas blomstrom
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Jahap, här var då brorsans ena BMW.. Jag är kanske mest i-hållare och diskussions hjälp, men tack vare att jag har haft en E30 som spårade ur när det gällde motorn och sedan såldes så är det ju kul att kunna förverkliga en del ideer på brorsans när det framför allt gäller chassiet + att jag inte behöver betala för delarna!!


Kollade vad jag hade för bilder på "M3"an, men det var inga vidare... men något ändå..

här borras det med hålborr för att få ur gummit..


såga bort rästen..


rå ämnen..


fjäderbenen konverterade med millway delar, blev ju hur fint som helst! thumbs up


bort med original bussningarna. (inga bilder på de nya från millway..)


offset bussning..


audi/vw 312mm skiva..


omfräsning till 4-bult av E46 bak skiva..


Distans för att få broms-skölden och handbromsen att funka med E46 skiva och det bredare ix navet (hela bakvagnen med diff och allt är från en ix, tyvärr...)



broms kylning fram..


Kemora parkering.. (slangarna för broms kylningen provisoriskt fast tejpade)


och hur nära det var att det skulle blivit slutkört!! (bländades av solen och kom utanför banan med etta hjulparet, och sedan efter lite sladdning med båda hjulparen...) obs. det stannade före däcks vallen!

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Det var en udda konvertering, men jag förstod efter att ha läst din förklaring.
Välkommen till Rejsa! Mer e30-folk är aldrig fel.

Bromskylningen såg riktigt bra ut! thumbs up Har du själv tillverkat eller har du köpt färdigt?
Är själv på jakt efter bromskylning.

_________________
L-P Johnsson
Citera
slaup
finland (edsevö)
Här sen Aug 2005
Inlägg: 45


Trådstartare
Bromskylningen såg riktigt bra ut! thumbs up Har du själv tillverkat eller har du köpt färdigt?
Är själv på jakt efter bromskylning.[/quote]

tack!

den är nog hemgjord, har gjort den så att all luft styrs in i skivan och fläktar ut igenom den!, fungerar riktigt bra!

en halv dålig bild från baksidan!



en till

_________________
tomas blomstrom
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1963



Bromskylning är väldigt lik den turnermotorsport säljer

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=RE1547

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



AL skrev:
Bromskylning är väldigt lik den turnermotorsport säljer

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=RE1547


Price: $239.95

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



AL skrev:
Bromskylning är väldigt lik den turnermotorsport säljer

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=RE1547


Väldigt likt, men det är till M3an, inte vanliga e30. Bultdelningen passar inte.
Hade ett M3-kit från Schmiedmann innan, men sålde det vidare eftersom det inte passade på min. Synd att karva i fina grejor.
Slutar antagligen med att man får svänga ihop ett eget kit.

_________________
L-P Johnsson
Citera
slaup
finland (edsevö)
Här sen Aug 2005
Inlägg: 45


Trådstartare
elpe300 skrev:
AL skrev:
Bromskylning är väldigt lik den turnermotorsport säljer

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=RE1547


Väldigt likt, men det är till M3an, inte vanliga e30. Bultdelningen passar inte.
Hade ett M3-kit från Schmiedmann innan, men sålde det vidare eftersom det inte passade på min. Synd att karva i fina grejor.
Slutar antagligen med att man får svänga ihop ett eget kit.


det går nog enkelt att bygga sjölv o!

ja tog en pizzakartong som jag passade in och gjorde en mall som rundade skivans innsida å så måttade in fästhålen ( samma som orginal bromsskölden använder)

de större hålen är bara upphängnigshål för mallen!
bild




och på plåten svetsas en remsa som e pasligt tjock så de blir ca 2-3 mm frtitt rumm till skivan!
å så hålet för bromskylningsröret, och så svetsade jag ennu en styr plåt direkt framför inloppshålet så det inte blåser oå skivan sida utan styr luften in mot centrum!

å så spegelvänd till andra sidan!

_________________
tomas blomstrom
Citera
slaup
finland (edsevö)
Här sen Aug 2005
Inlägg: 45


Trådstartare
ett av vinterns projekt kommer ochså att vara att försöka sänka ner ratten, har någon nå bra tips på hur man gör det smidigast!??
eventult även en snabbare styrväxel och servostyrning! lagom tungt att svänga bilen med sliks





hemgjorda stolsundereden!

_________________
tomas blomstrom
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



slaup skrev:
elpe300 skrev:
AL skrev:
Bromskylning är väldigt lik den turnermotorsport säljer

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=RE1547


Väldigt likt, men det är till M3an, inte vanliga e30. Bultdelningen passar inte.
Hade ett M3-kit från Schmiedmann innan, men sålde det vidare eftersom det inte passade på min. Synd att karva i fina grejor.
Slutar antagligen med att man får svänga ihop ett eget kit.


det går nog enkelt att bygga sjölv o!

ja tog en pizzakartong som jag passade in och gjorde en mall som rundade skivans innsida å så måttade in fästhålen ( samma som orginal bromsskölden använder)

de större hålen är bara upphängnigshål för mallen!
bild




och på plåten svetsas en remsa som e pasligt tjock så de blir ca 2-3 mm frtitt rumm till skivan!
å så hålet för bromskylningsröret, och så svetsade jag ennu en styr plåt direkt framför inloppshålet så det inte blåser oå skivan sida utan styr luften in mot centrum!

å så spegelvänd till andra sidan!


Det var ungefär så jag hade tänkt att göra, men tack ändå!

_________________
L-P Johnsson
Citera
slaup
finland (edsevö)
Här sen Aug 2005
Inlägg: 45


Trådstartare
sätter in en bild, med gat däcken på!


mvh

_________________
tomas blomstrom
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Du får ursäkta mig men jag tycker bilen var fetare med banfälgarna/bandäcken på

Annars en skoj banbil du har där. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
slaup
finland (edsevö)
Här sen Aug 2005
Inlägg: 45


Trådstartare
Lillen skrev:
Du får ursäkta mig men jag tycker bilen var fetare med banfälgarna/bandäcken på

Annars en skoj banbil du har där. thumbs up


det tycker jag åxå

_________________
tomas blomstrom
Citera
slaup
finland (edsevö)
Här sen Aug 2005
Inlägg: 45


Trådstartare
en liten uppdatering!

quaife diff bästäld! så slipper jag bekymra mig mera för min dåliga visko diff!

_________________
tomas blomstrom
Citera
Icee
Finland
Här sen Sep 2004
Inlägg: 58



Trevligt bygge du fått ihop.
Är lite avundsjuk på inredingen din också

Vad kör du för tider på kemora ? Måste ju gå rätt fort med slicks. Eller kanske den är lite för svag på långa rakan?

_________________
Jonas Snickars

Bilen: http://www.garaget.org/?car=39110
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Icee skrev:

Vad kör du för tider på kemora ? Måste ju gå rätt fort med slicks. Eller kanske den är lite för svag på långa rakan?


~1.23.8.. klockat manuellt från depåmuren..thumbs up (Första gången han körde med bilen på bana!!! (andra gången på bana överlag!!))

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
slaup
finland (edsevö)
Här sen Aug 2005
Inlägg: 45


Trådstartare
jå som bror min säger!

hoppas på bätre tider i nästa sommar med ny diff! och eventuelt annan utväxling!

inredningen är nog eventuelt till salu, om jag får ett bra bud!

_________________
tomas blomstrom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 M3 -89 (323) ban/gatbil SÅLD
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (14987 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande