Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 535i -87 "den röde" -Uppdaterad, tro't eller ej!-
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (19975 totalt)
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
Så!
...nu har alla ni som skrivit i "bilder och videos"-tråden "tvingat" mig till denna lösning! (era rackare...)

Info:

Kaross:
-Utsida lackerad Zinnoberrot+klarlack.
-Undersida/motorrum skrapad och rostlagad vintern -07, målad med rostskydd och vit slagtålig färg. Samtliga lister utbytta till shadowline av tidigare ägare, stötfångare i krom blev kvar, i dagsläget utan gummilister.
-original skärmbreddare.
-Främre sandplåt byts till äldre modell för ett smärtare utseende, bakre sandplåt i glasfiber.
-Helljus borttagna.
-Eventuellt frontspoiler från Alpna B7.
-Bakspoiler från Hartge (?), ombyggd med justerbar läpp i glasfiber.
-Huv och baklucka i glasfiber/kevlar.
-Borttagen reservhjulsbalja till förmån för avgassystem och ev. framtida aerodynamik.
-INTE vita blinkers!

Chassi:
-Främre fjäderben från Sellholm/Bilstein med samma specifikation som ETCC 1982, 130Nm fjädrar.
-Bakre ben okänt (H&R?), men fungerar fint!
-Främre bärarmar med uniballs.
-Justerbara krängningshämmare från Vererra 28/20 f/b monterade i delrinbussnigar.
-Främre kränghämmarstag i rostfritt med uniballs.
-Camberplattor med uniballs, dock med för lite justermån... 25mm
-Spacerplattor under fjäderben, fäst med 10/9 bult.
-Bussningar i bakvagnsbrygga ersatta med stålhylsor.
-Stumt diffäste.
-Diffhus från 528 med 3,73:1 utväxling. nya lager rakt igenom. Ändrade rampvinklar samt nya/fler lameller resulterar i ca: 60% spärrverkan. Rekomderad Castrol olja. Arbetet utfört av Lennart på 02-depån. Original medbringare och drivaxlar 535. Modifierad bakgavel från Z3-M med specialbyggd fästplatta i rostfritt mot kaross.
-"Alla" delar i chassit är pulverlackerade eller förzinkade och monterade med nya BMW-original bultar.

Bromsar:
-25mm huvudcylinder.
-4-kolsok från e32 fram med 324/30mm skiva och pagid rs19 belägg.
-1-kolvsok bak med ventilerad skiva från 540 e32, belägg ej bestämt, men tippar på ferrodo.
-Stålspunna slangar.
-Bromsvätska ej bestämt.
-Hydraulisk bromskraftförstärkare (535 original) ersatt med vakumklocka från 520 -87.

Motor:
-original bottendel, 3,5 liter.
-Topplock portat och renoverat av stålmotor med 284 grd Dr Shrick kam.
-ombyggt grenrör från M5 e34.
-Spjällhus från m5 e34 monterade med specialgjorda matchportade adapterplattor i aluminium.
-Specialgjort plenum med fullradietrattar.
-Modifierad LMM.
-Justerbart bränsletryck och manometer i motorrum.
-Luftfilerhållare i glasfiber efter avgjutning från M5 e28.
-Allmän ommöblering i motorrum pga plenum. Original fläktkoppling ersatt med ACfläkt från e34.
-Kylartäckning i cf.

Växellåda:
-original 535i / Getrag 260. (drömmer om en CR-låda....)
-Extremt kortat växellänkage, ca 5cm mellan 1-2:an.
-Längre spak för att skona synkringarna finns i planeringen (och för att slippa växla åt besiktningspersonalen på sbp...)

Inredning:
-original golvmatta.
-Sparco Rev stol. TITAN 6-punktsbälte fäst i stag mellan C-stolparna.
-Övrig inredning inte bestämd, men hade varit kul att använda bilen som bad och äta-glass-bil-med-kompisarna också.... inte omöjligt att ett baksäte åker i alltså.

Jag köpte bilen av Jonas Götesson någon gång för länge sedan. Till en början tänkt som ett substitut medans jag renoverade min andra e28. Substitutet blev dock för roligt och renoveringsprojektet föll i glömska...
Jonas har gjort mycket jobb på bilen, och allt håller mycket hög klass! Något man kan se på den 02:an han bygger nu... Han har även hållit bra puts på bilen.

En lång vila, ett seriöst försök till återhämtning och en flytt tvärs över landet slutade i en lastbilstrailer på Helsingborgs södra infart. Bilen fick massvis med veckad plåt, jag whiplash, så ett Hans står högt på önskelistan tack vare lite sviter från tidigare frakturer...
Detta hände våren -07, och bilen revs ner och reparerades grundligt till vintern, då en pojke vid namn Viktor kom till världen. Omvärdering av tid? Jajemensann! Sommaren -08 var dock bilen rostlagad, renskrapad från underredsmassa och målad i ljusvttt! Ett garage spårades upp nära mitt jobb och projekt -få bilen på hjul- startades. Sensommaren stod den på hjul igen och en lång pappaledighet togs ut som belöning! Ett sista ryck innan jul togs dock då jag fick bra kontakt med ett par grabbar på S-Lack i Höganäs. En mycket trevlig offert skrevs, och saken var biff! Dagen innan julledigheten hämtade jag bilen och styrde sedan kosan mot föräldrahemmet! Nu återstår montering av bilen, så det är här tråden börjar...

Två bilder på nuläget:



_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Per Lidbom skrev:
Snart flyttas tråden från "bilder och videos" hit. Den tråden spårade ur lite från vad dom trådarna ska handla om... det var aldrig mitt uppsåt, så jag ber alla moderatorer om ursäkt!

Så nu har alla ni som skrivit i den tråden "tvingat" mig till denna lösning! (era rackare...) mer info kommer inom kort...


He he, gött =)

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Bert-Ola
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Inlägg: 150



Kul att få se lite inspirationsbilder här framöver.

_________________
Bert-Ola Runeson
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Ja det var väl hög tid! thumbs up

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



Fin bil! Blir riktigt fräck, klart att den ska nyttjas till bad&glass.
Mvh Christer
PS
M5-läpp i glasfiber?
DS

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
Christer Lundman skrev:
Fin bil! Blir riktigt fräck, klart att den ska nyttjas till bad&glass.
Mvh Christer
PS
M5-läpp i glasfiber?
DS


Jo, trist att sådan rolig bil bara ska stå mellan träffarna. dock blir det nog ingen M5 läpp.. kommer ju ha en originalbil med den monterad i sinom tid....

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Gytt med en byggtråd!

Upp med nån bild på härligheten, den skäms ju inte för sig

Vi ses snart i ångorna! (polyester )

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
Nu har det hänt lite på bilen igen...

Har bla börjat med mitt plenum som ligger strax ovanför prio ETT! Vill starta bilen inom kort för att kunna bocka av den punkten...
observera att plenumet INTE är beräknat på optimalt flöde/lufthastighet...
Iom att de gamla blev mos använder jag det som höll, och ersätter det som blev skrynkligt med denna bit. Att göra plastbiten tog mig ca 2 timmar, så denna gång prioriteras kort byggtid. Till vintern vill jag bygga ett nytt med lite bättre form och kanske lite ädlare material...

Men medans plasten härdar får man pilla med lite annat!

Bilen i nuläget!

oljekylare, kylare och fläkt monterad!

Pulverlackad lyktsarg med nya insatser, dessutom har jag kopplat in så jag kan använda helljuset i halvljusinsatsen iom att jag inte har heljusinsatserna kvar.

Täckskivan i kolfiber fick plats utan modifikation ovanför fläkten, det gjorde den inte förut... thumbs up

Min favoritplastrengöring! Det blir inte kladdigt och blankt, bara riktigt riktigt rent!
Före:

Efter: Rent och fint! kåpan sitter där mest för att bilen ska se åtminstone liiite original ut under huven...

Plenum...

Plenum igen. Luftfilterboxen är en avgjutning från M5e28, ser oxå lite originalaktigt ut... Nojjig inför besiktning? Jag?!

Closeup från under... undrar hur länge den är så här ren...?

Bakifrån. här saknas: bromsok, fäste till diffen (lite svetsjobb kvar), nylonbussningar till kränghämmaren. även soppatanken ska upp, men jag drog av två bultar när jag plockade ner den ...

Liten avgjutning av kåpan framför fläkten, några gram lättare...

Framsidan...


I morgon ska jag till lackeraren med resterande delar (utom front, huv och baklucka), och till helgen hoppas jag kunna stoppa i fram och bakruta.

Nu ska jag fortsätta en liten stund till, polyestern har nog härdat nu...

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Blir riktigt bra detta Per!

Sommaren 2009 kommer bli intensiv, och full med banträffar misstänker jag thumbs up

Plenumet ser kalas ut

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Kan bara hålla med Mats, ser riktigt bra ut!

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Bert-Ola
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Inlägg: 150



Per Lidbom skrev:


Jag gillar dina "lätta" fästen till bakre krängare......

Skämt åsido, det ska bli roligt att se bilen på Mantorp i maj.

_________________
Bert-Ola Runeson
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2243



Prydligt Per! thumbs up


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Det ser kanonbra ut Per. Det ska bli skoj att se denna igång igen

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
Har inte fått så mycket gjort ikväll, blev lite övertid på jobbet först men sen fick jag sätta tänderna i e28:an!

Monterade i rattstång och stol, har spacerat ner rattsången för att slippa busstuket. Sparcostolen sitter på originalunderrede men skall bytas ut till ett par smäckrare när besiktningen är utförd... Var lite svårt att få till en vettig bild på rattstångslösningen.

Har även knåpat ihop ett fäste för luftmängdmätaren så att inte hela vikten hänger i plenumet. 25 vinklar och bockningar senare satt det där med igängade insexbultar i M6. Nice! Kommer ordentligare bilder på det när plenumet är lackerat och skall monteras "för alltid"...

Plenumet ja, det har fått sin färdiga form och har grovspacklats en gång, resten får grabbarna på lacken fixa!
Locket gör jag en mall på i morgon och ber den lokala plåtslagaren klippa ut en aluplåt i lämplig tjocklek.
Dessutom ska lackgrabbarna få förbarma sig över framskärmarna, bakvingen (inte det ställbara bladet) och filterboxen som jag oxå lämnar där i morgon. Dom kommer bli SÅÅÅÅ glada!!

Tog en "extern pluspol" från en e32:a jag har ståendes. Jag har gjort ett fäste till dito som jag vill svetsa fast, saknar dock svets på mitt jobb så det har jag inte löst ännu... Någon som har en svets i närheten av Höganäs att låna ut för en sömm på 20mm?? Någon??

Lite bilder

Bakvinge (Breyton) Det ställbara bladet skall förlängas och draperas med cf.


Stol...


Spacklat plenum...


LMM-fäste i plattaluminium.


Extern pluspol med fäste i tunt plattjärn.


Pyamas på, Go natt!!

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
Jaha!

I lördags skruvades tanken upp och bränslesystemet kopplades färdigt. Kapade dessutom till min nya frontplåt som åkte med till lacken. Även avgassystemet skruvades dit innan 740in styrdes hemmåt.

Ikväll har jag hämtat dörrarna från lack och får resten förutom huv/baklucka (som jag inte plastat ännu) på fredag. Ser som vanligt mycket bra ut och jag ser fram emot att få skruva dit prylarna...

Har felsökt under kvällen varför inte spridarna inte öppnar, och har efter en timmes felsökning med Bert-ola i andra sidan luren konstaterat att det förmodligen är triggergivarna som ledsnat... I morgon beställer jag från Paulssons bil därför två nya och hoppas på ett tickande ljud i slutet av veckan... Kommer även beställa clips och skruv till skärmar och frontplåt över samma disk.

Därmed har jag tid för lite vila tills grejorna kommer, Gytt!

Kameran glömdes hemma, men bilder kommer inom kort...


Stort tack till Bert-ola igen som orkade med mina dumma frågor ikväll!

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare


Skrotet lever!!!!

Monterade ny tändlägesgivare i kväll, och nu hoppade den igång så snällt...
Plenumet har skickats till lackeraren för att lägga på grundlack (denna tidsbrist ) får tillbaka det på onsdag men då är jag lovad på andra jobb...

Har även monterat dit vänster framskärm, luftutsläpp på c-stolpar och lite lister. Det som dock tog mest tid var frontplåten. Köpt på meca och usel passform! > Vissa justeringar senare så satt den dock där...!

Kameran glömdes i sedvanlig ordning hemma, men försöker lägga ut lite bilder inom kort...


_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Per Lidbom skrev:
Så!
Chassi:
-Främre fjäderben från Sellholm/Bilstein med samma specifikation som ETCC 1982, 130Nm fjädrar.
-Bakre ben okänt (H&R?), men fungerar fint!


Vet du vad det är för dämpare fram? och vet du hur hård bakre fjädrarna är?



Kommer att bli en perfekt e28 när den blir färdig!!!

_________________
mvh
Kristian
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
Kristian Kulla skrev:
Per Lidbom skrev:
Så!
Chassi:
-Främre fjäderben från Sellholm/Bilstein med samma specifikation som ETCC 1982, 130Nm fjädrar.
-Bakre ben okänt (H&R?), men fungerar fint!


Vet du vad det är för dämpare fram? och vet du hur hård bakre fjädrarna är?


Kommer att bli en perfekt e28 när den blir färdig!!!


Tack! Det hoppas jag oxå...

-Främre dämpare är Bilstein sprint som är renoverade och "specade" efter vad Mats Kinnby och Patrik Silverstam åkt med (på den gamla goda tiden då deras effektsiffror låg under 300 pållar... )

-Bakre benen har jag ingen aning om, men vill tro jag sett ett kvitto på H&R fjädrar någonstans i den gedigna kvittohögen! (allt ligger dock nerpackat iom flytt för tillfället, men jag återkommer...)



_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
Länge sedan det var uppdaterat här...

Numer boende i Norrtälje och med bilen ståendes i Höganäs gör det svårt att jobba på bilen, ca 60 mil enkel resa... Dessutom är det omöjligt att hitta ett vettigt garage i norrtäljetrakten. Hm..

Igår sålde jag min fina M535 som jag inte sett/brukat på ett år, blandade känslor såklart men nu var jag redo att sälja. Dessutom hamnar den i riktigt bra händer vilket känns bra!

Detta frigör tid, vilket förhoppningsvis gör att jag kan jobba lite på bilen. bara jag hittar ett garage som sagt...

Nytt mål är Träffpunkt80 på grytsbergs slott den 20:e september.

På återhörande!

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Per Lidbom skrev:
Nytt mål är Träffpunkt80 på grytsbergs slott den 20:e september.

På återhörande!


19 dagar kvar du gamle sjöman

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
Mats Kinnby skrev:
Per Lidbom skrev:
Nytt mål är Träffpunkt80 på grytsbergs slott den 20:e september.

På återhörande!


19 dagar kvar du gamle sjöman












(när kommer du och hjälper mig då, unge herr sjöman... )

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 535i -87 "den röde" -Uppdaterad, tro't eller ej!-
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (19975 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande