Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 -08 | 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (12950 totalt) |
Nu börjar förvandlingen så sakteliga att ta fart. Målet med bilen är iINTE en renodlad banbil utan en vardagsbil som ska prestera bättre än originalet på bana och som ska passa MIG.
Jag tycker att originalet har för dåligt grepp, kränger för mycket och saknar lite effekt. I övrigt så är bilen underbar när man kör 8/10 men vid mer inspirerad körning så saknas det en del. objektet är en vit MX-5 2.0 sport av 2008 års modell. Än så länge är det inte mycket ändrat på bilen mer än hårdare Eibachfjädrar som även sänkt bilen 45mm och 8x18" fälgar med 225/35/18 istället för originalets 7x17" med 205/45/17. Detta har i mina ögon resulterat i en bil som ligger betydligt bättre på vägen och som har en BETYDLIGT högre greppnivå än original. JAG lider inte av den högre ofjädrade vilten iaf. Hemma ligger nu ett CAI från AEM och ett extraktorgrenrör från I.L Motorsport. Beställt och på väg är ett komplett avgassystem från engelska Larini, med racekat, fördämpare och slutburk. Planen är att detta ska på under februari och sen är det dags för nya bromsbelägg fram och bak. Per Stacke på PEAN rekommenderar XP8 fram och AX6 bak för mitt användningsområde, så det blir nog att prova dessa. Skivorna lämnar Jag tills vidare original. Nya krängningshämmare är snart också på gång, frågan är bara vilka. En del rekommenderar original RX-8, så det blir kanske dessa. Stötdämparna har Jag ägnat alldeles för lite tid åt för att ha hunnit sätta mig in i vad det är Jag söker på det området. Jag har också väldigt svårt att bestämma mig för vilka fälgar och R-däck Jag vill ha. Eller Jag vet vilka Jag vill ha men plånboken är inte lika sugen... Får JAG bestämma så blir det o.Z Superturismo och Michelin Pilot Sport Cup. Vi får se hur det blir med hjulen. Sen ser ju bilen lite snäll ut i originalutförande, eller rättare sagt VÄLDIGT snäll. En MPS front från I.L Motorsport och en bakre stötfångare från Auto Exe skulle rätta till detta och ge MINST 30hkr extra när bilen står stilla Sist men inte minst så är en licenskurs inplanerad till våren för att råda lite bot på den, antagligen, mest felande länken. under 2009 kommer Knutstorp nog att frekventeras ganska friskt och en tripp till Spa är väldigt nära en bokning i dagarna. Väl där nere vore det nog dumt att inte passera gränsen och prova på Nordslingan, även om den i dagsläget inte attraherar mig tillnärmelsevis lika mycket som Spa Francorchamps gör. |
||
Låter ju som sunda uppgraderingar att börja med. Du har inga bilder på bilen du kan dela med dig av här i tråden?
Bilder lägger du med fördel upp här på rejsas bildserver. https://rejsa.nu/forum/_upload.php
_________________ Peter Karlsson |
||
Ska försöka ladda upp lite bilder på den ikväll.
16" är det minsta man kan få på. Jag har inte bestämt mig för vilken dimension Jag ska ha. Bredden på däcken vill Jag ha till 225 iaf och då blir det svårt att hitta R-däck med liten rullomkrets i 17 och 18". Den rullar nu på ContisportContact3 och de är underbara på vanlig väg, men lär ju inte hålla många varv på bana. Ska testa Michelin Pilot Sport 2 till sommaren och se om man kan få ur ännu lite mer grepp. |
||
Hej Måns
Kul med en NC Lite spontana råd - Ta det easy med allt för stora r-däck för ban-åka, tror inte större än 16" kan behövas, vad åker de på i US ( MX5-cupen) ? Allt för tunga däck/fäljar pajar bilens känsla - Utan att veta allt om NC så sänk inte bilen för mycket pajar geometrin lätt. - Sätt på hårdare fjädrar direkt - du kommer inte att ångra dig - XP10 fram och XP8 bak funkar kanon också fast lutar mer åt banhållet då. Var nog med att rengöra skivorna när du byter till dessa belägg Hoppas vi får se dig på något race i sommar _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Jag minns iaf att jag lag brett och länge eftersom det är den absolut vackraste färgkombinationen på en NC (estetiskt vacker, dvs inte racigast, mest pokemonlik etc ) 225or på 16x8 (FD original borde väl gå att få tag på även i Sverige) skulle jag nog testat som första R-däcksuppsättning. Beroende på Rdäck kan det även fungera med 205or på 8" (Misstänker att R888 inte har så mycket emot det). NCn är ju rejält magskrapande original så alltför mycket sänkning går i princip inte (om man inte älskar att skrapa magen). Enligt ganska säker källa (diskussion runt en kniv/gaffelmodell med programdirektören 2005) ska det inte vara några allvarliga geometriproblem vid sänkning av NC'n (så länge som du då bygger hårdare chassi med dess mindre fjädring/rollrörelse). Men att räkna rollcenter etc på en multilänkbakvagn klarar ju ingen "dödlig" Det är ju bara bakre bussning på nedre A-arm fram som är lite udda eftersom den böjs (istället för att vridas som vanligt). Det blir nog väldigt knasigt med bussning i delrin eller liknande där (men perfekt för ledlager). PEANs förslag på belägg tror jag fungerar fint (om inte perfekt) som första test. Bromsbelägg har ju den goda funktionen att de tar slut (så man kontinuerligt får möjlighet att testa nya kombinationer). Det är ju bara direkta felköp som blir knas (och onödigt dyrt). |
||
|
||
Hej Josen. I USA åker de på original 17", men Jag TROR att de har gått upp i dimension till 225/45/17, men Jag KAN ha fel där.
Jag kör själv på 225/45/17 nu på vintern och gillar det inte alls. Utväxlingen har ändrats märkbart. Det känns betydligt mindre sportbil och mer "storbil" över drivlinan nu. Segdragningen verkar dock ha bättrats på lite på vissa växlar. |
||
Den gamla är godkänd med små skyltar, problemet är väl de stora hål som döljer sig bakom skylten, des om satt små skyltar har fått lägga i hålen med omlackering av fronten som följd. Kul med någon som givit sig på NC:an som banobjekt |
||
En liten uppdatering:
Jag har nu beställt bromsbelägg från PEAN Sweden, XP8 och AX6. Då Jag beställt via mail vet Jag inget om leveranstiden än. Antar att Jag får besked på Måndag-Tisdag. Jag har även varit i kontakt med Ingo som äger I.L Motorsport i Köln och jag kommer att hämta hem en ny front till bilen när Jag passerar där i slutet av Mars. Det är en av två varianter. Denna har hål för kylluft till bromsarna istället för dimljus (något som Jag definitivt kan vara utan). I övrigt är de likadana. Väl nere hos I.L så kan det vara på sin plats att köpa på sig nåt annat man inte behöver Jag tänker närmast på krängningshämmarna. Annars så går Jag mest och väntar på att avgassystemet ska dimpa ner. "Nån gång i Januari" är ju sagt men Vi får se när det kommer. det trista är att Larini är väldigt dåliga på att svar på mail, efter det att de väl fått betalt... |
||
Hallå Måns,
Ska bli spännande att följa din finslipning av MX5an. Känner jag dig rätt är detta bara början. Ser fram emot en batalj på Knutan/Spa i år. Hilsen _________________ Johan Frithiof BMW 318D 2009 nya modellen |
||
Hallå Johhny, nice att se dig här. Mycket till batalj blir det nog inte om du ska ha Z4'n kvar, du har ju inte en suck med den
Har Du kommit över nåt bra objekt än? robber, Jag har inte så mycket mer bilder att erbjuda i dagsläget. Så fort jag får hem lite grejer till bilen och de börjar att åka på plats så kommer Jag att uppdatera. Jag vill iaf ha moddarna gjorda till 25-26:e Mars då Jag ska ner till Ringen och köra, sen följer ett par helger på Knutstorp efter det. Och sen höjdpunkten med Spa 13-14 Juli Åter till bilen: Jag tror att Jag börjar med en uppsättning gula Koni. De är billiga och duger säkerligen till mig ett bra tag. Det svåra är att hitta riktiga fjädrar, alltså tillräckligt hårda. |
||
Trevligt att du lagt upp ditt projekt här
Har du kollat på H&R? de har olika hårdhet på sina fjädrar, de jag har sittandes på min åtta just nu (tills de byts här i vår) är hårdare specade fjädrar. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||
En liten uppdatering:
Efter ett telefonsamtal till Larini så har Jag fått bekräftat att avgassystemet skickas från England på Måndag, senast Tisdag, vilket förhoppningsvis gör att Jag har det i slutet ev veckan Jag har även ändrat mig angående att hämta hem en front från Tyskland, Jag beställde den från England istället och den gick iväg i onsdags eller torsdags ihop med sideskirts från ATH. Detta bör anlända i början på veckan, då MX5parts verkligen är duktiga på att expediera ordrar ATH kommer även att få stå för häcken till min bil. Först var Jag inne på AutOExe men det kostar över 20Tkr lackat på bilen och det är FÖR MYCKET!! Sen är det nya krängare och att invänta bromsbeläggen, sen kan man börja att sätta samman bilen. |
||
Riktigt kul att du hittat hit Måns med din projekttråd! Vad har frambromsarna för mått? Tänkte att med en "stor" 15" brukar det gå över även på 300mm-skivor och flytande ok, typ Slipstream eller Team dynamics pro race 1. Så slipper du åka 16", samt har lättare att hitta däck och rätt rullomkrets.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
Hallå Martin. Det var inte igår (utan snarare på Motormässan i fjol )
Ja som Du ser så har Jag oxå fastnat i träsket Jag sprang förresten på min gamla blåa 944:a MGCC's höstkörning på Knutstorp. Tala om att få en chock. Jag trodde inte att den levde längre. Riktigt kul att se att den går som banbil nu. Jag undrar om 15 går på Miatan, men man vet aldrig. Jag får kanske forska i det, även om jag inte har planerat att köra på 15" elleer ens 16" för den delen |
||
Är det 17" R-däck som hägrar? Känns onödigt tungt och onödigt dyrt. Med 15" om det går på kan du ju även labba lite med utväxlingen genom mindre rullomkrets. Det finns kanonfina fälgar för 15 från usa genom 949 racing. Eller Rota för den delen.
Min gamle 944 står avställd sedan i Linköpingstrakten pga nedslag på bromsverkan, vilket är riktigt synd då den var i ett perfekt skick när den såldes. Kanske för någon att leta upp och köpa? BWH 080. Dina första uppgraderingar är väl avstämda, men om du fastnar ordentligt så kommer du nog byta ut det mesta av det inom en två-årsperiod. Bor du kvar i olofström? _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
Rent internetforskande ger att det är ingen som verkat testa (eller lyckats) med 15". Grundproblemet är nog inte skivornas diameter utan glidokens "klumpighet".
Budgetlösningen är 16x8" från RX7 FD med 225/45-16... Möjligen skulle man kunna få dit Compmotive 15" som ju påstås vara de rymligaste fälgarna. Men 225/50-15 är ju bara lite billigare. |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 -08 | 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (12950 totalt) |