Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco RSi -75
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (26617 totalt)
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731


Trådstartare
Det börjar ta form någorlunda nu och känslan att det faktiskt är genomförbart är påtaglig.
Grundkonceptet är en VW scirocco från 75 med en mittmonterad VR6motor.
Bakvagnen är nu nuläget nära på färdigombyggd och består av:
* Framvagnsbalk från Corrado VR6
* Drivaxlar från Golf G60
* Spindlar från Golf G60
* Bärarmar från Golf CL

Bilder på kalaset finns, och kommer uppdateras regelbundet på:
http://212.214.179.144/~berglund/

Alla kommentarer, åsikter och tips är högst välkomna!
Det finns inget som inte går att göra bättre

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Häftigt! thumbs up Vad blir det för grejor i övrigt?
Dämpare, motortrim osv?
Finns det någon viktuppskattning, en scirocco ser ut som en lättviktare orginal så jag kan tänka mig att de blir ett lätt bygge?

Alltid kul att se en bild på ett vr6 block utan topp också.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ett av de fräckaste byggen jag sett!

Mkt fina delar oxå!

Får du sedan på väghållningsprylar och en bra teoretisk utgångspunkt som matchar så kommer du ha en mycket intressant körmaskin! thumbs up

Lycka till!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4690



David Berglund skrev:
* Bärarmar från Golf CL



Bärarmar från Golf II CL.....? Ser exakt ut som mina mkIV bärarmar!! Kul att man har beprövade saker.....


KANON kul projekt!!!! thumbs up

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Detta var då verklgien inspirerande.. Hoppas man får en chans att se denna i verkligheten sedan

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Fruktansvärt tufft bygge. Plötsligt ser jag en anledning att börja svetsa i min flickväns gamla ruttna Scirocco GTI -78.

Vad har du för tidsplan?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8053



För att citera en annan Scirocco-tok på detta forumet...
" Forza Scirocco !! "
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Kul med personer som ger sig på lite udda byggen!

Finns en firma nere i Tyskland som har byggt ett gäng med dubbelmotoriserade Golfar, hittar givetvis inte www'n till firman annars kanske du kunde stjäla lite teorier från deras byggen.
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731


Trådstartare
Bilen kommer att registreras med en någorlunda orginal motor..
Styrsystemet och givetvis avgassystemet kommer vara annorlunda.
Sedan om allt går väl genom omtypning etc så finns det resurser att få ut "lite" mer effekt.. Mer säger ja inte så länge

Ja har inte räknat såå noga på vikten men uppskattar att den kommer hamna runt 900kg och då är det ingen extremlättning plus att nya motorn väger mer än den gamla, dock på ett något mer fördelaktigt ställe.

När det kommer så långt byggmässigt och ekonomiskt så att dämpare ska dit så blir det custombyggda sellholms...
Fjäderbenen ibak kommer bli ganska korta då ja gärna hade sett de nya fjädertornen ytterligare lite högre upp. Men det hade inte sett bra ut för rutan.
Framvagnen blir tämligen orginal förutom bromsarna och en kortare styrväxel. Och så dämpare och bussningssats då...

Det som känns som den största utmaningen just nu är att handskas med bumpstear bak... Dels har ja lite frammåtlutad caster, återigen på grund av tvungen fjädertornsplacering. Och dels gäller det juh att få "styrstaget" att sitta perfekt uppmätt. Blir nog till att ta till experthjälp där.

Bärarmarna samt motorbalken som sitter monterad på de tidiga bilderna kommer från en skrotad golf cl som står hemma.. Den nya balken som sitter på de senare bilderna har min Corrado fått plikta för att bygget inte skulle bli stående i jakten på en annan.

Premiären e planerad först till sommaren 2005...
Dels pluggar ja på vinterhalvåret och det blir inte myckt gjort när man bara åker hem nån helg ibland.
och dels har ja inte pengar till de stora dyrgriparna som dämpare och så förren Corradon är såld, efter nästa sommar.

Kul att det uppskattas!
Förhoppningarna är juh att den ska gatreggas men går det inte så kommer den ändå finnas att beskåda på kinnekulle så fort tillfället ges.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Johan Carlsson
Åland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 119



Hej!

Mycket intressant bygge måste jag säga! thumbs up thumbs up thumbs up

Kan du berätta lite om bromsarna som var på bilderna?
Är det ett färdigt kit du köpt eller ngt hemmbyggt?

Jag håller på att uppgradera bromsarna till min Golf G60 och undersöker vad det finns för möjligheter till flerkolvsok.

_________________
Johan Carlsson
Golf G60

Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731


Trådstartare
Johan!

De här bromsarna passar som handen i hansken på din bil..
Det är nämligen samma spindlar på Seat Ibiza Cupra R -99 som de kommer ifrån.
Alla delar kommer därifrån utom 4 av bultarna som ja använder G60 orginal.. De kostar nämligen 17kr styck till skillnad mot 300kr styck som Seat modellen kostar. Och enda skillnaden är att G60 är 4mm längre så vitt jag vet.

Här följer artikelnumren på sakerna du behöver och priset är juh faktiskt riktigt trevligt!
Bara att gå till närmaste SeatÅF och förhandla fram ett bra pris på hela paketet!

6KL 615 123 = Vänster OK 1338 + moms = 1672
6KL 615 124 = Höger OK 1338 + moms = 1672
6KL 615 421 = adapter 235 + moms = 293 (x2)
6KL 615 301 = skiva 940 + moms = 1175 (x2)
6KL 615 141 = bult 106 + moms = 138 (x4)

Summa 5450 + moms = 6830

Sedan tillkommer bulten från G60 som ja antar att du redan har..
Annars är det N 907 085 02 (4st)

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Johan Carlsson
Åland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 119



Låter kalasbra.
Ytterligare en fråga, vad är det för storlek på skivorna?

_________________
Johan Carlsson
Golf G60

Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Johan Carlsson skrev:
Låter kalasbra.
Ytterligare en fråga, vad är det för storlek på skivorna?


Det är 305mm skivor.

_________________
// Jani Hast
Citera
Johan Carlsson
Åland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 119



Jani Hast skrev:
Johan Carlsson skrev:
Låter kalasbra.
Ytterligare en fråga, vad är det för storlek på skivorna?


Det är 305mm skivor.


Tackar för det!

_________________
Johan Carlsson
Golf G60

Citera
John Ingemarson
Lidköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 66



Som en ferrari, fast grymmare

Helt klart ashäftigt

Kan bara önska lycka till!!!

_________________
Be that machine that works in your hand
<- Blir den klar?
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731


Trådstartare
David Berglund skrev:
Johan!

De här bromsarna passar som handen i hansken på din bil..
Det är nämligen samma spindlar på Seat Ibiza Cupra R -99 som de kommer ifrån.
Alla delar kommer därifrån utom 4 av bultarna som ja använder G60 orginal.. De kostar nämligen 17kr styck till skillnad mot 300kr styck som Seat modellen kostar. Och enda skillnaden är att G60 är 4mm längre så vitt jag vet.

Här följer artikelnumren på sakerna du behöver och priset är juh faktiskt riktigt trevligt!
Bara att gå till närmaste SeatÅF och förhandla fram ett bra pris på hela paketet!

6KL 615 123 = Vänster OK 1338 + moms = 1672
6KL 615 124 = Höger OK 1338 + moms = 1672
6KL 615 421 = adapter 235 + moms = 293 (x2)
6KL 615 301 = skiva 940 + moms = 1175 (x2)
6KL 615 141 = bult 106 + moms = 138 (x4)

Summa 5450 + moms = 6830

Sedan tillkommer bulten från G60 som ja antar att du redan har..
Annars är det N 907 085 02 (4st)


Skulle vilja tillägga en sak angående bultarna..
Det visade sig vid montering att G60n's bultar var liiiite för långa samt att skallen är på gränsen till för stor för att en normal hylsa ska gå på.
Antar att de som är tänkta för Seaten är Insex.

Detta gör inte att de är obrukbara men för att tjäna den där tusenlappen får man vara beredd att ta av en mm eller två i smärjeln. Och angående bultskallen så gick det problemfritt för mig med en tändstifthylsa istället för standard hylsa.

Hemsidan uppdateras i vanlig ordning efter varannan veckas garagehelg

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Blir lika imponerad var gång jag kikar på projektets framsteg! Inser även varje gång hur ruskigt centralt placerad i handen min tumme är relativt din...
Jag håller fortfarande på med "den gröna". thumbs down
Ska dock försöka ge dig en match på kullen när "den röda" är klar!

Hoppas att det ordnade sig med drivaxeln på golfen!
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4690



David Berglund skrev:
De här bromsarna passar som handen i hansken på din bil..
Det är nämligen samma spindlar på Seat Ibiza Cupra R -99 som de kommer ifrån.



Vet du vilka diametrar som kolvarna har på dessa ok?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731


Trådstartare
zeddie skrev:
Blir lika imponerad var gång jag kikar på projektets framsteg! Inser även varje gång hur ruskigt centralt placerad i handen min tumme är relativt din...
Jag håller fortfarande på med "den gröna". thumbs down
Ska dock försöka ge dig en match på kullen när "den röda" är klar!

Hoppas att det ordnade sig med drivaxeln på golfen!


Det löser sig med axeln, dock tyvärr inte förren till helgen då jag får skruva loss den själv från den gamla röda golfen.

och angående kullen så har du redan bevisat att du kan åka riktigt fort även med en mindre modifierad bil så jag tror nog du kommer ha mig i backspegln ändå


ThomasT skrev:

David Berglund skrev:

De här bromsarna passar som handen i hansken på din bil..
Det är nämligen samma spindlar på Seat Ibiza Cupra R -99 som de kommer ifrån.




Vet du vilka diametrar som kolvarna har på dessa ok?


Min fältmässiga mätning visade 35mm på alla 4 kolvarna men sen hörde jag av någon att det ska vara olika diametrar på varje kolvpar.
Ska bekräfta detta när ja kommer hem och uppdaterar då...

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



Vad är det för tjocklek på bromsskivan ??

Blir ju lite sugen på sådana bromsok..

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Ascona 400 skrev:
Vad är det för tjocklek på bromsskivan ??

Blir ju lite sugen på sådana bromsok..


Skivorna är 28 mm tjocka.

_________________
// Jani Hast
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco RSi -75
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (26617 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande