Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx s13 -89 RIP
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (47126 totalt)
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Nu lägger jag krutet på den här bilen medans jag har ett uppehåll i mitt andra projekt: BMW 230i -86 -Utklädd Volvoturbo
En given målsättning är att köra snabbare än BMW:n i Superstage.

Här är planen vad jag vill få gjort i år och hur långt jag kommit:

Förklaring:

[X] Klart
[/] Finns, skall bara skruvas dit/fixas
[ ] Planerat

Motor:

[X] 444cc spridare
[X] Svarvad LMM
[ ] Steg 2 chip
[X] Öppet filter
[/] Volvo 740 Kylare
[/] Volvo 740 Intercooler
[/] Elfläkt
[X] oljekyl med filterflyttare
[X] Bränslepump Walbro 255 l/h
[/] Avgaskam på insugssidan
[ ] Kamremsbyte
[X] Fläktremsbyte
[X] 2,5" avgassystem
[X] Hårdare motorkuddar
[/] Motordämparstag, byts efter IC, nuvarande IC-rör är i vägen.
[X] Fixa minimal läcka på oljereturen från turbon
[X] Nya tändstift, BCPR7ES
[X] Bättre strömmatning med relä till bränslepumpen


Transmission:

[X] Byta växellådsolja
[X] Shortshift
[X] Kaaz DBN2620 1,5w lamelldiff
[ ] Hårdare växellådskuddar


Väghållning:

[X] D2 Coilovers med 3D-lagringar för att kunna få mer caster.
[X] Whiteline ställbara krängningshämmare, gjorde riktigt stor skillnad. Till det bättre alltså.
[X] Nya bussningar till "tension-rods", stag som främst håller ordning på caster framtill.
[X] Subframe Collars, brickor som låser subframen bak, gjorde stor skillnad.
[X] Toyo Proxes R888 205-50/15, jag har de liggande från min BMW, annars hade jag letat lite till efter bredare fälgar och satsat på 225:or.
[X] Fondmetall-fälgar från Honda Accord, 15x7".
[X] Övre fjäderbensstag fram/bak
[ ] Nedre fjäderbensstag fram/bak, bygger troligtvis något eget om jag inte dyker på något.
[ ] Ställbara stag i bakvagn, ev. även fram om jag får fatt på något kit.


Bromsar:

[/] Bromskylning fram
[X] Greenstuffbelägg fram, de fanns på hyllan
[X] Ny bromsvätska
[/] Kolla varför ABS:en inte fungerar
[X] Kolla över bakbromsarna


Kaross/Inredning:

[/] Lättning, pågår och har rensat bakifrån fram till och med baksätet.
[ ] Flytta bak batteriet.
[/] Flytta bak spolarvätskebehållaren.
[/] Byta baklucka till en jag har lagat upp, ska sätta i plastruta och ev. montera vinge.
[X] Snabbare ratt
[ ] Snap-off, delvis för att få bak ratten lite till, delvis för att lättare komma i och ur bilen med framtida bur och riktig stol.
[X] GA Lindberg Stol
[X] Larm, j*vla tjuvar, jag tynger ner bilen för deras skull...
[X] oljetempmätare
[X] Laddtrycksmätare
[ ] oljetrycksmätare

Övrigt:

[ ] Hjulinställning, letar runt efter vad andra kör på för att ha som utgångsvinklar.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Jag tänkte skrämma liv i ett gammalt projekt genom att få ihop en fungerande motor. CA18DET, som sitter i de bilarna original. 1,8l, 16v och turbo.
Den satt i min Nissan Sunny GTI -87 och när jag var och körde på Mantorp blev bilen plötsligt trött och lät som en diesel, knackade ordentligt. Det hände för 3,5 år sedan och bilderna i detta inlägget är lika gamla.

Det visade sig att 1:ans vevlager gått åt skogen helt och tagit med sig veven som fick skapliga repor och blev bra skev av värmeutvecklingen. Detta var pga att det var blott 1 liter olja kvar i motorn. Det är ett mysterium i sig eftersom jag kollade oljan innan jag åkte hemifrån och även när jag anlände till Mantorp.
Normalt rasar ju dessa motorerna av att oljetempen sticker iväg, men det var inget problem med denna motorn som hade 90-105 grader.

Såhär grannt blir det i tråget då.


Gammal bild, men status är ungefär detsamma ännu. Dock nytt garage.


Den vänstra motorn lyftes ur 200:an och den högra är den rasade som nu får lite vård.


Gott om plats i Sunnyn för motorn.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Nog om det gamla, nu är motorn nerplockad i beståndsdelar och renoveringen påbörjad.
I dagsläget håller jag mig till motorn och fokuserar på det. Eventuellt sticker jag imellan och bygger en karossvagga om kompisen får tid att hjälpa till.

Blocket är borrat och o-ringat för att klara lite mer ihop med originalpackning.

Smidda kolvar från Venolia ligger och väntar ihop med Total Seal kolvringar och ARP kolvbult.

Vevaxel har jag fått fatt på en fin och oslipad begagnad. Det ligger även en nyslipad i verkstaden.

Apex Performance smidda H-profil stakar.

Ram- och vevlager från ACL.

Insugskamaxel från CA16DE, den motsvarar ungefär en avgaskam.

Jättefult hemmabyggt grenrör, kanske skall förses med ny fläns mot toppen och användas ihop med en TD04HL-16T#7 och en lika ful downpipe.

original insug

444cc(@3,5bar) spridare från Skyline.

Svarvad LMM

Intercooler skall införskaffas (300x600x76mm) då den som var tänkt sitter på BMW:n.

Kylare från S/V70 med inbyggd värmeväxlare för oljan och tillhörande elfläkt.


Nu ska jag ta tag i att beställa lager och packningar. Jag tror det blir packningssats från Mekonomen, toppackning från Nissan och ACL lager.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Fick shoppat loss lite, det blev ett par impulsgrejer också:

Whiteline ställbara krängningshämmare fram och bak.


Apex Performance smidda stakar med ARP-bult.


Nissan OEM Gasket Kit S13 CA18 CA18DET.


ACL Duraglide Ram- och vevlager.


och för att visa att det inte går fortare med stuprör med 6" japsdämpare har jag köpt ett begagnat 2,5" rostfritt Forza som ligger och väntar på bussgodscentralen.


_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Kopplingskit från Xtreme Clutch:

Cromemoly svänghjul som väger 6kg istället för originalets 12kg.


Tryckplatta 800kg, ca 60% hårdare än original.


6-puckad fjädrad sinterlamell. Det kan se ut som 5 puckar på bilden men det är en synvilla.


Kaaz 1,5 vägs diffbroms.


Sedan har jag fått fatt på kompletta fram- och bakvagnar med nya Powerflex-bussningar, det kan bli att jag byter ut ett par av bussningarna redan innan montering, det känns som att subframe-bussningarna skulle vara lite hårdare bla.

Stötdämparna är fräsha original med okända sänkfjädrar. De kommer att bytas ut när tillfälle dyker upp. Jag hade tjusiga coilovers från Apex Performance med trevligt hårda fjädrar men de blev stulna när vi hade inbrott i garaget för länge sen.

Just nu fräschar jag upp och inreder en liten motorverkstad, det är på tok för dammigt i den vanliga verkstaden som är kombinerad med en träavdelning. Så motorn får bo i en inredd 10-fotscontainer, det kommer bli en alldeles utmärkt arbetsplats. När det är färdigt tänkte jag ge mig på motorn. För övrigt har inte delarna till motorn anlänt än.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Seriöst bygge thumbs up

Svänghjul på 18kg Trodde Clions var tungt med 5,3kg?! Vad brukar ett svänghjul väga?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Dignell skrev:
Seriöst bygge thumbs up

Svänghjul på 18kg Trodde Clions var tungt med 5,3kg?! Vad brukar ett svänghjul väga?


Tackar! Bara byggandet kommer igång snart så...

Jag snurrade ihop vikterna lite förut, 18kg är med kopplingen, svänghjulet väger 12kg. Men jag har hållt i ett svänghjul från personbil på 20kg+.
5,3kg är inte bra, då finns det inget större utrymme för vidareutveckling.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Niklas Rosell skrev:
Dignell skrev:
Seriöst bygge thumbs up

Svänghjul på 18kg Trodde Clions var tungt med 5,3kg?! Vad brukar ett svänghjul väga?


Tackar! Bara byggandet kommer igång snart så...

Jag snurrade ihop vikterna lite förut, 18kg är med kopplingen, svänghjulet väger 12kg. Men jag har hållt i ett svänghjul från personbil på 20kg+.
5,3kg är inte bra, då finns det inget större utrymme för vidareutveckling.


Hehe jorrå jag ska byta till ett på 3,7kg vars det lider.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Dignell skrev:
Niklas Rosell skrev:
Dignell skrev:
Seriöst bygge thumbs up

Svänghjul på 18kg Trodde Clions var tungt med 5,3kg?! Vad brukar ett svänghjul väga?


Tackar! Bara byggandet kommer igång snart så...

Jag snurrade ihop vikterna lite förut, 18kg är med kopplingen, svänghjulet väger 12kg. Men jag har hållt i ett svänghjul från personbil på 20kg+.
5,3kg är inte bra, då finns det inget större utrymme för vidareutveckling.


Hehe jorrå jag ska byta till ett på 3,7kg vars det lider.


Helt rätt! thumbs up


Nu börjar det ta sig med verkstaden, 90% färdigmålat och givetvis är färgen slut. Det blev en ljusgrå färg som nästan är vit. Smilla hette kulören.
Inhandlade ett bord för 100:-, mina egna passande gamla bord slängde jag i somras i den allmänna röjningen. Chef kontorsstol från Jysk beställd.
Pysselhörnan börjar likna nåt.


Det som är kvar är det sista med målningen, el skall dras, handtaget till porten skall åtgärdas, någon liten hylla ovanför arbetsplatsen och garagestereo skall installeras. Sedan kan byggandet påbörjas. Packningssatsen skickades från USA i fredags så den har inte kommit heller och vevstakarna har inte skickats från england så det känns inte som det är någon brådska än.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Sådär, då har alla delar kommit så det är bara att sätta igång.
Från höger till vänster:
-Toppdeckat, o-ringat och borrat block, skall rengöras.
-ACL ramlager.
-oslipad vevaxel, skall kontrollmätas så den är rak.
-ACL vevlager.
-Apex performance H-profil stakar med ARP-bult.
-Venolia smidda kolvar.
-Total seal kolvringar.
-Småputsat original topplock, skall rengöras.
-original avgaskam
- Insugskam från CA16DE (Sunny GTI -87, N13)


Började lite lätt med att göra iordning oljetråget och pickupen för att bli av med gamla metallspån.


Tvättat i diesel och riktigt hett vatten.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Jag kikade lite på kolvarna och stakarna idag och tyckte kolvbulten gick lite trögt i bussningen i vevstaken. Visserligen hade kolvbulten legat inomhus medan staken förvarats i kallförrådet. Skall prova när temperaturskillnaden jämnats ut och med lite olja och jämföra med originaldelarna och se så det är ungefär lika, annars blir det till att brotscha hålen.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
THR
Huddinge
Här sen Aug 2008
Inlägg: 5



Härligt projekt!

Hoppas avgaset kommer till nytta lät gött på förra ägarens bil fast då var det juh en annan motor

Så sugen på att sätta ihop motorn nu när jag ser alla dina bilder

_________________
Patrik Johansson
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
THR skrev:
Härligt projekt!

Hoppas avgaset kommer till nytta lät gött på förra ägarens bil fast då var det juh en annan motor

Så sugen på att sätta ihop motorn nu när jag ser alla dina bilder


Tjena!

Ja min lät mycket bättre med moddat originalsystem än Motoriasystemet jag hängde dit så jag vart sugen på mindre igen med vassare ljud och mindre vikt!

Jag blir också sugen på att sätta ihop motorn, man ser verkligen fram emot de stunder man får över till att pyssla i verkstan!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Nu är det så att jag är benägen att hitta nya intressanta projekt mitt uppi allt, vi fick en stygg elräkning så jag åkte och handlade en luft/luftvärmepump, lånade vacumpump och fick installerat den. Inget ROT-avdrag då, men det blir ju billigare ändå. thumbs up
Förutom en förhoppningsvis trevligare elräkning så blev det riktigt behaglig värme jämfört med våra direktverkande elradiatorer.

På bilfronten har jag fått kollat upp hur det var med kolvbult och bussningen i vevstaken där jag tyckte det trögade och nu när de hade samma temperatur gick kolvbulten mycket lättare och jag har fått en bättre vetande att kika på det för säkerhets skull. Så det är fritt fram, väntar bara på att få jämfört stakarna med en kompis, han har köpt Sten Parner och de verkar väldigt lika.

En annan rolig sak som har hittat hem som skall underlätta att åka till och framförallt från banträffarna är den här godbiten:


Lite kärlek här och där så ska den nog fungera alldeles utmärkt, lastar 1450kg.
Elvinschen saknar relä mm. men är provkörd så den skall nog fungera. Jag tyckte den såg ut att vara i minsta laget men det ger sig.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Kul att du har en projekttråd om denna bilen också, det är bara jag som inte lyckats se den för än nu..

thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Nisse977 skrev:
Kul att du har en projekttråd om denna bilen också, det är bara jag som inte lyckats se den för än nu..

thumbs up


Javisst! Förhoppningen är att jag ska komma en bit på väg innan jag får klart med bygglov för garaget, men det känns tight. Beror helt på kommunen och hälsa/miljö som ska ta beslut.
Hade varit kul att få den rullande någon gång i slutet av sommaren och i någon form köra superstage åtminstone, men garaget går först så jag satsar på lång sikt i första hand. Helt kass att ha 5 mil till garaget som bilen står i.

Vi hade städdag i garaget i söndags, men jag har inte varit där sedan förra städdagen och har följdaktligen inte kunnat stöka till det så jag var inte där då heller. Känns väl lite dumt att jag inte åkte dit, men har jag inte tid att åka dit och skruva heller så...

Nu vet du vem du kan terrorisera om bilen din skall flyttas igen.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Ja den där kanske man skulle ta å låna när jag ska köra upp bilen till PPF för mappning. De har inte sprängt några motorer under mappning ännu, men man vet ju aldrig vad som kan gå fel.

Hur är det med oljetrycket på de där Nissanmoterna? Är det inte nått strul som gör att vevlagren skär? Kanske nått du tänkt fixa? Läste att man kunde ha nån oljecatchtank till dem osv

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Största problemet är att motorn bara rymmer 3,5 liter olja och att värmeväxlaren som kyler oljan inte brukar fungera något vidare. I motorvägsfart++ sticker fort oljetemperaturen till 130-140 grader (och mer) om man inte passar sig, även då bilarna är helt orginal.

Riktig oljekyl och då även mer olja så brukar det inte vara några bekymmer. thumbs up

Det andra jag läst är att oljan inte letar sig tillbaka till tråget och på ett fåtal extrembyggen har de då gjort ett par utvändiga returkanaler för oljan med ett par rör ifrån bakkant på toppen ner till tråget. Det är en sak jag ska kika på, men de allra flesta kör utan och utan problem.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Satt just och knåpade på en "Att-göra-lista" inför sommarens träffar.
Eftersom jag är mitt i ett garagebygge har jag inte prioriterat att skruva på bilarna, dock fick jag ett svårt abstinensanfall i vintras och behövde något roligt bakhjulsdrivet att rasta på isen. Det blev en 200 sx s13 till... Köpte mig en billig, original, men ok maskinellt och undertill.
Tanken från början var att ha den på isen och sedan som lite roligare bruksbil över sommaren. (och kanske uppgradera lite smått...)

Tyvärr var det någon annan som också behövde bilen och stal den utanför mitt jobb.

För att göra en lång historia kort hittades den efter ett par veckor, startade inte, blev inlöst, jag valde en lägre ersättning och behålla bilen, bytte pump, filter, spridare och tömde tanken så gick den fint sen. Det var något klet i tanken, verkade vara något frätande...
Jag hann gå igenom precis hela elsystemet eftersom jag var inställd på att det var något där som var kass eftersom spridarna var knäpptysta när jag testade dem. Nu vet jag att täta spridare är tysta.

Jag tröttnade på läget och tänkte att det inte var någon idé att ha den som bruksbil, det får bli en räser till. Dessutom hade den mindre rost och ingen taklucka som min andra är begåvad med. Gamla karossen som är ganska illa kexchokladangripen kommer att få donera vitala organ till min nya och så snart garaget är inflyttningsbart kommer den troligen plockas ner helt i delar.

Det blir första bankörningen 16 juli på Kinnekulle med Nissan owners Group Sweden. Utgångsläget är en s13 original och jag har en tanke att köra mycket och skruva lite i sommar. (Lycka till med en s13...)

Jag tror bestämt jag kommer ta mig under 1:30 i superstage i september. Enda frågetecknet är egentligen r-däcken som är lite smala.
Den känns redan kanon på vägen med tokgamla 225-45/17 gatdäck på. (Gamla för 5 år sedan...)



Bilen vid inköp.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare

Fälgarna, nyhämtade.


Uppfräschade och nylackade i titangrå.


Smutsig bil med transportfälgarna på. Tjusigt med fyra nyanser av rött.

Idag blev däck och fälgar inlämnade till däckgubben, svarvad LMM monterad och lite mer rensat i kupén.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare

Fick hämtat en uppsättning coilovers idag.


Borde göra lite nytta jämfört med gamla originaldämpare med ganska gamla Jamexfjädrar.


Monterat bak, här syns även mellanläggen i aluminium som låser subframen.


Framtill är lagringarna direkt osmidiga, man får skruva isär alltihop för att kunna justera, jag blev förvarnad av Patrik på Street Performance. Är nöjd ändå eftersom jag iallafall kan justera det jag vill.


Monterat fram, även den justerbara krängningshämmaren syns.


Resultatet, gjorde bara en grovjustering av höjden.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx s13 -89 RIP
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (47126 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande