Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 -93
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (22647 totalt)
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Jag gjorde som alla sa, jag köpte mig en färdig bil förra gången. Det var bra, jag kunde rejsa helgen efter...men man måste greja lite i garaget också...
Så jag köpte mig en 325:a i sedanskrud. Att det blev en 4dr var ingen slump utan helt enkelt för att den är lättare än coupé. En hel del faktiskt om man tittar ur listan.

Planen är i alla fall att köra BMW-Cup klass Special med denna bil 2010. Sedan kan planer ändras, jag vet inte hur många gånger jag ändrade min förra e36 innan det till slut blev vagnboksbil.

Under helgen har karossen rensats. Nästan all asfaltsmatta är borta vilket inte är ngt vidare kul jobb.
Rörhög från Finess har handlats. Har än så länge bara ställt in huvudbågen men passformen på denna verkar mycket bra. Betydligt bättre än i den förra bilen. Efter vad Finess själva sa så har de ändrat mallarna en hel del sedan de övertog bockandet av Gunnarsjö. Vis av förra bilens burbygge har jag handlat både portopover och rörbock men om det fortsätter så här bra kommer de inte att behövas.

Nu ska buren in och jag ska registreringsbesiktiga bilen med buren framåt vårkanten.



_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Jani
Eskilstuna
Här sen Sep 2004
Inlägg: 227



Kul att nån orkar thumbs up

_________________
Jani Tauriainen
Bmwsc#476
Bmw 330 M e36:a
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Det finns en massa böcker inom ramen för socialpsykologin som sannolikt skulle förklara ett och annat. Men för oss som inte tänker analysera det vidare så är det bara att önska lycka till. Eftersom att du har gjort det förr kommer du ju dels att göra det både snabbare men säkert också ändå bättre.

Håll oss briefade, Markus. Även om målbilden ändras lite längs vägen så vill i alla fall jag hänga på och drömma med!

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Ja, jäklar
Lycka till Markus!

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235



Kul!
Roligt med nya projekt även färgen känns bekant
Denna ska följas då jag själv har lite tankar och ideér, insperation är alltid bra.
/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1189



Det kryllar av E36 projekt på Rejsa nu !

Verkar komma i vågor , först var det Alfa 75 TS alla skulle ha , sedan E30 318iS och nu är det mest E36 byggen!

Mer spec på motorval , väghållning osv önskas! Denna tråd kommer absolut att följas !

Med vänlig hälsning

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



kämpa på Marcus!
Inget mesande denna gång att du skall försöka kombinera en racebil med gatbil. Du har ju köpt bil med drag & släp nu
Bra plan, att vinna modifierad 2009 och sedan special 2010

_________________
Patrik Skoog
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



det var ingen dålig skilland i viket heller mellan cupé & sedan runt 110 kg iofs utan dörrar
men ändå borde ju bli minst 80kg du sparat in thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Jonatan_M535
Lindås
Här sen Dec 2007
Inlägg: 24



Michael Bäck skrev:
det var ingen dålig skilland i viket heller mellan cupé & sedan runt 110 kg iofs utan dörrar
men ändå borde ju bli minst 80kg du sparat in thumbs up


Varför är en sedan lättare än en coupè? det får jag inte till att gå ihop?

_________________
Jonatan Martinsson

BMW M535i-85, BMW 540i/6-97, BMW 3,0Si, BMW 520i-92
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Jonatan_M535 skrev:
Michael Bäck skrev:
det var ingen dålig skilland i viket heller mellan cupé & sedan runt 110 kg iofs utan dörrar
men ändå borde ju bli minst 80kg du sparat in thumbs up


Varför är en sedan lättare än en coupè? det får jag inte till att gå ihop?


På en tomkaross av en sedan så sitter ju sidokrockskyddet i dörrarna som inte räknas med i en tomkaross.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Hoppas tråden kan ge inspiration för någon. Häng med på resan mot en brutal bil!
Fast nånstans kommer givetvis ekonomin sätta gränser...

Putrix:
Visst ska jag försöka vinna båda klasserna men samtidigt måste man vara realistisk. Och det tycker jag att jag är även om det kan skena iväg lite ibland... Att vinna en klass och särskilt specialklassen är definitivt inte gjort i ett nafs.
Rent hypotetiskt:
OM mina körfärdigheter SKULLE duga till det så är det allt det där med set-up på bilen och så...
Där är jag ingen vinnare direkt!
Detta är inte tänkt att bli nån kompromiss, tvärtom, jag ska löpa linan ut. Anledningen till att jag vill regga med bur är för framtiden. Kanske vill man trappa ner och bara leka trackdays och så igen.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Jonatan_M535 skrev:
Michael Bäck skrev:
det var ingen dålig skilland i viket heller mellan cupé & sedan runt 110 kg iofs utan dörrar
men ändå borde ju bli minst 80kg du sparat in thumbs up


Varför är en sedan lättare än en coupè? det får jag inte till att gå ihop?


På en tomkaross av en sedan så sitter ju sidokrockskyddet i dörrarna som inte räknas med i en tomkaross.


Räknar med att bli ganska mycket lättare eftersom krockskyddet i dörrarna kapas ur. Detta är ju möjligt då buren ger sidokrockskyddet som behövs. Och buren är ju lika tung oavsett coupé/sedan. Kanske hade man kunnat kapa bort en del av sidoförstärkningarna i Coupekarossen också men jag misstänker att man då behöver ha bort bakskärmarna som Niklas Sandström har gjort på GTR:en??
Finns en e36 sedan i cupen med sexa i som väger ca 1030 utan förare. Mums!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Markus97 skrev:
Räknar med att bli ganska mycket lättare eftersom krockskyddet i dörrarna kapas ur. Detta är ju möjligt då buren ger sidokrockskyddet som behövs. Och buren är ju lika tung oavsett coupé/sedan. Kanske hade man kunnat kapa bort en del av sidoförstärkningarna i Coupekarossen också men jag misstänker att man då behöver ha bort bakskärmarna som Niklas Sandström har gjort på GTR:en??
Finns en e36 sedan i cupen med sexa i som väger ca 1030 utan förare. Mums!


Jo det sitter en hel del dubbelplåt och förstärkningar i karossidan framför bakhjulet på en coupe, jag har dock inte tagit bort nån plåt där på min. Min coupe vägde nybyggd utan förare och tom tank 1070kg med 50/50 viktfördelning. Men den gick knappt att köra då, det slirade bara hela tiden. Som jag har kört i sommar har den legat på ca 1230kg utan förare med 43/57 i viktfördelning.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580



ännu ett e36 projekt, underbart ser ju ut som att du fått en bra början på detta projekt..

måste bara fråga vad finess tar för buren? är själv på jakt efter bur till mitt framtida projekt... PMa om du vill...

jobba på

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Racetec skrev:
ännu ett e36 projekt, underbart ser ju ut som att du fått en bra början på detta projekt..

måste bara fråga vad finess tar för buren? är själv på jakt efter bur till mitt framtida projekt... PMa om du vill...

jobba på


5000:- står det väl på finess hemsida om jag inte minns fel
vad man får med då syns på hemsidan vill man ha mera rör så kostar det per meter

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580



Michael Bäck skrev:
Racetec skrev:
ännu ett e36 projekt, underbart ser ju ut som att du fått en bra början på detta projekt..

måste bara fråga vad finess tar för buren? är själv på jakt efter bur till mitt framtida projekt... PMa om du vill...

jobba på


5000:- står det väl på finess hemsida om jag inte minns fel
vad man får med då syns på hemsidan vill man ha mera rör så kostar det per meter


okej! jag var där inne och kikade lite men hittade inget pris, får väl skicka ett iväg ett mail och se vad dom har att komma med

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962



Tjena Markus,

Du verkar ha en enorm tillgång av både energi och tid så känner du att du är sysslolös någon gång så är du varmt välkommen till mitt garage när som helst, för där har inte mycket hänt sedan i oktober

Min E36 Coupe väger ca.1115kg tomvikt vilket inte är så tokigt. Och med tanke på att jag inte kapat bort en enda bit plåt någonstans i bilen, har kvar alla rutor i glas, delar av fönsterhissarna, dörrar i plåt, krockskydd i dörrar, stora bromsar, reservhjulsbalja, huvgångjärn, gasfjädrar, huv och lucka i plast men med ramar, original (tung) front och bakspoiler m.m. så torde det inte vara några större problem att komma ner en bra bit under 1100kg om man skulle vilja det.
om man sen är beredd att kapa ur dörrarna så att det bara är ytterplåten kvar och resten av bilen så den är som en Schweizerost så får man ju bort ett par kilon ytterligare, OM man vill ha en sån bil...
Hur som helst, lycka till med bygget Det kommer bli bra thumbs up

_________________
Johan Armskogh
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Racetec skrev:
Michael Bäck skrev:
Racetec skrev:
ännu ett e36 projekt, underbart ser ju ut som att du fått en bra början på detta projekt..

måste bara fråga vad finess tar för buren? är själv på jakt efter bur till mitt framtida projekt... PMa om du vill...

jobba på


5000:- står det väl på finess hemsida om jag inte minns fel
vad man får med då syns på hemsidan vill man ha mera rör så kostar det per meter


okej! jag var där inne och kikade lite men hittade inget pris, får väl skicka ett iväg ett mail och se vad dom har att komma med


Det stämmer som Mikael skriver, 5000kr.
Edit: Frakten är 480kr + moms till Arvika.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Markus97 skrev:
Räknar med att bli ganska mycket lättare eftersom krockskyddet i dörrarna kapas ur. Detta är ju möjligt då buren ger sidokrockskyddet som behövs. Och buren är ju lika tung oavsett coupé/sedan. Kanske hade man kunnat kapa bort en del av sidoförstärkningarna i Coupekarossen också men jag misstänker att man då behöver ha bort bakskärmarna som Niklas Sandström har gjort på GTR:en??
Finns en e36 sedan i cupen med sexa i som väger ca 1030 utan förare. Mums!


Jo det sitter en hel del dubbelplåt och förstärkningar i karossidan framför bakhjulet på en coupe, jag har dock inte tagit bort nån plåt där på min. Min coupe vägde nybyggd utan förare och tom tank 1070kg med 50/50 viktfördelning. Men den gick knappt att köra då, det slirade bara hela tiden. Som jag har kört i sommar har den legat på ca 1230kg utan förare med 43/57 i viktfördelning.


ok. När du säger "gick knappt att köra", pratar vi Rallycross eller banracing?
Kan tänka mig att det skiljer lite hur man värderar saker och ting..?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Jonteman skrev:
Tjena Markus,

Du verkar ha en enorm tillgång av både energi och tid så känner du att du är sysslolös någon gång så är du varmt välkommen till mitt garage när som helst, för där har inte mycket hänt sedan i oktober

Min E36 Coupe väger ca.1115kg tomvikt vilket inte är så tokigt. Och med tanke på att jag inte kapat bort en enda bit plåt någonstans i bilen, har kvar alla rutor i glas, delar av fönsterhissarna, dörrar i plåt, krockskydd i dörrar, stora bromsar, reservhjulsbalja, huvgångjärn, gasfjädrar, huv och lucka i plast men med ramar, original (tung) front och bakspoiler m.m. så torde det inte vara några större problem att komma ner en bra bit under 1100kg om man skulle vilja det.
om man sen är beredd att kapa ur dörrarna så att det bara är ytterplåten kvar och resten av bilen så den är som en Schweizerost så får man ju bort ett par kilon ytterligare, OM man vill ha en sån bil...
Hur som helst, lycka till med bygget Det kommer bli bra thumbs up


Johan, tror du mig om jag säger att jag inte känner mig sysslolös? Kan lägga till byte av Garage, boendeflytt, + att jag troligtvis ska hjälpa till att göra banbil av en bekants bil innan våren.
Sen jobbar man lite drygt heltid också. Hmm...

Ang din vikt är jag helt oförstående??? Min coupé vägde 1180 det sista vill jag minnas. Med plastrutor baktill åtminstone. Jag hade värmepkt kvar, men annars var det mesta borta, inkl upprensat kablage.
om jag inte kände dig skulle jag tro att du drömt! Hur du burit dig åt vet jag inte men det är helt klart imponerande, jag tror jag tar med mig bilen till örebro på bantningskurs vid tillfälle!
Gissar att du bestämt dig för att behålla bilen? thumbs up

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Markus97 skrev:
ok. När du säger "gick knappt att köra", pratar vi Rallycross eller banracing?
Kan tänka mig att det skiljer lite hur man värderar saker och ting..?


Det är ju främst i rallycross. Men innan man fick upp värmen ordentligt i racingslicksen så var det som att köra med hockeypuckar och det tog ju några varv innan man var där.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 -93
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (22647 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande