Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang 1969
1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (15834 totalt)
fastbackmarcus
Stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
SÅLD BIL!
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Härlig tråd, man vill såklart läsa fortsättningen då bilen har en grym potential
Keep up the good work och våga inte annat än fortsätta uppdatera tråden inom kort! thumbs up


ps. mitt enda minne av en mustang är att min dagiskfröken hade något i stil med denna, fast den var utan tak ds.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4119



Hej.

Kul att du har hittat till rejsa, vi brukar ju ses på ett annat forum.

Underbar ide att bygga en boss-clone med moderna delar i hjulupphängningar och bromsar.

Kan inte riktigt fatta varför jag själv köpte en cabbe ...hursomhelst, lycka till!


Janne

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440



Kul att du lagt upp en projekttråd nu Marcus, jag är övertygad om att mussen kommer bli svincool när den blir klar.

Nu när jag hjälp till att byta ut nästan all rost mot friska bitar så kan ju det roliga ta vid.


Rostiga delar som bytts ut:
*Batterihylla
*Innerskärmar/Huvgångjärnsinfästning hö+vä
*Del av skärminfästningen upptill fram
*Hela golvet på förarsidan in plåt upp mot torped
*Hela vä sidan av bagagerumsgolvet inkl tankinfästning
*Insida på nedre del av bakskäm vä sida
*Hö bakre nedre del av bakskärm + insida
*Hela bakstammen (där bakljusen sitter)

+ en hel del andra små rostskador.

Karossmodifieringar:
*Lagt igen luftintagen på sidorna alá BOSS

Fronten kommer att sänkas 1" likt förebilden genom att man slitsar innerskärmarna och knäcker ned hela fronten .

Näst på agendan är väl att bilen skall skickas på blästring och grundlackering innan den skall en sväng förbi GUSS för uppmätning av burmaterialet som jag sedan skall svetsa in.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
fastbackmarcus
Stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
johan sjöström skrev:
Härlig tråd, man vill såklart läsa fortsättningen då bilen har en grym potential
Keep up the good work och våga inte annat än fortsätta uppdatera tråden inom kort! thumbs up


ps. mitt enda minne av en mustang är att min dagiskfröken hade något i stil med denna, fast den var utan tak ds.


Kul! jo lite fler uppdateringar kommer snart då jag har lite på "lager".
Va bra, då ska vi byta ut dagisfrökens mustang mot den här



Janne J skrev:

Hej.

Kul att du har hittat till rejsa, vi brukar ju ses på ett annat forum.

Underbar ide att bygga en boss-clone med moderna delar i hjulupphängningar och bromsar.

Kan inte riktigt fatta varför jag själv köpte en cabbe ...hursomhelst, lycka till!


Janne


Ja jag såg att du hade en tråd om din bil här, tänkte då att finns det en så får det finnas fler.
Har kollar mkt på ditt arbete, är fantastiskt det du gjort med din bil.
Tyvär är min starka sida att handla delar mer än att fabricera delar. Annars skulle jag nog köpt mindre nytt och byggt mer eget.


Wärhner skrev:

Kul att du lagt upp en projekttråd nu Marcus, jag är övertygad om att mussen kommer bli svincool när den blir klar.

Nu när jag hjälp till att byta ut nästan all rost mot friska bitar så kan ju det roliga ta vid.


Rostiga delar som bytts ut:
*Batterihylla
*Innerskärmar/Huvgångjärnsinfästning hö+vä
*Del av skärminfästningen upptill fram
*Hela golvet på förarsidan in plåt upp mot torped
*Hela vä sidan av bagagerumsgolvet inkl tankinfästning
*Insida på nedre del av bakskäm vä sida
*Hö bakre nedre del av bakskärm + insida
*Hela bakstammen (där bakljusen sitter)

+ en hel del andra små rostskador.

Karossmodifieringar:
*Lagt igen luftintagen på sidorna alá BOSS

Fronten kommer att sänkas 1" likt förebilden genom att man slitsar innerskärmarna och knäcker ned hela fronten .

Näst på agendan är väl att bilen skall skickas på blästring och grundlackering innan den skall en sväng förbi GUSS för uppmätning av burmaterialet som jag sedan skall svetsa in.



Halloj Peter!
Grymt jobb du gjort på bilen, jag är otroligt tacksam!

Precis, mkt plåt vart det, mer än vad man trodde från början
Som sagt så har jag ju lite uppdateringar på lager, på bla. det du nämnt.

Skulle vara skönt att säga att allt är klart, men lite mer rost borde väl bilen kunna klämma fram åt oss

Hjulen på bilen är nastan klara nu, ett stag kvar bara. Så efter helgerna bär det förhoppningsvis av mot GUSS och Blästerservice.

Vi ses väl i början på nästa år kan jag tro, ha det!
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



Härligt! En Boss-clone är ju precis vad jag drömmer om! thumbs up Denna tråd ska följas med nöje.

En aptitretare kanske,visserligen en 70:a men ändå: http://se.youtube.com/watch?v=DkSrs2wG_xw&feature=channel_page

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
fastbackmarcus
Stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Här kommer en liten update:
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



Mer mer mer !

Läckert projekt!
Något sådant man drömt om att göra själv!

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230



Kul projekt, helt rätt stuk! Byggs för lite tuffa gammel bilar thumbs up

_________________
Christian Lindén
Citera
fastbackmarcus
Stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Tack för uppiggande kommentarer

Förtsättning..
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Kommer bli en kul leksak det där thumbs up ska bli mycket spännande att
följa bygget kommer inte vara nått problem att hänga med nyare bilar
med denna stor motor finns ju & rejält med gummi lär få plats i hjulhusen

finns ju gymma mängde kunskap på andra sidan pölen om vad man bör
göra för att få dessa att gå fort

Vad vägen den in på?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
fastbackmarcus
Stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Kommer bli en kul leksak det där thumbs up ska bli mycket spännande att
följa bygget kommer inte vara nått problem att hänga med nyare bilar
med denna stor motor finns ju & rejält med gummi lär få plats i hjulhusen

finns ju gymma mängde kunskap på andra sidan pölen om vad man bör
göra för att få dessa att gå fort

Vad vägen den in på?


Hej!

Ja gummi för svänga borde original hjulhus räcka till för, det är väl raktframåkarna som brukar få det tajt och breddar hjulhusen innåt, själv har jag ju planer på att bredda skärmkanterna lite försiktigt.
Allt enligt dåtidens recept

Vikten ligger runt 1460 ~ knappt 1500kg, med smallblock. Har faktiskt inte siffrorna exakt men däromkring borde det ligga.
Går väl att banta en del på det, men samtidigt väger ju annat mer som tex. buren och bakaxeln osv.
Så jag har inte vågat räkna så mkt på vad vikten kan tänkas landa på i slutändan.

jag bygger lätt så får man se var man hamnar
Citera
fastbackmarcus
Stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Hörnen runt bakre skärmkanterna var ju som sagt inte så fina, dom gillar att bygga saker i spackel borta i Usa:



Det var dåligt en bit in i golvet av "baljan" varpå en ny nedre bit av bakskärmen inhandlades och svetsades dit thumbs up


Mera rost..


thumbs down



Nu ser det bättre ut!!




Hålen till positionsljusen på bakskärmarna försvann..
Dom främre kommer att gå samma väg, likaså dom till backljusen.


Passade på att skrapa bort underredsmassan ur hjulhusen, nästan den ända som fanns på hela bilen
Där var det torrt och fint, ingen rost, precis som man vill ha det. Förövrigt har bilen klarat sig bra från rost på underredet, det som var eller är har kommit ovanifrån


Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Här kan man hitta prisvärt sväng gummi dock lite smala i 16" kanske 255/50-16 som bredast

Det är toyo R888 klart prisvärda med bra livslängd

http://marktg.toyotires.com/file/30029.pdf

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
fastbackmarcus
Stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Här kan man hitta prisvärt sväng gummi dock lite smala i 16" kanske 255/50-16 som bredast

Det är toyo R888 klart prisvärda med bra livslängd

http://marktg.toyotires.com/file/30029.pdf


Koolt!
Jag har ju ingen koll på sådant där, men jag vet att killen från NZ (med bilen längst upp) kör på 255/50-16 på sina 10" breda fälgar. Det ser iallafall inte smalt ut tycker jag.
Tror tom. att han nämnt att han körde Toyo på bana.

Annars så är ju inte utbudet på 16" fälgar så stort, man vill ju gärna ha något med lite klass.
Har faktiskt sneglat på Bmw split-fälgar.. men då är det en annan bultcirkel.
Citera
fastbackmarcus
Stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Turen hade kommit till bagaget, rost fanns runt tanken, själva golvet var också ordentligt porigt på ena sidan.
Rostat friskt hade det också gjort runt bakljusen, alla sex av dom, och på diverse andra ställen av bakstammen.
Givetvis hade man gjort ett bra jobb med att spackla upp allt detta innan den "fina" vita lacken sprutades för ett antal år sedan..
Bakljus:


Bagagegolvet, syns även lite av tankinfästningen:


Börjat kapa lite, som synes var det bara på den vertikala biten det var dåligt, själva "flänsen" som tanken ligger an emot hade klarat sig..



Så var det ju det här med bakstammen och runt bakljusen, bäst att göra det ordentligt. När röken lagt sig såg det ut såhär:


Sådärja! Peter pustar ut efter allt kapande.
Nu ser man även det blottade rambenet, såg jättefint ut -ingen rost där thumbs up


Inpassningen av bakstammen var nog ett av de bökigaste momenten hittils, tom. jag vart tvungen att assistera med att trycka, dra och hålla i plåten medans Peter punktade.
Tanken ligger bara löst för att se så att allt lirar:


Nya bagagegolvet på vänstersidan:


och insidan/undersidan som möter upp mot bakskärmen:


Klart runt tanken: thumbs up


Ingen rost runt bakljusen nu inte!


Sådär! Efter mkt trixandes hit och dit sitter det på plats thumbs up Passformen kunde inte blivit bättre!
På bilden ligger lucka och skärmförlängningar bara löst, därav halvdan passning:


Blir grymt det här!
Peter,
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



fastbackmarcus skrev:




Tittade lite på konstruktionen av bakvagnen.
Blir det inte rätt mycket förskjutning av bakaxeln när stagen är så korta? Eller är det meningen för att få styrning på baken när det kränger?
Annars ser bygget helrätt ut thumbs up


Ps. Såg nu att billyften ser rätt "träaktig" ut :P

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4119



Marcus

Bra tempo, snyggt jobb, imponerande thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
fastbackmarcus
Stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Nikel skrev:
fastbackmarcus skrev:




Tittade lite på konstruktionen av bakvagnen.
Blir det inte rätt mycket förskjutning av bakaxeln när stagen är så korta? Eller är det meningen för att få styrning på baken när det kränger?
Annars ser bygget helrätt ut thumbs up


Ps. Såg nu att billyften ser rätt "träaktig" ut :P


Hej!
Bra med synpunkter thumbs up , vilka stag funderar du på, dom undre längsgående?
Sen så skrev att jag skulle köra med Panhard, men den där bilden visar en bil med Watt länk.

Dom undre stagen är nånstans runt 50cm, vilket vad jag läst mig till ska vara fullt normalt (i mustangkretsar ).
Många som bygger bakvagnar på det här sättet till Mustang brukar fästa undre stagen i bladfjäderns gamla främre infästning.
Men här har man flyttat in och ner fästpunkterna för att vad jag förstått minska ner på rollsteer.
Som sagt är jag nybörjare och tar gärna emot idéer och synpunkter.

Vet inte om lyften är träig eller inte, det är inte min bil på bilden, den är lånad från www.griggsracing.com
Citera
fastbackmarcus
Stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Janne J skrev:
Marcus

Bra tempo, snyggt jobb, imponerande thumbs up


Haha!
Tack
nog för att allt inte hänt under tiden som den här tråden legat uppe..
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275



Grymt projekt thumbs up

Jag har alltid drömt om något liknande. På den här sajten finns fina inspirationsbilder: http://www.trans-amseries.com/homepage.htm

Lycka till!

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang 1969
1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (15834 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande