Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang 1969 | 1, 2, 3 >> 10 besök senaste veckan (15834 totalt) |
Härlig tråd, man vill såklart läsa fortsättningen då bilen har en grym potential
Keep up the good work och våga inte annat än fortsätta uppdatera tråden inom kort! ps. mitt enda minne av en mustang är att min dagiskfröken hade något i stil med denna, fast den var utan tak ds. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Hej.
Kul att du har hittat till rejsa, vi brukar ju ses på ett annat forum. Underbar ide att bygga en boss-clone med moderna delar i hjulupphängningar och bromsar. Kan inte riktigt fatta varför jag själv köpte en cabbe ...hursomhelst, lycka till! Janne _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Kul att du lagt upp en projekttråd nu Marcus, jag är övertygad om att mussen kommer bli svincool när den blir klar.
Nu när jag hjälp till att byta ut nästan all rost mot friska bitar så kan ju det roliga ta vid. Rostiga delar som bytts ut: *Batterihylla *Innerskärmar/Huvgångjärnsinfästning hö+vä *Del av skärminfästningen upptill fram *Hela golvet på förarsidan in plåt upp mot torped *Hela vä sidan av bagagerumsgolvet inkl tankinfästning *Insida på nedre del av bakskäm vä sida *Hö bakre nedre del av bakskärm + insida *Hela bakstammen (där bakljusen sitter) + en hel del andra små rostskador. Karossmodifieringar: *Lagt igen luftintagen på sidorna alá BOSS Fronten kommer att sänkas 1" likt förebilden genom att man slitsar innerskärmarna och knäcker ned hela fronten . Näst på agendan är väl att bilen skall skickas på blästring och grundlackering innan den skall en sväng förbi GUSS för uppmätning av burmaterialet som jag sedan skall svetsa in. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Kul! jo lite fler uppdateringar kommer snart då jag har lite på "lager". Va bra, då ska vi byta ut dagisfrökens mustang mot den här
Ja jag såg att du hade en tråd om din bil här, tänkte då att finns det en så får det finnas fler. Har kollar mkt på ditt arbete, är fantastiskt det du gjort med din bil. Tyvär är min starka sida att handla delar mer än att fabricera delar. Annars skulle jag nog köpt mindre nytt och byggt mer eget.
Halloj Peter! Grymt jobb du gjort på bilen, jag är otroligt tacksam! Precis, mkt plåt vart det, mer än vad man trodde från början Som sagt så har jag ju lite uppdateringar på lager, på bla. det du nämnt. Skulle vara skönt att säga att allt är klart, men lite mer rost borde väl bilen kunna klämma fram åt oss Hjulen på bilen är nastan klara nu, ett stag kvar bara. Så efter helgerna bär det förhoppningsvis av mot GUSS och Blästerservice. Vi ses väl i början på nästa år kan jag tro, ha det! |
||||||
Härligt! En Boss-clone är ju precis vad jag drömmer om! Denna tråd ska följas med nöje.
En aptitretare kanske,visserligen en 70:a men ändå: http://se.youtube.com/watch?v=DkSrs2 _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
_________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||||||
Kommer bli en kul leksak det där ska bli mycket spännande att
följa bygget kommer inte vara nått problem att hänga med nyare bilar med denna stor motor finns ju & rejält med gummi lär få plats i hjulhusen finns ju gymma mängde kunskap på andra sidan pölen om vad man bör göra för att få dessa att gå fort Vad vägen den in på? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Hej! Ja gummi för svänga borde original hjulhus räcka till för, det är väl raktframåkarna som brukar få det tajt och breddar hjulhusen innåt, själv har jag ju planer på att bredda skärmkanterna lite försiktigt. Allt enligt dåtidens recept Vikten ligger runt 1460 ~ knappt 1500kg, med smallblock. Har faktiskt inte siffrorna exakt men däromkring borde det ligga. Går väl att banta en del på det, men samtidigt väger ju annat mer som tex. buren och bakaxeln osv. Så jag har inte vågat räkna så mkt på vad vikten kan tänkas landa på i slutändan. jag bygger lätt så får man se var man hamnar |
||||||
Hörnen runt bakre skärmkanterna var ju som sagt inte så fina, dom gillar att bygga saker i spackel borta i Usa:
Det var dåligt en bit in i golvet av "baljan" varpå en ny nedre bit av bakskärmen inhandlades och svetsades dit Mera rost.. Nu ser det bättre ut!! Hålen till positionsljusen på bakskärmarna försvann.. Dom främre kommer att gå samma väg, likaså dom till backljusen. Passade på att skrapa bort underredsmassan ur hjulhusen, nästan den ända som fanns på hela bilen Där var det torrt och fint, ingen rost, precis som man vill ha det. Förövrigt har bilen klarat sig bra från rost på underredet, det som var eller är har kommit ovanifrån |
||||||
Här kan man hitta prisvärt sväng gummi dock lite smala i 16" kanske 255/50-16 som bredast
Det är toyo R888 klart prisvärda med bra livslängd http://marktg.toyotires.com/file/300 _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Koolt! Jag har ju ingen koll på sådant där, men jag vet att killen från NZ (med bilen längst upp) kör på 255/50-16 på sina 10" breda fälgar. Det ser iallafall inte smalt ut tycker jag. Tror tom. att han nämnt att han körde Toyo på bana. Annars så är ju inte utbudet på 16" fälgar så stort, man vill ju gärna ha något med lite klass. Har faktiskt sneglat på Bmw split-fälgar.. men då är det en annan bultcirkel. |
||||||
Turen hade kommit till bagaget, rost fanns runt tanken, själva golvet var också ordentligt porigt på ena sidan.
Rostat friskt hade det också gjort runt bakljusen, alla sex av dom, och på diverse andra ställen av bakstammen. Givetvis hade man gjort ett bra jobb med att spackla upp allt detta innan den "fina" vita lacken sprutades för ett antal år sedan.. Bakljus: Bagagegolvet, syns även lite av tankinfästningen: Börjat kapa lite, som synes var det bara på den vertikala biten det var dåligt, själva "flänsen" som tanken ligger an emot hade klarat sig.. Så var det ju det här med bakstammen och runt bakljusen, bäst att göra det ordentligt. När röken lagt sig såg det ut såhär: Sådärja! Peter pustar ut efter allt kapande. Nu ser man även det blottade rambenet, såg jättefint ut -ingen rost där Inpassningen av bakstammen var nog ett av de bökigaste momenten hittils, tom. jag vart tvungen att assistera med att trycka, dra och hålla i plåten medans Peter punktade. Tanken ligger bara löst för att se så att allt lirar: Nya bagagegolvet på vänstersidan: och insidan/undersidan som möter upp mot bakskärmen: Klart runt tanken: Ingen rost runt bakljusen nu inte! Sådär! Efter mkt trixandes hit och dit sitter det på plats Passformen kunde inte blivit bättre! På bilden ligger lucka och skärmförlängningar bara löst, därav halvdan passning: Blir grymt det här! Peter, |
||||||
Tittade lite på konstruktionen av bakvagnen. Blir det inte rätt mycket förskjutning av bakaxeln när stagen är så korta? Eller är det meningen för att få styrning på baken när det kränger? Annars ser bygget helrätt ut Ps. Såg nu att billyften ser rätt "träaktig" ut :P |
||||||
Hej! Bra med synpunkter , vilka stag funderar du på, dom undre längsgående? Sen så skrev att jag skulle köra med Panhard, men den där bilden visar en bil med Watt länk. Dom undre stagen är nånstans runt 50cm, vilket vad jag läst mig till ska vara fullt normalt (i mustangkretsar ). Många som bygger bakvagnar på det här sättet till Mustang brukar fästa undre stagen i bladfjäderns gamla främre infästning. Men här har man flyttat in och ner fästpunkterna för att vad jag förstått minska ner på rollsteer. Som sagt är jag nybörjare och tar gärna emot idéer och synpunkter. Vet inte om lyften är träig eller inte, det är inte min bil på bilden, den är lånad från www.griggsracing.com |
||||||
Grymt projekt
Jag har alltid drömt om något liknande. På den här sajten finns fina inspirationsbilder: http://www.trans-amseries.com/homepa Lycka till! _________________ Johan Sollenberg Ducati Monster GMC K1500 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang 1969 | 1, 2, 3 >> 10 besök senaste veckan (15834 totalt) |