Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
9 besök senaste veckan (57458 totalt)
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Denna tråd handlar både om min förra bil, en e36 M3:a från -96, och från sidan 6 så handlar det mestadels om 97:an. Skillnaden på bilarna är att 96:an var en Estorilblå cupé som var lätt modifierad för bankörning medan 97:an är en svart sedan där modifiikationerna ännu inte kommit lika långt då jag försöker göra det mesta själv, och då jag inte är så bra på att skruva så tar det lite tid..

Den blå bilen, dvs 96:an gick sönder så pass mycket hösten 2009 att det inte var ekonomiskt försvarbart att laga den på nytt. Sen gjorde jag mig av med alla delar från den bilen också innan jag på nytt fyndade(?) på Blocket och hittade 97:an - så det var bara att börja om från början.
Syftet har varit att skynda långsamt och att omsorgsfullt hitta tdelar till bra priser i stället för att bara kopiera konceptet från förra bilen och att samtidigt ta mig mer tid att lära mig skruva själv för att se hur allting hänger ihop för att senare kunna justera och ställa in bilen på egen hand.

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, jag har införskaffat ett stycke blå lekbil, närmare en M3:a från -96.. dagen efter jag köpte bilen så var jag och körde på Gotland Ring och bilen går bra, riktigt bra för att vara mer eller mindre original.. bara sänkt m sportfjädrar och sportljuddämpare hittills..


Planerna framöver är att bygga en mer bananpassad bil, jag vill få ut denna bil på bana framöver samtidigt som jag vill behålla den SBP-godkänd..
Siktar på att lätta bilen, förbättra däck, bromsar och chassi..

Behöver sålunda lite hjälp av Er här på forumet som har koll på denna typ av bil.. har läst en del om Samuels Nurnburgringeskapader och PeORs utförliga reportage, så jag börjar få lite överblick men då min ambition är att få till en riktigt bra bil med rätt utrustning från början så behöver jag som sagt lite hjälp.. För det är både snabbare och billigare att göra rätt från början än att bygga om och om igen.. eller hur??

Så, alla förslag på rätt produkter till rätt pris och rätt leverantör emottages tacksamt!!!

Att göra lista:
- Däck och fälgar, BBS challenge 8,5x17, Toyo 888 R-däck - klart.
- Bromsar, köpt PFC skivor och belägg - klart.
- Bussningar, några utbytta några kvar..
- Lättning, är nere på 1250 kg och det finns mer att ta bort..
- Stolar en glasfiber och en rörram MOMo - klart
- Bälten 6-punkt OMP och ett 4-punkt OPM - klart
- Ratt - klart.
- Chassi, Bilstein PSS9 CS, X-brace, cambergrejor samt krängare - klart.
- Bur? Som går att besikta bilen med och ändå rejsa lite..? Vintern 2009/2010.
- Lättare delar, glasfiberhuv o baklucka på plats, resten kvar.. har aluminiumdörrar orginal så de får vara kvar..
- Kolfiberinsug beställt.. Vintern 2009/2010.
- Hjälp att följa upp bilen lite, har väldigt dålig koll på den då den är importerad och saknar historik.. (men priset var oxå därefter..)

om Ni kan komma på ngt jag glömt för att göra om min gamla sköna M3:a till en civil bandräpare så fyll gärna på min lista med bra förslag..

Tack på förhand!!

// Johan
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Du har gjort ett klokt bilval tycker jag!
Plastdelar köps med fördel hos Adolfsson www.acm-ab.se men strunta i skärmar, det är inte lönt på en gatbil. Väldigt liten skillnad i vikt.

Ang bur bör du fundera om bilen ska gå att återställa. Bilen kan tom öka bra i värde om du bygger den till vagnboksgodkännande men en sån bur kostar mer slit att få in och är dessutom svårare att ta ur än en skruvbur.

Tror inte det finns något du behöver i väghållningsväg som inte Millway har till helt ok pris.

Det blir MYCKET billigare om man bara gör saker EN gång... jag har provat det...

Kör hårt!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Välkommen i gänget Johan. Jag förmodar att vi kommer att ses på några event till våren..

Så här hade jag tänkt baserat på mina erfarenheter:
- Du vill ha samma fälgbredd runt om. 7,5" går bra som start men helst 8,5" eller 9". Anledningen är att när du sätter vass camber fram så kommer framhjulen slitas ojämnt. Mina slits på mitten. Och genom att rotera hjulen så får du två banåkningar mer på samma däck.
- PFC01 på originalskivor funkar bra ett första år eller två. Om du bara kör 20 minuterspass så håller bromsarna på även korta banor. På långa banor tvivlar jag att du kommer ha några problem alls. Eftersom du bara byter belägg så är det ändå på slitagekostnaden och inte investeringskostnaden. Men du kommer tillbaka till denna punkt senare. Jag hade först PFC i originalstorlek men kör nu StopTech 332mm. Och det är skillnad.
- Bur går bra att få besiktigad. Men gör det innan du satt på coil over chassie. Eller var beredd på att du behöver byta tillbaka till original fjäderben. Det är bara lyckoskott ifall de släpper igenom dig annars. Vi fick byta till originaldelar på min (ratt också) för att registreringsbesiktningen skulle gå igenom.

Så snart du lyft ut inredningen, fått i coil over och 4 punktsbälte, satt vass camber fram och bak samt har r-däck på så har du en racer. Grattis!

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Johan.N
Borås/Aplared
Här sen Feb 2006
Inlägg: 126



Går det att reg.besiktiga en bil med bur om den är EEG-TYPGODKÄNND (T12D)? Går själv i samma tankar gällande min Audi A4,men det verkar inte funka.Men min har kod T14D så samma regler kanske inte gäller? Verkar vara en trevlig bil M3an thumbs up

_________________
F.d. ROC-Audiägare
http://www.youtube.com/watch?v=_MleYugF12E
Såld
Audi A6 3.0 TDI Quattro -06
Audi A4 1.8 TQ-97
Audi A4-95

Johan Nilsson
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Hej
Kul med ytterligare en M3 E36 som går en ljus framtid tillmötes. thumbs up
Vi ses väl på Bmwsc träffar.. Och eftersom du skrev att du kör bättre än du skruvar så
får du gärna bjuda på lite spårval. I mitt fall är nämligen förhållandet omvänt...

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Hej och tack för alla svar, klart imponerande för att vara inom ett dygn..

Marcus 97- tror oxå att det är en bra bil för ändamålet och priset var mkt vettigt. Bilen kommer aldrig att bli orginal igen - att tro det vore bara att lura mig själv..Tack för tipset på plast mm..

Peo (stort o??) - Vi kommer defintivt att ses till våren, har läst din biltråd massor och ser fram emot att bli omkörd Tack för synpunkterna, precis vad jag var ute efter.. egna erfarenheter från de som kan mer. Tack, och låt mig gissa.. på återhörande!

Johan N - ingen aning, ngn annan som vet??

Marcus S - Tack! Hoppas det blir en ljus framtid för bilen.. siktar på att åka BMW SC träffar nästa år så jag ser fram emot att träffa Er som kör där. Att jag kör bättre än jag skruvar kan oxå säga hur usel jag är på att skruva, eller hur?? Men skämt å sido, spårval är inte min grej, många skriver om det ultimata spårvalet och jag håller delvis med, men spårval lixom inställningar på bilen är ju upp till hur man kör, och jag har en relativt attackerande attityd på bana vilket gör att jag har en tendens att kanske ligga lite utanför de bästa spårvalen för att kunna maximera attacken inför nästa sektion, inte för att det är så smart, men det är kul .. eller nåt.. menar inte att låta smartare än vad jag är utan försöker bara förklara att bra spårval och jag inte alltid hör ihop

Tack för Ert intresse och mer input tack!!



Ännu en bild tagen av den förra ägaren..

Bästa hälsningar,

// Johan
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Snygga spårval eller ej...hänger gärna på lite maximum attack a la Sunk också
Den där bilden med GR skylten känner man igen från nån annons tror jag..

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Marcus S skrev:
Snygga spårval eller ej...hänger gärna på lite maximum attack a la Sunk också
Den där bilden med GR skylten känner man igen från nån annons tror jag..

MS//


Stämmer, bilden låg upp på blocket när bilen såldes..

Har lyckats spåra bilen till 2000 då den importerades, so far so good.. skall se om jag även kan hitta bakgrundsinformation i DE, men från 2000 och framåt är bilen bra skött.

Det är ju kul att attackera lite, tyvärr så snurrar jag lite ofta, men hitills har det varit innanför räckena så det har inte gjort så mycket.. det är ju kul att köra, eller hur??

// Johan
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Marcus S skrev:
Snygga spårval eller ej...hänger gärna på lite maximum attack a la Sunk också
Den där bilden med GR skylten känner man igen från nån annons tror jag..

MS//


Edit

Bästa hälsningar,

// Johan
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Sunk skrev:
Marcus S skrev:
Snygga spårval eller ej...hänger gärna på lite maximum attack a la Sunk också
Den där bilden med GR skylten känner man igen från nån annons tror jag..

MS//


Hej igen, om du nu är bra på att skruva och jag behöver hjälp med just den biten, kan du tänka dig att för en skälig ersättning montera mitt Bilstein kit på bilen? Samt övriga förbättringar såsom bromsar, bromsslangar och skalstolar till våren? Kan förutom ersättning jaga runt dig lagom aggressivt på en bana (inte bara jag, utan även mina teampartners som tävlat i 14 år - å de kan köra bil kan jag lova.. se www.srace.se för mer detaljer..).

Bästa hälsningar,

// Johan


Att jag är bättre på att skruva än att köra kan ju också säga hur usel jag är på att köra eller hur
Skämt o sido , har du bara tummen någorlunda på rätt ställe tror jag du fixar det mesta själv.
Här på rejsa finner du massvis med mektips och den samlade kunskapen är enorm och alla är
otroligt hjälpsamma.
Men visst, personlig förarkurs låter lockande och är i högsta grad behövligt..

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Marcus S skrev:
Sunk skrev:
Marcus S skrev:
Snygga spårval eller ej...hänger gärna på lite maximum attack a la Sunk också
Den där bilden med GR skylten känner man igen från nån annons tror jag..

MS//


Hej igen, om du nu är bra på att skruva och jag behöver hjälp med just den biten, kan du tänka dig att för en skälig ersättning montera mitt Bilstein kit på bilen? Samt övriga förbättringar såsom bromsar, bromsslangar och skalstolar till våren? Kan förutom ersättning jaga runt dig lagom aggressivt på en bana (inte bara jag, utan även mina teampartners som tävlat i 14 år - å de kan köra bil kan jag lova.. se www.srace.se för mer detaljer..).

Bästa hälsningar,

// Johan


Att jag är bättre på att skruva än att köra kan ju också säga hur usel jag är på att köra eller hur
Skämt o sido , har du bara tummen någorlunda på rätt ställe tror jag du fixar det mesta själv.
Här på rejsa finner du massvis med mektips och den samlade kunskapen är enorm och alla är
otroligt hjälpsamma.
Men visst, personlig förarkurs låter lockande och är i högsta grad behövligt..

MS//


Sant, sant.. det kommer att ordna sig och visst kan jag nog skruva lite om jag försöker, är mest ovan.. Och lat..

Nu säger jag inte att jag är kompetent nog att hålla en personlig förarkurs, men om/när vi träffas på något evenemang så får vi väl lära av varandra.. det jag lärt mig mest på är att åka med någon som kör bättre och sedan köra själv med någon bättre bredvid. Annars är det väl som allt annat i livet, inklusive att skruva bilar antar jag.. bara att öva, öva och öva..

Nu vill jag gärna ha lite fler tips om hur jag skall modda bilen, har fortarande en del frågetecken om t ex bussningar..??

Bästa hälsningar,

// Johan
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Hej och god fortsättning, nu är det inte så långt kvar till våren och med det lite skojsig bankörning.
Nu är även en beställning gjord på lite metallbitar från Turner i USA.. snart kommer ställbara krängare, X-brace samt lite snygga bromsslangar.. Nu är det snart bara stolarna+bälten kvar innan monteringspusslandet skall börja innan nästa säsong!
Har hittat en annan skojsig detalj, och det är att dörrarna är av aluminium .. känns lite rejsigt bara det!!

// Johan
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Nu har jag samlat på mig lite delar för att uppdatera bilen.. blir förutom det som följer på bilderna t ex lagrade topplagringar samt fram-och bakbussningar och lite annat smått och gott.
Titta nu och njut av vad tomten hade med sig till en uppenbart mycket snäll "fajbjoj" i år..

Krängningshämmare från TMS


Stålomspunna bromsslangar


Två st MOMo stolar, en rörram och en glasfiber


Ratt


X-brace


Bilstein PSS9 CS Chassi


Sen tillkommer lite lättning, andra bromsbelägg och annat pyssel..

Skall bli kul när vi kommer igång med bilen inom några veckor!!

// Johan[/b]
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Hur grova är kräningshämmarna ?

alltid trevligt med riktiga stolar så man inte åker omkring inne i bilen

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Hur grova är kräningshämmarna ?

alltid trevligt med riktiga stolar så man inte åker omkring inne i bilen


Krängarna är 30 mm fram och 24 mm bak, är justerbara och kommer komplett med förstärkningskit och justerbara länkar.. Dessa skall vara bättre än H&R om man justerar höjden på bilen (utformningen skall tillåta ett högre spann att ställa mellan).. skall bli spännande att se när vi fått dit dem på bilen då jag inte vet någon som kör med dessa...

// Johan
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Sunk skrev:
Krängarna är 30 mm fram och 24 mm bak


Är det inte tvärt om?

_________________
Stefan Larsson
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
höfläkt skrev:
Sunk skrev:
Krängarna är 30 mm fram och 24 mm bak


Är det inte tvärt om?


Nope, de är grövre fram..

Fast det beror ju på hur man vänder bilen..??

M v h

// Johan
Citera
Jörgen Bäck
Nygård
Här sen Jul 2008
Inlägg: 527



X-brace, sitter den under mellan rambalkarna?

Ersätter man det staget som sitter där org? och i så fall var sitter
den andra infästningen fast?

Vad är det bra för?

_________________
Mvh
Jörgen Bäck
BMWSC #666
racebimmer666@hotmail.com
BMW 325i-93 TrackDay Toy
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Jörgen Bäck skrev:
X-brace, sitter den under mellan rambalkarna?

Ersätter man det staget som sitter där org? och i så fall var sitter
den andra infästningen fast?

Vad är det bra för?


Tror det lättaste och mest pedagogiska svaret är det jag själv läste innan inköp: http://www.understeer.com/xbrace.shtml

M v h

// Johan
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Sunk skrev:
höfläkt skrev:
Sunk skrev:
Krängarna är 30 mm fram och 24 mm bak


Är det inte tvärt om?


Nope, de är grövre fram..

Fast det beror ju på hur man vänder bilen..??

M v h

// Johan


Ja du har säkert inte tänkt backa runt banan. Men vanligtvis så är (givetvis beroende på chassi) e36 i behov av betydligt grövre doningar bak än fram. Just därför är det väldigt förvånande att det skulle vara grövre fram.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
höfläkt skrev:
Sunk skrev:
höfläkt skrev:
Sunk skrev:
Krängarna är 30 mm fram och 24 mm bak


Är det inte tvärt om?


Nope, de är grövre fram..

Fast det beror ju på hur man vänder bilen..??

M v h

// Johan


Ja du har säkert inte tänkt backa runt banan. Men vanligtvis så är (givetvis beroende på chassi) e36 i behov av betydligt grövre doningar bak än fram. Just därför är det väldigt förvånande att det skulle vara grövre fram.


Text från TMS: Developed from years of racing the E36 in World Challenge Touring Car competition, we have discovered the E36 favors a larger front bar without over doing the size of the rear. This is the best combination we could find to reduce body roll while making handling as neutral as possible. These bars work with stock swaybar links, and optional premium adjustable rear swaybar links are available (see options below). Each swaybar sits in a polyurethane bushing which has a squeak resistant lining. Perfect for street use and great for competition / track applications.

H&R's krängare till E36 M3 är28 mm fram och 24 mm bak.. så jag hoppas det skall bli bra..

M v h

// Johan
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
9 besök senaste veckan (57458 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande