Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 316i -89 --> 311XX, gatlagligt busbygge
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (6614 totalt)
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Bilder så fort delarna/bilen hämtas.




Har länge haft denna iden om ett "billigare" race/street/drift/drag
bygge som skall vara 100% gatlaglig.

Gustaf aka: " Therealpinto" har gett sin "tumme" upp efter förfrågan & då är det i mina
ögon bara att köra igång.

Bilen hämtas om ca 2 veckor, motorn nästa vecka.

Allt kommer byggas av lite enklare medel, bla så nyttjas orginal BMWkylaren.
Dock kommer en större oljekylare att monteras i nosen för att motorn egentligen är til
för att dra på ca 250kg & inte 800-900.

Jag bor granne med en bilskrot som även ägs utan en mkt god vän, så en deal har skapats
för att ge skroten lite reklam & mig billiga delar :-)

Senare kommer motorn att turbokonverteras om pengarna finns (till sommaren ev:)


Lite fakta då:

Bil: BMW E30 316i 1989 4dörrs, reggas som ombyggt Fordon

kommande namn: BMW 311XX

motor: 2002 Honda CBR1100XX Blackbird, 6-växlad sekventiell :-)
har katalysator orginalmonterat med.

Effekt: 167hk ca 11500varv
Vrid: nästan obefintligt

motorstyrning: VEMS 3,3 (Jörgen Karlsson, Vems.se)

växellåda: integrerad i motorn

kraftöverföring: förlängd E30 325 kardan, anpassad till motorn utgående axel

backväxel: startmotor på kardanen , monterad vid bakaxeln

bromsar: Biltema "tuningbromsskivor" eller: Black Diamond skivor med "bättre" belägg & standardok

framvagn: E30 325 fjäderben 51mm (?) Coilovers ? Millway kanske

bakvagn: E 30 325 komplett bakvagn med diffbroms, skivbromsar. Coilovers ? Millway kanske

fälg:: 6" x 14"

Däck: 185 - 195 / 55 - 14

kaross: 4a dörrars, totalt rensad på allt som inte behövs, samt skrapad på underedsmassa.
bortkapad reservhjulsbalja, bakre torpedvägg innerplåten påalla dörrarna, borttagna
fönstermekanismer, plastrutor runt om utom fram som förblir orginal
plasthuv & baklucka, ev: senare plasttak ?

Övrigt: motorrum rensat på allt som inte behövs inklusive alla fästen & bultar m.m

Ev: servostyrning borttagen
Ev: ABS borttaget

inredning: 6-punkts halvbur / 10-punkts helbur / ej godkänd men det är bra med bur.
hydraulisk handbroms, troligen på separat bromsskiva på kardanen
2st "billiga" race/stylingstolar + 4-punktsbälten
motorns kylsysten kopplat till orginal värmepaket med extra hjälppump för vattnet.

.
Blackbirdmotor

.
. mvh Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Ett förtydligande kanske..."tumme upp" med förbehållet att reglerna är oklart formulerade när det gäller montering av MC-motor med katalysator i en bil nyare än 1975. Vid motorbyte kräver man ju att nya motorn ska vara komplett med kat, insprutning etc. från donatorfordonet. Det som är oklart är om man bara får ta motor från bil, eller om MC är okej som donator.

Ett sätt att ta reda på det, är att prova ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Kul att någon provar att tänja på gränserna, det är ju som Gustaf säger bara att prova.
Hur gör man med kopplingen när man monterar motorn i en så pass tung kaross?
Följer detta med spänning.

//N

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



Vad kommer bilen att väga? Känns som mycket varv och kopplingsslirande i mina öron

/R

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Min is med 318is motor vägde in på en tomvikt på 840 kg utan bur iofs
då väger motorn 122kg plus växelåda 30 kg summa 152 kg

En mc motor av denna storlek brukar ligga mellan 75-85 kg

Då har vi blivit av med 67 kg då borde vi hamna runt 775 i torrvikt

Petar vi in en bur på ca 40 kg så är vi på ca 810 kg

Tar vi sedan skärmar,dörrar & tak i plast då kan vi kapa ca 30 kg till summa 780 kg

Lägger man till 20 kg bränsle (ca 26L) & förare på ca 70kg då hamnar vi startklar på runt 870 kg

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
påsen
Älmhult
Här sen Mar 2006
Inlägg: 238



Riktigt grymt, detta kommer verkligen att följas.
Kommer nog å se lite annorlunda ut med en MC motor i motorrummet på en e30 Hehe.

/Påsen

_________________
PÅSEN RACING

Robert Johnsson, Älmhult
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



Michael Bäck skrev:
Min is med 318is motor vägde in på en tomvikt på 840 kg utan bur iofs
då väger motorn 122kg plus växelåda 30 kg summa 152 kg

En mc motor av denna storlek brukar ligga mellan 75-85 kg

Då har vi blivit av med 67 kg då borde vi hamna runt 775 i torrvikt

Petar vi in en bur på ca 40 kg så är vi på ca 810 kg

Tar vi sedan skärmar,dörrar & tak i plast då kan vi kapa ca 30 kg till summa 780 kg

Lägger man till 20 kg bränsle (ca 26L) & förare på ca 70kg då hamnar vi startklar på runt 870 kg


Det blir en del kg ändå. En hjälpsnäcka vore på sin plats, fast då blir det kanske inte så mycket budget längre. Skoj hursom och ska bli spännande och se vad det blir av denna.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Legenden
Katrineholm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 58



Kul att följa ännu ett "vansinnes" projekt! Lycka till som vanligt Kristian. Skall du avyttra EVon?

_________________
Dennis "Legenden" Karlsson

Mazda FC3S
Mazda Miata
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Såg att du tänkte köra lätta 14 tum då kan vi dra av 3 kg per fälg då min hade 7*15 med R888 som väger 17.5 kg
per fälg bmw x-eker 6,5*14 med 185/60-14 väger 14,5 kg då är vi ju ner i 858 kg

Vågar du dig på lite lättning till så kan du skick plåten till skuffen, & kapa tanken då har du nog 8 kg till

då var det 850 kg fulltankad & klar. thumbs up thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Hur går det att regga med den motorn?
Måste inte motor och effekt vara original eller får man ändra på motorn?

_________________
Jonas Edling
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Får man stoppa dit Vems sprut om den ska vara i org utförande?

_________________
Christian Lange
458
Citera
påsen
Älmhult
Här sen Mar 2006
Inlägg: 238



C skrev:
Får man stoppa dit Vems sprut om den ska vara i org utförande?


Det är väl det som är ett litet frågetecken, men det kommer dem nog å lösa.
Så som jag har förstått det så ska SFRo va med i reggningen så att säga.

/påsen

_________________
PÅSEN RACING

Robert Johnsson, Älmhult
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Haha det här var ju en kul byggidé

Borde väl finnas nått billigt turbokitt att slänga på motorn om den blir för slö

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Nice kristian

Men måste man inte ha back på en gatlegal bil?

och snälla säg att du ska sänka denne bmw'n till skillnad mot din gamla

_________________
Emil Jönsson
Citera
påsen
Älmhult
Här sen Mar 2006
Inlägg: 238



Emil Jönsson skrev:
Nice kristian

Men måste man inte ha back på en gatlegal bil?

och snälla säg att du ska sänka denne bmw'n till skillnad mot din gamla


"backväxel: startmotor på kardanen , monterad vid bakaxeln "

Står i första inlägget

/Påsen

_________________
PÅSEN RACING

Robert Johnsson, Älmhult
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



C skrev:
Får man stoppa dit Vems sprut om den ska vara i org utförande?


Nej, det får man ju inte...enda undantaget är vid etanolkonvertering, då får man byta sprut.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Inget nytt här?

_________________
Emil Jönsson
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Emil Jönsson skrev:
Inget nytt här?


Motorn såldes typ framför ögonen på mig, trots lagt handpenning.

orkade inte tjafsa med säljaren så letar ny motor först.

meddelar i tråden när det händer saker.

gott nytt år.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Ska du inte försöka få tag i en Hayabusamotor istället, eller de kanske är dyra pga hög efterfrågan?

Mvh

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



oj oj riktigt fräckt

Tankarna går oavkortat till simtech escorten från norge! Den gick faktiskt ganska hyffsat utan turbo och vikten bör inte skilja så himla mycket!!

Rock on thumbs up

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 810



riktigt najs!

har en gammal bilsport liggandes där det är med en exakt likadan istortsett, spygrön e30 med sporthojsmotor o låda och lättad som fasen

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 316i -89 --> 311XX, gatlagligt busbygge
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (6614 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande