Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 316i -89 --> 311XX, gatlagligt busbygge | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6614 totalt) |
Bilder så fort delarna/bilen hämtas.
Har länge haft denna iden om ett "billigare" race/street/drift/drag bygge som skall vara 100% gatlaglig. Gustaf aka: " Therealpinto" har gett sin "tumme" upp efter förfrågan & då är det i mina ögon bara att köra igång. Bilen hämtas om ca 2 veckor, motorn nästa vecka. Allt kommer byggas av lite enklare medel, bla så nyttjas orginal BMWkylaren. Dock kommer en större oljekylare att monteras i nosen för att motorn egentligen är til för att dra på ca 250kg & inte 800-900. Jag bor granne med en bilskrot som även ägs utan en mkt god vän, så en deal har skapats för att ge skroten lite reklam & mig billiga delar :-) Senare kommer motorn att turbokonverteras om pengarna finns (till sommaren ev:) Lite fakta då: Bil: BMW E30 316i 1989 4dörrs, reggas som ombyggt Fordon kommande namn: BMW 311XX motor: 2002 Honda CBR1100XX Blackbird, 6-växlad sekventiell :-) har katalysator orginalmonterat med. Effekt: 167hk ca 11500varv Vrid: nästan obefintligt motorstyrning: VEMS 3,3 (Jörgen Karlsson, Vems.se) växellåda: integrerad i motorn kraftöverföring: förlängd E30 325 kardan, anpassad till motorn utgående axel backväxel: startmotor på kardanen , monterad vid bakaxeln bromsar: Biltema "tuningbromsskivor" eller: Black Diamond skivor med "bättre" belägg & standardok framvagn: E30 325 fjäderben 51mm (?) Coilovers ? Millway kanske bakvagn: E 30 325 komplett bakvagn med diffbroms, skivbromsar. Coilovers ? Millway kanske fälg:: 6" x 14" Däck: 185 - 195 / 55 - 14 kaross: 4a dörrars, totalt rensad på allt som inte behövs, samt skrapad på underedsmassa. bortkapad reservhjulsbalja, bakre torpedvägg innerplåten påalla dörrarna, borttagna fönstermekanismer, plastrutor runt om utom fram som förblir orginal plasthuv & baklucka, ev: senare plasttak ? Övrigt: motorrum rensat på allt som inte behövs inklusive alla fästen & bultar m.m Ev: servostyrning borttagen Ev: ABS borttaget inredning: 6-punkts halvbur / 10-punkts helbur / ej godkänd men det är bra med bur. hydraulisk handbroms, troligen på separat bromsskiva på kardanen 2st "billiga" race/stylingstolar + 4-punktsbälten motorns kylsysten kopplat till orginal värmepaket med extra hjälppump för vattnet. . Blackbirdmotor . . mvh Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Ett förtydligande kanske..."tumme upp" med förbehållet att reglerna är oklart formulerade när det gäller montering av MC-motor med katalysator i en bil nyare än 1975. Vid motorbyte kräver man ju att nya motorn ska vara komplett med kat, insprutning etc. från donatorfordonet. Det som är oklart är om man bara får ta motor från bil, eller om MC är okej som donator.
Ett sätt att ta reda på det, är att prova ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Kul att någon provar att tänja på gränserna, det är ju som Gustaf säger bara att prova.
Hur gör man med kopplingen när man monterar motorn i en så pass tung kaross? Följer detta med spänning. //N _________________ Niclas Carnesköld Kulbil: BMW 635 B9 |
||
Min is med 318is motor vägde in på en tomvikt på 840 kg utan bur iofs
då väger motorn 122kg plus växelåda 30 kg summa 152 kg En mc motor av denna storlek brukar ligga mellan 75-85 kg Då har vi blivit av med 67 kg då borde vi hamna runt 775 i torrvikt Petar vi in en bur på ca 40 kg så är vi på ca 810 kg Tar vi sedan skärmar,dörrar & tak i plast då kan vi kapa ca 30 kg till summa 780 kg Lägger man till 20 kg bränsle (ca 26L) & förare på ca 70kg då hamnar vi startklar på runt 870 kg _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Det blir en del kg ändå. En hjälpsnäcka vore på sin plats, fast då blir det kanske inte så mycket budget längre. Skoj hursom och ska bli spännande och se vad det blir av denna. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||
Såg att du tänkte köra lätta 14 tum då kan vi dra av 3 kg per fälg då min hade 7*15 med R888 som väger 17.5 kg
per fälg bmw x-eker 6,5*14 med 185/60-14 väger 14,5 kg då är vi ju ner i 858 kg Vågar du dig på lite lättning till så kan du skick plåten till skuffen, & kapa tanken då har du nog 8 kg till då var det 850 kg fulltankad & klar. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Det är väl det som är ett litet frågetecken, men det kommer dem nog å lösa. Så som jag har förstått det så ska SFRo va med i reggningen så att säga. /påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||
"backväxel: startmotor på kardanen , monterad vid bakaxeln " Står i första inlägget /Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||
Nej, det får man ju inte...enda undantaget är vid etanolkonvertering, då får man byta sprut. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Motorn såldes typ framför ögonen på mig, trots lagt handpenning. orkade inte tjafsa med säljaren så letar ny motor först. meddelar i tråden när det händer saker. gott nytt år. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
oj oj riktigt fräckt
Tankarna går oavkortat till simtech escorten från norge! Den gick faktiskt ganska hyffsat utan turbo och vikten bör inte skilja så himla mycket!! Rock on |
||
riktigt najs!
har en gammal bilsport liggandes där det är med en exakt likadan istortsett, spygrön e30 med sporthojsmotor o låda och lättad som fasen |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 316i -89 --> 311XX, gatlagligt busbygge | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6614 totalt) |