Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 TURBO -75 Gata/Bana | 4 besök senaste veckan (7661 totalt) |
Hejsan!
rejsa.nu är ett beroende framkallande ställe, och har gett många tips och idéer. Så ja tänkte att en tråd om den bil jag byggt på i 2 år kanske platsar här. Bilen köptes eftersom BMW ruinerade mig, än om de bygger fina bilar och byggde fina motorer förr oxå. Så de blev en Volvo, billigare men kanske tråkigare enligt många. Lägger in lite bilder och info här nedan om bilen och sen ska jag väl försöka uppdatera eftersom. Bilen ska reg.besiktas innan säsongen 2009 är här på allvar, bor ju i Umeå så de kanske finns en chans att snön ligger kvar länge så man hinner med allt. Specen då: Kaross: Volvo 242 -75 Motor: B21ET (2130cc) M-stakar Mahlekolvar org vev. 530-topp lättare portning K-kam (Volvo org kam) Custom insug á Nyman Motprsport 67mm spjällhus från BMW M535 Grenrör á Nyman Motorsport Holset HX35w turbo, avgashus #12, 50mm inlopp / 60mm utlopp 38mm wastegate Intercooler (cellpaket 600x300x100mm) 3" tryckrör PPF 50mm dumpventil org Volvo 240 kylare Motorstyrning: VEMS v.3.3 V.A.G tändspolar Siemens Deca 903cc/min@3bar spridare BP7ES tändstift Drivlina: Getrag 262 med adapterplatta mot Volvosprängkåpa BMW spakställ Volvo Turbo tryckplatta (inshimsad för maxtryck mot lamell) 4-puckad sinterlamell Förlängd Volvo 240 -87 kardan (37mm, utfört av Sävarsmedjan) 1031 lamelldiffad bakaxel (inshimsad och ihopsatt av IGMAB) Volvo 740 stödlager, custom lagerhållare Kardanring Chassi: Gula Koni Sport dämpare, justerbara 3-lägen Lesjöfors fjädrar Superflexbussningar runt om Grupp A förstärkta bärarmar fram 23mm krängningshämmare fram Dubbla 18mm krängningshämmare bak Bromsar: Ventilerade Volvo 240 Turbo skivor fram oventilerade Volvo 240 Turbo skivor bak 4-kolvsok fram 2-kolvsok bak org. belägg Inredning: 2st Sparco Sprint stolar 3" bälten R.J.S 4-punkt Luisi Mocca ratt Autometer mätare (Hastighetsmätare, varvräknare, oljetryck, oljetemp, vattentemp, laddtryck) Bur Modifierad original instrumentpanel Egentillverkad mittkonsol Utvändigt: Kofångare från 87ans Volvo 240, customfästen till bakre kofångaren Lister bortplockade, rostfri popnit i listhålen 3mm Lexanrutor (dörrar, bakre sidorutorna samt bakrutan) Hjul: För tillfället 15" MIM fälgar med hyffsade sommarpuckar Finns en förhoppning om 16-17" LM med R-däck till sommaren Byggplaner: Bygga coilovers runt om Förstärka bakvagnen Bilder: (Många bilder är sen byggstarten för 2år sedan och många är tagna med mobilkamera, därav kass kvalitet) Istället för att skriva en massa text så la jag upp bilderna i en ungefärlig ordning på vad som är gjort på den. Har några fler bilder på ett nytt grenrör samt givaren till hasighetsmätaren som sitter på lådan. Slit dessa bilder med hälsan och kommentera gärna och har ni några frågor är ni varmt välkomna med dem. MVH |
||||
Jaa, om jag hade ett vettigt svar så skulle du få ett. Nä, men jag va först inne på att ha turbon på samma sätt om "alla andra" har den, men ville samtidigt få plats med att kunna meka oljefilter och generator. Hade jag vart utan servon hade generatorn suttit på andra sidan och de hade funnits mera plats, men nu va de inte så. Och rören är hyffsat långa på de där grenröret, ca 60cm. De nya är de lite kortare på men kommer samtidigt ge liiite rappare karaktär. Själva idén med att ha turbon sådär kom ifrån den gamla saab 900 turbo jag hade förrut. Dock så hade den kompressorhuset inåt motorrummet och inte utåt som jag har. Här är en bild på de nya röret. 3ans cylinder är omgjord lite sen fotograferingen, lite tightare mot ettan och tvåans rör. Tog i rambalken annars. De här grenröret är på svetsning nu, vet inte när jag får igen de, efter de återstår wastegaterör och downpipe, sen ska de vara brukbart. Här har ni en bild på hastighetsmätar givaren. Den triggar på medbringaren på lådan. 3 punkter per varv alltså. Blir nog bra! Just för tillfället jobbas de hårdare på Hellquist 02a än Volvon, men de ska nog jämna ut sig snart! Båda ska ju reg.bes med turbo så! N. |
||||
Halloj!
Här händer de väl inte så tokmycket. Väntar på lite delar som är beställda. Beställt bussningar till spakstället bla... Är även på jakt efter de tre bakre rutlisterna till Volvo 242. Råkade slänga dem ja hade när jag rev bilen... Så om de är någon som råkar sitta på dessa så går de bra att slänga iväg ett PM om ni vill bli av med dom. MVH |
||||
Tack! Har ju hängt här ett tag så man kan väl dela med sig av vad man gör i garaget. Men en Volvo 242 är väl knappast intressant i början så man får väl försöka göra den intressant då! N. |
||||
Jo, de gör jag faktiskt. Trodde inte att jag skulle göra de i början men nu gör jag de. Förrut satt den ju uppe bredvid hastighetsmätaren men fick ändra på de planerna och flytta ner den till mittkonsolen. Då når jag den. Men ska nog göra om de oxå och montera den mellan stolarna så den är nära till hands. Har en till i skuffen vid batteriet oxå. Så de sitter 2st huvudbrytare på vägen fram till startmotorn. N. |
||||
Ah, då är jag med. Såg bara bilden på brytaren bredvid hastighetsmätaren - han måste ha långa armar tänkte jag _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Fått hem nå småbrickor och clips till växellänkaget nu så de ska väl gå att montera snarast.
N. |
||||
Ingen fara!
Har ju haft en gammal 900a så de va väl därifrån inspirationen kom. N. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 TURBO -75 Gata/Bana | 4 besök senaste veckan (7661 totalt) |