Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 TURBO -75 Gata/Bana
4 besök senaste veckan (7661 totalt)
Nicke Nyman
Umeå
Här sen Nov 2004
Inlägg: 97


Trådstartare
Hejsan!

rejsa.nu är ett beroende framkallande ställe, och har gett många tips och idéer. Så ja tänkte att en tråd om den bil jag byggt på i 2 år kanske platsar här. Bilen köptes eftersom BMW ruinerade mig, än om de bygger fina bilar och byggde fina motorer förr oxå. Så de blev en Volvo, billigare men kanske tråkigare enligt många. Lägger in lite bilder och info här nedan om bilen och sen ska jag väl försöka uppdatera eftersom.

Bilen ska reg.besiktas innan säsongen 2009 är här på allvar, bor ju i Umeå så de kanske finns en chans att snön ligger kvar länge så man hinner med allt.

Specen då:

Kaross: Volvo 242 -75

Motor:
B21ET (2130cc)
M-stakar
Mahlekolvar
org vev.
530-topp lättare portning
K-kam (Volvo org kam)
Custom insug á Nyman Motprsport
67mm spjällhus från BMW M535
Grenrör á Nyman Motorsport
Holset HX35w turbo, avgashus #12, 50mm inlopp / 60mm utlopp
38mm wastegate
Intercooler (cellpaket 600x300x100mm)
3" tryckrör
PPF 50mm dumpventil
org Volvo 240 kylare

Motorstyrning:
VEMS v.3.3
V.A.G tändspolar
Siemens Deca 903cc/min@3bar spridare
BP7ES tändstift

Drivlina:
Getrag 262 med adapterplatta mot Volvosprängkåpa
BMW spakställ
Volvo Turbo tryckplatta (inshimsad för maxtryck mot lamell)
4-puckad sinterlamell
Förlängd Volvo 240 -87 kardan (37mm, utfört av Sävarsmedjan)
1031 lamelldiffad bakaxel (inshimsad och ihopsatt av IGMAB)
Volvo 740 stödlager, custom lagerhållare
Kardanring

Chassi:
Gula Koni Sport dämpare, justerbara 3-lägen
Lesjöfors fjädrar
Superflexbussningar runt om
Grupp A förstärkta bärarmar fram
23mm krängningshämmare fram
Dubbla 18mm krängningshämmare bak

Bromsar:
Ventilerade Volvo 240 Turbo skivor fram
oventilerade Volvo 240 Turbo skivor bak
4-kolvsok fram
2-kolvsok bak
org. belägg

Inredning:
2st Sparco Sprint stolar
3" bälten R.J.S 4-punkt
Luisi Mocca ratt
Autometer mätare (Hastighetsmätare, varvräknare, oljetryck, oljetemp, vattentemp, laddtryck)
Bur
Modifierad original instrumentpanel
Egentillverkad mittkonsol

Utvändigt:
Kofångare från 87ans Volvo 240, customfästen till bakre kofångaren
Lister bortplockade, rostfri popnit i listhålen
3mm Lexanrutor (dörrar, bakre sidorutorna samt bakrutan)

Hjul:
För tillfället 15" MIM fälgar med hyffsade sommarpuckar
Finns en förhoppning om 16-17" LM med R-däck till sommaren

Byggplaner:
Bygga coilovers runt om
Förstärka bakvagnen

Bilder: (Många bilder är sen byggstarten för 2år sedan och många är tagna med mobilkamera, därav kass kvalitet)

















































































































Istället för att skriva en massa text så la jag upp bilderna i en ungefärlig ordning på vad som är gjort på den.
Har några fler bilder på ett nytt grenrör samt givaren till hasighetsmätaren som sitter på lådan.
Slit dessa bilder med hälsan och kommentera gärna och har ni några frågor är ni varmt välkomna med dem.

MVH

_________________
Niclas Nyman

www.nymanmotorsport.se
www.attitudemotorclub.com
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1998



såg riktigt fräckt ut thumbs up men varför byggde du grenröret så? fattade att du hade ett nytt men pga att få långa rör eller?

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Nicke Nyman
Umeå
Här sen Nov 2004
Inlägg: 97


Trådstartare
Lind4hl skrev:
såg riktigt fräckt ut thumbs up men varför byggde du grenröret så? fattade att du hade ett nytt men pga att få långa rör eller?


Jaa, om jag hade ett vettigt svar så skulle du få ett. Nä, men jag va först inne på att ha turbon på samma sätt om "alla andra" har den, men ville samtidigt få plats med att kunna meka oljefilter och generator. Hade jag vart utan servon hade generatorn suttit på andra sidan och de hade funnits mera plats, men nu va de inte så. Och rören är hyffsat långa på de där grenröret, ca 60cm. De nya är de lite kortare på men kommer samtidigt ge liiite rappare karaktär.
Själva idén med att ha turbon sådär kom ifrån den gamla saab 900 turbo jag hade förrut. Dock så hade den kompressorhuset inåt motorrummet och inte utåt som jag har.

Här är en bild på de nya röret.





3ans cylinder är omgjord lite sen fotograferingen, lite tightare mot ettan och tvåans rör. Tog i rambalken annars. De här grenröret är på svetsning nu, vet inte när jag får igen de, efter de återstår wastegaterör och downpipe, sen ska de vara brukbart. thumbs up

Här har ni en bild på hastighetsmätar givaren. Den triggar på medbringaren på lådan.
3 punkter per varv alltså. Blir nog bra! thumbs up



Just för tillfället jobbas de hårdare på Hellquist 02a än Volvon, men de ska nog jämna ut sig snart! Båda ska ju reg.bes med turbo så!

N.

_________________
Niclas Nyman

www.nymanmotorsport.se
www.attitudemotorclub.com
Citera
Nicke Nyman
Umeå
Här sen Nov 2004
Inlägg: 97


Trådstartare
Halloj!

Här händer de väl inte så tokmycket. Väntar på lite delar som är beställda.
Beställt bussningar till spakstället bla...

Är även på jakt efter de tre bakre rutlisterna till Volvo 242.
Råkade slänga dem ja hade när jag rev bilen...
Så om de är någon som råkar sitta på dessa så går de bra att slänga iväg ett PM om ni vill bli av med dom. thumbs up

MVH

_________________
Niclas Nyman

www.nymanmotorsport.se
www.attitudemotorclub.com
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Kul att du hittat hit thumbs up

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Nicke Nyman
Umeå
Här sen Nov 2004
Inlägg: 97


Trådstartare
Karlsson skrev:
Kul att du hittat hit thumbs up


Tack! Har ju hängt här ett tag så man kan väl dela med sig av vad man gör i garaget. Men en Volvo 242 är väl knappast intressant i början så man får väl försöka göra den intressant då! thumbs up

N.

_________________
Niclas Nyman

www.nymanmotorsport.se
www.attitudemotorclub.com
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2466



En säkerhetsfråga, når du huvudströmbrytaren när du är fastspänd?

Ser att ut att vara en kul bil thumbs up

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Nicke Nyman
Umeå
Här sen Nov 2004
Inlägg: 97


Trådstartare
Johan.. skrev:
En säkerhetsfråga, når du huvudströmbrytaren när du är fastspänd?

Ser att ut att vara en kul bil thumbs up



Jo, de gör jag faktiskt. Trodde inte att jag skulle göra de i början men nu gör jag de. Förrut satt den ju uppe bredvid hastighetsmätaren men fick ändra på de planerna och flytta ner den till mittkonsolen. Då når jag den. Men ska nog göra om de oxå och montera den mellan stolarna så den är nära till hands. Har en till i skuffen vid batteriet oxå. Så de sitter 2st huvudbrytare på vägen fram till startmotorn.

N.

_________________
Niclas Nyman

www.nymanmotorsport.se
www.attitudemotorclub.com
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2466



Nicke Nyman skrev:
Johan.. skrev:
En säkerhetsfråga, når du huvudströmbrytaren när du är fastspänd?

Ser att ut att vara en kul bil thumbs up



Jo, de gör jag faktiskt. Trodde inte att jag skulle göra de i början men nu gör jag de. Förrut satt den ju uppe bredvid hastighetsmätaren men fick ändra på de planerna och flytta ner den till mittkonsolen. Då når jag den. Men ska nog göra om de oxå och montera den mellan stolarna så den är nära till hands. Har en till i skuffen vid batteriet oxå. Så de sitter 2st huvudbrytare på vägen fram till startmotorn.

N.


Ah, då är jag med. Såg bara bilden på brytaren bredvid hastighetsmätaren - han måste ha långa armar tänkte jag

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Nicke Nyman
Umeå
Här sen Nov 2004
Inlägg: 97


Trådstartare
Fått hem nå småbrickor och clips till växellänkaget nu så de ska väl gå att montera snarast. thumbs up

N.

_________________
Niclas Nyman

www.nymanmotorsport.se
www.attitudemotorclub.com
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Busigt bygge, Turboplacering som på en gammal saab 900 fränt

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Carnesköld skrev:
Busigt bygge, Turboplacering som på en gammal saab 900 fränt

Så här då (ursäkta trådkapningen ):
Citera
Nicke Nyman
Umeå
Här sen Nov 2004
Inlägg: 97


Trådstartare
Ingen fara!

Har ju haft en gammal 900a så de va väl därifrån inspirationen kom.

N.

_________________
Niclas Nyman

www.nymanmotorsport.se
www.attitudemotorclub.com
Citera
streetrace_88
Finspång Östergötland
Här sen Dec 2004
Inlägg: 100



hur gjorde du med täningen, hur koppla du in den, berätta lite mer är du snäll


_________________
Johan Fredlund
Volvo 740
bytte gärna mot Opel Corsa A
Citera
JimmyLarsson
Tidaholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 14



Är också lite nyfiken på det

_________________
Jimmy Larsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 TURBO -75 Gata/Bana
4 besök senaste veckan (7661 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande