|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10195
04 Nov 2011 00:22
P.P. skrev: | Min licens blev uppgraderad utan att jag bad om det. Tror t.o.m. det hände innan jag började tävla Men jag får väl lugnt låta den förfalla och sen ta om den och då poängtera att den skall vara i debutantutförande. Om det inte hade varit för att kompisen viftar med ett ev. framtida Eifelrennen-deltagande Jaja, den dagen, den sorgen... |
Men, man måste ju tävla för att uppgradera. Själv uppgraderade jag aldrig och det var en del som tittade snett på mig.
På ett par tävlingarna deltog jag trots att nationell licens krävdes, men det var aldrig någon som opponerade sig i verkligheten.
_________________ Anders Hansson
|
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816
Hjälpmoderator
04 Nov 2011 00:25
Jag vet, men jag har aldrig aktivt meddelat någon instans att jag tävlat, och kan inte påminna mig om någon plötslig prishöjning. Men nationell licens, det hade jag... Någon kryssade väl i fel ruta nån gång, vad vet jag
_________________ mvh Patrik Petersson
Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
|
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5553
Trådstartare
04 Nov 2011 07:50
Niklas Falk skrev: | ]Det är enklare att aldrig uppgradera debutlicensen om man ska bry sig om detta öht (eftersom det bara gäller de med Nationell och Internationell Licens, och dessutom bara personer som SBF kan motivera ekonomiska förluster om de "jobbar svart").
|
Hur får du det till att det inte gäller debutlicenser? Blandar du ihop debutlicens med "Bilsport debut"?
_________________ /Daniel Azzarri
Älska varje varv!
|
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826
04 Nov 2011 08:32
dstr skrev: | Niklas Falk skrev: | ]Det är enklare att aldrig uppgradera debutlicensen om man ska bry sig om detta öht (eftersom det bara gäller de med Nationell och Internationell Licens, och dessutom bara personer som SBF kan motivera ekonomiska förluster om de "jobbar svart").
|
Hur får du det till att det inte gäller debutlicenser? Blandar du ihop debutlicens med "Bilsport debut"? |
BOFH citerade blanketten: [111027] Ansökan om deltagande i ett icke sanktionerat evenemang [inkl. riktlinjer] - PDF skrev: | Innehavare av vilande licens, Bilsportlicens Prova på, Bilsportlicens Enkel, Bilsportlicens Debut, Engångslicens, eller anmälarlicens för Team eller Företag omfattas inte av kravet att söka tillstånd för att delta vid tävling, träning eller uppvisning som inte är sanktionerad av SBF. |
Det fetstilsmarkerade kan väl bara tolkas på ett sätt? Begreppet "Bilsport debut" känner jag inte till. Är det "Bilsportlicens Prova på" du menar (som också är listat i texten)?
_________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
|
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006
04 Nov 2011 08:44
Bilsportlicens Debut = Debutlicens
G 7.1 skrev: | Bilsportlicens Debut
Ansökningsblankett för Debutlicens erhålls i samband med genomgången utbildning.
Ansökan som godkänts både av utbildare och av den klubb där den sökande är medlem, insänds till SBF.
SBF utfärdar Debutlicensen när fastställd licensavgift inkommit.
Innehavare av Debutlicens startar alltid avskild från förare med annan licenstyp, om inte annat anges i respektive sportgrensreglerna.
Debutlicensen är endast giltig i Sverige. |
_________________ Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
|
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4033
04 Nov 2011 10:18
P.P. skrev: | ...men jag har aldrig aktivt meddelat någon instans att jag tävlat... |
Arrangören skall väl meddela till SBF vem som varit med i tävlingen?
Så de får ju reda på att du tävlat den vägen...
|
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006
04 Nov 2011 13:37
Citat: | Innehavare av vilande licens, Bilsportlicens Prova på, Bilsportlicens Enkel, Bilsportlicens Debut, Engångslicens, eller anmälarlicens för Team eller Företag omfattas inte av kravet att söka tillstånd för att delta vid tävling, träning eller uppvisning som inte är sanktionerad av SBF. |
Det står inget om funktionärslicenser. De flesta som har debutlicens har väl även tävlingsledning C? Kan man "lämna tillbaka" funktionärslicensen och behålla debutlicensen?
_________________ Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
|
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596
04 Nov 2011 13:39
BOFH skrev: | Citat: | Innehavare av vilande licens, Bilsportlicens Prova på, Bilsportlicens Enkel, Bilsportlicens Debut, Engångslicens, eller anmälarlicens för Team eller Företag omfattas inte av kravet att söka tillstånd för att delta vid tävling, träning eller uppvisning som inte är sanktionerad av SBF. |
Det står inget om funktionärslicenser. De flesta som har debutlicens har väl även tävlingsledning C? Kan man "lämna tillbaka" funktionärslicensen och behålla debutlicensen? |
Jag har bara debutlicens, ingen funktionärslicens. Jag har aldrig gått nån funktionärsutblidning, tycker det är roligare att köra än att titta på :P
|
DrJ
Billingstad (Norge)
Här sen Okt 2005
Inlägg: 10
04 Nov 2011 15:45
Tobias Nyström skrev: | BOFH skrev: | Citat: | Innehavare av vilande licens, Bilsportlicens Prova på, Bilsportlicens Enkel, Bilsportlicens Debut, Engångslicens, eller anmälarlicens för Team eller Företag omfattas inte av kravet att söka tillstånd för att delta vid tävling, träning eller uppvisning som inte är sanktionerad av SBF. |
Det står inget om funktionärslicenser. De flesta som har debutlicens har väl även tävlingsledning C? Kan man "lämna tillbaka" funktionärslicensen och behålla debutlicensen? |
Jag har bara debutlicens, ingen funktionärslicens. Jag har aldrig gått nån funktionärsutblidning, tycker det är roligare att köra än att titta på :P |
Det är samma teori på förarkurs som funktionär C, således kan man ansöka om funktionär C efter förarkurs utb (inom en begränsad tid). Men att få det automatisk lär man inte få om inte nån varit överflitig hos förbundet... (sen när då?)
_________________ Dan Jönsson
Peugeot Sport Club
|
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108
07 Nov 2011 10:12
_________________ PiPPi Willén
|
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853
Moderator
07 Nov 2011 11:19
Hoppas att nån driftig har skickat det här till kkv!
_________________ Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina
Anders Bisting
|
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723
07 Nov 2011 11:33
Dude skrev: |
Hoppas att nån driftig har skickat det här till kkv! |
Tror det kan bli tufft att vinna ett sådant mål då SVEMo inte förbjuder någon att deltaga i ej sanktionerade tävlingar. Man blir bara borttagen från en ev "sponsorlista".
Ungefär som att en av dina anställda skulle ta uppdrag åt en konkurrent på sin fritid. Inget jag skulle uppskatta iaf.
Bara mina 2cent.
_________________ MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge
En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523
07 Nov 2011 11:38
Lars Gustafsson skrev: | Dude skrev: |
Hoppas att nån driftig har skickat det här till kkv! |
Tror det kan bli tufft att vinna ett sådant mål då SVEMo inte förbjuder någon att deltaga i ej sanktionerade tävlingar. Man blir bara borttagen från en ev "sponsorlista".
Ungefär som att en av dina anställda skulle ta uppdrag åt en konkurrent på sin fritid. Inget jag skulle uppskatta iaf.
Bara mina 2cent. |
Näe, det har dom full rätt att göra... Och absolut ingenting som SMA tycker är fel i sig.....
vi är iaf inte främst till för Elit-förarna och deras satsningar utan är till för den stora skaran som gör det lite mera som hobby... Och därigenom så har SMA nischat in sig på lite billigare och enklare för dom tävlande.
|
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108
07 Nov 2011 12:42
Lars Gustafsson skrev: | Dude skrev: |
Hoppas att nån driftig har skickat det här till kkv! |
Ungefär som att en av dina anställda skulle ta uppdrag åt en konkurrent på sin fritid. Inget jag skulle uppskatta iaf. |
Nja, det är väl lite mer komplicerat än så? Det finns fall i andra sporter där elitutövare har fått på nöten för att man ställt upp på sponsortävlingar/arrangemang etc. som inte har fallit under RFs paraply (t.o.m. Let's Dance) och som knappast kan ses som ett hot mot RFs eller specialförbundens fortlevnad.
Ett konkret case för motorsport är dragracing när SVEMo-"sponsrade" EM-åkare kör Test'n Tune på SMA-tävlingar, allt för att söka topp-placeringar i en EM-serie där SVEMo är med som sanktoinerande förbund. Den här regeln gör det inte bra varken för SVEMo, EM eller individuella förare i dom fallen.
Kanske att det skulle kunna göras undantag men SVEMos text ger inte mycket utrymme där.
_________________ PiPPi Willén
|
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723
07 Nov 2011 13:02
PiPPi skrev: |
Ett konkret case för motorsport är dragracing när SVEMo-"sponsrade" EM-åkare kör Test'n Tune på SMA-tävlingar, allt för att söka topp-placeringar i en EM-serie där SVEMo är med som sanktoinerande förbund. Den här regeln gör det inte bra varken för SVEMo, EM eller individuella förare i dom fallen.
. |
Vet inget om dragracing och hur sponset ser ut där men tycker SVEMo har rätt att skydda sin "investering" och inte tillåta aktiviteter under någon annans paraply.
Vill man ha support och fonder från någon så får man se till att uppfylla vilkoren för det avtalet.
Passar inte det så degar man själv och lever med det.
_________________ MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge
En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
|
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108
07 Nov 2011 13:46
Lars Gustafsson skrev: | PiPPi skrev: |
Ett konkret case för motorsport är dragracing när SVEMo-"sponsrade" EM-åkare kör Test'n Tune på SMA-tävlingar, allt för att söka topp-placeringar i en EM-serie där SVEMo är med som sanktoinerande förbund. Den här regeln gör det inte bra varken för SVEMo, EM eller individuella förare i dom fallen.
. |
Vet inget om dragracing och hur sponset ser ut där men tycker SVEMo har rätt att skydda sin "investering" och inte tillåta aktiviteter under någon annans paraply.
Vill man ha support och fonder från någon så får man se till att uppfylla vilkoren för det avtalet.
Passar inte det så degar man själv och lever med det. |
Jo visst, i princip så håller jag med men det är inte allt här i livet som fungerar exemplariskt med ett svart-vitt synsätt.
10.000-kronorsfrågan är till syvende och sist varför RF och dess specialförbund finns och vad deras roll och attityd ska vara när det gäller utvecklingen av sport & idrott i Sverige.
Nu gällde den länkade texten endast SVEMo Snöskoter och det är bara en sportgren av många inom SVEMo. Men det blir nog fler grenar som följer efter och själv kan jag tycka att det borde finnas plats för mer flexibilitet i systemet än vad SVEMo visar på i den rätt kompromisslösa "Snöskoter-texten". Exemplet med dragracingen ovan är ett reellt exempel. Kan SVEMo visa på ett realistiskt och nyanserat synsätt och låta "deras team" köra för test på en icke-SVEMo-tävling skulle det faktiskt gagna hela SVEMos jakt på EM-medaljer.
_________________ PiPPi Willén
|
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723
07 Nov 2011 17:52
PiPPi skrev: | Lars Gustafsson skrev: | PiPPi skrev: |
Ett konkret case för motorsport är dragracing när SVEMo-"sponsrade" EM-åkare kör Test'n Tune på SMA-tävlingar, allt för att söka topp-placeringar i en EM-serie där SVEMo är med som sanktoinerande förbund. Den här regeln gör det inte bra varken för SVEMo, EM eller individuella förare i dom fallen.
. |
Vet inget om dragracing och hur sponset ser ut där men tycker SVEMo har rätt att skydda sin "investering" och inte tillåta aktiviteter under någon annans paraply.
Vill man ha support och fonder från någon så får man se till att uppfylla vilkoren för det avtalet.
Passar inte det så degar man själv och lever med det. |
Jo visst, i princip så håller jag med men det är inte allt här i livet som fungerar exemplariskt med ett svart-vitt synsätt.
10.000-kronorsfrågan är till syvende och sist varför RF och dess specialförbund finns och vad deras roll och attityd ska vara när det gäller utvecklingen av sport & idrott i Sverige.
Nu gällde den länkade texten endast SVEMo Snöskoter och det är bara en sportgren av många inom SVEMo. Men det blir nog fler grenar som följer efter och själv kan jag tycka att det borde finnas plats för mer flexibilitet i systemet än vad SVEMo visar på i den rätt kompromisslösa "Snöskoter-texten". Exemplet med dragracingen ovan är ett reellt exempel. Kan SVEMo visa på ett realistiskt och nyanserat synsätt och låta "deras team" köra för test på en icke-SVEMo-tävling skulle det faktiskt gagna hela SVEMos jakt på EM-medaljer. |
Är inte helt insatt i det hela men om jag har förstått det rätt så säljer SMA endast en försäkring till olika event.
Med en SBF /SWEMo sanktionerat event så är det så mycket mer. Ett färdigt koncept med regler, både för förare,fordon, bana och hur organisationen SKALL se ut.
Teoretiskt sett skulle en oseriös försäkringsaktör kunna sälja försäkringar till en oseriös eventarrangör som tex tillåter körning i badbyxor och utan hjälm med en jeepdunk löst liggande på golvet.
_________________ MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge
En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523
07 Nov 2011 18:50
Lars Gustafsson skrev: | PiPPi skrev: | Lars Gustafsson skrev: | PiPPi skrev: |
Ett konkret case för motorsport är dragracing när SVEMo-"sponsrade" EM-åkare kör Test'n Tune på SMA-tävlingar, allt för att söka topp-placeringar i en EM-serie där SVEMo är med som sanktoinerande förbund. Den här regeln gör det inte bra varken för SVEMo, EM eller individuella förare i dom fallen.
. |
Vet inget om dragracing och hur sponset ser ut där men tycker SVEMo har rätt att skydda sin "investering" och inte tillåta aktiviteter under någon annans paraply.
Vill man ha support och fonder från någon så får man se till att uppfylla vilkoren för det avtalet.
Passar inte det så degar man själv och lever med det. |
Jo visst, i princip så håller jag med men det är inte allt här i livet som fungerar exemplariskt med ett svart-vitt synsätt.
10.000-kronorsfrågan är till syvende och sist varför RF och dess specialförbund finns och vad deras roll och attityd ska vara när det gäller utvecklingen av sport & idrott i Sverige.
Nu gällde den länkade texten endast SVEMo Snöskoter och det är bara en sportgren av många inom SVEMo. Men det blir nog fler grenar som följer efter och själv kan jag tycka att det borde finnas plats för mer flexibilitet i systemet än vad SVEMo visar på i den rätt kompromisslösa "Snöskoter-texten". Exemplet med dragracingen ovan är ett reellt exempel. Kan SVEMo visa på ett realistiskt och nyanserat synsätt och låta "deras team" köra för test på en icke-SVEMo-tävling skulle det faktiskt gagna hela SVEMos jakt på EM-medaljer. |
Är inte helt insatt i det hela men om jag har förstått det rätt så säljer SMA endast en försäkring till olika event.
Med en SBF /SWEMo sanktionerat event så är det så mycket mer. Ett färdigt koncept med regler, både för förare,fordon, bana och hur organisationen SKALL se ut.
Teoretiskt sett skulle en oseriös försäkringsaktör kunna sälja försäkringar till en oseriös eventarrangör som tex tillåter körning i badbyxor och utan hjälm med en jeepdunk löst liggande på golvet. |
Nej , det kan inte en oseriös försäkringaktör göra om han vill ha kvar sina försäkringsbolag som han återförsäkrar i...... eftersom förrutom att det alltid finns ett krav på att försäkringarna inte får gå med konstanta förluster i skadehantering såklart...... så finns det även lagar som kräver viss säkerhet och uppstyrning av hur evenemangen skall vara......
sen det folk inte förstått som är större grejjen med SMA är att SMA är en allians eller iaf siktar på att bli det och SMA ska hålla i försäkringarna och byråkratin om det och sen ska dom allierade föreningarna stå för det övriga med regler osv.....
kolla på t.ex några sådana som redan är anslutna till SMA , såsom Traktorpulling, Landracing med sitt SpeedEvent och Svensk Racing som är snöskoter organisationen..... länkar finns på www.svenskamotorsportalliansen.se
|
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5553
Trådstartare
07 Nov 2011 18:51
Lars Gustafsson skrev: |
Teoretiskt sett skulle en oseriös försäkringsaktör kunna sälja försäkringar till en oseriös eventarrangör som tex tillåter körning i badbyxor och utan hjälm med en jeepdunk löst liggande på golvet. |
Det finns inget som hindrar samma eventarrangör att göra det under SBF/SVEMo-flagg också. Oavsätt försäkringsgivare så lär det vara det sista man gör i den organisationen.
Googlar man kring senaste Svemo-turerna så hittar man:
Citat: |
Aktuella frågor för diskussion/beslut
10.72 Beslut angående gjorda regelavsteg vid Kattcupen
Sektionen har tillsammans med Barnkommittén under säsongen 2006 mycket noggrant
bevakat och dokumenterat de aktiviteter och regelavsteg som Sören Östlund genomfört.
Efter att ha tagit del av en sammanställning från de senaste 2, hos SMK Kungsör
genomförda tävlingarna i Kattcupen (2006-10-28 samt 2006-11-25) har sektionen och
barnkommitteén funnit ett antal allvarliga avsteg från SVEMo: s gällande regelverk.
Avstegen som listas här nedan innebär att Sören på ett antal områden kraftigt brustit mot
bland annat reglementet för Enklare tävling samt Guldhjälmsreglementet.
För att förhindra att liknande regelavsteg upprepas beslutade sektionen och kommittén
att med omedelbar verkan dra in samtliga SVEMo-funktionär-, och tränarlicenser som
Sören Östlund innehar vid dagens datum, vilket gäller en tävlingsledarlicens i Motocross
samt en Barnledarlicens.
På grund av att SMK Kungsör saknar tävlingsledare i motocross tvingas den planerade
tävlingen i SMK Kungsör 2006-12-16 därmed att ställas in.
Sektionen ser mycket allvarligt på det inträffade och ger också arrangörsklubben SMK
Kungsör en mycket kraftig varning för deras agerande vid tävlingarnas genomförande.
Därför beslutade sektionen och att om någon form av aktivitet, som bryter mot gällande
SVEMo reglemente, bedrivs på anläggningen hos SMK Kungsör förlorar klubben
banlicensen med omedelbar verkan. |
http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_1591/scope_0/ImageVaultHandle . . . .
Man skulle ju nästan kunna tro att personen i fråga arrangerat en sådan tävling som du ger exempel på.
_________________ /Daniel Azzarri
Älska varje varv!
|
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699
07 Nov 2011 21:25
Lars Gustafsson skrev: | PiPPi skrev: |
Ett konkret case för motorsport är dragracing när SVEMo-"sponsrade" EM-åkare kör Test'n Tune på SMA-tävlingar, allt för att söka topp-placeringar i en EM-serie där SVEMo är med som sanktoinerande förbund. Den här regeln gör det inte bra varken för SVEMo, EM eller individuella förare i dom fallen.
. |
Vet inget om dragracing och hur sponset ser ut där men tycker SVEMo har rätt att skydda sin "investering" och inte tillåta aktiviteter under någon annans paraply.
Vill man ha support och fonder från någon så får man se till att uppfylla vilkoren för det avtalet.
Passar inte det så degar man själv och lever med det. |
Som de formulerat sig tycker jag det ser ut som att det även gäller förare som inte är sponsrade eller får hjälp av svemo för just då också?
Det vill säga till exempel om någon som är hobbyförare nu kör och ett annat evenemang så är det uteslutet att denne skulle bjudas in att vara med på "landslagsträningsläger" senare, om denne någon gång skulle närma sig sverigeelit. Det är ju något helt annat än hurvida folk bör få köra andras evenemang medans de är förbundssponsrade landslagsförare.
oavsett vad som är lagligt så känns det ju som en rätt tjurig inställning. Men jag kanske läser de fel.
_________________ Markus Ålind
|
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300
07 Nov 2011 21:31
Senast ändrad av Naqref, 08 Nov 2011 08:25, ändrad totalt 1 gång
Dude skrev: |
Hoppas att nån driftig har skickat det här till kkv! |
Vad jag kan förstå så är du allt annat än driftig?
_________________ Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
|
|