Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport - 2002
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (6405 totalt)
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Detta är min första Renault och skall jag vara helt ärlig har jag inte reflekterat över att märket har haft några sportiga bilar. Efter att ha träffat CE på ringen i somras och diskuterat med honom om Clions framfart gick det upp för mig att Renault länge sysslat aktivt med motorsport fast jag bara inte sett det. Man tänker med automatik Porsche, BMW, Ferrari mfl.

Att Renault vunnit F1 2 år i rad nyligen hade jag bara missat.

Efter att ha kört bilen i 2 månader och ca 30 varv på ringen så kan jag konstatera att det är en bil med hög kvalité och ett väl sammansatt koncept där alla viktiga komponenter står i bra förhållande till varandra motor - chassie - bromsar. CE har rattat den runt ringen på 8:37 BTG vilket är en respektingivande tid i en bil med ett vikt effekt förhållande på 6.6 kg/hk. Den är lätt och behändig i stadstrafik också och den väcker noll uppmärksamhet.

Eftersom framdämparna gått dryga 13.000 mil så skulle bilen må bra av en uppsättning nya dämpare / fjädrar runt om. Får se vad prioriteringarna blir under vintern.

om mig själv kan man säga att jag kört bil på bana och i slalomsammanhang i flera år och gärna kör på Nurburg ring. Vi hörs

Här nedan testar jag bilen på banan direkt efter köpet en kollega till mig åker sitt andra varv runt ringen.


Jag visste att det satt dåliga däck på bilen när jag köpte den men vid Regbesiktningen så ruskade de bara på huvudet och undrade om bilen gått på bana eftersom däcken var slitna långt upp på sidorna och greppytan höll på att släppa från däcket. Conduire au Cirquit? je ne sais pas des tout. svarade jag med min oskyldigaste min och tillade att jag precis köpt bilen så jag visste inte så noga. De tyckte lite synd om mig för att de trodde att jag blivit blåst av säljaren. Tyvärr tyckte de inte tillräckligt synd om mig för att låta bilen gå igenom. Efter att ha utrustat bilen med det kända prestandadäcket Marshall och fått bilen godkänd vid besiktningen har det blivit några varv ringen under hösten.

Nedan en bild från 2 November, en av de sista helgerna som jag vart och kört på ringen. CE kan du som kan banan så bra tala om för mig vart den är tagen är det Hatzenbach?

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



T. Weber skrev:
CE kan du som kan banan så bra tala om för mig vart den är tagen är det Hatzenbach?[/img]

Visst är det Hatzenbach och det är jag som sitter i högerstolen bredvid Patrik i GT3:an och granskar ditt spårval.

Kändes lite konstigt att se "sin" bil från utsidan!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Du får gärna åka med mig till våren så att du slipper se din bil från utsidan och så kan granska spårvalet på närmare håll och kommentera.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Nu ar ju bilen farlig!!!!!
den har ju gula platar

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

T. Weber skrev:
Efter att ha utrustat bilen med det kända prestandadäcket Marshall [/img]


Haha ja det är humor det är humor!

Riktigt skoj med ytterligare en entusiastik Clio förare. thumbs up Jag lovar att höra av mig när jag ska ner, för ner ska jag. Jag tror att det blir att lägga det skapligt tidigt så man har möjlighet att drabbas av svår abstinens och vara tvungen att dra ner en vända till Men det är ju fuskigt att ni är så väl inkörda på banan, får väl köra ett par tre hundra varv till i GTR Evo så har man väl iaf lite koll sen.

Skulle jag ge dig några tipps gällande bilen skulle jag prioritera följande i den ordning de kommer.

¤ Hjulvinklar (minst -2,0 camber och 0,1 toe out. Ev. 0,0 i toe iom att ringen är rätt snabb och kanske inte kräver jätte vass turn in?!
¤ oljekylare (ca 2000kr) Clion sticker lätt upp till 140c+ i tråget vid hård körning. Lite för högt för att vara bra.
¤ Coilovers + topplagringar (10.000kr+)
¤ R-däck (R888 4st 3000kr)
¤ Bromsbelägg (Ferodo DS2500 ca1000kr) (körde slut på nästan ny original på 1½ hårdbandag) Ringen är väl iofs snäll mot bromsar?!
¤ RStuner ommappning (EUR168)

Hur som helst stort lycka till med din bil och hoppas den inte förblir original länge till

//Mårten

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



T. Weber skrev:
Conduire au Cirquit?

Hade velat se besiktningsmannens min om du fällt följande kommentarer: Je ne sais pas. Le Auto de Nord du Schleif la 8.37 en la record? Prost et Senna la amateur de circuit de mort! Grande vitesse á Croix de Suéde de la idiot. Un le tourist de Nürburgring pour 9+ min, en le pro de 8.50...


_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Rejsa har nu en egen Renault Sport sektion thumbs up

https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=73

Mvh / Mårten

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Såg att du tjuvstartat säsongen redan, ser också på denna bild att tomten faktiskt kom förbi med minst ett hårt paket! Vad är bästa loggen hittills?


_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Christian Eick skrev:
Såg att du tjuvstartat säsongen redan, ser också på denna bild att tomten faktiskt kom förbi med minst ett hårt paket! Vad är bästa loggen hittills?


Jasså nu får man höra! Har du varit ute och tjyv åkt utan att lämna rapport på rejsa?!

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Dignell skrev:
Christian Eick skrev:
Såg att du tjuvstartat säsongen redan, ser också på denna bild att tomten faktiskt kom förbi med minst ett hårt paket! Vad är bästa loggen hittills?


Jasså nu får man höra! Har du varit ute och tjyv åkt utan att lämna rapport på rejsa?!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53495&start=21

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Christian Eick skrev:
Dignell skrev:
Christian Eick skrev:
Såg att du tjuvstartat säsongen redan, ser också på denna bild att tomten faktiskt kom förbi med minst ett hårt paket! Vad är bästa loggen hittills?


Jasså nu får man höra! Har du varit ute och tjyv åkt utan att lämna rapport på rejsa?!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53495&start=21



_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



i webcam idag!!!

Är det du eller frugan som fått barnledigt idag?






_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jösses vilken övervakning. Är det folk som sitter och stirrar på webcamen hela dagarna eller

EDIT: Hur som helst är det fuskigt att du kan vara ute och köra

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13188

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dignell skrev:
Jösses vilken övervakning.

@Mårten: Här kan du kolla, sparade bilder varje minut... http://www.8200rpm.com/webcam/
Finns fler sajter som buffrar bilder från kameran.

_________________

Rice and shine
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Christian Eick skrev:
Såg att du tjuvstartat säsongen redan, ser också på denna bild att tomten faktiskt kom förbi med minst ett hårt paket! Vad är bästa loggen hittills?



Christian tack för bilden.
Eftersom både Lisa och jag var så sugna på att köra så vi tog ungarna och drog till Ringen.
Du fick inte med någon bild på en Subaru Tribeca med bredställ i Brunchen

Nä skämt åsido vi körde lungt eftersom barnen var med, jag har ju inte ens hjälm på mig.

Tomten har varit snäll och det finns nu en performance box. Har nu lärt mig prylen och inser att det är ett kraftfullt verktyg. Dock inga tider från Februaribesöket. På ett besök i mars med hyfsat torrt i spåret blev det lite tider som du vet...återkommer när det finns nåt att snacka om. Sedan tycker jag att det hetsas tillräckligt med tider redan. Jag kollar främst tiden för att se hur jag kan utvecklas som förare inte främst att köra så eller så snabbt. Eller så skriver jag bara det för att jag kör långsamt


Detta är ju en biltråd trots allt varför lite uppdatering är på sin plats.
Under vintern har nya vinterdäck inhandlats FULDA nåt samt jag har bytt bromsbelägg fram för de var slut.
Kan notera att med plåtfälgarna (vinterdäck) på så får man inte tillräcklig kylning av bromsarna så jag hade lite problem med fading i mars. Sedan slits ju Vinterdäcken av lite hårdare körning på torr asfalt.



Närmaste planen är att köra slut sommardäcken för att kunna köpa Toyo R888.

Till "team Renault i Sverige" vilket åtminstone omfattar Dignell och Falk säger jag bara, säg till när ni kommer så skall jag försöka vara på ringen samtidigt.

Fredrik, klart att det var jag det var ju på en helg, Lisa kan ju åka i veckorna

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Lär ha varit ganska fria fina varv i kvällssolen antar jag?


_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Haha, det går banne mig inte o gömma sig!!!


_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Storebror ser dig!

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag övervakar inte min egen biltråd lika mycket som ni andra gör...

Ja, det var riktigt bra den där kvällen i april.
Kvällsåkning off - season ger otroligt bra körning eftersom det inte är många bilar.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag kan meddela att jag har bytt upp mig till en ett år nyare Clio.

Den är svart och av 2002 års modell. Den har ca 8.000 mil på klockan och inte ca 450 varv på ringen bakom sig samt en fungerande AC. Den har tidigare körts mest av två damer, och det är faktiskt sant!

om den gamla bilen kan man säga att den fick gå vidare till en annan ägare i Luxemburg efter en felbedömning av fart, bromsträcka och kurvradie

Bilder kommer inom kort.
Den kommer med största sannolikhet inte att moddas men väl tillbringa många varv på ringen.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

LUX skrev:
Jag kan meddela att jag har bytt upp mig till en ett år nyare Clio.

Den är svart och av 2002 års modell. Den har ca 8.000 mil på klockan och inte ca 450 varv på ringen bakom sig samt en fungerande AC. Den har tidigare körts mest av två damer, och det är faktiskt sant!

om den gamla bilen kan man säga att den fick gå vidare till en annan ägare i Luxemburg efter en felbedömning av fart, bromsträcka och kurvradie

Bilder kommer inom kort.
Den kommer med största sannolikhet inte att moddas men väl tillbringa många varv på ringen.


Kul med ny bil! Klart den måste moddas, vi ska nog få med dig i beroendet

Ska man tolka ovanstående text som att den gammla trotjänaren fick smaka på Armco räcket?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport - 2002
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (6405 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande