Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Syncro -88
1 besök senaste veckan (3606 totalt)
TURBOPolo
Norge
Här sen Aug 2004
Inlägg: 15


Trådstartare
Det hele begynte med at jeg onsket å ha en VW Golf som prosjektbil, siden jeg har hatt dette tidligere og det er enkelt å få tak i deler til dem.
Bilen vil bli bygget mtp banekjoring og skal kunne brukes hardt!

Så etter en tids soking på nett og i annonser så fikk jeg vite av en kompis at en bekjent av han hadde en Golf Syncro stående. Og bilen var faktisk en 2-dors uten takluke, kanon!!
Fikk tak i mannen som hadde bilen stående og fikk sett litt på den.
Problemet med bilen var at bakhjulene ikke gikk rundt og at mellomakslingen var slitt av.

Slik ser da bilen ut:





Bilen måtte vi dra av flak-bilen siden bakhjulene stod bom fast!
Etter å ha skrudd litt viste det seg at begge bahjulslagrene var gåen, samt at bremsene var kilt seg fast.

Bilen trenger litt fresh plåt, gulv på forersiden, samt kanal. Dette blir forsteprioritet.

originalt er det en 90hk forgasser motor som ikke er alverdens å skryte av.
Har hentet en 1,8 20vT motor fra en krokad 2000 modell Audi A3 TQ, denne blir montert sammen med girkasse fra en Golf Rallye, samt at hele bakhjulsopphenget med viskosekobling/diff kommer fra en Rallye.
Syncro-drivverket fra en Rallye tåler betydelig mer krefter enn en vanlig Syncro.

Ellers blir bremser oppgradert til G60, trolig EBC skiver fremme med yellowstuff fremme og bak
Understell blir coilovers, men vet ikke hvilket merke enda. Polyurethan foringer vil bli montert fremme og bak.

Utseendemessig vil bilen forholde seg ganske originalt, og siden dette er en bil som skal brukes på bane, så mått jeg jo ha skikkelige felger.
SÅ ATS DTC i 8x15 ET 20 ble bestilt, veier kun 6,5kg pr felg.



Håper å bli klar når sesongen blir klar nærmere våren, så jeg har mye å henge fingrene i.

Enjoy!

_________________
-Stig Samuelsen-
-`88 Vw Polo Steilheck
-`88 Vw Golf Syncro
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



jag trodde inte att syncron höll på bana, ska bli trevligt att bli motbevisad.
thumbs up

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5124



lindgren skrev:
jag trodde inte att syncron höll på bana, ska bli trevligt att bli motbevisad.
thumbs up


syncro är ungefär som att säga man blir full på öl...


Det finns direkt 4 st helt olika syncrosystem.

Golf II syncro är dimensionerat för 90 hästar och dra upp en bil för lerig stallbacke.

Golf II G60 syncro har en helt annan växellåda (kraftigare), med kraftigare vinkelväxel bakaxel bla och klarar 160 hästar utan direkt misshandel.

Golf III syncro (vr6, eventuellt finns det någon diesel ) klarar 200 häst utan misshandel.

I de två senare systemen är det viscokopplingen som ger upp eller blir ledsen vid för hårdhänt behandling.

Sedan finns det transporter syncro, fungerar nog bra för de cirka 100 originalhästarna men råkar man köra ner bilen genom isen så snurrar 1 framhjul runt av sig självt och bilen kommer inte upp


Coolt projekt.

_________________
Roland Johansson
Citera
TURBOPolo
Norge
Här sen Aug 2004
Inlägg: 15


Trådstartare
Derfor blir ting oppgradert til syncro systemet fra en Rallye/G60.

Har demontert interior og fått vekk defa-alarm og startsperre.
Fant og ut at rusten ikke var så gale som forst antydet, begynner på dette arbeidet i morgen.

Dessverre ingen bilder idag.

_________________
-Stig Samuelsen-
-`88 Vw Polo Steilheck
-`88 Vw Golf Syncro
Citera
TURBOPolo
Norge
Här sen Aug 2004
Inlägg: 15


Trådstartare
Da var rusten stort sett ferdig sveist.
Han jeg kjopte bilen av mente det var stort rusthull i bunn, vel dette var det som var



Kanal/innerkanal mens den blir tilpasset:







og bilde av motoren, hentet fra en A3 TQ, skal oppgradere turbo. Men vet ikke om jeg skal velge en kkk k04-001 på den originale manifolden, eller oppgradere til noe enda sprekere. Kommer mest sannsynlig til å benytte meg av et sprut fra EMERALD i England.



Ellers er komplett foringssett bestilt, valget falt på Powerflex, ankommer nok neste uke.

_________________
-Stig Samuelsen-
-`88 Vw Polo Steilheck
-`88 Vw Golf Syncro
Citera
TURBOPolo
Norge
Här sen Aug 2004
Inlägg: 15


Trådstartare
Selvfolgelig måtte det skje, en polare skulle flytte bilen litt, og det gikk som det måtte gå.






Bulk i venstre skjerm, kjipt men slikt skjer. Samt at ene lyset ble knust og andre knakk festene på.


Har fått tak i 2 stykk G60 skjermer som kommer på ved en seinere anledning.

Kanal og hull i gulv er ferdig sveiset


_________________
-Stig Samuelsen-
-`88 Vw Polo Steilheck
-`88 Vw Golf Syncro
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Kul projekt

Brorsan köpte sig en Golf Syncro -87a häromveckan dock 4-dörrars, men oj va roliga dom är!
Skulle haft lite mer effekt bara hehe!

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
shorty
Gagnef
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


kul bygge.
själv åker jag en golf G60 rallye.
riktigt roliga bilar.
lycka till med bygget

_________________
Conny Engström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Syncro -88
1 besök senaste veckan (3606 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande