Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Maserati 222SE -90
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök idag (41506 totalt)
Danne78
Vittsjö
Här sen Nov 2008
Inlägg: 110


Trådstartare
Denna bilmodell har varit en pojkdröm ända sedan min far var mellanhanden mellan maseratifabriken och generalagenten i sverige mellan 87-91 och det stod olika modeller av biturbo bilarna hemma på gården hela tiden.

Så för ett par helger sedan åkte vi upp till stockholm för att titta på denna bilen som denna tråden kommer att handla om.

Bilen importerades från Belgien -02 och har haft en ägare i Ystad fram tills i höstas då han lämnade den i inbyte mot en ghibli hos en privatperson i Stockholm. Så nu har den hittat tillbaka till sydligare breddgrader igen.

Planerna med bilen är till att börja med fixa till drivlinan och hjulupphängningarna och sedan lacken som har sina småskavanker.
Min far håller på att speja efter grupp A delar nere i Italien, så hittar han något vettigt så lär ni märka det.

Diffen som är glapp ska ner och göras vid.

Avgassystemet ska byggas om, 2st racekattar är redan beställda.
Planer finns på sidepipes liknande de som satt på grupp A bilarna.

Grövre krängningshämmare ska tillverkas.
Bak sitter det ingen alls och verkar aldrig ha suttit, lite konstigt då bakvagnen i övrigt ser ut i stort sett som en bmw E30 bakvagn.

Fälgarna ska jag ju självklart behålla eftersom de är så otroligt vackra
Tyvärr är det lite svårt att hitta fälgar med rätt bultmönster 5/106 har dessa bilarna men vi jobbar på det.
om det är någon som har tips om passande fälgar helst 17" med et35 så får ni gärna höra av er.





Inredningen är hel och fräsch



Motorn är en 2,8 V6 med dubbla turbo och 3 ventiler per cylinder, 225hk ska den ha, men det ska åtgärdas.


_________________
Daniel Zancaner Persson
Citera
Danne78
Vittsjö
Här sen Nov 2008
Inlägg: 110


Trådstartare
Det första som jag började med var att plocka ner diffen då den är glapp.



En styck lycklig maseratiägare



Nu saknas det något här



Där har vi den


_________________
Daniel Zancaner Persson
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Kan du berätta lite vad grupp A delarna till denna skönhet består av och så för en ovetande?

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Danne78
Vittsjö
Här sen Nov 2008
Inlägg: 110


Trådstartare
Struten av från diffhuset.

Det glappar i splinesen mellan axeln och den konade mellanbiten inne i struten.
Det beror väl förmodligen på att axeln inte är lagrad i den inre änden så den kan glappa radiellt ett par mm.




_________________
Daniel Zancaner Persson
Citera
vrod
Mölndal
Här sen Feb 2007
Inlägg: 172



VÄLKOMMEN KONSTNÄREN!!!!!

Det är ju så att alla konstnärer håller ju till i Tyringe numera eller????

Ha det gött Danne, såg bilen när den hängde nere hos Krille när brorsan och jag var där och kollade på hans 500 RWR senast.

_________________
Joakim Ragnarsson

-Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna......
Citera
Danne78
Vittsjö
Här sen Nov 2008
Inlägg: 110


Trådstartare
malfunkshun skrev:
Kan du berätta lite vad grupp A delarna till denna skönhet består av och så för en ovetande?


Vad jag är på jakt efter är väl egentligen mest en komplett grupp A 2,5 4v motor, de lämnade ca 470hk.
Bromsar och chassie ska också uppgraderas, dock kan man förmodligen hitta nya prylar till vettiga priser med motsvarande specifikationer som de hade på tävlingsbilarna.

_________________
Daniel Zancaner Persson
Citera
Tino Carrasco
Ekeby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 242



oj! Den bilen var jag på väg att köpa utav den förr förre ägaren tills jag såg den i ett P-hus i malmö med inredningen i delar. Såg inget kul ut. Hoppas den blir ett kul rejs bygge i vart fall. Länge drömt om en Bi-turbo men rost masken gör att jag jag lagt ner det projektet. Lycka till och keep up the good work.

_________________
Tino Carrasco
Ford Capri 2.0 GL 1978
Ford Capri 2.0 GL 1979
Alfa Romeo GT1300 Junior
FIAT 500C Sport Twin Air
Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Angående fälgar så har ju volvo och säkert många fler bilar 5x108...
Sen skaffar du hjulmuttrar med flytande kona, ska funka bra sägs det!

Jag körde iofs med Opelfälgar på min volvo rätt länge (5x110 på 5x108nav) utan flytande kona, funkade bara fint det oxå
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Gustav Sundberg skrev:
Angående fälgar så har ju volvo och säkert många fler bilar 5x108...
Sen skaffar du hjulmuttrar med flytande kona, ska funka bra sägs det!

Jag körde iofs med Opelfälgar på min volvo rätt länge (5x110 på 5x108nav) utan flytande kona, funkade bara fint det oxå


Ja, det var såna hjulbultar som johan på ocl också tyckte att vi skulle sätta på maseratin.
Mina gamla ferrarifälgar har ju 5/108

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Ang. passande fälgar om det nu går med flytande kona så är http://www.dackgrossisten.se/BultcirkelGuiden.aspx en bra sida, går att filtrera på hålcirkel, centrumhål och ET.
Dom har inte ens 5/106 i listan iofs men 108 finns det en del.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Magnus Åkerqvist
Hässleholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 99



Trevlig bil Daniel!!

MVH Manne

_________________
Magnus Åkerqvist
Vobblo
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Jag älskar Maserati. Gör något tufft av den thumbs up

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Danne78
Vittsjö
Här sen Nov 2008
Inlägg: 110


Trådstartare
Avgassystem klart:










_________________
Daniel Zancaner Persson
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



ååh Maserati... *dregel*

Uhm, tillbaka till verkligheten.
Inget illa menat men är dethär en bil som det tävlats med? Jag har ju nån bild av Maserati som lyxkärror med lite sportig prestanda (undantaget vissa specialmodeller).

Så.. Vad väger en sånhär pjäs och kommer du att behålla inredningen och lyxtillbehören? onekligen brutalt att svänga runt på en bana isåfall

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Lite av en drömbil...
Mycket snyggt med avgassystemet, men en fråga dök upp, vill man inte ha någon x-pipe med v6 och turbos liknande man brukar ha på v8:or?

(Nu blev jag plötsligt osäker på om det är v6... )

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Danne78
Vittsjö
Här sen Nov 2008
Inlägg: 110


Trådstartare
zoddri skrev:
ååh Maserati... *dregel*

Uhm, tillbaka till verkligheten.
Inget illa menat men är dethär en bil som det tävlats med? Jag har ju nån bild av Maserati som lyxkärror med lite sportig prestanda (undantaget vissa specialmodeller).

Så.. Vad väger en sånhär pjäs och kommer du att behålla inredningen och lyxtillbehören? onekligen brutalt att svänga runt på en bana isåfall


Japp de tävlades mä denna bil på slutet av 80 och början av 90 talet.
Den väger 1470.
Jo tanken va att behålla den lyxiga inredningen.

_________________
Daniel Zancaner Persson
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Niklas Rosell skrev:
Lite av en drömbil...
Mycket snyggt med avgassystemet, men en fråga dök upp, vill man inte ha någon x-pipe med v6 och turbos liknande man brukar ha på v8:or?

(Nu blev jag plötsligt osäker på om det är v6... )


Fast det är klart, en turbo har ju tendensen att slå sönder avgaspulser som ju är anledningen till x-pipe vad jag förstått det. Snillen spekulerar.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
ivarinsulander
Enköping
Här sen Jun 2008
Inlägg: 7



Hej Daniel

Snygg lösning på avgassystemet!
Har själv en 84ans biturbo, org. så slingrar sig avgassystemet på ett minst sagt klurigt sätt!
Kul att se maseratibyggtråd för omväxlingsskull.
Min skall dock säljas pga Alfa-projekt.
lycka till

olle (lånar farsans inloggning)

_________________
Olle Insulander
Alfa 75, Alfetta 76, Satellite 65
Citera
gian gpz 07
Fuengirola
Här sen Dec 2008
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Gott Nytt år och ett stort Grattis till ett väldigt snygt avgas-system Min Pojke det ska bli skoj att se när du är färdig med allt Önskar dig lycka till,

_________________
Gian Pietro Zancaner
Citera
Tino Carrasco
Ekeby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 242



zoddri skrev:
ååh Maserati... *dregel*

Uhm, tillbaka till verkligheten.
Inget illa menat men är dethär en bil som det tävlats med? Jag har ju nån bild av Maserati som lyxkärror med lite sportig prestanda (undantaget vissa specialmodeller).

Så.. Vad väger en sånhär pjäs och kommer du att behålla inredningen och lyxtillbehören? onekligen brutalt att svänga runt på en bana isåfall


Detta är underligt.... Många tycker så. Maserati och Ferrari och Lambo byggde konkurrerande produkter i många år. Dock var Maserati ett mera diskret alternativ. Något som glömts bort...

_________________
Tino Carrasco
Ford Capri 2.0 GL 1978
Ford Capri 2.0 GL 1979
Alfa Romeo GT1300 Junior
FIAT 500C Sport Twin Air
Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Jo, av nån anledning verkar Maserati ses som direktörsexpress (med betoning på express) medan Ferrari och Lamborghini är "riktiga" sportbilar.

Bilen var ju inte så tung heller, lättare än en 80-tals Camaro... Förövrigt ett fint projekt med sleeper-tendenser. Gillar att du inte tar isär inredningen, finns väl inte så många sånahär kvar i drift.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Maserati 222SE -90
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök idag (41506 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande